Overgang Oppfølging Telling

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Advertisements

Fellesfag Yrkesretting Relevans
Nasjonal konferanse Overgangsprosjektet Kunnskapsminister Kristin Halvorsen 7. september 2011.
Åsmund Sollien Schau og
Minoritetsspråklige søkere
Læring på arbeidsplassen
Program Torsdag 12. desember: Matematikkfaget; den største utfordringen for gjennomføring i videregående opplæring? Program Torsdag 12. desember: Kl
Gjennomføring i videregående opplæring høst 2013 Foto: Bjarne Eriksen.
NyGIV Hvordan kan NyGIV bidra til at flere gjennomfører videregående opplæring? Sheila Benestad, prosjektleder Overgangsprosjektet i Vest-Agder.
Møte med Norrbottens len Siri Halsan, KS Utdanning
Videregående opplæring i Hedmark – utfordringer og muligheter
Rådgiversamling Stiklestad 25. september 2011
Repetisjon / omvalg UtdanningsprogramRepetisjon/omvalg vg1vg2vg3 BABygg/anleggsteknikk5528 DHDesign/håndverksfag61205 ELElektrofag HSHelse- og sosialfag74454.
Kunnskapsløftet i videregående opplæring Statssekretær Lisbet Rugtvedt Elevorganisasjonens nasjonale seminar 19. november 2005 Engebråten skole.
TELEMARK FYLKESKOMMUNE Skoletilbudet i Telemark Startkurs for rådgivere 19.sept 2012.
Overgang Oppfølging Telling
Videregående opplæring i Vestfold
Med fra start! Skolestart på Eidsvoll videregående skole høsten 2013 EIDSVOLL VIDEREGÅENDE SKOLE.
Vågå 29. januar Jan Roger Bøe Øien Koordinator. Statistikk – etter vg1 Avsluttet grunnskole v å ren 2006 Avsluttet grunnskole v å ren 2007 Avsluttet grunnskole.
Særskilt språkopplæring for språklige minoriteter etter § 2-8
Skoleringssamlinger Knut Alfarnæs, avdelingsdirektør prosjektleder
Ny GIV-Overgangsprosjektet Troms fylkeskommune
Ny forskrift til opplæringsloven § 9-2 Retten til nødvendig rådgiving
Samling for Oppfølgingstjenesten med ledere 6. desember 2010.
Kunnskapsminister Kristin Halvorsen Hamar, 22. mai 2012.
NyGiv Mål Minske frafall i videregående skole.
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Overgangsprosjektet NY GIV
Rådgiversamling Levanger Torsdag 29. november. Kort repetisjon - Bakgrunn, mål og tiltak Bakgrunnen er et alt for stort frafall i vgo. Målet er å øke.
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
s. 1 Gjennomføring i vgo i Nordland Rådgiversamling Foto: Crestock.com.
” Når jeg hører vidregående skole, tneker jeg på at jeg gleder meg SYNSYKT til å holde på med noe som intriserer meg, å være sammen med folk som også liker.
Ny GIV i Akershusskolen
Prosjektledersamling oktober Holmenkollen Kommunenes erfaringer Våren 2012.
Lærerskolering Ny GIV 6. dag. Erfaringsutveksling.
Prosjektsamling 5. mars Fra julebrevet: – det hjelper ikke å redusere klassestørrelsen dersom lærerne fortsetter med den samme undervisningen. Nordlandsforskning.
Prosjektsamling 4. mars 2013.
Rådgiversamlingen høsten 2009
NY GIV – overgangsprosjektet i Nordland Samling i rådgivernettverket Bodø Prosjektleder Siv Liland.
Ta fag fra videregående skole
Videregående opplæring -NYE VEGER -NYE MULIGHETER NYE UTFORDRINGER.
Gjennomføring i videregående opplæring – kort om status og utfordringer i Hamar kommune Paal Morken Andersen Avdelingssjef videregående opplæring Hedmark.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Overgangsprosjektet – NY GIV
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Godkjenning av fag til fag-/svenneprøve Styremøte NOOS-nettverk
DLG – Horten vgs 5. September Skoleåret – 2012 KursEndringerAvbruddProsent EndringerAvbruddProsentEndringer Avbrudd Prosent.
TIRSDAG Foreldremøte Vg3. Hva vi ønsker å snakke om 2  Hvordan er det å være 18 år og VG3-elev  Hva kan skole – hjemsamarbeid være når eleven.
Ny GIV – videre - forventninger til skoleeier og skole Dato Svolvær Foto: Peter Hamlin.
Regionsamling KS-prosjekt ”Helhetlig utdanningsløp- bedre gjennomføring i videregående opplæring” Orkanger 17. november 2008.
VELKOMMEN Karriereveiledning på LAV Vitnemål Samordna opptak Eksamen
Gapet mellom behov og tilbud om læreplasser
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Erfaringer med intensivundervisning på 10.trinn skoleåret
Østlandssamarbeidet: Kontaktutvalget 6.des 2007 Gjennomføringsprosjektet Vestfold fylkeskommune.
Maritim lærerkonferanse Gardermoen, april 2015.
Utdanningssektoren Østlandssamarbeidet
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
SAMARBEID/ DIALOG Hvorfor og hvordan? Dato Foto: Peter Hamlin.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
God stim! Sammen for økt gjennomføring
Fagforbundet Vest-Agder
God stim! Sammen for økt gjennomføring
Utskrift av presentasjonen:

