1 Spesialistutdanningen av leger - erfaringer fra pilotprosjektene Dekanmøtet i Trondheim 30. mai 2006 Torstein Vik, Prosjektleder i Midt-Norge, DMF, NTNU.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
PROBLEMBASERT LÆRING VED MEDISINSTUDIET I OSLO
Kompetanse i lys av samhandlingsreformen
Litt mer om PRIMTALL.
Tankesmia Medieanalyse for Helse Nordmøre og Romsdal 19. Februar 2008.
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Revidering og kvalitetssikring av læreplaner
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Elektronisk samhandling
Årskonferansen for fylkeskommunale fagskoler 2010 Kristiansund 6. mai 2010 NOKUT informerer v/ Bjørn R. Stensby.
12. september 2012 Samlingssjef Britt Rakvåg Roald
Hjertelig velkommen til medisinstudiet på DMF ved NTNU og til St
1 Trykte vedlegg: Utvidede kommentarer per april Ingress: Saken presenterer resultater per april Forslag til vedtak: 1.Styret er bekymret for.
2. Planter. Del 1 (1–4). Nivå 2. Side 19–24
Forskerskoler – nøkkelen til en bedre PhD-utdanning?
Pasienttransport – Møte SAFO Midt-Norge den 30.mars 2006
GODE PASIENTFORLØP - REINNLEGGELSER
ICF i undervisning og forskning.
Opplæring – i et helsepolitisk perspektiv
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Presentasjon Fylkesbiblioteket i Akershus. Spørreundersøkelse blant bibliotekansatte i Akershus. 1.
Forskerutdanning og karriereløp Kjersti Baksaas-Aasen kjersti. baksaas
Lbg/RHS- Evalueringskonferanse 19. og 20. november Midtveisevaluering høst 2002 Resultater fra en brukerundersøkelse Seilet/ Molde/ 19.nov.03/lbg.
MaHa DELT RÅDGJEVING Rådgjevarsamling I Magnus Barfot.
Berit Bratholm : BREDBÅNDSPROSJEKTET DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.
Presentasjon Av Rusbehandling Midt-Norge HF Dagseminar
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Sunnmøre 06. feb 2008.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
TANKESMIA AS Medieanalyse for St. Olavs Hospital HF 28. Jan 2008.
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Velkommen til Medisinsk bibliotek
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
Malverk intern produktopplæring
Oppfølging av praksiskonsulentordningen i Helse Sør-Øst Vegard Høgli, fagsjef Helse Sør-Øst RHF Bente Thorsen, fastlege, praksiskoordinator Oslo universitetssykehus.
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Timesammedag ved Risvollan legesenter(RLS) Evaluering etter 3 år. Stud.med Olav Aune Thomassen og Aage Bjertnæs Spesialist i allmennmedisin.
Barn med atopisk eksem Pårørende samling
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Elin Brenna, bioingeniør Blodbanken i Oslo
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Oslo Universitetssykehus HF Nærmere barn og unge i Norge har foreldre som sliter med psykisk sykdom eller rusproblemer. Mange av disse barna får.
Berit Bratholm BREDBÅNDSPROSJEKTET DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Samdata 2012 Somatikk.
Virksomhetsrapport Oktober Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
Hvor kan vi søke midler? Hvordan sette opp en søknad?
Beskrivelse av gjennomføringsprosessen
Agenda: Kort gjennomgang av ARK, innhold og teori Gruppearbeid
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Opplæring av pasienter og pårørende Fagdirektør Jan Eirik Thoresen.
Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelser (ARK)
1 Universitetsbiblioteket i Trondheim Innlegg på Nordisk sommerskole for informasjonskompetanse Finland, Tusby, Gustavelund, 29. juni 2005 Anne L. Lorange,
Virksomhetsrapport August Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
Samhandlingsreformen – Hva skjer?
Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelser (ARK)
1 Trivsel Utvalg Trives svært godt Trives godt Trives litt Trives ikke noe særlig Trives ikke i det hele tatt Snitt Trivsel Brannfjell skole (Høst 2014)
Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten John-Arne Røttingen og Gro Jamtvedt Status for Kunnskapssenteret og Helsebiblioteket Dekanmøtet i medisin.
HELHETLIG OPPLÆRINGSLØP- bedre gjennomføring i videregående skole
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Basisgrupper en nær professoren-opplevelse Knut Kaasen Nordisk institutt for sjørett Det juridiske fakultet Knut Kaasen 1.
Pilotprosjektet. Gunnar Morken.
Evaluering av TSB fusjonen i Helse Midt-Norge i 2013/2014
Orientering om status for spesialistutdanningen for leger
Antall LIS 1 i spesialisering høsten 2017
Standardisert pasientforløp Kronisk lymfatisk leukemi
Standardisert pasientforløp Akutt myelogen leukemi (AML) Akutt lymfoblastisk leukemi (ALL) Myelodysplastisk syndrom (MDS) Utarbeidet vinteren 2016.
Standardisert pasientforløp Akutt myelogen leukemi (AML) Akutt lymfoblastisk leukemi (ALL) Myelodysplastisk syndrom (MDS) Utarbeidet vinteren 2016.
Utskrift av presentasjonen:

1 Spesialistutdanningen av leger - erfaringer fra pilotprosjektene Dekanmøtet i Trondheim 30. mai 2006 Torstein Vik, Prosjektleder i Midt-Norge, DMF, NTNU.

2 Bakgrunn Stortingsmelding nr 24 ( ) – Effektivisering – Regional forankring – Kurs i pedagogikk/ Kommunikasjon – Fordypningsoppgave – Mer av teoriundervisningen til universitetene

3 Ny lov om spesialisthelsetjenesten (I kraft fra 1. januar 2001): – Pasientbehandling – Forskning – Undervisning – Opplæring av pasient og pårørende

4 Nasjonalt råd Prøveprosjekt: Prøve ut elementer av forslagene i Stortingsmeldingen og NRs delinnstilling nr 1 UiO og NTNU i samarbeid med RHF, NR og Legeforeningen

5 Føringer fra NR – Regional basert – Tidsmessig avgrenset : 3 år – Fagspesifikk smågruppeundervisning i 2 år. – Kurs i forskningsmetodikk 3. år Oppstart i august 2003 / Ferdig i juni 2006

6 Målsetting Midt-Norge: Kan smågruppeundervisning - gjennomføres regionalt? - bidra til bedre kvalitet på teoriundervisningen? - benyttes til opplæring i forskningsmetodikk? Kan moderne IT benyttes i større grad i teoriundervisningen? Kan trening i ferdighets-laboratorier (F-lab; f. eks simulatortrening) bidra til bedre kvalitet i utdanningen? Hva vil kostnadene være - for helseforetakene? - for fakultetene?

7 Fagspesifikk smågruppeundervisning Gjennomført 2003 – 2005 i fem spesialiteter (7 til 12 kandidater per spesialitet/gruppe): – To ’fysiske’ samlinger à 10 til 16 timer – 6 -8 PBL sesjoner à 3 timer ved bruk av moderne IT – Ferdighetstrening (simulator o.a.) – Veileder: Universitetsansatt lærer

8 Spesialiteter i Midt-Norge Anestesi Barnesykdommer Barne- og ungdomspsykiatri Psykiatri Geriatri

9

10

11

12 Erfaringer etter to år (de fagspesifikke kursene). Faglig innhold: Det faglige innhold var meget godt: 1: Helt uenig 2: Nøytral 3: Helt enig

13 Kvalitet på undervisningen? Faglig nivå passe Stor relevans MG pedag oppl PBL oppgavene Stim til læring Meget utfordr

14 Forberedelse /selvstudium. PBL sesjon Kandidatene har brukt betydelig tid til forberedelse!

15 Erfaringer etter to år med smågruppeundervisning Fagspesifikk undervisning: - populær (kandidater/ veiledere) - krevende - regional gjennomføring Faglig og pedagogisk: Høyt nivå Praktisk: Utfordringer - bedre kvalitet på teoriundervisningen

16 Kan smågruppeundervisning benyttes til opplæring i forskningsmetodikk ? Introduksjonkurs i medisinsk forskning (32 timer)

17 Hensikt. Grunnleggende forståelse for medisinsk forskning for derved å videreutvikle en vitenskapelig, problemorientert tenkemåte, forstå viktigheten av evidence-based medisin fremme evnen til livslang læring.

18 Kursplan. To-dagers seminar i Trondheim for alle kandidatene: 8. og 9. september sesjoner med smågruppeundervisning. -Halvparten på tvers av spesialitet (lokalt HF) -Halvparten per spesialitet (IT-basert) Avsluttende samling 19. juni 2006: Presentasjon av resultater.

