Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertThea Austad Endret for 9 år siden
1
Å møte barn og unge i krise - fokus på traumebevisst omsorg
Larvik
3
Litt om hvorfor og hvordan
4
Kvinner (og barn) Menn enkelt traume komplekse traumer PTSD
DISSOSIASJON Vietnam WW2 WW1 tilknytning/ attachment hysteria Oppenheim Traumatic neurosis Erichsen Spine Page Suggestion Menn sensibilitet Kvinner (og barn) Sydenheim emotional Willis physical Middelalder overnaturlig ”gamle Hellas” sjokk ”Gamle Hellas” ”organic”
5
Er tilføring av kunnskap nok ?
Webb et al, 2006: kunnskap og tilgang til prosedyrer (tools) fører ikke til praksisendring i barneverntjenester mht avdekking, kartlegging og tilgang til behandling for voldseksponerte barn/unge Frueh et al, 2002; Guterman et al 2002: kunnskap om psykiske traumer fører ikke til praksisendring innen psykisk helsevern for barn/unge Blount, 2007;Cohen et al, 2006; Holmbeck 2007: kunnskap om vold og traumer alene øker ikke avdekkingsgrad innen pediatrien
6
Hvorfor er det ikke tilstrekkelig med kunnskap alene
hjelpernes selvbeskyttelse Reluctant to question children about traumatic experiences in order to prevent own vicarious traumatization (Hesse, 2002) Samme funn (Jonkowski, 2003; Pynoos et al, 1996, Camerlengo, 2002) hjelpernes sårbarhet Barnevernarbeidere: 60% depression; 52% reported professional impairment as a result of distress (Siebert, 2002) Barnevernarbeiere: 68% en eller flere adverce experiences (violence, abuse and neglect). 33% adverce experiences before the age of 13 (Maunder et al 2010)
7
hjelpernes copingstil
Profesionals relying on emotion based coping strategies are more susceptible to vicariuos traumatization (Camerlengo, 2002) Emotions based coping overrepresentert blant sosialarbeidere sammenlignet med psykoterapeuter (Elliot and Guy, 1993) Utfordres i særlig grad av ”powerfull taboos closely linked to sexual abuse, severe physical and psychological maltreatment of children” (ibid) Coping mechanisms involving diminished awareness (of children’s stories) (Nader, 2004)
8
Andre grunner til at kunnskap alene ikke er nok:
Implementering av vedvarende handlingskompetanse: Meta-analyse (implementation of skills, Joyce and Showers, 2002): Document new knowledge Practice new skills Theoretical teaching 10 % Less than 5 % + demonstration 30 % Feedback during training 60 % Coaching and training over time 95 %
10
Traumebevisst omsorg
11
Co-regulering av følelser
Coerse (tvang) regulering Oppmerksom på egne følelser Ingen tradisjon for oppmerksomhet på egne følelser Fokus på barnets/ungdommens følelser Fokus på barnets/ungdommens atferd Mål: hjelpe personen å finne ro Mål: stoppe uhensiktsmessig atferd Rolig, empatisk kommunikasjon Konfronterende, aggressiv kommunikasjon Møter umiddelbare (her-og-nå) behov Fastholder langsiktige (der-og-da) behov
13
Litt mer om hvorfor
14
hypothalamus cerebellum binyre aksen
15
Den traumatiserte hjernen følelser og rasjonalitet
Den tredelte hjernen Den traumatiserte hjernen følelser og rasjonalitet hukommelse og læring
16
Traume og dissosiering
Rasjonelt selv ANS Emosjonelle selv EP`s ”cowboy” ”sipper”
19
toleransevindu Hyperaroused Window of tolerance Hypoaroused
sympatisk nervesystem parasympatisk nervesystem
20
Traumebevisst omsorg
21
RVTS-sør Kontaktinfo: rvts.sor@bufetat.no Mogens Albæk
Sørlandet sykehus HF Kristiansand Bygg 21 Serviceboks 416 4604 Kristiansand Tlf Mogens Albæk Psykologspesialist/spesialrådgiver
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.