Velkommen til et nytt skoleår!

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samarbeid mellom skole og hjem
Advertisements

Hva skjer i den første leseopplæringen? Haugalandet
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Forventninger og videre arbeid…...
Noen utfordringer for skolene
Gjennomføring i videregående opplæring høst 2013 Foto: Bjarne Eriksen.
Foreldremøte 1.trinn ELLINGSRUDÅSEN skole
Mål for elevrådskoleringen:
Mer tid til elevene 12.Mai 2011 Marianne Aasen leder av KUF-komiteen på Stortinget.
Tema: Velkommen til foreldremøte på Malakoff videregående skole
Kroppsøvingsdidaktikk
Velkommen til foreldremøter for Vg1 Lærelyst for livet: Det beste i hver enkelt. MESTRING ENGASJEMENTRESPEKT.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE 11.SEPTEMBER 2013 Stikkord og dato.
Veiledet lesing Mørkved skole
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Elevenes læringsmiljø og skolens brede mandat
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Den systemteoretiske analysemodellen Levanger 20. – 21. april 2006
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
OTH – Åfjord 30.april. 2 faktorer som er kritiske for motivasjonen, og som læreren kan påvirke:
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Framtida nå – les og forstå!
Samarbeid mellom skole og hjem
Regjeringens navn på den nye skolereformen
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Undervisningssektoren 2015
Kampen skole Vår visjon:
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
FORMÅLET MED SKOLEN Opplæringen skal, i samarbeid og forståelse med hjemmet, åpne dører mot verden og framtiden og gi elevene historisk og kulturell innsikt.
Slåtthaug ungdomsskole
Lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter
PEL-eksamen Glu 5-10.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Hva er viktig for elevers læring?
Miljøterapi i kunnskapssamfunnet Verdal
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Om presentasjonen Presentasjonen er bygget opp på følgende måte: Lysbilde 2-4: Om Kultur for læring. Vi mener det er vesentlig å ta med dette for å si.
Foreldremøte Høsten STAVANGER KOMMUNE Jeg skal si litt om: ■ Skole-hjem-samarbeid ■ Gjensidige forventninger ■ Trivsel – læring – mestring – motivasjon.
Utdanningsrelevante FoU- prosjekter SPS: systematisere informasjon for å synliggjøre HiOAs profil Prosjekter utover ett år GFU: Stort sett bare utdanningsrelevante.
Driftsstyrets rolle i arbeidet med kvalitetsvurdering og skoleutvikling.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Meld. St. 20 (2012–2013) På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Ungdomstrinn i utvikling Om den nasjonale satsingen og arbeidet ved vår skole.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Velkommen til Åmot ungdomsskole
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
Dr. Avis Glaze Utdannelse for demokrati;
Skole- hjem samarbeid.
IKT for læring Mattias Øhra.
– verdier og prinsipper for grunnopplæringen
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Strategisk kart 2018–2021 Bruker Kvalitets-utvikling Kompetanse-
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Oppstart i barnehagen.
Danning og voksenrollen i barnehagen
Osloskolen Oslo VO Rosenhof Kurs 2
Systematisk arbeid for eit trygt og godt miljø for alle
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Velkommen til et nytt skoleår! Nordre Modum ungdomsskole

Et felles oppdrag: Skolen og dere hjemme skal bidra til at elevene lærer mest mulig og best mulig Elevene skal oppleve ”å fikse fag og venner” Frafallet i Videregående opplæring skal reduseres

Ny visjon for skolen vår: Nysgjerrig Motivert Ungdom der kunnskap er viktig!

Oppdraget vårt: …………….. Formålet med opplæringen, fra St.meld. nr.31 Elevene skal utvikle kunnskaper, ferdigheter og holdninger for å kunne mestre livene sine og for å kunne delta i arbeid og fellesskap i samfunnet Alle elever som går ut av grunnskolen, skal mestre grunnleggende ferdigheter som gjør dem i stand til å delta i videre utdanning og arbeidsliv Alle elever som er i stand til det, skal gjennomføre videregående opplæring med kompetansebevis som anerkjennes for videre studier eller i arbeidslivet Skolen skal møte elevene med tillit, respekt og krav, og gi dem utfordringer som fremmer danning og lærelyst. Alle former for diskriminering skal motarbeides. Alle elever skal inkluderes og oppleve mestring Skolen skal samarbeide med hjemmet

Hva fremmer elevers læring? fra St.meld. nr.31 Relasjonen mellom lærer og elev. Læreren som forbilde Tydelige og støttende lærere Å vise respekt for elevenes egne initiativer, gir bedre resultater med elevenes læring i fag, selvtillit, motivasjon og sosiale kompetanse Tydelighet om viktige verdier, respekt, inkludering, empati, mobbing er forbudt Læreren må kommunisere at det er viktig å lære, og at alle elever har et læringspotensiale Læreren må skape systematikk og sammenheng i læringen. Sammenheng mellom det man gjør og det man skal lære

Hva fremmer elevers læring? fra St.meld. nr.31 Tydelighet om læringsmål Alle elever må ha forstått hva de skal lære. Læreren må være en tydelig leder i læringsarbeidet. Mye tid går med til aktiviteter som ikke er knyttet til læring Arbeidsplaner er bra, men elevene må ikke overlates til seg selv når de jobber med arbeidsplaner Elevene bruker ulike arbeidsmåter for å nå læringsmålene. Elevene lærer mer når læreren bruker flere undervisningsmetoder Faglig oppsummering i etterkant av arbeidsøkter eller arbeidsperioder

Hva fremmer elevers læring? fra St.meld. nr.31 Underveisvurdering Fokus på det eleven mestrer Eleven må ha forstått hva de skal jobbe videre med for å lære mer Veiledningen fra lærer skal være kort, presis og spesifikk Et av de mest effektive virkemidler for å heve elevenes læring

Viktige tiltak for utvikling på NMU: Framtida nå, les og forstå LP modellen Fagutvikling Faglige og pedagogiske diskusjoner Utnytte ressursene godt Videreutvikle læringsmiljøet

Framtida nå, les og forstå, - hva går prosjektet ut på? Målsetting: Elevene skal bli flinkere til å lese og forstå fagtekster Fagtekster er noe annet enn skjønnlitteratur. Elevene møter fagtekster i alle fag. Systematisk samarbeid mellom lærere på barnetrinnet og ungdomstrinnet Hvordan? Lærere får opplæring om å lese og lære fagtekster Lærere får hjelp til å gjennomføre ny praksis i klasserommet Elevene får lære strategier for å lese og lære fagtekster Foreldre får kurs i hva de kan gjøre for å hjelpe elevene til å lære mer. Resultater som forventes: Bedre læringsresultater for elevene Elevene opplever mer mestring og mer motivasjon Elevene og foreldrene opplever at det er mer samarbeid og helhet i grunnskoleopplæringen

Lese fagtekster, hva kan dere gjøre? Vise interesse for skolearbeidet, spør, følg opp, skole og utdanning er viktig! Noen ganger må vi slite litt! Se på arbeidsplanen sammen. Har eleven fått tak i hva han/hun skal lære? Snakk om bilder og overskrifter. Hva handler dette om? Hva kan elevene fra før om temaet? Hjelp eleven å strukturere leksearbeidet. Tid, ro, konsentrasjon Se på lærebøkene sammen med eleven. Hvordan er boka bygd opp? Hvilke strategier bruker du for å lære dette stoffet?

Hvordan vil dere hjelpe eleven med å lære seg dette fagstoffet? Drøft med sidemannen!