I Dibrastan bor dubridene… Forskjellen på kunnskap og kompetanse
Evaluering Konkludere Ta avgjørelser Sammenligne og kontrastere to relaterte ideer Syntese Løse et ikke-rutine problem Lage hypotese Komme med nye ideer Analyse Sammenligne Årsak-effekt Beskrive hva som skjer Anvendel se Bruke Kalkulere Poengtere Forståelse Forklare Tolke Klassifisere Kunnskap Fastslå Gjengi Beskrive Ferdigheter Kan anvendes direkte, men ikke nok i seg selv. Krever ikke dyp forståelse Funksjonell kunnskap. Høyere ordens- tenking. Krever dyp forståelse og å trekke forbindelser. Høye kognitive krav Elevene må tenke og lage mening av materialet basert på tidligere lært kunnskap Lave kognitive krav Ikke krav til mye tenking, læring kan foregå isolert
Hvor bor dubridene?Hva gjør dubridene på dagtid?Hva kjøper de til duredimlene?Hvorfor er det lurt å kjøpe dalager til duredimlene?Hvor fornuftig er det å draple og drugle hele dagen?Hva vil skje hvis de drogler istedenfor å drugle? I Dibrastan bor dubrider som drapler og drugler hele dagen. Dubridene kjøper dalager til sine duredimler.
Dømmekraft må læres – det er ikke medfødt!
Rammeverk digitale ferdigheter (udir)
Hva slags intrykk gir du av deg selv gjennom det du formidler?
Framtidens ledere?
Digital mobbing – dødelige konsekvenser