Læringsledelse og rolleforståelse i voksenopplæringen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kari Pape Den gode assistenten
Advertisements

Samhandling.
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Veiledning av elever / lærlinger
KLASSELEDELSE.
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Foreldrene betyr all verden! Mona Røsseland Ann-Christin Arnås
Kompetente barn og unge
Kompetente barn og unge
Generelle tiltak og forebygging
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Forventninger til oss som skole:
Læringsmiljø Bunntekst.
Klasseledelse Grete Sørensen Vaaland og Sigrun K. Ertesvåg
Barns læring, voksnes ansvar!
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Kompetanse og lærerprofesjonen - bruk av evidens i den praktiske pedagogikken Professor Thomas Nordahl Senter for praksisrettet utdanningsforskning
Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i;
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Bruk av data i kvalitetsarbeid
Undervisningssektoren 2015
TANKENS MAKT DET UMULIGE - MULIG KFL/04
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Mål og læring hos elever
Finsk skole møter svesk
Det viktige samarbeidet
Ine Skog, Ida Bøhmer, Anders Sandvik og Aleksander B. Andersen
LP-modellen fra et rektorperspektiv
HOLDNINGER OG HANDLINGER
TE - ISP-UIO 1 Klasseledelse Hva veit vi? Hva tror vi? Erfaringsbasert viten.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Eksamen i pedagogikk og elevkunnskap
Pedagogikk og elevkunnskap
Hvordan skape et godt læringsmiljø?
PEL-eksamen Glu 5-10.
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
EKSAMEN I PEL Marthe Gangsø,
KLASSELEDELSE.
PEL EKSAMEN Hvordan kan jeg som lærer jobbe opp en klasse der elevene vil føle seg trygge sosialt, og at de selv føler at de mestrer det faglige?
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Hva er viktig for elevers læring?
Enhet skole Hemnes kommune Strategisk plan
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Velkommen. Agenda  Forventninger  Fag  Klassemiljø  Info fra klassekontakter og Fau.
Et godt psykososialt miljø - i Asker og på Vettre Vi skaper mulighetene! Kompetanse Fellesskap Skaperglede.
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
Foreldremøte Læringsmiljø Jan Åge Almås. Thomas Nordahls 8 punkter for at en elev skal ha et godt læringsmiljø Thomas Nordahl: skoleforsker og professor.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Elverum Håndball Yngres - Visjon ”Ekte idrettsglede i et mestringsorientert læringsmiljø!”
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
En kvantitativ og kvalitativ analyse av forskjeller og likheter mellom skolene. Rapport av Thomas Nordahl, Sølvi Mausethagen og Anne Kostøl. Høgskolen.
Vi vet godt hva som virker, og ikke virker…
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
Profesjonelle læringsfellesskap
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
Finsk lærer i svensk skole
Møte for foresatte til høstens 8.klassinger 2018
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Autoritet i klasserommet
Velkommen til kurs for språkhjelpere
Osloskolen Oslo VO Rosenhof Kurs 2
Utskrift av presentasjonen:

Læringsledelse og rolleforståelse i voksenopplæringen Monica Håkansson Fagavdelingen Byrådsavdeling for barnehage og skole Bergen

Mål for dagen Mål for denne dagen - refleksjon om egen yrkesrolle og egen praksis - at deltakerne gjenkjenner problemstillinger - erfaringsdeling - at deltakerne får en bra dag - gjennomføre med hederen i behold

Kildene Thomas Nordahl og Ole Hansen Michael Fullans bok om å dra i samme retning Jan Spurkeland LK 06 Rammeverket Inspirasjon fra Voksenopplæringen i Bergen Forrige kursdagers erfaringer Egen praksis

Den læreren vi husker Engasjerende Humor Faglig dyktig God formidler Særtrekk Alle vet vi at læreren er den viktigste faktoren for læring – samtidig som ansvar for egen læring er helt vesentlig

Læringssyn Subjekt i egen læring Alle kan lære Kompetanse for alle ???

IGP Hva er læringssynet på din skole? Er det nedtegnet og felles eie? Hvordan påvirker det min undervisning – om vi har, eller ikke har et felles læringssyn?

Læringsledelse (udir) Støttende relasjoner Struktur og regler Motivasjon og forventninger Læringskultur

fag/ mål forventninger DU skjønn lover/ regler samfunnsmandatet

Støttende relasjoner Etablere en positiv relasjon Emosjonell og faglig støtte Etablere et godt læringsfellesskap Balansert relasjonsledelse Blir det for tett på? Kommer vi for nær?

Grublis Du som lærer har en meget god og positiv relasjon til deltakerne i gruppen - dere er venner på Facebook - invitasjon til bryllup - forventes at du takker ja - hva gjør du? - med hvilken begrunnelse?

Autoritet Kunstig autoritet: posisjon og makt Naturlig autoritet: relasjon og tillit Profesjonsautoritet Personlig autoritet

Autoritet Du kan ditt fag…(bedre enn deltakerne) Du deler din viten, har forventninger… Bidrar i læreprosessen til hver enkelt På den måten – overføres autoritet Løsrivelse – læring, mestring og uavhengighet Løfte andre…gjennom din ledelse = autoritet, i motsetning til den autoritære som undertrykker ….

Struktur og regler « klar og tydelig ledelse forebygger og reduserer adferdsproblemer» Adferdsutfordringer i Voksenopplæringen… - kommer de for seint? - mobiltelefonene? - er det mye fravær?

Strategisk eller situasjonsbetinget ledelse

Motivasjon og forventninger Å forstå hensikten, målet Kjenne på forventningen Være delaktig i vurderingen Å lære er å jobbe – hardt Å ha ambisjoner frem mot mål

Læringskultur Gruppen/ klassen er et sosialt system Skape samhørighet og fellesskap God takhøyde – prøve og feile Trygghet Å lære betyr å jobbe! Å ha ambisjoner på vegne av gruppen Motivasjon og forventninger

Vurderingskrysset Hva er bra? Hvorfor? Hva kan bli bedre? Hvordan?

Å samarbeide Kollektiv kapasitet Å skape en lagånd Felles ansvar

Dialogspill Hvert bord spiller En spillebrikke med noen påstander Første mann leser første lappen – tar stilling og begrunner Neste mann leser samme lapp – tar stilling og begrunner Runden går - til alle sier pass Neste mann tar opp andre lapp…..