Ungdom «utenfor» skole og arbeid i Nord-Trøndelag

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Foto: Jo Michael YRKESOPPLÆRINGSNEMDA I OPPLAND Tron Strand, Y-nemndsrepresentant for NHO.
Advertisements

Informasjon fra Inntakskontoret Rådgiverkonferansen Klaus Eriksen Inntaksleder.
Læring på arbeidsplassen
Oppfølgingstjenesten
NyGIV Hvordan kan NyGIV bidra til at flere gjennomfører videregående opplæring? Sheila Benestad, prosjektleder Overgangsprosjektet i Vest-Agder.
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
DEG Oppfølgingstjenesten OT er til for OT – koordinatorer:
Her alt e mulig - uansett Oppfølgingstjenesten OT er til for opplæring arbeid kompetansefremmende tiltak DEG OT – koordinatorer: Meråker Meråker videregående.
Samling Opplæringskontor 12. Desember 2012
Når bekymringen melder seg, muligheter i videregående opplæring
Pedagogisk-psykologisk tjeneste PPT Nord-Trøndelag
Rådgiversamling januar 2011 Fag –og yrkesopplæring.
Rådgiverdager 2013 Per-Kristian Storstad Marit Størvold Damås.
INFORMASJONSDAG.
SAMLING OPPLÆRINGSKONTOR FORMIDLING LÆREKANDIDATER STATUS 7. APRIL 2010.
MetARR Metodeutvikling – arbeidsrettet rehabilitering Jostein Stensrud Køhn Utvikling av faglig og metodisk tilnærming i arbeidsrettede rehabiliteringsløp.
INFORMASJONSDAG Tilbudsstruktur 14/15 •Fylkesrådet: •FORBEREDENDE MØTE tirsdag •VEDTAKSMØTE mandag 2.12.
Skoleringssamlinger Knut Alfarnæs, avdelingsdirektør prosjektleder
Samling for Oppfølgingstjenesten med ledere 6. desember 2010.
Samarbeid OT/NAV/skole
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Gjennomføring I Videregående opplæring Randi Kristin SvarvaGunvor Thomassen OvergangsprosjektetOppfølgingsprosjektet.
Overgangsprosjektet NY GIV
Nettverk for karriereveiledning Rektormøte, Jægtvolden og nettverksmøte Lisbeth Pedersen.
Rådgiversamling Levanger Torsdag 29. november. Kort repetisjon - Bakgrunn, mål og tiltak Bakgrunnen er et alt for stort frafall i vgo. Målet er å øke.
s. 1 Gjennomføring i vgo i Nordland Rådgiversamling Foto: Crestock.com.
s. 1 Velkommen!. Kompetansestyring i Nordland fylkeskommune Kunnskaper = å vite at (pedagogisk, y-faglig, ) Ferdigheter = kunne gjøre (samarbeidevne,
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
Pedagogisk-psykologisk tjeneste PPT Nord-Trøndelag
OPPFØLGINGSTJENESTEN (OT) Målgruppe: Ungdom med rett til vgs
Overgangsprosjektet – NY GIV
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Samling for systemansvarlige for OTTO 5. november 2014 Irene Hilleren, Udir.
Endring i forskrift til opplæringsloven 30. september 2014
Akershus Fylkeskommune Oppfølgingsprosjektet 2014
Ny GIV – videre - forventninger til skoleeier og skole Dato Svolvær Foto: Peter Hamlin.
Monika S. Luktvasslimo 12. desember 2013
Samling om rådgivning og karriereveiledning
Fagsamling for spes.ped., PPT, OT og NAV Finsås 30/9 – 1/10
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Rådgiverkoordinatorforum i Bodø 27.januar 2015
Opplæringsordningen for videregående opplæring, -hovedmodell for hhv studiespesialiserende (studiekompetanse) og yrkesfag (fag-/svennebrev) Opplæringslova.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
INFORMASJONSDAGER NOVEMBER DESEMBER 2014.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Samarbeid mellom NAV Nord-Trøndelag og Nord-Trøndelag fylkeskommune (NTFK) om opplæring for l ærekandidater og lærlinger med behov for tilrettelegging,
Formidlingskoordinator Med bakgrunn i fylkestingets målsetting om at flere ungdommer skal ha faglig framgang og gjennomføre videregående opplæring.
Skolefylket Telemark Fagpolitisk utvalg, Østlandssamarbeidet 1. feb 2016.
Samling for OT, NAV, PPT og spes.ped. 21. – 22. september på Jægtvolden.
februar-søkere med behov for spesialundervisning Utdanningsavdelingen
Prosjekt til fordypning Østlandssamarbeidet 11. februar 1Prosjekt til fordypning.
Rett til vg opplæring  Rett til tre års videregående opplæring i løpet av fem år (oppl § 3-1)  Retten må tas ut i løpet av en sammenhengende periode.
«Forsøk med NAV-veileder i videregående skole» er et samarbeidsprosjekt mellom Arbeids- og velferdsdirektoratet og Utdanningsdirektoratet. Forsøket finansieres.
FYLKENES INFORMASJONSTJENESTE FOR SØKERE TIL VIDEREGÅENDE OPPLÆRING Videregående opplæring i Follo Ås ungdomsskole – 14. september 2016.
Inspirasjonssamling for oppfølgingstjenesten i Østlandssamarbeidet Statssekretær Lisbeth Rugtvedt.
Flyktningesituasjonen i Nord-Trøndelag Utdrag fra sak til Fylkesrådet 5. april 2016.
Samarbeidsrutiner mellom videregåendeskoler, SMI-skolen, PP-tjenesten og Utdanningsavdelingen i forbindelse med innsøking til vgs. Rådgiversamling
Lærekandidatordningen
Pedagogisk-psykologisk tjeneste PPT Nord-Trøndelag
Formidling til læreplass….
God stim! Tilstandsrapport for videregående opplæring i Nordland – 2016 Rådgivernettverk 24 april 2017.
Fagforbundet Vest-Agder
SKOLEÅRET OVERSIKT VEDTAK FEBRUAR 2015
Nord-Trøndelag fylkeskommune Avdeling for videregående opplæring Videregående opplæring for voksne Torfinn Kvello Verdal vgs.
Pedagogisk-psykologisk tjeneste PPT Nord-Trøndelag
Pedagogisk-psykologisk tjeneste PPT Nord-Trøndelag
Nord-Trøndelag fylkeskommune – hva har vi gjort siden sist?
Sundvolden NAV-veiledere i VGS.
Oppfølgingsprosjektet
Fylkesrådsleder Alf Daniel Moen Stiklestadkonferansen 2008
Utskrift av presentasjonen:

