Inger Lise Andersen og Wibeke Hansteensen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skjønnlitterær fortelling
Advertisements

Traumebevisst skole i Grimstad
Traumebevisst omsorg RVTS i barnehøyde 5. juni, 2012
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Helhetlig barnevern, Vestfold Mogens Albæk & Inger Lise Andersen
Mogens Albæk, Heine Steinkopf og Inger Lise Andersen
Ta livet og øyeblikket tilbake
Traumebevisst omsorg Forstå hvilken del av hjernen som er aktiv, hos den rammede og hos seg selv Ha et «hele hjernen» perspektiv Kontroll til Kapteinen.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Helhetlig barnevern Vestfold Heine Steinkopf &Inger Lise Andersen
Robert F. Anda, M.D. Vincent J. Felitti, M.D.
Traumebevisst flerfamiliearbeid Barn som har levd med vold i familien
Traumebevisst praksis
Hønefoss politistasjon
STRESSMESTRING Hva er stress Forekomst Behov for aktivitet-hvile
Veiledning av elever / lærlinger
Hva mener vi når vi sier: ”Hun trenger traumebehandling”?
«Brain Based Parenting»
Smart Langsom «Dum» Rask. Smart Langsom «Dum» Rask.
Det er ikke hvordan du har det, men hvordan du tar det!?
Aktivitet på Mestringssenteret
Bildebredden må være 23,4cm Fråfall – den største utfordringa i skulen i dag? Vågå
Pårørendes rettigheter og muligheter Møte med pårørende i klinisk arbeid. Molde 16. mars 2010.
Samarbeidspartnere RVTS Sør Familiekontoret i Kristiansand KUP
Å møte barn og unge i krise - fokus på traumebevisst omsorg
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Avdeling for sosionomutdanning
ADHD Attention Deficit Hyperactive Disorder..
Mestring og forebygging av depresjon
Link er viktigere enn matte,
Fosterforeldre & beredskapshjem Helhetlig barnevern Vestfold
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Drop-in Vennesla Kommune 3/ v=imKh51Ur3e8.
Traumebevisst omsorg Trinn 3, dag 2 Omsorgspartner 11. September, 2014
BARNAS BARNEVERN 2020.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Workshop VEIEN TIL HELHET
Seksuelle SMiso Rogaland.
Aggresjon.
HÅNDTERING av BRÅK og URO
Aggresjon.
Emosjonsregulering v/ psykologspesialist Trine Elisabeth Iversen
TBO Trinn 3 dag april 2016 Iveland Aud Ørnes og Ruben Gausdal.
RePULSE- styr dine impulser Presentasjon PPT
Felles tema i mars: Selvkontroll
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
DU SER DET IKKE PÅ MEG å leve med overgrepserfaring.
Modul 3: Hvordan forstå traumenes konsekvenser? 1 Illustrations by Erich Ippen, Jr. Used with permission.
TBO Trinn 3 dag mai 2016 Iveland Aud Ørnes, Øyvind Dåsvatn og Ruben Gausdal.
SMISO ROGALAND AUGUST 2016 ER SINNE FARLIG ?. HVA SKAL JEG SNAKKE OM Sinne og aggresjon og problemer knyttet til dette sett i lys av egen oppvekst – og.
Aggresjon. Aggressivitet Begrepet aggressivitet beskriver en stabil tendens til å utføre negative handlinger, noe som kan karakteriseres som et personlighetstrekk.
Asperger syndrom og ADHD
Rusmiddelavhengighet– et psykologisk perpspektiv.
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se neste.
Livet er praktisk, det gjelder også vår kristne tro.
Å være trist Spør elevene om hvorfor de tenker denne jenta er trist.
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Venner & valg Velkommen.
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se lysbilde.
Sinne Film:
COS arbeid i en kommunal barneverntjeneste
Å bygge selvfølelse hos ungdom ved å lytte til dem
HVORDAN FORSTÅ OG STØTTE FORELDRE OG BARN SOM HAR OPPLEVD SEKSUELLE OVERGREP?
Norsk institutt for kognitiv terapi Ferdighetstrening
Den tredelte hjernen Læring for livet 9.trinn.
Utskrift av presentasjonen:

Inger Lise Andersen og Wibeke Hansteensen Traumebevisst omsorg Omsorgspartner, 29.01.2015 Inger Lise Andersen og Wibeke Hansteensen

Plan for dagen Presentasjon. Workshop i kompetansehevingsprogrammet, Dersom behov: Kort repetisjon om traumeforståelse og traumebevisst omsorg. Øvelser.

Kunnskap alene er ikke nok Implementering av vedvarende handlingskompetanse: Meta-analyse (implementation of skills, Joyce and Showers, 2002): Kort – trekke noen linjer fra trinn 2 og trinn 3…..

Sentrale spørsmål Hvilken ny kunnskap har dere fått? Hvilken del av denne har du bitt spesielt merke i? Har noe av dette fått innvirkning på ditt daglige arbeid? Tenker du at noen elementer/hele traumeforståelsen skulle ført til større grad av endring? Hva skal til for å oppnå dette?

