Læringsledelse og rolleforståelse i voksenopplæringen Monica Håkansson Fagavdelingen Byrådsavdeling for barnehage og skole Bergen
Mål for dagen Mål for denne dagen - refleksjon om egen yrkesrolle og egen praksis - at deltakerne gjenkjenner problemstillinger - erfaringsdeling - at deltakerne får en bra dag - gjennomføre med hederen i behold
Kildene Thomas Nordahl og Ole Hansen Michael Fullans bok om å dra i samme retning Jan Spurkeland LK 06 Rammeverket Inspirasjon fra Voksenopplæringen i Bergen Forrige kursdagers erfaringer Egen praksis
Den læreren vi husker Engasjerende Humor Faglig dyktig God formidler Særtrekk Alle vet vi at læreren er den viktigste faktoren for læring – samtidig som ansvar for egen læring er helt vesentlig
Læringssyn Subjekt i egen læring Alle kan lære Kompetanse for alle ???
IGP Hva er læringssynet på din skole? Er det nedtegnet og felles eie? Hvordan påvirker det min undervisning – om vi har, eller ikke har et felles læringssyn?
Læringsledelse (udir) Støttende relasjoner Struktur og regler Motivasjon og forventninger Læringskultur
fag/ mål forventninger DU skjønn lover/ regler samfunnsmandatet
Støttende relasjoner Etablere en positiv relasjon Emosjonell og faglig støtte Etablere et godt læringsfellesskap Balansert relasjonsledelse Blir det for tett på? Kommer vi for nær?
Grublis Du som lærer har en meget god og positiv relasjon til deltakerne i gruppen - dere er venner på Facebook - invitasjon til bryllup - forventes at du takker ja - hva gjør du? - med hvilken begrunnelse?
Autoritet Kunstig autoritet: posisjon og makt Naturlig autoritet: relasjon og tillit Profesjonsautoritet Personlig autoritet
Autoritet Du kan ditt fag…(bedre enn deltakerne) Du deler din viten, har forventninger… Bidrar i læreprosessen til hver enkelt På den måten – overføres autoritet Løsrivelse – læring, mestring og uavhengighet Løfte andre…gjennom din ledelse = autoritet, i motsetning til den autoritære som undertrykker ….
Struktur og regler « klar og tydelig ledelse forebygger og reduserer adferdsproblemer» Adferdsutfordringer i Voksenopplæringen… - kommer de for seint? - mobiltelefonene? - er det mye fravær?
Strategisk eller situasjonsbetinget ledelse
Motivasjon og forventninger Å forstå hensikten, målet Kjenne på forventningen Være delaktig i vurderingen Å lære er å jobbe – hardt Å ha ambisjoner frem mot mål
Læringskultur Gruppen/ klassen er et sosialt system Skape samhørighet og fellesskap God takhøyde – prøve og feile Trygghet Å lære betyr å jobbe! Å ha ambisjoner på vegne av gruppen Motivasjon og forventninger
Vurderingskrysset Hva er bra? Hvorfor? Hva kan bli bedre? Hvordan?
Å samarbeide Kollektiv kapasitet Å skape en lagånd Felles ansvar
Dialogspill Hvert bord spiller En spillebrikke med noen påstander Første mann leser første lappen – tar stilling og begrunner Neste mann leser samme lapp – tar stilling og begrunner Runden går - til alle sier pass Neste mann tar opp andre lapp…..