Bedrift - pedagogikk utfordringer for pedagogikk - her er vi på etterskudd –implisitt læring –selvstyrt læring –jobbintegrert –organisasjonslæring 3 typer.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Spørsmålsstillinger Er trepartssamarbeidet liv laga?
Advertisements

Entreprenører vil forme fremtidens utdanning Vibeke Hammer Madsen, HSH
Å ta i bruk teknologi for kunnskapsbygging på organisasjonsnivå
Kvantitativ undersøkelse • Har skolen utviklet seg det siste året? • Hva forklarer en eventuell utvikling? • Forskjeller mellom skoler og kompetansemiljø.
Språkpraksis Hvor har du språkpraksis?
Ledelse Personallederens utfordringer Personaladministrative verktøy
Mestring og forebygging av depresjon
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Lek og spill: Kunnskaps og identitetsutvikling med digitale medier. Hans Christian Arnseth Pedagogisk Forskningsinstitutt, UiO.
En lærende organisasjon?
Plass for psykologien i psykiatrien? Faget, makten og æren
Toppskolering AOFs tilbud.
Helhetlig kompetanseutvikling Forståelse og muligheter
Inkludering i idrettslaget Muligheter og utfordringer Inkluderingskonferanse, 14 – 16 januar Mozafar Amini.
Teknologi og forskningslære
Bruk av IKT i skolen - påstand • Bruk av IKT I skolen har generelt sett ikke endret karakter på denne siden av årtusenskiftet. Oppgaver som løses med teknologi.
DET DIGITALE VERKTØYET I HAGEN BARNEHAGE
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Veiledet lesing Mørkved skole
Rolighetsmoen barnehage
Lek og begynneropplæring
Overordnet målsetting
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
ERKJENNELSE ….. SOM GRUNNLAG FOR VÅRE HOLDNINGER DU ER KOMMET PÅ RETT PLASS BEGYNNER VI Å TA BORT DEN SOM ER NEDERST ….. ELEVSAMTALEN, hva er best: «å.
Kompetanseutvikling Seminar Bjørnefjorden 09. febr Av
Læring og utvikling Hvordan ønsker Steindal skole å legge til rette for elevaktivitet i matematikkundervisningen?
Slik gjør vi det i Grenland
Skien kommune.
Utredning om digital tilstand i høyere utdanning – om forhold knyttet til bruk av IKT i undervisningssammenheng.
Opplæring for pasienter og pårørende Samlet oversikt over tilbud.
Høgskolen i Oslo Læringssenteret – - forskjellig fra ”tradisjonell bibliotektjeneste”? Avd. JBI Kari Mitchell, underdirektør; Tanja Strøm, hovedbibliotekar.
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
FOU prosjekt ved Sjøkrigsskolen
Framtidens kompetanser - og hvordan vi utvikler dem
Erfaringer fra HiL ulike samarbeidsprosjekter innen vurdering 3 hovedmodeller Etterutdanning Veiledning av team Undervisningsrekke.
1 Innhold Prosjektet ”Bygg ned barrierene !” - formål - hovedfunn Hva betyr dette ?
Forelesningsnotat nr. 3 Kapittel 6
Ending og læring Kompetanse som begrep, læring og endring
FORELDREMØTE Hommelvik, Grønberg, og Mostadmark barnehage
Utfordring, skaperkraft og læring i trivsel og harmoni i pakt med natur og miljø Utfordring, skaperkraft og læring i trivsel og harmoni i pakt med natur.
Lek og Læring i barnehagen
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Fysisk og virtuell mobilitet i det moderne samfunn Et studie av samspillet mellom IKT og reiser i organiseringen av hverdagslivet i urbane områder Prosjektleder.
Introduksjon til Arbeidslivslæring Fra skolelærdom til yrkesutøvelse Tool 1100 forelesning 3/10-07 Annett Hillestad
Praktiske erfaringer fra DN Bruk av kommunikasjonsverktøy som læringsarena Utviklingssjef Magnus Blegen
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Læring i små og mellomstore bedrifter Lærings- strategier i SMB KUV/NFR Working life changes and the training of older workers Eus 4.ramme- program Nett-og.
Skole - pedagogikk Innovasjonsprosjekter hvor pedagogikken har vært førende Opptatt av institusjonelle endringer Suksessfaktor: Lage substans Har en del.
Erfaringer fra Kompetanseutviklingsprogrammet Sveinung Skule, Fafo Erik Døving, SNF.
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
LÆRENDE NETTVERK - KØBENHAVN 2008 REKTORUNDERSØKELSEN 2007 Erik Eliassen, LU/HVE Jan Sivert Jøsendal, ILS/UiO Ola Erstad, PFI/UiO.
Høgskolen i Oslo Digitale mapper Profiler fordypningsgruppe 4.februar 2008 Vibeke Bjarnø og Eva Michaelsen Avdeling for lærerutdanning.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Velkommen til nytt skoleår 2015/16
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
Kan teknologien hjelpe oss? Mattias Øhra Stipendiat ved Høgskolen i Vestfold BCC Aug
Revidering av Bachelor i Pedagogikk: allmennpedagogisk søyle v/Kirsten, Tone, Sophie, Mette, Sten, Harald, Kristinn.
Hvordan møter vi fremtidens utfordringer i Groruddalen? Bydelsdirektør Maria Brattebakke.
ITU Monitor ”På vei mot digital kompetanse i grunnopplæringen” Forskings- og kompetanse- nettverk for IT i utdanninga (ITU)(ITU)
Kompetanse for mangfold
Fremtidens spesialsykepleiere
Kunnskapsutvikling og læring i arbeidslivet (KULA)
Lekens egenverdi.
Tema: Bedriftsutvikling 1.3. Organisasjonsutvikling
Rammer for og organisering av eForvaltningen
Identifisere behov – og etablere krav
Etikk Læren om rett og galt.
Seniorer i finansnæringen
Må staten effektivisere?
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Utskrift av presentasjonen:

Bedrift - pedagogikk utfordringer for pedagogikk - her er vi på etterskudd –implisitt læring –selvstyrt læring –jobbintegrert –organisasjonslæring 3 typer eped - om noen år –ekurs - rastløse systemer –tålmodig læring –livsverden - grensesløs læring

Bedrift - pedagogikk skole - arbeidsliv kan det bli et misforhold mellom utdannelsesnivå og kompetansebehov i arbeidslivet? ivareta uformell læring Sten Ludvigsen: arbeidslivet har ikke klart å integrere læring i arbeidet, slik som skolen har

Bedrift - innhold Hvor er Jonny?? Åpen talerstol! Erfaring fra Nemlig: åpenhet rundt egen mangel på kunnskap er viktig i læring - og det er vanskelig å forene med en arbeidssituasjon

Bedrift - teknologi teknologiske rammebetingelser i bedrifter er stort sett på plass vi vet ikke hvordan vi skal integrere læring i bedriftene læring blir alltid en sekundæraktivitet bedriftene bruker L(C)MS, læringen vil være knyttet opp mot disse det jobbes med standardiserte ‘læringsobjekter’ i LMS for bl.a. interoperabilitet

Bedrift - organisasjon der vi står i dag er organisasjon det viktigste kompetanseutvikling er organisasjonsutvikling forarbeid og (ledelses)forankring er sentralt for å kunne ha nytte av elæring metoder for brukermedvirkning (og et realistisk forhold til det) er nødvendig skjerming av den lærende er viktig på arbeidsplassen - (Leif Lahn: kan også føre til isolering av aktiviteten) Sten Ludvigsen: vi må forstå samspillet mellom ‘det fysiske og virtuelle’, ikke analysere dem hver for seg