Den tre-delte hjernen. “Den tenkende/reflek- terende hjerne” Prefrontal cortex “Følelseshjernen”. Det limbiske system Følelsene lagres her, og kommer til uttrykk når den aktiveres Bruker ord, kan tenke og planlegge I have to introduce one additional brain structure to talk about trauma’s impact on memory, and that is the hippocampus. Memory is extremely complex, and we are a long way from understanding it at the cellular level, which is where we are heading, but we know much more now that just a few years ago. Among numerous chemical substances integral to the memory process is one called LTP, which is generated from the hippocampus. Think of it as memory glue. It aids in the process whereby new connections between axons and dendrites are formed, which is the physical connection that makes for a new memory. “Reptilhjernen” Hjernestammen og det autonome nervesystem Snakker gjennom kroppen og impulser Ogden, 2005; Fisher, 2008

Hva skjer når vi opplever fare / blir trigget? “Den tenkende hjernen” slås av, for å sikre instinktiv handling Trussel I have to introduce one additional brain structure to talk about trauma’s impact on memory, and that is the hippocampus. thaMemory is extremely complex, and we are a long way from understanding it at the cellular level, which is where we are heading, but we know much more now t just a few years ago. Among numerous chemical substances integral to the memory process is one called LTP, which is generated from the hippocampus. Think of it as memory glue. It aids in the process whereby new connections between axons and dendrites are formed, which is the physical connection that makes for a new memory. “Reptilhjernen og følelseshjernen” reagerer med alarm (Amygdala), og gir beskjed til den tenkende hjernen(Prefrontal cortex) om å slå seg av. Ogden, 2005; Fisher, 2008

TRIGGERE De assosiasjonene som utløser forsvarsreaksjoner eller forsvarsskjema, både ytre sanseinntrykk og indre tanker eller følelser, kaller vi TRIGGERE Rekkefølgen kan beskrives slik: TRIGGER – ALARM - SYMPTOM (atferd)

Window of tolerance “Window of Tolerance”* Optimal Aktiveringssone Følelsesmessig reaktiv og impulsiv. Vansker med å sove, mareritt. Hyperaktiv, rastløs og eksplosiv aggresiv atferd. Hyperaktivering “Window of Tolerance”* Optimal Aktiveringssone Følelsesløs, nummen, utkoplet, tilbaketrukket, avslått. Ute av stand til å gjøre en innsats. Kan framstå som om han/hun ikke bryr seg, eller hoverende/ uinteressert Hypoaktivering Ogden and Minton (2000) *Siegel, D. (1999)

Traumebevisst omsorg - tre pillarer: Relasjoner Følelsesregulering Trygghet

Kids Have To Think That You Care Before They Care What You Think

Kids do well if they can Kids do well if they will? Fortolkning av ungdommenes atferd er avgjørende for hvordan vi møter dem! http://www.youtube.com/watch?v=jvzQQDfAL-Q

Øvelse - fryd

Relasjon, tillit, godhet, nærvær, følelsesbevissthet Kaptein Fornuft Forståelse, refleksjon, kontroll Maskinist Følelser Fyrbøter Sanser/akt Rytme, balanse, respirasjon, kroppsbevissthet, koordinasjon

Øvelse: Den tredelte hjerne 4 grupper: Halve gruppen: Hvordan fungerer hjernen normalt sett? Halve gruppen hvordan fungerer hjernen under stress hos komplekst traumatiserte? Gr. 1: Forklare til gutt 16 år. Plassert på §4.24, aggressiv atferd/rus Gr. 2. Introvert jente som selvskader og er til dels sengeliggende. Gr. 3: Til foreldre / fosterforeldre Gr. 4: Til lærer / assistent / rektor

Øvelse: Toleransevinduet Samme grupper. Halve gruppen: Hvordan beskrive toleransevinduet? (fight, flight, freeze) Hvordan jobbe med ungdom for å utvide toleransevinduet? (trekk inn pilarene i TBO)

Hva ser vi? Hva tenker vi? Og hva spør vi etter? 2 komplekst traumatiserte jenter. Begge har biologiske foreldre som ruser seg Begge har foreldre med til dels alvorlige psykiske lidelser

Stine 22 år Stine har vært under omsorg fra hun var 2 år. Samme fosterhjem. De mest alvorlige traumatiske opplevelsene skjedde før 6 års alder. Rolig etter det. Fosterhjem inkluderende ift mor, godt samarbeid. Gode fosterforeldre, stabile og stødige. Inkludert i fosterfamilien. Høyskolestudent (master), A kandidat, Langvarige gode vennerelasjoner. Samme gode kjæreste i 5 år.

Tonje, 20 år Tonje, under omsorg fra 11 år. 10 ulike plasseringer etter det. De mest alvorlige traumatiske opplevelsene skjedde etter 8 års alder. Siste f.hjem fra hun var 16,5 år. Inkludert i fosterfam. Godt samarbeid med mor. Påbegynt vdg skole 2 ganger, begge avsluttet første uka. Noen langvarige vennerelasjoner. Kjæresten har rusproblemer