Juridiske hensyn ved selskapsetablering

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Beste selskapsform ? Hva skal vi velge.
Advertisements

Snarveien over Averøya ○ Kortere reisetid ○ Bedre sikkerhet ○ Sterkere region ○ ○ Separerer lokaltrafikk og gjennomgangstrafikk ○ ○ Gir ekstra vekstimpuls.
Finansieringsordninger
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Hamar kommune som eier v/Mette Braathen - eiersekretariatet
Eierstrategi og andre forhold knyttet til kommunale selskap
Advokat Børge Benum Forbundsadvokatene
Eierskapskontroll NKRFs kontrollutvalgskonferanse 2009
Eierstyring og selskapsledelse Folkevalgtopplæring Stavanger kommune 17. oktober 2012 ved adv. Vibeke Resch-Knudsen.
Det kommunale og det statlige barnevern
Deltakerloven – arv og generasjonsskifte Aalesunds Rederiforening 26. august 2011 Vidar Landmark, Fiskeri- og kystdepartementet.
Offentlige anskaffelser og interkommunalt samarbeid
Presentasjon av utredningen av forhold vedrørende ny felles parkeringsregulering v/advokat Erna M. Larsen.
Kommunene som aktive eiere
Eierskap og eierstyring Det brede eierskapet. Samhandlings- og kommunikasjonslinjer mellom eierorgan og kommunestyre. NKRFs Kontrollutvalgskonferanse 5.
Sandnes, 1. desember 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Interkommunalt samarbeid i barnevernet – politisk moteord eller god løsning?
Viktige lover og regler
Kommunale foretak, hva og hvorfor?
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Seminar om rundskriv F Forvaltning av statlig eierskap
Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Etablering av aksjeselskap (AS)
Formelt interkommunalt samarbeid
Ny offentlighetslov Norsk Redaktørforenings høstkonferanse 2008.
Skolen – en kommunal virksomhet
1 Kommunal selskapsstatistikk Kilde Brønnøysund, september 2009 Bedriftsstyret Marianne B. Skou.
Eierskapsmeldingen Byrådets melding om eierskap i kommunens virksomheter Finansbyråd Henning Warloe 4. mai 2005.
Eierskap og Eierstyring.
Signe Louise Berthelsen
Hamar kommunes eierskap i selskaper og foretak Folkevalgtopplæring 23
Smarison AS. Smarison AS er et hotell med aksjekapital på som oppnår kravet til å starte et aksjeselskap. Samarbeider med Radisson Blue hoteller.
Fra forvaltingsstyring til eierstyring Direktør Bjørg Ravlo Rydsaa KS Bedrift Styrekurs – KS Bedrift.
Juridiske rammer for interkommunalt samarbeid – en oversikt - v/adv. flm. Jostein Selle, KS Advokatene Høstkonferansen KS Østfold – Sarpsborg 19. – 20.
Hvem holder i hvilket ror? …og hva styrer de etter?
Eierseminar for Romerike krisesenter IKS
JUS102 Advokat Lars Baklund.
3 Marius Stub.
Forelesninger i selskapsrett Disposisjonen pkt studieår, vår 2013 Professor dr. juris Beate Sjåfjell Det juridiske fakultet i Oslo
Samhandlingskonferanse 19. januar 2010 Hans Seierstad Ordfører Østre Toten KS Leder Oppland.
Verdal, 13. april 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Interkommunalt samarbeid i barnevernet – politisk moteord eller god løsning?
JUS102 Advokat Lars Baklund. AS/ASA – Generalforsamlingen Asl og asal kapittel 5 Selskapets øverste myndighet jf. asl § 5-1 Alle aksjonærer har møterett.
JUS102 Advokat Lars Baklund. Ansvarlig selskap (ANS) og selskap med delt ansvar (DA) Minst to deltagere i ANS og DA, sel. § 1-1 Ubegrenset personlig ansvar.
Kommunalt eierskap – Nordhordland Revisjon IKS 23. januar 2009 – Alver hotell Advokat og partner Vibeke Resch-Knudsen Agendum.
Kapittel 4: Del 2 Formelle krav til etableringen Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli.
Kapittel 4. Formelle krav til etableringen Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli.
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther (2015) Gyldendal Akademisk Introduksjon til bedriftsøkonomi © Gyldendal Akademisk Innholdet.
Styrearbeid Tromsø 29. september. Vi som er her Innlogg.
Eierstyring Sigdal kommunestyre 16. – 17. januar 2012.
Lovgivningen for interkommunalt samarbeid Innlegg samling Knutepunkt Sørlandet 13. februar 2008 Jørund K Nilsen og Geir Vinsand.
KS Folkevalgtprogram Kommunale og interkommunale selskaper Kurt Orre.
Aksjeselskap.
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Interkommunalt samarbeid om IKT - rettslige rammer for organisering -
Markedseksponering - muligheter og begrensinger
FRA DRIFT I AVDELING TIL UTSKILLING I SELSKAP
EIERSKAP politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene
3 Marius Stub.
Eierstyring og selskapsledelse Folkevalgtopplæring Stavanger kommune 17. oktober 2012 ved adv. Vibeke Resch-Knudsen.
Fartøyvernets ABC 2017 Organisering og organisasjonsarbeid
Markedseksponering - muligheter og begrensinger
Forside Eierskapsseminar for Karmøy kommune
Eierstyring – roller og ansvar
Andre organiseringsformer med hovedvekten på kommuner
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Universitetslektor Lars Baklund
Universitetslektor Lars Baklund
Andre organiseringsformer med hovedvekten på kommuner
3 Marius Stub.
Utskrift av presentasjonen:

Juridiske hensyn ved selskapsetablering 24. august 2009 – Quality hotel & resort Hafjell Advokat og partner Vibeke Resch-Knudsen, Agendum

Agenda Selskapsetablering fordrer eierstyring Kjennetegn ved de ulike selskapsformene Begrensninger i konkurranseregelverket Habilitet etter forvaltningsloven ved utnevnelse av styremedlemmer

Hva innebærer selskapsorganisering Fristilling Overføring av myndighet Et styringstap? Styring i andre former: Eierstyring gjennom generalforsamling/representantskap Kontraktsstyring Styring på et annet nivå: Overordnet og mer tilbaketrukket enn vanlig folkevalgt styring Hvorfor: Hva oppnår man? Egnet for all tjenesteproduksjon: Hva mister man?

Rolleinndeling eier/driftsledelse All selskapsorganisering bygger på en rolledeling mellom eier og driftsledelse Hva ligger i eierrollen? Mål og resultatstyring Evne til å overlate driften av selskapet til personer som har tillit til å drive virksomheten innenfor relativt vide rammer Hva ligger i driftsledelse? Forvaltning av selskapet innenfor rammen av selskapets formål Styret skal tjene selskapets interesser og alle eierne kollektivt. Dette gjelder også styremedlemmer som ”representerer” en bestemt eier

Hvem skal dekke fakturaen?

Mulighet for eierstyring Eierstyring utøves primært gjennom: AS: Generalforsamling IKS: Representantskap Viktigste oppgave: velge styre (eventuelt avsette styret) Viktigste rammer for eierstyring: AS: Stiftelsesdokument og vedtekter IKS: Selskapsavtale Andre rammer for eierstyring: Aksjonæravtaler/eieravtaler Instrukser (må følge styringslinjen) Eiermøter (ikke vedtaksmyndighet) Eiermelding!!

Grenser for eierstyring Rettslige skranker Er tettere styring hensiktsmessig? Kan man miste fordeler ved utstrakt eierstyring? Være bevisst mht. riktig balanse mellom eier/styret

Hva vil eier med selskapet? Hva var formålet ved etablering og har det skjedd endringer? Hvilken selskapsform er valgt og hva er begrunnelsen for valget? Hvordan ser styringsmodellen ut? Hvilken relasjon har selskapet til eierkommunene? Opererer vi i et marked eller har vi monopol på denne tjenesten? Hva er markedet og hva skal vi utføre? Er det krav til økonomisk utbytte?

– Antall selskaper: 2600, inkl. kommunal foretak (ca – Antall selskaper: 2600, inkl. kommunal foretak (ca. 1000 ingen ansatte) - Fordeling selskapsform: 75 % AS, IKS 9 %, KF 7 - Sum verdier: 300 mrd kr. – Antall ansatte: 47.000 – Antall styremedlemmer: 11.200 – Andel kvinnelige styrerepresentanter: 31,5 %

Kommunale foretak Interkommunale selskap Aksjeselskap Eget rettsubjekt nei ja Hvem kan eie Del av kommunen Kommuner/IKS Ingen begrensning Eiers økonomiske ansvar Fullt ut ansvarlig for foretaket Fullt ansvar i henhold til eierandel Kun for sin del av aksjekapitalen Operativt eierorgan Kommunestyret/ fylkestinget Representantskap Generalforsamliing Styringsgrunnlag Vedtekter kommunestyrevedtak Selskapsavtale Vedtak i representantskapet Vedtekter og stiftelsesdokument generalforsamlingsvedtak Styremøter Lukket, men vedtektene kan bestemme at de skal være åpne Lukket Tariffavtale Medlemskap i kommunen gjennom KS eller selvstendig medlemskap i KS Bedrift Kan velge ftitt Kan velge fritt Formell arbeidsgiver Kommunen Selskapet ved styret

Kjøp av varer og tjenester fra selskapene Kommuner må følge reglene om offentlig anskaffelse ved kjøp av varer og tjenester selv om de eier selskapet Unntak utviklet gjennom rettspraksis: Egenregi når det kun er offentlige eiere, kun en ubetydelig del av omsetningen går til andre enn eierne og selskapets omsetning er så nært knyttet til eier (e) at den anses som om kommunen(e) handler med egen etat. Enerett Krever spesiell begrunnelse i henhold til kunngjort lov, forskrift eller administrativt vedtak mindre strenge krav til kontroll enn ved egenregi ikke krav om at oppdragsgiver har eierskap i virksomheten Kan gis til private aktører etter forutgående anbud Kan også drive blandet virksomhet

Forvaltningsloven § 6 første ledd bokstav e: En offentlig tjenestemann er ugild til å tilrettelegge grunnlaget for en avgjørelse eller til å treffe avgjørelse i en forvaltningssak e) når han leder eller har ledende stilling i, eller er medlem av styret eller bedriftsforsamling for 1. et samvirkeforetak, eller en forening, sparebank eller stiftelse som er part i saken, eller 2. et selskap som er part i saken. Dette gjelder likevel ikke for person som utfører tjeneste eller arbeid for et selskap som er fullt ut offentlig eid og dette selskapet, alene eller sammen med andre tilsvarende selskaper eller det offentlige, fullt ut eier selskapet som er part i saken. Ot.prp. 50 (2008-2009) og Besl. O. nr. 97 (2008–2009)

Takk for meg! Vibeke Resch-Knudsen vrk@agendum.no Tlf. 97 51 00 99 ISBN 978-82-446-1180-0