Drop-In metoden i skolen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
Advertisements

I.
Teknologi i klasserommet
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
TØYENSTANDARDEN.
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
-ikke bare for zippylæreren…
Etablering av ”MATEMATIKKROM”
Rapport Nr Ann Margareth Aasen og Kristin Søby ”Vi ser at det funker” En kvalitativ og kvantitativ evaluering av arbeidet med LP-modellen
Hvordan intervjue en forsker?
Veiledning av elever / lærlinger
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Dine sterke sider – slik andre ser dem
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2008 /2009
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Av Oda, Magnus, Elfrid og Siw-Anita
Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
Mestring og forebygging av depresjon
Vi var på et kurs i Sverige i hele klassen vår i uke 3, det var Mora videregående skole. Skolen var stor med mange elever, SVERIGE.
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Tema: Velkommen til foreldremøte på Malakoff videregående skole
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Språk, Lesing og Læring Oppfølging av SLL-planen
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
PÅRØRENDE EN RESSURS Hvordan kan vi hjelpe tjenesteapparatet ? AKB-Pårørende en ressurs.
Fra ord til liv April 2010.
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
© Norsk senter for studier av problematferd og innovativ praksis
RUS OG UNGDOM Jobbet på av: Sarem,Sander,Joakim,Johannes,
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Perspektiver på inkludering i praksis
Skolelederundersøkelsen 2008 Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen.
KLUBB- OG MEDLEMSUTVIKLING KLUBB- OG MEDLEMSUTVIKLING Per-Arne Davidson.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
TANKENS MAKT DET UMULIGE - MULIG KFL/04
Hvordan bruker ulike aldersgrupper sosiale medier?
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Lyshovden Oppveksttun!
Oppfølging i bolig- nye grep i bydel Stovner
Drop-in Vennesla Kommune 3/ v=imKh51Ur3e8.
Velkommen til et nytt skoleår!
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Ellen Berg Svendby Spesialpedagog/idrettspedagog, PhD
Drop-In metoden på sykehusskole / rehabiliteringsinstitusjon
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Veiledning av nyutdannede i videregående skole Noen tanker med utgangspunkt i gruppeveiledning.
Arbeiderpartiet.no HUSBESØK PÅ 1 – Valgkamp ansikt til ansikt.
A-team Positivt læringsmiljø for alle elever i Oppegård Kommune Et samarbeidsprosjekt mellom Alternativ Opplæring (AO) og PPT, august 2014.
LESEARBEID Elevene kan bruke disse kortene i selvstendig lesearbeid på skolen. Kortene er delt opp i før, under og etterarbeid. Lærer kan også bruke kortene.
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Fortellinger som metode.
KLASSELEDELSE.
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Problemløsning.
Bli med! Barn.
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
1 Kommunikasjon.
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
«Alle med» Skåredalen skole
Utskrift av presentasjonen:

Drop-In metoden i skolen Skarpengland skole i Vennesla. 1.-10 skole Forsøksskole for UIA – etter godkjenning fra rektor Opplæring og veiledning av pedagogkollegarer – hvorfor? Info til hele personale – hvorfor? Opplæring/kurs av fagarbeiderne – hvorfor? Anne Nilsen Sørli Lærer/sosiallærer Skarpengland skole

En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging En metode som er utviklet teoretisk i en doktoravhandling og praktisk i Vennesla kommune  

Hvordan vi organiserer arbeidet med metoden på vår skole Vi var 5-6 ped. Fra starten. … noen byttet skole kommende år, en svangerskapspermisjon…. Nå en periode har det i praksis bare vært jeg. …helt til nye medarbeidere ble invitert på kurs i beg av nov14. MEN mulighetene er store hos oss. Mange har nå fått kurs og sett verdien av Drop-in-metoden. Ikke fått utnyttet ressurs. (Tror jeg må være koordinator på skolen vår, så vi får brukt alle fagarbeiderne)

Vil du delta i DROP-IN på Skarpengland skole? Når du får dette brevet har allerede læreren din snakket med deg om Drop-In prosjektet. Dette brevet er informasjon om hva prosjektet handler om og hva det innebærer for deg å være med. Å bli med på Drop-In innebærer at du får tilbud om støtte og veiledning til å få det bedre på skolen. Vi ønsker å hjelpe deg med å få dette til. Det vil vi gjøre ved å bruke en metode som heter Drop-In som tar utgangspunkt i hva du selv synes er vanskelig sammen med det kontaktlæreren bekymrer seg for. Det er dine tanker og meninger som er utgangspunktet for vår støtte. Å si ja til dette, innebærer at du ca. en gang i uken møter en lærer (Drop-In læreren) på et grupperom på skolen. Drop-In læreren skal støtte deg i å gjøre forandringer som hjelper deg å få det bedre og nå dine mål. Vi håper du vil være med på Drop-In, som også har vært et forskningsprosjekt i regi av UIA. Det innebærer at vi skriver logg fra samtalene. Drop-In læreren samler inn disse og studerer dem for å finne ut om vi faktisk får til en forandring ved hjelp av Drop-In metoden. Vennlig hilsen Drop-In teamet v/ Sosiallærer Anne Sørli

Filmen Drop-In fortellinger http://www.dropinmetoden.no/

Utfordringer og muligheter ved bruk av metoden Tidsressurs Sosiallærer har tid som kan settes av Kontaktlærer har tid – til arbeid med enkeltelever, men må se nytten av å bruke tida til Drop-in metoden.

Muligheter Vi er mange nå på vår skole, Nesten alle fagarbeiderne 4 pedagoger – der en er sosiallærer Ledelsen er positiv Kommunen vår har inkludering som satsningsområde. 1+1 er mye mer enn 2 …kanskje 100 – for positiv forandring handler om innstilling til seg selv og de rundt

Derfor virker metoden: Det er elevene som svarer JA selv til å delta. De får hjelp til det de selv synes de strever med, eller det kontaktlærer ser de strever med. Samtale om bekymringen før oppstart. De opplever ro og en løsningsorientert samtale flere uker etter hverandre. Elevene opplever egen mestring En bedre og inkludert elevrolle Det nytter, når stegene er små og når en har forventning om å lykkes, og når de voksne rundt også har en positiv forventning. 1 + 1 er mye mer enn 2