Krav til bestått Den sammenlignende verksanalysen skal ha oppgitt sidetall 7 - 10 sider ( 12 pkt. 1 ½ linjeavstand). Forside, evt. innholdfortegnelse,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Advertisements

Vi ser hverandre og erfarer at i Guds rike hører vi sammen
Substitutor tegn en forklaring med hjelp av mentale rom
Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
A. M. Al-Araki. •Lokalisering •Et problem må lokaliseres så korrekt som mulig slik at det kan drøftes der det først og fremst eksisterer. Aktuelle spørsmål.
EndNote Referanser i faglige arbeider Kristiansand Arthur N. Olsen.
Endring av formidlingspraksis i samarbeid med skolen Tvangsgifte eller ekte kjærlighet? Museer som ressurs i Den kulturelle skolesekken Alta,
Kontekst Basisbok Kapittel 3 Ord, bilde og lyd – sammensatte tekster
Skulptur Skulpturer er tredimensjonale kunstgjenstander. Den formen en skulptur får, er mer avhengig av det materialet den er laget av enn tilfellet er.
Virkemidler og komposisjon
Layout - utforming - design i
Månedsevaluering november 2011
Arbeidskrav 4 I min skisseprosess har jeg lånt dette bilde fra internett
Arbeidskrav 3 selvvalgt tema - arkitektur. Oppstart i arbeid med ideer Første ideer – plakat til den norske opera, hvordan Få barna inn i operaen kampanje.
Historiefaget i skolen
Antikken ca 500 f.Kr–ca 500 e.Kr Parthenon
Grunnleggende spørsmål om naturfag
«STRYKEBRETTCOVER OG STATIV»
Dokumentasjon av en prosess
Arbeidskrav 3 Del 2 Idéutvikling for illustrasjon, dekor eller kunstnerisk uttrykk. Jobb med ett av de to temaene dine. Arbeidet skal hovedsakelig foregå.
Egyptisk kunst og arkitektur
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO OPPHAVSRETT OG BESLEKTEDE RETTIGHETER -ENERETTENES.
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Duo- en liten innføring
Tilstandsrapport: Hvem er brukerne og hva trenger de? Bidrar uio.no til å oppnå UiOs strategiske mål?
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Brukergrensesnitt og design av skjermbilder
Kunst i grunnskolens barnetrinn
2009 Kulturanalyse: et verktøy for god kommunikasjon mellom mennesker. Magid Al-Araki, 2. opplag NB!  Figurene på første side er fra boka Kulturanalyse.
Fagtekst i pedagogikk Arbeidskrav
Kunsten å lese skjønnlitteratur
GLSM Barns bruk av bilder og tegninger i tekstutformingen
Hvordan skrive en god utredning?
MULTIMODAL ANALYSE VISUELL ANALYSE BILDEANALYSE
Nye utfordringer Læringsstiler Taksonomi Læringsstrategier.
Formings oppgave i forbindelse med operaprosjektet:
Brukergrensesnitt og design av skjermbilder
© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO Rettens gjenstand - hva er et åndsverk? Med åndsverk forståes.
Presentasjon av prosessarbeid med LYSBROSJER Laget av Ellen Bay
9 Skanning.
Bilder og bildespråk 123norsk.com.
Stående skytestilling
Stående skytestilling STÅENDE - UTTRØNDELAG
Universitetsbiblioteket i Oslo e-ressurser Studenter og ansatte med uio brukernavn og passord kan søke UBO’s e-ressurser også fra Roma Denne presentasjonen.
Oppgaveformatet. Oversikt XML-format, spesifisert gjennom et XML Schema. Består av et sett lovlige elementer og attributter og hvordan de kan ordnes i.
Matt 28:18 Og Jesus trådte fram, talte til dem og sa: Meg er gitt all makt i himmel og på jord! 19 Gå derfor ut og gjør alle folkeslag til disipler, idet.
Engler i Det gamle testamentet
Krav til bestått Den sammenlignende verksanalysen skal ha oppgitt sidetall sider ( 12 pkt. 1 ½ linjeavstand). Forside, evt. innholdfortegnelse,
som lingvistisk disciplin
Kunst og håndverk Maleri.
Jour4110 Journalistikkforskning: teori og metode Studiepoeng: 20 Obligatorisk for alle masterstudenter i journalistikk.
EXFAC03-MVIT Introduksjon til emnet Emnets websider:
Kvalitative forskningsmetoder
LYRIKK Ordet lyrikk kommer opprinnelig fra det greske ordet lyra – ”dikt sunget til lyrespill” Utarbeidet av Sissel Vestre.
YrkesetikkYrkesetikk Førstelektor Knut-Rune Olsen Undervisning A1ab høst 2008.
Ny barnehage – ny førskolelærerrolle?
Skriving av akademiske oppgaver Hvordan å bedre sjangerforståelsen for studenter av Espen Næss Lund
Sammensatte tekster ALU
AMALIE SKRAM Karens jul. Mål for timen Kjenne til Amalie Skram som forfatter. Kunne gjenfortelle Karens jul. Gjennom eksempler i teksten si noe om hvilke.
GET PAID TO THINK UP STUFF LIKE THIS Reklamekampanje for ArtCenter College of Design, Pasadena (Canada) VISUELL KOMMUNIKASJON.
Sammensatte tekster. Mål: gjenkjenne, beskrive og analysere elementer fra egenlaget sammensatt tekst. Faguttrykk: Format Blikkfang Bildeutsnitt Leseretning.
Kunst og Håndverk 9-Trinn Skoleåret Oppgaven: Lage et Graffiti arbeid (en piece) Lag et Graffiti (A3) arbeid (piece) av et motiv i tekstform.
Geometri 3.
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
LISAS EIE A. M. Al-Araki.
Digital kunst, kultur og kommunikasjon Arbeidskrav 2b, Hioa høst 2016 WORKSHOP: FOTOGRAFI I SOSIALE MEDIER Elisabeth og Anne Gro.
LISAS EIE A. M. Al-Araki.
LISAS EIE A. M. Al-Araki.
Bilder og bildespråk 123norsk.com.
Utskrift av presentasjonen:

