Journalistikkforskning, teori og metode Sigurd Allern, UiO, 2009.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Et hjelpemiddel for å lage litteraturlister/kildelister.
Rett på sak.
ROM-prosjektet: Erfaringer og resultater fra et samarbeid mellom UiS og kommuner i Nord-Rogaland Øystein Lund Johannessen og Dag Husebø.
Vivi Sævik, journalist i PD
Oppgaveløsning Metode og tilnærming.
Forskningsmetoder i informatikk
Forskningsrapporten: Sjekkliste før innlevering (empirisk rapport)
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Det utdanningsvitenskapelige fakultetet, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Artikkelbaserte avhandlinger og veilederrollen Seminar for kandidater.
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Fagtekst i pedagogikk Arbeidskrav
Arenaer for utforskning 2009  Introduksjon og informasjon  basisgruppene etableres to og to diskuterer evt. overordnet tema velger representanter til.
Anette Kure Bibliotekar  Det dere gjør her ved Høgskolen er en forberedelse til og en øvelse i forskningsarbeid.  All forskning og alt akademisk.
Hvordan skrive en god utredning?
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
SkrivBIB - et verktøy for forskere, studenter og bibliotekarer.
Hva er en artikkel?.
Om eksamen Eget rom på Fronter det oppgaven ”hentes” og leveres Dere får e-post med eksamensnummer, i tillegg litt mer.
Høgskolen i Telemark Bachelorprogrammene ved IØI gir mulighet til å skrive bacheloroppgaver 15 studiepoeng Må kombineres med valgfag Gruppearbeid eller.
Problemstilling Frode Svartdal UtTø H-2007.
Aggression Replacement Training
Med forskning på timeplanen - Europaseminar oktober 2006.
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
REFERANSETEKNIKK Forelesning for: Spesialpedagogikk tirsdag tirsdag Anette Kure.
Velkommen til fagmøte i Stavanger mai 2010! Første firmaadresse Adresselinje 2 Adresselinje 3 Adresselinje 4 Telefon: Telefaks:
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Å skrive akademisk Formelle krav.
1 EiT 2006/ Eksperter i Team Medisinsk Teknologi og Samfunnet Rapportskriving Prosjektrapport.
Gruppeprosjekt journalistikk Våren Todelt oppgave Journalistisk prosjektJournalistisk prosjekt MetoderapportMetoderapport.
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
Jour4110 Journalistikkforskning: teori og metode Studiepoeng: 20 Obligatorisk for alle masterstudenter i journalistikk.
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
1. samling, MEVIT4000 Om emnet og arbeidsprosessene.
Fagartikkelen Arbeidskrav for å få gå opp til muntlig eksamen våren 2009.
Pedagogikk 102 Våren 2009 Arbeidskrav og vurdering.
EST4001: Metode og prosjektbeskrivelse Introduksjon onsdag Ragnhild Tronstad.
Hovedoppgaveforberedende seminar
Velkommen til fagmøte i Stavanger mai 2010! Første firmaadresse Adresselinje 2 Adresselinje 3 Adresselinje 4 Telefon: Telefaks:
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Oppgaveskolen -V06_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2006 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger Leseliste – litteratur.
1 DRI 3001 våren Arild Jansen, AFIN DRI 3001 – 3.forelesning Forhold mellom teori og virkeligheten Temaer l Litt (mer) om bruk av teori og empiri.
Essay SGO 4001 Bjørnar Sæther. Hva forventer vi av et essay? Forventningene skiller seg ikke mye ut fra arbeider dere tidligere har levert –Redegjør klart.
Introduksjon til øving 3
Individuell fagtekst fra praksis.
Skriving av akademiske oppgaver Hvordan å bedre sjangerforståelsen for studenter av Espen Næss Lund
Journalistikkforskning som kulturstudier? Sigurd Allern, forelesning 18. september 2007.
Seminar 1: EXFAC august Opplegget De første fire seminarene vil konsentreres om pensum. Her vil vi forsøke å nærme oss det teoretiske ved.
Hvordan føre kilder?. Hvorfor oppgi kilder? Du skal:  anerkjenne andre forfatteres arbeid.  vise at du har satt deg inn i emnet.  vise at du behersker.
Hvordan bør oppgaven bygges opp? Avsluttende arbeid Spama.
Retorikk og skriving. Begrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
Seminarundervisning STV2250 – Internasjonal miljø - og ressurspolitikk.
Innleveringsoppgaver i forskningsmetode
Kilde-/litteraturliste
Arbeidet med prosjektskissen
Å skrive masteroppgave
Kilder og kildebruk.
Masteroppgaver ved NHH
Masteroppgaver ved NHH
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Fordypningsoppgave Håkon Swensen 5. mars 2014
Å skrive akademisk Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Utvikling av lærerstudentenes FoU-kompetanse
Fellesveiledning Jur5030 Postdoktor Markus Jerkø.
Skrive 30 poengs masteroppgave i forvaltningsinformatikk
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Utskrift av presentasjonen:

Journalistikkforskning, teori og metode Sigurd Allern, UiO, 2009

Hovedformål  Gi innsikt om sentrale teoretiske og empiriske arbeider innen internasjonal og norsk journalistikkforskning  Gi innsikt om vitenskapelig metodologi og praktiske forskningsmetoder  Gi litt trening i akademisk skriving og forberede arbeidet med egen masteroppgave

Undervisningen  14 ordinære dobbeltforelesninger om teoretiske og metodologiske emner knyttet til pensum (men ingen tradisjonell pensumgjennomgang)  Seminarer (fredag ) fem ganger (4.9, 18.9, 2.10, 16.10, 30.10) i rom 208 med pensumgjennomgang/drøfting av prosjektskisser og semesteroppgaveopplegg

Faglig-sosial samling  Dato: onsdag 2. september,  Sted: Rom 207  Faglig tema: Presentasjoner av hoved-/ masteroppgaver fra Spørsmål og diskusjon.  Fra og utover: Felles middag for gamle og nye masterstudenter. Café Mistral, Majorstuveien 41. Påmelding nødvendig.

Todelt eksamen  1) Semesteroppgave innen journalistikkforskning på inntil 10 sider. Tema skal sendes kursansvarlig på epost innen for godkjenning. Frist for innlevering: 16. desember Karakterskala: A-F.  2) Prosjektskisse for egen mastergradsavhandling. Innleveringsfrist Karakterskala: Godkjent/ikke godkjent

Masteroppgaven, to alternativer  En vitenskapelig avhandling på sider. De fleste studentene velger her å skrive en teoretisk forankret, empirisk studie innen journalistikkfeltet.  Et større journalistisk arbeid (for eksempel en omfattende reportasje/reportasjeserie) eller en fjernsyns/radiodokumentar kombinert med en kritisk/teoretisk refleksjon om eget arbeid.  Begge avhandlingstyper kan kvalifisere for videre studier innen phd.programmet.

Eksempler på masteroppgavetemaer  Kulturens plass i nyhetsbildet. En analyse av kulturdekningen i Dagsrevyen og TV2-nyhetene. Cathrine Jacobsen (masteroppgave 2007)  Medieomtale av selvmord og selvmordsforsøk i presseetikk og praksis. Liv Iren Hognestad (masteroppgave 2007)  Etiske husregler i norske nyhetsmedier. Hilde Kristin Dahlstrøm (masteroppgave 2007)

Eksempler (2)  Journalistrolle i endring. En analyse av konvergens og flermedial praksis i mediehusene Bergens Tidende og NRK Hordaland. Turid Borgen (Masteroppgave 2007)  Ideal og realitet. En analyse av nyhetsreportasjen i norske aviser. Elsebeth Frey (hovedoppgave 2007)  Lokalsamfunnets lim og lupe? Lokaljournalistikken analysert i et sentrum-periferi perspektiv. Birgit Røe Mathiesen (Masteroppgave 2007)

Eksempler (3)  Videojournalister. Ensomme ulver eller fleksible superreportere? Camilla Harbo Bielecki (masteroppgave 2007)  Reportere fra bakgården. Norsk pressedekning av Latin-Amerika Anne Karin Sæther (hovedoppgave 2007)  Et gudsforlatt land? Utenriksjournalistikkens uforanderlighet i medieskapte bilder av Sudan i det 20. århundre. Bibiana Dahle Piene (Masteroppgave 2006)

Eksempler (4)  Den norske militære godteposen. En analyse av Aftenpostens dekning av Norges deltakelse i krigen i Afghanistan. Irene Elisabeth Rossland (hovedoppgave 2006)  Lokalavis innenfor eller utenfor konsern. En sammenligning av vilkårene for kritisk journalistikk. Sonia Anita Jensen (masteroppgave 2006)  Journalistikk, næringsliv og samfunnsansvar. Fritz Leo Breivik (hovedoppgave 2006)

Eksempler (5)  ”Krise, hvilken krise?” Tor Anders Hovik. (Praktisk masteroppgave 2006).  Med virkeligheten som co-regissør. Maria Konow Lund (praktisk hovedoppgave 2003)  Vikarkarusellen. Om hvordan vikarers arbeidsforhold utfordrer den klassiske journalistrollen. Gunnhild Ring Olsen (hovedoppgave 2004)  Hele lista: (Medier og kommunikasjon (IMK)/journalistikk)

Semesteroppgaven  Introduser tema, avgrens problemstillingen. Presenter forskningsspørsmål eller hypotese.  Kort om datagrunnlag og metode  Presenter og drøft empiriske funn  Konklusjon: siste sjanse for å overbevise leseren om validiteten av dine funn.