Ungdom «utenfor» skole og arbeid i Nord-Trøndelag Folk først 4. mars 2015 Lise Eriksen – NTFK, avd. for videregående opplæring

Innhold Oppfølgingstjenesten (OT) Ungdom i oppfølgingstjenestens målgruppe Samarbeidspartnere Tiltak for ungdom «utenfor» vgo

Ungdom i oppfølgingstjenestens målgruppe Rettighetsperioden når det gjelder oppfølging fra OT gjelder fram til og med det året ungdommene fyller 21 år, jf. Opplæringslovens § 3-6 med forskrift. Ikke har søkt Takket nei Avbrutt videregående opplæring underveis Ikke er i arbeid/annen opplæring De fleste slutter mellom skoleår/ikke søker

Oppfølgingstjenesten i Nord-Trøndelag Tilknyttet elevtjenesten ved alle videregående skoler. Organisert i 4 fagteam: Namdal Steinkjer/Verran/Inderøy/Leksvik Verdal og Levanger Stjørdal, Meråker og Frosta

Oppfølgingstjenesten i Nord-Trøndelag Skal tilby opplæring, arbeid og kompetansefremmende tiltak Følge opp ungdommer som er «utenfor» opplæring og arbeid Inngå i det sluttforebyggende arbeidet for elever- og lærlinger/lærekandidater Ha oversikt over alle i målgruppa, og ingen skal være ukjente Etablere kontakt med alle i målgruppa - i form av dialog. Det er ikke tilstrekkelig bare å ta kontakt via brev, mail eller sms – for eksempel i forbindelse med søknadsfristen Informere foresatte til ungdommer under 18 år. Foresatte skal ha samme informasjon som ungdommen om rettigheter og muligheter Sikre tverretatlig samarbeid mellom kommunale, fylkeskommunale og statlige instanser Navngitt ansvarlige for alle skoler og kommuner

OT-tall for Nord-Trøndelag pr. 15. februar 2015 Tilsammen – 510 ungdommer Under oppfølging og veiledning – 143 Ukjent aktivitet - 3 I aktivitet – 228 105 på NAV-tiltak, 54 i ordinært arbeid, 40 elever, 22 lærling/lærekandidat Avklart – 136 av disse er 33 syk og/eller får oppfølging i institusjon, og 38 har takket nei til oppfølging Erfaringer – flere med psykiske helseplager og skolevegring.