Krav til bestått Den sammenlignende verksanalysen skal ha oppgitt sidetall 7 - 10 sider ( 12 pkt. 1 ½ linjeavstand). Forside, evt. innholdfortegnelse, billedmateriale og litteraturliste kommer i tillegg. Analysen må inneholde følgende elementer: motivbeskrivelse, formalanalyse, ikonografi og ikonologi, sammenligning. Besvarelsen skal reflektere at studenten ha satt seg inn i visuell analyse Ha satt seg inn i verkenes idehistoriske og kulturhistoriske kontekst for å kunne vise hvordan en endret samtidsforståelse kommer til uttrykk i kunstverkene. Kan bruke faguttrykk og fagprosa. Har brukt tilleggslitteratur

Hva er tilleggslitteratur ? Tilleggslitteratur er: forskningsbasert faglitteratur! hvor finner jeg slik litteratur? Bruk universitetsbiblioteket

http://www.ub.uio.no/uhs/sok/fag/kunst/index.html Kunsthistorie Søk etter litteratur:   Bibsys er Universitetsbibliotekets katalog. (forklaring - enkel søking - reservering) Sambok er en felleskatalog for alle norske bibliotek. (forklaring) Kunstbib : norsk kunsthistorisk bibliografi. (forklaring) Fagdatabaser : de mest aktuelle databaser aktuelle for kunsthistorie.

Analysen skal inneholde følgende elementer: Motivbeskrivelse Formalanalyse Ikonografi Ikonologi (Kontekst) Sammenligning Drøft på hvilken måte verkene reflekterer sin samtid.

oppgave 1 Gjør en sammenlignende analyse av følgende to verk: Titian/ Giorgione: Pastoral symphony, ca. 1509-10 Og Manet: Frokost i det grønne, 1863

Hvordan skal jeg gå frem Se på verkene hver for seg og i kontrast til hverandre Hvor ligger forskjellene – hva er likt? Form, uttrykk, innhold, Form: lys, farge, rom, linjer, komposisjon Innhold: tema, handling, figurer Uttrykk: Hva gjenspeiler verkene? Kan forskjellene forklares ved hjelp av kontekstanalysen?

Visuell analyse: Velg en metode med utgangspunkt i en teoretiker: f.eks Panofsky eller Wölfflin Kontekstanalyse, komparativ analyse, formalanalyse. Hva vil jeg vise med min analyse? Jeg vil vise: At verkenes idehistoriske og kulturhistoriske kontekst kommer til uttrykk i kunstverkene og jeg vil vise at det formale uttrykk gjenspeiler en endret samtidsforståelse

Komparativ analyse Bilde 1 - det eldste Motivbeskrivelse Formalanalyse Ikonografi Bilde nr. 2 et sammenligningsobjekt I motsetning til bilde nr. 1 er bilde nr.2 Motivmessig Formmessig Ikonografisk forskjellig __________________________ Kontekstanalyse/ ikonologi som en forklaring på formale forskjell

Gjør en sammenlignende analyse av følgende verk: Kouros fra Anavysos 530 f. Kr Polykleitos: Spydbærer, ca. 460f. Kr.