Kilder  Deler av det du skriver vil baser seg på andre forfatteres ideer, teorier, argumenter og data.  Vis hvor du har fått din inspirasjon fra gjennom nøyaktige referanser (litteratur/artikkelhenvisninger), både når du siterer direkte og parafraserer.  Referanser sikrer at leseren kan identifisere dine kilder – og hva som er ditt selvstendige bidrag.  Mangel på referanser kan føre til mistanke om plagiat

Referansesystemet  Havardsystemet: Oppgi Forfatterens navn, bokas utgivelsesår og evt. sidetall i teksten og all informasjon (inkludert forlag, utgivelsessted) i separat litteraturliste.  Eksempel:  Ottosen, Rune (2004): I journalistikkens grenseland. Journalistrollen mellom marked og idealer. Kristiansand: IJ-forlaget.  Vancouversystemet: Gi løpende notehenvisninger (tall) i teksten, med full informasjon i litteraturlista i samme rekkefølge.

Spesielle referanseregler  Hvis det er mer enn en to forfattere, bare nevn første navn og så & al. i teksten, men oppgi alle forfatternavn i litteraturlista.  Flere publikasjoner fra en forfatter samme år skilles med a, b, c etc.  Hvis du bruker sekundærkilder, oppgi hvor du har hentet informasjonen fra. For eksempel Gandy 1982 i Allern 1997.

Litteraturliste (eksempel)  Bjørklund, Tor (1991). Election Campaigns in Post-war Norway ( ): From Party-Controlled to Media_driven Campaigns. Scandinavian Political Studies, Vol 14 – no.3.  Bjørklund, Tor (1991). Election Campaigns in Post-war Norway ( ): From Party-Controlled to Media_driven Campaigns. Scandinavian Political Studies, Vol 14 – no.3.  Boorstin, Daniel (1992/1961). The image. A guide to pseudo-events in America. New York: Vintage Books   Ericson, Richard V. & al (1989). Negotiating Control: A Study of News Sources. Milton Keynes: Open University Press.  Blumler, Jay & al. (1989). The earnest vs. the determined: election newsmaking at the BBC, In I. Crewe & M. Harrop (Eds.). Political communication: The general election campaign of Cambridge: Cambridge University Press.  Blumler, Jay & al. (1989). The earnest vs. the determined: election newsmaking at the BBC, In I. Crewe & M. Harrop (Eds.). Political communication: The general election campaign of Cambridge: Cambridge University Press.

Andre referanser  Artikkel i en avis:  Nilsen, Kjell Arild (2006, February 9 th ). Slik ble protestene iscenesatt. Aftenposten, Kultur s. 4.  Webpage:  Forfatternavn (År). Tittel i kursiv. Lastet ned dag, måned, år fra

Eksamen 2: Prosjektbeskrivelse, mastergradsoppgave journalistikk  Beskrivelsen skal være på inntil 5 sider og inneholde:  Arbeidsstittel  Tema og analyseobjekt. Hva skal oppgaven handle om, hva vil være gjenstand for analysen (evt. det journalistiske prosjektet)? Kort skisse av teorigrunnlag og empirisk materiale  Problemstilling: Hvilke spørsmål skal belyses. Vær så konkret som mulig. Avgrensning og fokusering er viktige stikkord.  Metodisk tilnærming. Begrunn hvorfor de metodene du velger er rimelige og fornuftige ut fra oppgavens problemstilling. Krever oppgaven spesielle ressurser/adgang til spesielle arkiver?  Tildeling av veileder skjer på grunnlag av prosjektbeskrivelsen.

Planlegging  Del semestrene i faser i forhold til litteraturlesning og eksamensfrister.  Utnytt seminarene, diskuter med medstudenter  Rydd plass for arbeidet med masteroppgaven i tide (i forhold til jobb/familie o.a. forpliktelser)  Vurder å søke om et deltidsløp hvis du ikke kan studere på heltid.