VFL Lindesnesregionen - høsten 2014

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vurdering for læring i Vest-Finnmark
Advertisements

Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Vurdering for læring.
Hva skjer i den første leseopplæringen? Haugalandet
Oppfølging og vurdering som grunnlag for læring
Vurdering for læring Tema: Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
Vurdering for læring V/ Trude Slemmen Wille
IKT i Vurdering for læring 3. oktober 2012
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
Gjennomgående dokumentasjon i fag- og yrkesopplæringen Hva er hensiktsmessig dokumentasjon? v/Thomas Norland avdelingsleder, kompetanse- og utviklings.
Forslag til ny vurderingsforskrift
Møte med RKK Info -Dialog -Samarbeid De beste skolene ligger i Nordland.
FORSKRIFTSENDRING Gjennomgang av sentrale deler av forskriften Konkrete eksempler på vurderingspraksis v/ lærere fra skolen.
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Vurdering for læring på Linderud skole
Den autentiske læringsdialogen
VURDERING.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Skoleeierforum «De beste skolene ligger i Nordland»
Vurdering Na /4-09. Hvordan få til god vurdering Hemmeligheten: for å kunne gi god vurdering er gode oppgaver viktige! Den formelle vurderingen.
Kompetansemål Mål for opplæringen er at elevene skal kunne - bruke ulike materialer og redskaper i arbeid med bilder ut fra egne interesser - samtale.
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
IKT i Vurdering for læring UiS 25. januar Hvorfor slik satsing på vurdering? Kunnskapsløftet ga oss –Nye læreplaner – med fokus på kompetanse:
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
OTH prosjektet Inger Langseth Program for Lærerutdannning Inger Dolmset Moan Åfjord videregående skole.
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
Vurdering for læring.
Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i;
Vurdering for læring Oppstart januar 2015.
ELEVENS RETT TIL ET GODT PSYKOSOSIALT MILJØ OPPLÆRINGSLOVEN §9A.
ENDRINGER I NASJONALE PRØVER ― Ny skala og måling av utvikling over tid Per Kristian Larsen Vurdering 2.
Myra skole – foreldremøter Høsten 2011 Informasjon
ENDRINGER I NASJONALE PRØVER ― Ny skala og måling av utvikling over tid Per Kristian Larsen, Vurdering 2.
Praksiseksempel fra Lørenskog
Inger Langseth Rita Riksaasen Martin Meland Program for Lærerutdanning PP-tjenesten Fosen.
Vurdering for læring (Assessment for Learning)
Tiltakspakke og prosjektet ”Bedre vurderingspraksis”
Velkommen til nytt skoleår 2015/16
Aust-Lofoten videregående skole1 RUNDSKRIV UDIR – Individuell vurdering i grunnskolen og videregående opplæring etter forskrift til opplæringslovens.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Foreldre og skole - Forventninger -. Mål for skole/ hjem samarbeid Samarbeid skole/hjem skal bidra til størst mulig læringsutbytte for alle våre elever.
VURDERING FOR LÆRING I ULSTEIN KOMMUNE Sjøborg
GEGENVURDERINGEGENVURDERINGEGEN
Sagt om utdanning….
Vg1 Studiespesialisering Onsdag 25. januar 2017
Velkommen til foreldremøte!
Cafe med elevene.
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Kva no. Læringsmål og kriterium er på plass
Skolebasert kompetanseutvikling
Egenvurdering Pedagogisk dialog 20.2.
Vg1 Studiespesialisering Onsdag 24. januar 2018
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
VELKOMMEN FORELDREMØTE LUNDEHAUGEN UNGDOMSSKOLE 8
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Ledelse av læringsprosessen
VELKOMMEN FORELDREMØTE LUNDEHAUGEN UNGDOMSSKOLE 9
H ”På min skole får jeg tilbakemeldinger som gjør at jeg får lyst til å lære!” Hadde det vel ikke vært kjekt om alle elever på vår skole etter hvert satt.
Kan vi kaste ut karakterene?
Egenvurdering i matematikk B – Samarbeid
Gjeldende regelverk om vurdering
Utskrift av presentasjonen:

VFL Lindesnesregionen - høsten 2014 Fagsamling; norsk, matte og engelsk Fokus på læreplanarbeid og grunnleggende ferdigheter Mål: På hvilke måter kan egenvurdering og elevinvolvering skape motivasjon for faglig utvikling i ……?

Fire prinsipper for god underveisvurdering - uttrykt i lovverket 1. Elevene/lærlingene skal forstå hva de skal lære og hva som forventes av dem (§3-1) 2. Elevene/lærlingene skal ha tilbakemeldinger som forteller dem om kvaliteten på arbeidet eller prestasjonen (§3-11) 3. Elevene/lærlingene skal få råd om hvordan de kan forbedre seg (§3-11) 4. Elevene/lærlingene skal være involvert i eget læringsarbeid ved blant annet å vurdere eget arbeid og egen faglig utvikling (§3-12)

Dialogkonferanse T. Lund Fagsamlingene Film som teaser Egenvurdering og selvregulert læring (Udir) My favourite no (TeachingChannel) Guided reading (skole i praksis) Self-Assessment and Peer Support (TeachingChannel) Refleksjon/samtale i grupper Teori Erfaringsdeling Dialogkonferanse T. Lund

BAKLENGSPLANLEGGING Kompetansemål Vurdering Undervisning