Overgang Oppfølging Telling Status mars 2012 v. Prosjektleder Knud-Erik Gissel 1

Bakgrunn ”Ungdommer som ikke fullfører videregående opplæring sliter med å skaffe seg arbeid. De fleste jobber krever datakunnskaper, språkkunnskaper eller matematikk. Derfor er kampen mot frafall så viktig” Jens Stoltenberg til VG, august 2010

Mål Ny GIV er startskotet for ein nasjonal dugnad for å få fleire til å fullføre skulegangen. Alle gode krefter både lokalt og nasjonalt skal dra i same retning. Satsinga Ny GIV vil pågå fram til 2013. Skal gje varige strukturar. Ny GIV eit av Topp tre Varige strukturar Dette prosjektet er ikke lik andre prosjekter, målet er varige strukturer,

Overgang Oppfølging Teljing Tre prosjekt Tilbod til dei 10% svakast presterande elevar Intensiv opplæring i lesing, skriving og rekning Siste halvår i 10. trinn og over i vidaregåande Oppfølging Varig og samordna oppfølging av unge utanfor opplæring og arbeid Dei som er i ferd med å slutte og dei som har vore utanfor ein periode Partar: Skular, oppfølgingsteneste, fagopplæring og NAV Teljing Statistikk Nasjonalt Gjennomføringsbarometer Kursing av lærer fullfinansiert av KD Andre aktiviteter er skoleeiger sitt ansvar i GRF i lesing, skriving og regning

Oppfølgings- prosjektet Overgangs- prosjektet Arbeidslivsfaget Skolelederutdanning Prosjekt til fordypning Innsats for yrkesretting Samfunnskontrakt Læreplasser i offentlig sektor 190 mill - krisepakken 50 mill - tidlig innsats Rett til læreplass/ Vg3 i skole Etterutdanning fag- og yrkesopplæring Voksne Praksisbrev Partnerskap og Referansegruppe Oppfølgings- prosjektet Overgangs- prosjektet Hvordan er vi organisert Statistikk, indikatorer, ”tett på” Felles planlegging, koordinering, forskning, referansegruppa 5

Ikkje 30 % frafall Mål: 75% fullført i 2015

Målsetting Ny GIV-overgang: Kommunen og fylkeskommunen skal etablere eit varig samarbeid om tiltak for å betre elevane sine føresetander for å fullføre og bestå vidaregåande opplæring Auke motivasjon hjå elevane for og evne til å gjennomføre vidaregåande opplæring. blant anna gjennom ein styrking av deres grunnleggande lese-, skrive- og rekneferdigheiter.

