I Dibrastan bor dubridene… Forskjellen på kunnskap og kompetanse.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Eksamen i Treningslære 2
Advertisements

VFL i klasserommet Har ikke VFL absolutt hele tiden. Men alle lærere har en tanke om hva man ønsker å oppnå med undervisningen. Det er jo dette som er.
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Skrive og studieteknikk V/ Espen Schønfeldt
Del 2: Personlig økonomi.
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Demokratiske ferdigheter - fra synsing gjennom analyse til resonnement og vurdering NOFA 2 Fredag
Sommervikar i Blend.
Pedagogisk analyse.
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Noen viktige perspektiver
Navn, Tittel, LEDELSE Workshop. Hva hvis ledelse ikke fantes? Må vi ledes? Hvorfor må vi ledes? Hva er forskjellen med og uten ledelse?
Lederperspektiv på prosjektet, Framtida nå, les og forstå
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Vårt Lokalsamfunn En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker,
Del 2: Personlig økonomi.
Ideutvikling - Problemdefinisjonen. Hva gjør de erfarne problemløserne? •Samler og analyserer informasjon og data •Snakker med mennesker som kjenner problemet.
Høyere ordens-tenking. Krever dyp forståelse og å trekke forbindelser.
I Dibrastan bor dubridene…
Et verktøy for arbeid med lesing i alle fag Mathopen skole
Veiledet lesing Mørkved skole
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
Ståstedsanalysen som verktøy for skoleutvikling
AITeL Studentaktivitet, raske tilbakemeldinger og åpenhet - er WIKI løsningen? Øyvind Hallsteinsen Svend Andreas Horgen Avdeling for Informatikk og e-Læring.
Svend Andreas Horgen Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL)
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Utforskeren.
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
12 Reflekterende lesing.
Bærekraftig utvikling - forskerspiren
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Kvalitative og kvantitative metoder
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
VÅRT LOKALSAMFUNN En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker, næringsliv og offentlige tjenester i et lokalsamfunn.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
STUDIETEKNIKK og gode vaner
3) Analyse (SoPK) for dypere kunnskap
Testing og testbruk Espen Egeberg.
Kildesystem – dataflyt - oppvekst
Forum for studentaktive læringsformer
LAVA - hvordan stimulerer teknologi ? Anders Kluge Stipendiat og forsker Institutt for Informatikk og Norsk Regnesentral.
Elevaktivitet M4 onsdag 1. april 2009.
Matematikk i samisk kultur
Sosialkonstruktivisme
19-Sep-16 ALLE TELLER Jakten på elevenes tenkning (når ”svaret” er feil) Gerd Nilsen Bergen 9.mars.
Velkommen til foreldremøte 7/ rød. Klasse 3 rød 22 elever, 13 jenter og 9 gutter Sosialt miljø: En godt sammensveiset gjeng Inkluderende klassemiljø.
Klasserom Framtidens. Evaluering Konkludere Ta avgjørelser Sammenligne og kontrastere to relaterte ideer Syntese Løse et ikke-rutine problem Lage hypotese.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Et verktøy for arbeid med lesing i alle fag Mathopen skole
PDSA-sirkel/småskalatest
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Skolebasert kompetanseutvikling
BILDEANALYSE Marie Moen Liane.
I Dibrastan bor dubridene…
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
PDSA-sirkel/småskalatest
Vurdering og undervisning
Skolebasert kompetanseutvikling
Strategisk kart 2018–2021 Bruker Kvalitets-utvikling Kompetanse-
Utskrift av presentasjonen:

I Dibrastan bor dubridene… Forskjellen på kunnskap og kompetanse

Evaluering Konkludere Ta avgjørelser Sammenligne og kontrastere to relaterte ideer Syntese Løse et ikke-rutine problem Lage hypotese Komme med nye ideer Analyse Sammenligne Årsak-effekt Beskrive hva som skjer Anvendel se Bruke Kalkulere Poengtere Forståelse Forklare Tolke Klassifisere Kunnskap Fastslå Gjengi Beskrive Ferdigheter Kan anvendes direkte, men ikke nok i seg selv. Krever ikke dyp forståelse Funksjonell kunnskap. Høyere ordens- tenking. Krever dyp forståelse og å trekke forbindelser. Høye kognitive krav Elevene må tenke og lage mening av materialet basert på tidligere lært kunnskap Lave kognitive krav Ikke krav til mye tenking, læring kan foregå isolert

Hvor bor dubridene?Hva gjør dubridene på dagtid?Hva kjøper de til duredimlene?Hvorfor er det lurt å kjøpe dalager til duredimlene?Hvor fornuftig er det å draple og drugle hele dagen?Hva vil skje hvis de drogler istedenfor å drugle? I Dibrastan bor dubrider som drapler og drugler hele dagen. Dubridene kjøper dalager til sine duredimler.

Dømmekraft må læres – det er ikke medfødt!

Rammeverk digitale ferdigheter (udir)

Hva slags intrykk gir du av deg selv gjennom det du formidler?

Framtidens ledere?

Digital mobbing – dødelige konsekvenser