19 Målsetting. Kandidaten skal ved forskerkursets slutt (juni 2006) levere et skriftlig arbeid som kan være En (avgrenset) forskningsprotokoll Et (delvis) gjennomført forskningsprosjekt Et utviklingsprosjekt (med forskningsmetodikk) Et kvalitetssikringsprosjekt (basert på forskningsmetodikk) En litteraturstudie (systematisk oversikt / metaanalyse) Arbeidet skal vurderes av en ekstern sensor, og må være godkjent for at man skal få tellende kurstimer.

20 Erfaringer i mai 2006: Faglig godt kurs: Godkjent som introduksjonskurs i PhD kursene med 5 stp (innlevert oppgave bedømmes separat for dette). Krevende – et visst frafall (valgfritt). Innleverte oppgaver per 23. mai 2006: 17 prosjekt. Sensur og presentasjon gjenstår. Gjennomføring av prosjektene? Konklusjon: Regional basert smågruppeundervisning meget velegnet for opplæring i forskningsteori.

21 Målsetting Midt-Norge: Kan moderne IT benyttes i større grad i teoriundervisningen? Smågruppeundervisning: Videokonferanser (telenettet) Nettmøter Selvstudium: it’s learning m /bilde- og videomateriell litteratur (NTNUs elektroniske database)

22 Smågruppeundervisning på nett: Marratech Video og lyd fra alle deltakere Chat, både felles og avgrenset Felles tavle Fordel: Meget god lyd Svakhet: Noe hakkete bilde.

23 Selvstudium/ forberedelse: Bruk av nettressurser: it’s learning Hvor ofte har kandidaten logget seg på siste måned? Dgl2xU1xUSjeldnere Aldri 1 år år 4 5

24 Selvstudium/ forberedelse: NTNU’s elektroniske litteraturservice? Hvor ofte har kandidaten benyttet NTNUs elektroniske litteraturdatabase? >1xU hv 14. dag1x MSjeldnere Aldri 1.år år

25 Kan moderne IT benyttes i større grad? Kandidatene er i varierende grad positive til denne typen undervisning! - Marratech (internett basert lyd og bilde) bra - Egnet for styrte diskusjoner og foredrag - Brannmurer hemmer fortsatt mulighetene - Tidlig ute med bruk av IT i undervisning - Økning i bruk og bedre evaluering 2. år

26 Målsetting Midt-Norge: Kan trening i ferdighetslaboratorier bidra til bedre kvalitet i utdanningen? Anestesi BUP Barnesykdommer

27 DMF og HMNs simulatorsenter ved St Olavs Hospital Benyttes også til undervisning av medisinstudenter, turnuskandidater, sykepleiere og annet helsepersonell – både til trening i individuelle ferdigheter (håndgrep og kommunikasjon) og i samhandling.

28 Kan trening i ferdighetslaboratorier bidra til bedre kvalitet i utdanningen? Øvelse i f-lab var svært nyttig UenigEnig Antall kandidater

29 Målsetting Midt-Norge: Hva vil kostnadene være - for helseforetakene? - for fakultetene? Under utredning /sees i sammenheng med dagens kostnad av: Spesialrådgiver Jon Arve Hollekim, St. Olavs Hospital Avdelingssjef Kåre Danielsen, Sykehuset Sørlandet HF Masteroppgave (Hollekim) Veileder: professor Terje Hagen, UiO.

30 Oppsummering. Erfaringer fra prøveprosjektene i Midt-Norge: Teoriundervisningen i spesialistutdanningen av leger vil styrkes betydelig om mer av teoriundervisningen overføres til Universitetene og forankres regionalt. Dette krever: - Overføring av ansvaret for obligatoriske kurs til Universitetene - Overføring av nødvendige midler

31 Oppsummering. Spesialistutdanning av leger Gjennomføring av Stortingsmelding nr 24 og NRs delinnstilling nr 1 krever 1) Påtrykk fra arbeidsgiver (lokale og regionale HF) - Mer effektiv utdanning - Synliggjøring av kostnader - Målstyrt kompetanseoppbygging i lokale og regionale HF 2) Politiske vedtak – Ingen udetonert bombe – Aristoteles.