Ny GIV Overgang 2011 - 14   2011 2011-2012 2012-2013 2013-2014 Ungdomsskoler 8 40 (+8) 42 nye ( + 48 ) 90 vgs 5 vgs 29 ( +5 ) 12 nye ( + 34 ) 46 Kommunar Bergen 13 33 Prosjektleiing 2 mill kr 3 mill kr 4 mill kr Bergen vest + ++ ( 88 elevar ) 10 kl + Sommer- aktivitet vg1 Vg2 Vg3  Læreplass Bergen, Hardanger/Voss og Ytre Midthordaland ( 434 elevar ) sommaraktivitet vg2 HFK ( 600 elevar ) 10 kl + sommar

Ny formulering i opplæringslova § 13-3 c Fylkeskommunen skal, etter oppdrag frå departementet rettleie om og bidra til, kvalitetsutviklingstiltak som kan gi god samanheng mellom grunnskole og vidaregåande opplæring. Som t.d.: Informere, rettleie og spreie erfaringar vekomande kvalitetsutvikling i grunnopplæringa Stimulere til samarbeid Herunder sjå det 13 årige opplæringsløpet i samanheng Spreie informasjon om andre relevante saker innan opplæring 1 jan 2010, etter kvalitetsreformen 9

Målgruppa 10% svakest presterende elever etter 1. termin i 10. klasse ( med potensial ) Elever med IOP utelukkes ikke, men vurderes i hvert enkelt tilfelle Det samme gjøres med nyankomne minoritetsspråklige elever Svakt presterende elever ved kartlegging vg1 Presterer svakt på kartleggingsprøver = på eller under kritisk grense Vi oppfordrer til at kartleggingsprøver kommer til skolestart. Svakt presterende elever med potensial Elever med IOP utelukkes ikke, men vurderes i hvert enkelt tilfelle Det samme gjøres med nyankomne minoritetsspråklige elever

Overgangen er eit kritisk punkt Vi skal bygge bru Overgangen er eit kritisk punkt 10. klasse Vidaregåande opplæring Intensiv opplæring Videreføres i vgs etter behov Avvik frå opplæringslovea Tilbod til elevar, 10% Yrkesretting av fellesfag Skolering: 2 lærarar pr skole Skolering: 2 lærarar pr skole

Tiltak Mer av det samme konkretisering Intensiv opplæring etter jul 10.trinn 430 elever i gang med Ny GIV per 1. feb. 2012 Omfang 8 – 10 t/u Grunnleggende lese-, skrive- og regneferdigheter Læringsstrategier Vurdering for læring Organiseringsform i Primært i egne grupper Ikke for store og ikke for små. Videreføres etter behov i videregående opplæring i vg1 og vg2 Ikke Mer av det samme Men Praksisnær konkretisering

Felles kompetanseheving Faglige kurs 1 matematikk og 1 norsk lærer Felles for de 2 skoleslag 3 + 2 + 1 dag ( full finansiert fra KD ) Ansvar: de nasjonale sentre Spredning på skolen til alle fag Felles nettverk Ekstra fra HFK Tilbud til 400 lærer i ungdomskole og vgs 1. dag 9 mars 2012 Kick off 2. dag 11 eller 12 april 3. dag 1. eller 2. okt 4. dag 1 eller 2 nov Lærer med: Relasjon til ”10% gruppen” Faglig dyktig Evner å spre kunnskaper i lærergruppen

Karaktermessig fremgang Markant i matematikk Økt motivasjon Resultat Karaktermessig fremgang Markant i matematikk Økt motivasjon Ikke stigmatisering Kartlegging skolestart vgs I snitt har elever med Ny GIV en større fremgang fra halvårsvurderingen 10 kl til stp I kartleggingen på vgs opplever vi at en stor del elever med Ny GIV, skårer bedre enn forventet, på Laksevåg var bare 10 av 16 reelle ”kandidater” til studieverkstedet.

Karakterutvikling matematikk ved en av skolene Våren 2011 Karakter 1 2 3 4 5 6 Antall 1.termin 11 Antall 2.Termin 10 eksamen

2,79 3,0 7 % 3,77 3,95 5 % Elever Ny GIV Alle elever pilotskoler Karakterutvikling Våren 2011 1.termin Standpunkt Utvikling i prosent Elever Ny GIV 2,79 3,0 7 % Alle elever pilotskoler 3,77 3,95 5 %

Hva mener foresatte om Ny GIV? Våren 2011 Ja Nei Vet ikke Ga informasjonen dere fikk i forkant av Ny GIV de opplysningene dere trengte for å kunne ta stilling til tilbudet? 88 % 8 % 4 % Opplever dere at deres barn har hatt faglig utbytte av å delta i Ny GIV? 73 % 27 % Har dere inntrykk av at Ny GIV har bidratt til økt trivsel på skolen for deres barn? 62 % 19 % Mener dere at Ny GIV har hatt positiv innvirkning på deres barns tanker om videre skolegang? 85 % 11 % Vil dere anbefale andre å delta i Ny GIV? 96 %