Avklaringsmøter/oppfølgingsplaner Ved bekymring for at en elev/lærling/lærekandidat skal slutte i videregående opplæring Oppfølgingsplan for elev, lærling/lærekandidat og ungdom «Samarbeidsverktøy» internt og eksternt

Viktige samarbeidspartnere NAV – viktigste samarbeidspartner Samarbeidsavtale Faste NAV-kontakter for OT i alle kommuner Kommunene Kommunale kontaktpersoner ønskes oppnevnt Fagopplæring og opplæringskontor Rekruttering til opplæring i bedrift Samarbeid ved avbrudd og hevinger

Strategi for økt gjennomføring i Nord-Trøndelag Strategi for økt gjennomføring i vgo 2014 – 2017 vedtatt i fylkestinget. Unge utenfor opplæring og arbeid kommet med som et eget satsingsområde - 5. innsatsområdet Fortsatt satsing på: styrke grunnleggende ferdigheter sikre kvaliteten ved overganger styrke fag- og yrkesopplæringen i skole og bedrift utvikle sterkere læringsmiljø og styrket psykisk helse Si litt om psykisk helse og om BUP i skolen. elevtjenesten

Fleksibel opplæringsarena Pilot ved avd. Furuskogen For OT-målgruppene i kommunene Steinkjer, Verran, Inderøy og Leksvik Skreddersøm og individuelle løp Fleksibilitet - inntak og ikke bruk av rett Hospitering i programfag ved Steinkjer vgs Bare opplæring eller i kombinasjon med NAV-tiltak 10 plasser

Hvorfor avd. Furuskogen? Erfaringer - oppfølgingsklasse for personer som er, har vært eller skal inn i kriminalomsorgen Pedagogikk og metodikk Egnet arena

«Ungdomsprosjektet» i Nord-Trøndelag under planlegging Gi et tilbud om opplæring, arbeid og helsefremmende aktiviteter til ungdommer i OT-målgruppen, som har størst risiko for ikke å gjennomføre vgo. Skreddersydde tjenester og tett individuell oppfølging.

Begrunnelsen for tiltaket «Tung» oppfølging tidlig for ungdommer med størst risiko for å havne «varig» utenfor opplæring og arbeid. Mange venter for lenge med å komme i gang med et konkret tiltak – flaskehalser i og mellom systemene - både for elever som har sluttet i vgo og ungdommer «utenfor». Mange har vært lenge utenfor (og ofte fått en diagnose) før de får tilsvarende oppfølging fra NAV.

Mål Resultatmål: Identifisere de mest «risikoutsatte» ungdommene i OT-målgruppen, og gi et tilpassa tilbud om arbeid, opplæring og helsefremmende tiltak kort tid etter «sluttmelding»/ikke begynt. Tilbakeføring til videregående opplæring for å oppnå studie-, yrkes- eller grunnkompetanse innenfor perioden med ungdomsrett.

Målgruppe Ungdom i OT-målgruppen som er risikoutsatt for ikke å gjennomføre videregående opplæring. Dette kan være ungdommer som har: Levekårsutfordringer, sosiale problemer, helseutfordringer (fysisk, psykisk, rus), og som ikke kan nyttiggjøre seg andre tilbud. Skal ikke erstatte eksisterende tilbud, men være et supplement – der vi ikke har et godt nok tilbud pr. i dag.

Hva går tiltaket – «ungdomsprosjektet» - ut på? Gi et tilbud om opplæring, arbeid og helsefremmende aktiviteter til ungdommer i OT-målgruppen, som har størst risiko for ikke å gjennomføre vgo. Gjennom skreddersydde tjenester og tett individuell oppfølging

Gjennomføring og omfang 2015 - 2017 30 tiltaksplasser (kan innebære flere deltakere) Fylkesdekkende Inntil ett års deltakelse (som hovedregel)

Rekruttering av deltakere Via OT Eventuelt i samarbeid med NAV OT har en viktig oppgave i å motivere for deltakelse eller dra veksler på samarbeidspartnere som kan bidra til dette.

Dokumentasjon SINTEFs forskningsrapport – Utfordringer med ungdomssatsingen i Sør-Trøndelag (Solveig O. Ose). Et stort problem at NAV ofte kommer for sent på banen med hjelp til unge som har havnet utenfor. - Da er situasjonen ofte allerede tung, og det må sterke og ressurskrevende tiltak til for å lykkes. Dette er ikke en god samfunnsøkonomisk måte å jobbe på.

Presentasjon av statsbudsjettet

Læreplasskurs Målgruppe: Gått vg 2 yrkesfag eller og ikke fått seg læreplass i løpet av sommeren Ungdom som følges opp av OT Mål: Få læreplass eller motiveres for vg 3 i skole Varighet - 3 måneder Innhold: Motivasjon, kompetanse om arbeidslivet, ta opp fag, praksisplass i bedrift Gjennomføres ved Ole Vig vgs, Verdal vgs og Olav Duun vgs.

Drøfting Fra ditt ståsted – hva er det viktig å legge vekt på når vi skal utvikle et tilbud for de mest «risikoutsatte» ungdommene i Nord-Trøndelag? Innspill? Ta kontakt med lise.eriksen@ntfk.no