Innlegg på Ledermøte forskning og fagresurser Handelshøyskolen BI ved Anders Tveit, Prosjektleder pedagogisk utviklingsprosjekt Innlegget finnes i sin helhet på adressen:
Pedagogiske tanker i tiden
BIs visjon: Faglig styrke og relevans gjør BI til en ledende europeisk handelshøyskole. Kjernevirksomhet: Drive forskning og utdanning av høyeste internasjonale kvalitet og relevans. Innebærer at: Uteksaminerte studenter må være gode (faglig sterke, anvende kunnskapen, etisk bevissthet, ha perspektiv)
Studenten i sentrum Øvelser underveis Ansvar for egen læring –Trene, ikke bli trent Åpen elektronisk mappe –Sammensatte tekster –Kan endres så lenge kurset pågår –Oppnår kommunikasjon
Faglig som veileder ”Trene riktig” Sette opp et treningsopplegg bestående av: –forelesninger, case, rollespill, gruppearbeid, veiledning –Differensieringsutfordringen: lav terskel - aldri utlært Støttefunksjoner for faglige: –Administrasjon (studieveiledere, bibliotek, IT) –Studentveiledere, koordinator –Medstudenter – Kriterier for medstudentrespons –Andre faglige – Felles vurderingskultur
Sluttvurdering Teste måloppnåelse i forhold til kriterier –Blooms taksonomi: vite, forstå, anvende, analysere, syntetisere, vurdere Forsvare elektronisk mappe: –Samsvar mellom øvelser underveis og avsluttende eksamen
Veien fremover kort sikt Kursansvarlig: Utarbeide mål for læringsutbytte i alle kursbeskrivelser Kunnskaper, ferdigheter og holdninger Anbefalt tidsplan for student og foreleser Gjennomsiktighet, gjenkjennelighet, sammenliknbarhet Aktører: faglig, student og andre i inn og utland
Takk for oppmerksomheten! Anders Tveit Prosjektleder pedagogisk utviklingsprosjekt Handelshøyskolen BI