Overgangen 10. trinn til videregående opplæring Overgangsprosedyre: Elevar frå Ny GIV ordning Identifiserast på VIGO/inntaklistene Telefonkontakt før skulestart Blir inviterte inn på skulen før skulestart Kontakt med NyGIV lærer på videregående skole Blir tilbudt forkurs med vekt på grunnleggande ferdigheiter og studieteknikk Eleven er kjend og skolen kan starte tilpassa opplæring frå dag ein ! Noe om planen beskr

Forkurs på videregående skole Videregående skoler kontakter eleven primo august 2 dages forkurs ved 4 av 5 videregående skoler FØR skolestart 70% Takket ja til tilbud om forkurs Døme på forkurs: Bli kjent Skoleekskursjon Studieverksted It`s learning – kalender, mapper, prosjekter Ulike hjelpemidler i fagene – ordbok, kalkulator, nettressurser Grunnleggende begrep I norsk og matte Bli kjent med bøkene Konkurranse: Finne ting i bøker Oppfriskningsøkter Quiz Lunsj/frukt Bra motivasjon God relasjonsbygning

Rollen som Ny GIV lærer på vgs Underviser målgruppen i et TPO regi Faglig og studieteknisk ressursperson spesielt for elever der har været i gang med Ny GIV på 10. trinn Spredning av oppnådde kunnskaper i forbindelse med Ny GIV skoleringen til hele skolen Undervise i fagene siden Vektning av oppgavene avtales internt på skolen

Prosjektkoordinatorer Hver skole ( vgs og ungdomsskole ) peker ut en prosjektkoordinator. Koordinatoren er skolens kontaktperson i forhold til prosjektledelsen og vil bli invitert til et par møter med prosjektledelsen i løpet av året. Prosjektkoordinator vil primært ha ansvar for å legge til rette for og støtte Ny GIV-aktiviteten på egen skole og for tilbakemelding og rapportering til prosjektledelsen. Prosjektkoordinatorer vil bli invitert til felles møte for koordinatorer og rektorer:

Suksesskriterier Motivasjon Ikke mer av det samme Lærer som Undring Start med frivillighet på 10 trinn Ikke mer av det samme Lærer som kan bygge gode relasjoner Gi mestringsopplevelser Undring Forskning påviser at nivå differensiering ikke fremmer læring. Oppnår mestringsopplevelser Men elevene er fornøyde Ingen stimatisering Elever etterspør ”NyGIV gruppe aktiviteter” i vgs § 8-2. Organisering av elevane i klassar eller basisgrupper        I opplæringa skal elevane delast i klassar eller basisgrupper som skal vareta deira behov for sosialt tilhør. For delar av opplæringa kan elevane delast i andre grupper etter behov. Til vanleg skal organiseringa ikkje skje etter fagleg nivå, kjønn eller etnisk tilhør. Klassane, basisgruppene og gruppene må ikkje vere større enn det som er pedagogisk og tryggleiksmessig forsvarleg

Elever med NyGIV fordelt på mange skoler Status Ny Giv 10 august 2011 Elever med NyGIV fordelt på mange skoler Skole   ASKØY VIDEREGÅENDE SKOLE 1 AUSTEVOLL VIDAREGÅANDE SKULE BJØRGVIN VIDEREGÅENDE SKOLE 5 FYLLINGSDALEN VIDEREGÅENDE SKOLE 13 LAKSEVÅG VIDEREGÅENDE SKOLE 16 LØNBORG VIDEREGÅENDE SKOLE 2 NORHEIMSUND VIDAREGÅANDE SKULE OLSVIKÅSEN VIDERGÅENDE SKOLE 11 OS VIDAREGÅANDE SKULE SANDSLI VIDEREGÅENDE SKOLE 4 SLÅTTHAUG VIDEREGÅENDE SKOLE SOTRA VIDAREGÅANDE SKULE, AVD. BILDØY STEND VIDAREGÅANDE SKULE ÅRSTAD VIDEREGÅENDE SKOLE 23 ÅSANE VIDEREGÅENDE SKOLE 85