Fremstillingsmuligheter: egyptisk utgangspunkt - utvikling av gresk skulptur fra arkaisk til klassisk tid

Sammenlignende Skulpturanalyse – ett eksempel Skulptur nr.1 Kouros fra Anavysos 530 f. Kr

Motivbeskrivelse: Blir først meningsfullt når jeg vet at det går an å fremstille motivet også på en annen måte. Derfor beskriver jeg figuren i forhold til andre fremstillings muligheter = komparativ analyse Ung stående naken mann Skrittmotiv – venstre ben frem Lik vektfordeling Armene tett inntil kroppen Karakteristiske detaljer ( armer, tomler, liv, mellomgulv, muskulatur, kneskål, ankler, hodeform, munn – arkaisk smil, blikk, øyer, øynbrun, hår

Formalanalyse: Statisk, frontal, stilisert Symmetrisk, formelaktig, Uorganisk i forhold til helheten Volum Delvis relieffaktig Polychrom Ikke polert – men røff Bevegelse – formelaktig Tidløs Lys og skygge Bevegelseslinjer Avgrenset, linjært, lukket Rom Kommunikasjon Etc.

Ikonografi: Ung mann – votivskulptur Plassert f.eks på graver eller tempelområder Ingen bestemt

Skulptur 2 Polykleitos: Spydbærer, ca. 460f. Kr. ”Kanon” – rettesnor Kryssende kontrapost

Motivbeskrivelse I motsetning eller på samme måten som figur 1 er figur nr.2 : Ung stående naken mann Høyre ben aktiv – standben Venstre ben avslappet Høyre arm hvilende Venstre arm holder i noe Figur støttet mot marmorstøtte Hodet vent mot høyre etc. Muskler, sener, frisur, øyer, munn etc.

Formalanalyse i forhold til nr.1 Frontal Assymmetrisk symmetri Vektfordeling S- linje Kryssende kontrapost Naturalistisk Idealisert (kanon) Volum Proporsjoner Bevegleseslinjer Avgrenset/ linjær Lukket Rom, lys og skygge Kommunikasjon

Ikonografi i forhold til nr.1 Atlet – Spydbærer Kanon Realisering av det klassiske skjønnhetsideal Plassert på idrettsanlegg Ingen bestemt

Kontekstanalyse eller ikonologi Forskjellene eller likheter kan forklares På bakgrunn av verkenes samtid: Nr. 1 plasseres i arkaisk tid: Nr. 2 plasseres i klassisk tid:

oppgave 1 Gjør en sammenlignende analyse av følgende to verk: Titian/ Giorgione: Pastoral symphony, ca. 1509-10 Og Manet: Frokost i det grønne, 1863

oppgave 2 Gjør en sammenlignende analyse av følgende to verk: Kritios gutt, ca. 480 Og Boccioni:  Unique forms of continuity in space, 1913

oppgave 3 Gjør en sammenlignende analyse av følgende to verk: Jean-Antoine Watteau (1684-1721),  Innskipningen til Kythera, 1717 og Matisse: Le bonheur de vivre (The Joy of Life) , 1905-06

Nyttig litteratur Mørstad, Erik: Malerileksikon. Teknikker, motivtyper og estetikk, Oslo 1995 Hall, James: Dictionary of Subjects & Symbols in Art, London 1979 Kleinbauer,W.E.: Modern Perspectives in Western Art History, Toronto 1989 Lucie-Smith, Edward:Illustrert kunstordbok, Oslo 1984 Gotfredsen; Lise: Bildets formspråk, Universitetsforlaget AS 1987 Borgersen og Ellingsen:Billedanalyse, Didaktikk og metode, Cappelens Forlag, 1993 Kjørup, Søren: Hvorfor smiler Mona Lisa, Roskilde Universitetsforlag, 1995 Wenche Blomberg: Vade me cum, Liten kokebok for kildehenvisnings- og litteraturlisteskrivere, Universitetet i Oslo, Studie- og forskningsadministrativ avdeling, 2000. (Fåes på forkontoret i Blindernvn.11) ressurs for studenter for å lære korrekt bruk av sitat og kildehenvisninger: http://www.hf.uio.no/sitat/