Inger Lise Andersen og Wibeke Hansteensen Traumebevisst omsorg Omsorgspartner, 29.01.2015 Inger Lise Andersen og Wibeke Hansteensen
Plan for dagen Presentasjon. Workshop i kompetansehevingsprogrammet, Dersom behov: Kort repetisjon om traumeforståelse og traumebevisst omsorg. Øvelser.
Kunnskap alene er ikke nok Implementering av vedvarende handlingskompetanse: Meta-analyse (implementation of skills, Joyce and Showers, 2002): Kort – trekke noen linjer fra trinn 2 og trinn 3…..
Sentrale spørsmål Hvilken ny kunnskap har dere fått? Hvilken del av denne har du bitt spesielt merke i? Har noe av dette fått innvirkning på ditt daglige arbeid? Tenker du at noen elementer/hele traumeforståelsen skulle ført til større grad av endring? Hva skal til for å oppnå dette?
Den tre-delte hjernen. “Den tenkende/reflek- terende hjerne” Prefrontal cortex “Følelseshjernen”. Det limbiske system Følelsene lagres her, og kommer til uttrykk når den aktiveres Bruker ord, kan tenke og planlegge I have to introduce one additional brain structure to talk about trauma’s impact on memory, and that is the hippocampus. Memory is extremely complex, and we are a long way from understanding it at the cellular level, which is where we are heading, but we know much more now that just a few years ago. Among numerous chemical substances integral to the memory process is one called LTP, which is generated from the hippocampus. Think of it as memory glue. It aids in the process whereby new connections between axons and dendrites are formed, which is the physical connection that makes for a new memory. “Reptilhjernen” Hjernestammen og det autonome nervesystem Snakker gjennom kroppen og impulser Ogden, 2005; Fisher, 2008
Hva skjer når vi opplever fare / blir trigget? “Den tenkende hjernen” slås av, for å sikre instinktiv handling Trussel I have to introduce one additional brain structure to talk about trauma’s impact on memory, and that is the hippocampus. thaMemory is extremely complex, and we are a long way from understanding it at the cellular level, which is where we are heading, but we know much more now t just a few years ago. Among numerous chemical substances integral to the memory process is one called LTP, which is generated from the hippocampus. Think of it as memory glue. It aids in the process whereby new connections between axons and dendrites are formed, which is the physical connection that makes for a new memory. “Reptilhjernen og følelseshjernen” reagerer med alarm (Amygdala), og gir beskjed til den tenkende hjernen(Prefrontal cortex) om å slå seg av. Ogden, 2005; Fisher, 2008
TRIGGERE De assosiasjonene som utløser forsvarsreaksjoner eller forsvarsskjema, både ytre sanseinntrykk og indre tanker eller følelser, kaller vi TRIGGERE Rekkefølgen kan beskrives slik: TRIGGER – ALARM - SYMPTOM (atferd)
Window of tolerance “Window of Tolerance”* Optimal Aktiveringssone Følelsesmessig reaktiv og impulsiv. Vansker med å sove, mareritt. Hyperaktiv, rastløs og eksplosiv aggresiv atferd. Hyperaktivering “Window of Tolerance”* Optimal Aktiveringssone Følelsesløs, nummen, utkoplet, tilbaketrukket, avslått. Ute av stand til å gjøre en innsats. Kan framstå som om han/hun ikke bryr seg, eller hoverende/ uinteressert Hypoaktivering Ogden and Minton (2000) *Siegel, D. (1999)
Traumebevisst omsorg - tre pillarer: Relasjoner Følelsesregulering Trygghet
Kids Have To Think That You Care Before They Care What You Think
Kids do well if they can Kids do well if they will? Fortolkning av ungdommenes atferd er avgjørende for hvordan vi møter dem! http://www.youtube.com/watch?v=jvzQQDfAL-Q
Øvelse - fryd
Relasjon, tillit, godhet, nærvær, følelsesbevissthet Kaptein Fornuft Forståelse, refleksjon, kontroll Maskinist Følelser Fyrbøter Sanser/akt Rytme, balanse, respirasjon, kroppsbevissthet, koordinasjon
Øvelse: Den tredelte hjerne 4 grupper: Halve gruppen: Hvordan fungerer hjernen normalt sett? Halve gruppen hvordan fungerer hjernen under stress hos komplekst traumatiserte? Gr. 1: Forklare til gutt 16 år. Plassert på §4.24, aggressiv atferd/rus Gr. 2. Introvert jente som selvskader og er til dels sengeliggende. Gr. 3: Til foreldre / fosterforeldre Gr. 4: Til lærer / assistent / rektor
Øvelse: Toleransevinduet Samme grupper. Halve gruppen: Hvordan beskrive toleransevinduet? (fight, flight, freeze) Hvordan jobbe med ungdom for å utvide toleransevinduet? (trekk inn pilarene i TBO)
Hva ser vi? Hva tenker vi? Og hva spør vi etter? 2 komplekst traumatiserte jenter. Begge har biologiske foreldre som ruser seg Begge har foreldre med til dels alvorlige psykiske lidelser
Stine 22 år Stine har vært under omsorg fra hun var 2 år. Samme fosterhjem. De mest alvorlige traumatiske opplevelsene skjedde før 6 års alder. Rolig etter det. Fosterhjem inkluderende ift mor, godt samarbeid. Gode fosterforeldre, stabile og stødige. Inkludert i fosterfamilien. Høyskolestudent (master), A kandidat, Langvarige gode vennerelasjoner. Samme gode kjæreste i 5 år.
Tonje, 20 år Tonje, under omsorg fra 11 år. 10 ulike plasseringer etter det. De mest alvorlige traumatiske opplevelsene skjedde etter 8 års alder. Siste f.hjem fra hun var 16,5 år. Inkludert i fosterfam. Godt samarbeid med mor. Påbegynt vdg skole 2 ganger, begge avsluttet første uka. Noen langvarige vennerelasjoner. Kjæresten har rusproblemer