Tilbud i forhold til ønske Ønskenr NyGIV  NyGIV Alle HFK 1 51 60 % 86 % 2 14 16 % 8 % 3 5 6 % 3 % 4 9 11 % 2 % 4 % 1 % 6   8 85

Tilbud på programområder Kursnavn NyGIV   NyGIV Alle HFK Bygg og anleggsteknikk 17 20 % 7 % Design og håndverk 5 6 % 4 % Elektrofag 4 5 % 8 % Helse- og sosialfag 16 19 % 11 % Medier og kommunikasjon 1 1 % Mus/dans/drama - drama 3 % Naturbruk 2 2 % Restaurant- og matfag 7 Service og samferdsel Studiespesialisering 14 16 % 39 % Teknikk og ind. produksjon 12 %   85 100 % 3. Inntakk rett før skolestart, fra skolestart til 1 sept er der mange skole og program bytt !

Karakter utvikling. Elever fra Ny GIV 10 kl. til vgs   Halårsvurdering jan 2012, vg1 Standpunkt og ex juni 2011, 10 klasse Snitt 1-6 Antall IV utviklingen Elever  Fyllingsdalen videregående skole 3,32 4 3,16 0,16 12 Laksevåg videregående skole 2,93 13 2,99 -0,06 16 Åsane 2,58 10 2,69 -0,11 5 Årstad 2,64 11 2,9 -0,26 20 Olsvikåsen 2,71 2,95 -0,24 9 Andre skoler med ny giv 2,66 7 -0,29 15

Status på Ny GIV: Av 88 elever fra våren 2011 ( jvf prognosetall ): 7 sluttet i skoleåret og søker dermed vg1 igjen 15 andre søker også vg1 igjen av de 22 som søker vg1 igjen vil 11 prøve nytt programområde 66 elever søker vg2 og 4 tar planlagt vg1 over 2 år: 70 av 88 = 80% går ”vanlig” progresjon

Flere elever trenger alternative,fleksible og avklarende utdanningsløp Utfordringer Flere elever trenger alternative,fleksible og avklarende utdanningsløp Vi har Studieverksteder på 10 skoler, men mange overfylte August 2012 mottar vi 430 elever fra Ny GIV intensivopplæringen våren 2012, samt de 22 fra NyGIV 2011 og 66 elever fortsetter i Vg2. Skolene kan innen 1 april søke prosjektmidler, til så vel prosjekter for rettselever med skoleplass som rettselever uten skoleplass

God informasjon i heile skolen God informasjon til elevar og føresette Kritiske faktorar Tro på prosjektet Ledelses engasjement ”Dei rette lærarane” God informasjon i heile skolen God informasjon til elevar og føresette Praktisk tilrettelegging (rom, materiell...) Gi gruppa status Mestringsopplevingar

Karakterer fra grunnskolen har stor betydning for gjennomføring Ny GIV Husk alle i risikogruppen Ny GIV eleven har som regel under 30 grunnskolepoeng, men i innsats for å få flere til å fullføre vgo jobber vi med alle elever i risikogruppen, FYR-prosjektet er et av tiltakene

Repetisjon / omvalg okt 2009-okt 2010 Utdanningsprogram Repetisjon/omvalg vg1 vg2 vg3 BA Bygg/anleggsteknikk 55 28   DH Design/håndverksfag 61 20 5 EL Elektrofag 71 32 12 HS Helse- og sosialfag 74 45 4 ID Idrettsfag 2 MD Musikk/dans/drama 3 1 MK Medier/kommunikasjon NA Naturbruk RM Restaurant/matfag 34 SS Service/samferdsel 29 11 ST Studiespesialisering 112 TP Teknikk/industriell produksjon PB Påbygg til generell st.komp 142 Alle program 550 296 247 1093

Ikke i vgo etter vg1 eller vg2, eller stryk etter vg3 Utdanningsprogram Ikke i vgo etter Ikke bestått   vg1 vg2 vg3 BA Bygg/anleggsteknikk 60 106   DH Design/håndverksfag 46 65 12 EL Elektrofag 34 73 37 HS Helse- og sosialfag 112 234 13 ID Idrettsfag 1 22 MD Musikk/dans/drama 9 2 MK Medier/kommunikasjon 8 17 NA Naturbruk 19 RM Restaurant/matfag 23 41 SS Service/samferdsel 38 54 ST Studiespesialisering 169 94 457 TP Teknikk/industriell produksjon 114 176 PB Påbygg til generell st.komp 530 Alle program 633 881 1114 2628

