Innlegg på Ledermøte forskning og fagresurser Handelshøyskolen BI 24.11.08 ved Anders Tveit, Prosjektleder pedagogisk utviklingsprosjekt Innlegget finnes.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
PROBLEMBASERT LÆRING VED MEDISINSTUDIET I OSLO
Advertisements

”Når livet setter seg i kroppen…” Livsstyrketrening som en del av Arbeidsrettet rehabilitering Liv Haugli ASVL 5 feb.08.
Utdanningsleder Svenning Bjørke • Med utdanning forstår vi virksomheter som har studentenes danning og kvalifisering som sikte. • De nasjonale.
Fremtidens studenter og deres forventninger til IKT-støtte i utdanningen Gløshaugen
Akkreditering KA110 - Accreditation of youth volunteering organisations.
Internship høsten Internship høsten 2014.
Lederutvikling og skreddersøm
Vurdering for læring Tema: Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør
Kan læringsutbytte dokumenteres?
Digitale mapper som undervisningsmetode i teori og praksis Tom Erik Holteng Rådgiver SEVU.
Biblioteket som læringsarena i et eBorgersamfunn
Nokre prinsipp •Modulbasert og studiepoenggivande som hovudprinsipp •Fleksibilitet •Praksisnært Studiepoeng ved obligatorisk frammøte og gjennomføring.
Startkurs rådgivere 30 min. om Karrieresenter Telemark:
MÅL FOR UNDERVISNINGEN. Overordnet mål. Utdanne maskiningeniører med en bred teknologisk kompetanse med høy faglig kvalitet av internasjonal standard.
Steinar Gjerde -lærer ved Fagskolen i Gjøvik
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
Oppgave Se på 3BI eksamen V-1999 Gå igjennom punktene og plasser dem i gruppe etter ”produkt”, ”prosess”, ”samfunnsinstitusjon” Er det noen av spørsmålene.
Pedagogisk utviklingsarbeid
Svend Andreas Horgen Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL)
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Utbytte av læringsmål Innlegg på workshop med fagansvarlige basiskurs Handelshøyskolen BI Oslo ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet.
Ikke-faglige aktiviteter i klasserommet
UTVIKLING AV ET GODT LÆRINGSMILJØ -
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Høgskolen i Oslo Litt om vurdering. Vurdering l Vurdering for utvelgelse og eventuell sertifisering, enten i videre utdanning eller for å søke jobb. Dette.
Pedagogisk leder Ny stilling under prorektor, enhet for faglig tilsyn og kvalitet
NOKUT fagseminar Thon Hotel Gardermoen 3. november 2009 Internasjonalisering og samarbeid Jens P. Tøndel Divisjonsdirektør Handelshøyskolen BI.
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
Kittil Skogen - Prosjektkontoret i Telenor Nordic
Regionale seminar august/september 2007 Inkludering av nye kommuner knyttet til ELIN-k og fyrtårnskommunene. Sissel Skarsgaard Prosjektleder Samspill 2007.
Studieplanarbeid.
MÅL FOR UNDERVISNINGEN. Overordnet mål. Utdanne maskiningeniører med en bred teknologisk kompetanse med høy faglig kvalitet av internasjonal standard.
Etikk i pedagogisk arbeid
HVORDAN ENGASJERE STUDENTENE ved bruk av IKT? Nina Ronæs Tromsø, 17. september Nina Ronæs © BI.
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
UiT- Norges arktiske universitet:
Prosjekt barn og unge i Hedmark
Hva lærer studentene? Velkommen til seminar! Faglig ansvarlige: Kirsten H. Lycke og Torill M. Sandberg.
Elektroniske mapper som arbeids- og evalueringsform Anders Tveit: Institutt for samfunnsøkonomi Inspirasjonsdag 2006.
Utdanningsforbundet Bergen Seksjon grunnskole Nettverk våren 2011 Den digitale lærer.
Høgskolen i Oslo Eksempler på Fronterbruk integrert i faglige prosesser Personalmøte, tilsatte på Internasjonale studier, Avdeling LUI Vibeke.
Høgskolen i Oslo Samtekst med fokus på Prat & Forum i LUVIT Grunnkursmodul IT og læring 6.Mars 2002.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning, førskolelærerutdanningen.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Vurdering for læring Camilla Wiig, uke 43 og
Mappemetodikk Rakel K. Rohde Næss.
Vurdering for læring Camilla Wiig, 3.nov.2011.HIVE.
En transparent læringsøkologi. Erfaringer ved bruk av digitale mapper V/Mattias Øhra HVE-LU.
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
PED2000 – vår 2008 Undervisning og danning INTRODUKSJON - KURSPLAN.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
BLOOMS Bygdøy 24.sept-08. Begreper i vurdering 1.Kompetanse det man gjør og får til i møte med utfordringer 2. Kompetansemål angir hva elevene skal kunne.
PLASSER FRIMERKE HER Obs! Denne brosjyren er utformet for utskrift. Du bør prøve utskriften på vanlig papir for å sikre riktig plassering før utskrift.
Velkommen til basiskurs i universitetspedagogikk Undervisning og forskning er primæroppgavene til vitenskapelig ansatte i høgere utdanning.
Internasjonalisering og arbeidslivet – selvutvikling eller karriereutvikling? Kim Orlin Kantardjiev Leder Norsk studentorganisasjon.
Studenters forventninger til IT og E-læring Rica Hell
Elektroniske mapper som arbeids- og evalueringsform Anders Tveit, Institutt for samfunnsøkonomi, Handelshøyskolen BI
Bruk av kriterier i vurdering LUT VÅREN 2011 Line Wittek
Utfordringer for ingeniørutdanningene Hallstein Hemmer Kjemi og materialteknikk Avdeling for teknologi.
MARKOM2020 Et langsiktig utviklingsprosjekt for maritim professjonsutdanning Norge skal ha maritim profesjonsutdanning i verdensklasse.
Internasjonalisering
Senter for læring og utdanning
Undervisning og danning INTRODUKSJON - KURSPLAN
Gjennomføring av tilsynet
Vurdering og undervisning
Ny som universitetslærer
Læringsform: Tilegnelse
Formativ evaluering BI Stavanger
Utskrift av presentasjonen:

Innlegg på Ledermøte forskning og fagresurser Handelshøyskolen BI ved Anders Tveit, Prosjektleder pedagogisk utviklingsprosjekt Innlegget finnes i sin helhet på adressen:

Pedagogiske tanker i tiden

BIs visjon: Faglig styrke og relevans gjør BI til en ledende europeisk handelshøyskole. Kjernevirksomhet: Drive forskning og utdanning av høyeste internasjonale kvalitet og relevans. Innebærer at: Uteksaminerte studenter må være gode (faglig sterke, anvende kunnskapen, etisk bevissthet, ha perspektiv)

Studenten i sentrum Øvelser underveis Ansvar for egen læring –Trene, ikke bli trent Åpen elektronisk mappe –Sammensatte tekster –Kan endres så lenge kurset pågår –Oppnår kommunikasjon

Faglig som veileder ”Trene riktig” Sette opp et treningsopplegg bestående av: –forelesninger, case, rollespill, gruppearbeid, veiledning –Differensieringsutfordringen: lav terskel - aldri utlært Støttefunksjoner for faglige: –Administrasjon (studieveiledere, bibliotek, IT) –Studentveiledere, koordinator –Medstudenter – Kriterier for medstudentrespons –Andre faglige – Felles vurderingskultur

Sluttvurdering Teste måloppnåelse i forhold til kriterier –Blooms taksonomi: vite, forstå, anvende, analysere, syntetisere, vurdere Forsvare elektronisk mappe: –Samsvar mellom øvelser underveis og avsluttende eksamen

Veien fremover kort sikt Kursansvarlig: Utarbeide mål for læringsutbytte i alle kursbeskrivelser Kunnskaper, ferdigheter og holdninger Anbefalt tidsplan for student og foreleser Gjennomsiktighet, gjenkjennelighet, sammenliknbarhet Aktører: faglig, student og andre i inn og utland

Takk for oppmerksomheten! Anders Tveit Prosjektleder pedagogisk utviklingsprosjekt Handelshøyskolen BI