Overgang vg2 Ordinær progresjon er; gå i lære eller fortsette på vg3 På studieforberedende er ordinær progresjon på 92-97%

Vil «tvinge» flere tiendeklassinger ut i sommerjobb Kunnskapsministeren satser 5 millioner på nytt ungdomsskoleprosjekt Sommermånedene kan være kritiske for de elevene som sliter mest. Vi foreslår nå et opplegg der vi subsidierer sommerjobber, sommerskole eller forkurs til de elevene som er aller mest i faresonen for å ikke gjennomføre videregående opplæring, utdyper kunnskapsministeren Publisert 09.03.11 - 10:23, endret 11.03.11 - 00:41 (VG NETT)

Sommer med NyGiv 2011 2012 Askøy Askøy, Voss ?, Fjell? Bergen ?? Læring og sommerjobb i samarbeid med Røde Kors Askøy Askøy, Voss ?, Fjell? Kontakt- og kaféordning Bergen ?? Minifolkehøgskole på Nordhordland folkehøgskule 1-7 aug 2011 6.-13. aug 2012 Tilbud om forkurs før skolestart På 4 vgs På……

Hvem er i fare for frafall ? Noko indikasjonar er Stort fråvær Dårlege karakter frå ungdomsskulen / kunnskapsnivå / kunnskapshull Elevar der ikkje har fått 1.ønskje oppfylt Foreldres utdanningsnivå Minoritetsspråklege Busituasjon Elevar på særskilt inntak Elevar med meldeskjema 36

Nærværsfaktorer FRAVÆRSFAKTOR NÆRVÆRSFAKTORER UMIDDELBARE GRUNNENE ELEVER HAR TIL Å VELGE BORT SKOLEN NÆRVÆRSFAKTORER GODE MESTRINGSOPPLEVELSER TILPASSET UNDERVISNING MOTIVASJON FØLELSE AV TILHØRIGHET OG VENNSKAP INDIVIDUELL OPPFØLGING SYNLIGHET TRYGGHET OPPLEVD FAGLIG FREMGANG MEDBESTEMMELSE GODE RAMMER FOR HVERDAGEN +++ Frå rapporten: Intet menneske er ein Øy, Evaluering tiltak satsning mot fråfall

”Hvis det skal lykkes mig at føre et menneske mod et bestemt mål, Citat af Søren Kierkegaard: Dansk Filosof, cand. theol. og magister 1813 - 1855 At hjælpe er at forstå. ”Hvis det skal lykkes mig at føre et menneske mod et bestemt mål, må jeg først finde derhen,hvor han befinder sig og begynde lige der.” Den, som ikke kan det, snyder sig selv, når han tror, at han kan hjælpe andre. For at hjælpe nogen, må jeg visselig forstå mere, end han gør, men først og fremmest forstå, hvad han forstår. Hvis jeg ikke kan det, så hjælper det ikke, at jeg kan og ved mere. Vil jeg alligevel vise, hvor meget jeg kan, så skyldes det, at jeg er forfængelig og hovmodig, og at jeg egentlig gerne vil blive beundret af andre i stedet for at hjælpe. 38

Ny GIV overgang er fleire prosjekt Fase 1 Fase 2 Fase 3 Sommer med Ny GIV Ny GIV FYR-prosjekt Fellesfag, Yrkesretting, Relevans Ny GIV for alle Kompetansehevning av 400 lærer

FYR-prosjekt: Fellesfag, yrkesretting, relevans Åsane vgs er knutepunktskole Innsamling Bearbeiding Utprøving Spredning HFK: Fagenes Arbeids Utvalg Nasjonalt: NDLA

Statistikk www.regjeringen.no/nygiv www.hordaland.no/nygiv

Prosjektledelse 2011-12 NyGIV overgang www.hordaland.no/nygiv Prosjektleder Ytre Midthordaland Anne.Swensson@fjell.kommune.no Hardanger / Voss Elin.Klette@voss.kommune.no Bergen kommune Kjersti.werner@bergen.kommune.no Hordaland fylkeskommune knud-erik.gissel@post.hfk.no