ALTERNATIVER FOR REGIONALT FOLKEVALGT NIVÅ

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Framtidens kommune – kriterier for politisk oppslutning KS FoU NIBR 2013.
Advertisements

LOs representantskap i Aust -Agder, 4
Ny kommunestruktur i Salten?. Hvorfor vurdere kommunestruktur? • Endrede ”rammebetingelser” –Flere oppgaver –Mer krevende ”kunder” –Økt avhengighet av.
Kommunestruktur og tjenestekvalitet - og nogo attåt
Kommunereform for vekst
Den ideelle kommunesammenslåing
Professor Frank Aarebrot Institutt for sammenlignende politikk Samordningsreformens konsekvenser: Geografi og demokrati Foredrag på Voss
DEMOKRATI - UENDRET STRUKTUR FORDELER _____ ULEMPER
Fremtidig kommunestruktur Medlemsmøte Romsdal Regionråd 04. januar 2005.
Statssekretær Frank Jenssen Samfunnsøkonomisk fagdag fredag 26. mars 2004 Samfundet, Trondheim Hvordan bør framtidas kommunestruktur se ut? 1.Situasjonen.
Visjoner om kommunesamarbeid
Statlige føringer og behov for sterkere kommunesamarbeid Innlegg på KS/FM-konferanse Brekstad 11. juni 2009 fylkesmann Kåre Gjønnes.
1 Statssekretær Dag-Henrik Sandbakken Hamar, 5. desember 2005 Framtidas regioner og kommuner - regjeringas målsettinger, forsøk og erfaringer så langt.
Forpliktene samarbeid mellom Frosta, Levanger og Verdal Kommuner i Nord- Trøndelag Presentasjon av mål, visjoner og prosess pr februar 2003.
HVA BETYR STJERNØUTVALGETS FORSLAG I FORHOLD TIL FUSJONSPROSESSEN MED NVH? Terje Holsen.
1 Dag Henrik Sandbakken statssekretær, 12 K strategiseminar, Langesund 2006 Nye regioner, kommunenes muligheter?
Folkehelse, idrett og friluftsliv Handlingsplan for Troms 2008 – 2013
Regional transportplan Agder
Haugalandet Regional strategiutvikling Prosjektmøte Innspill til samtalen senseNet® Stedsutvikling er et interaktivt strategi- og.
Hvor går barnevernet? Landsmøte norsk barnevernlederorganisasjon (NOBO) Gardermoen, april 2012 Anne Jensen, KS Anne Jensen, KS KS Omstilling og.
Frosta, Levanger og Verdal - felles kommunestyremøte 14.oktober Geir Vinsand Hva er en samkommune og hva er alternativene? Frosta, Levanger og Verdal.
Hvordan kan offentlig sektor – kommuner, fylker, stat – jobbe for små og mellomstore bedrifter– trenger vi en ny regionalinndeling ? Innlegg av kommunal-
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Kommunal- og moderniseringsdepartementet Tips for engelsk mal velg KMD mal ENG under ”oppsett”. Norsk mal: Startside ALTERNATIV B Kommunereform Romsdal.
Samarbeid mellom Frosta, Levanger og Verdal kommuner.
Kommunereformen Nasjonal reform Regionale og lokale prosesser
Storbyundersøkelse 2011 Næringslivets utfordringer.
Kommunale reformer – virkninger og bivirkninger
Statssekretær Frank Jenssen 9-k seminar Hankø 11. mars 2004 Modernisering i kommunesektoren 1.Situasjonen – hva er problemet 2.Regjeringens politikk og.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Side 1 Situasjonsanalyse 9K Jørund K Nilsen Laholmen 13. mars 2003 Situasjonsanalyse 9K.
Kommunestruktur… generalistkommuner Norske kommuner ansvar for langt flere oppgaver enn mellom- og søreuropeiske kommuner 2.
Kommunestruktur og oppgaveoverføring
Kommunereformen Fellesmøte Styringsgruppen og Referansegruppen v/ordfører Ove Silseth og rådmann Ole Bjørn Moen 1 Eide kommune.
Kommunereformen Halvor Holmli, direktør Distriktssenteret
ALTERNATIVER FOR REGIONALT FOLKEVALGT NIVÅ
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
Statssekretær Frank Jenssen Strukturelle utfordringer for kommunesektoren Innlegg på Styringsdialogkonferansen i Nord-Trøndelag 6. januar 2004.
Hvordan kan regionalt nivå bidra til verdiskaping og regional utvikling? Hva er ambisjonene for neste regionalmelding? Kommunal- og regionalminister Erna.
1 Kommunalminister Erna Solberg Innlegg for Nordea 3. mars 2005 Strukturendringer.
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Stavanger, 21. april 2005 Om kommunegrenser og regioner - hvordan skal vi forme framtidens Norge?
1 Kommunalminister Erna Solberg Innlegg for Norsk Kommunalteknisk forening 14. februar 2005 Hvorfor vil regionkommuner gi bedre tjenester enn nåværende.
Styringsutfordringer i Osloregionen Av statssekretær Frank Jenssen 13. mai 2004.
Hvordan gjøre kommunereformprosessen faktabasert? Torodd Hauger Østfold analyse.
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Trondheim, 14. januar 2005 Om gulrot, pisk og hva regjeringen vil med kommunene.
Ordførermøte i november.. God prosess Lokalt lederskap har ansvar for å få til en god debatt. Det handler om å bygge framtida Fakta kunnskap Få fram dagens.
Kommunereform - hva skjer?
Kommunereformen i Nordland
Kommunereformen ? Folkemøte 6. mai 2015 Anne-Marie Vikla prosjektdirektør for kommunereformen Fylkesmannen i Oslo og Akershus.
KOMMUNEREFORMEN Presentasjon for Aurskog-Høland KrF januar 2015
Møreforsking; «Alternativer for regionalt folkevald nivå» Møreforsking; Tore Eriksen Politikardag, 24.november 2014.
Modum mot år 2050 …hvor lander vi ?. Hvordan har samfunnet utviklet seg siden 1982 ? Det er da ikke så lenge siden.
Halsa kommune – kjenn kor du trivest! Kommunereformen i stikkord: Initiert av Regjeringen med støtte i Stortingsflertallet "Oppdraget" er å se på som en.
Status Knutepunkt Sørlandet, i lys av: Valgperioden – kort tilbakeblikk Bakteppet – utviklingstrekk KS-analysen – interkommunalt samarbeid KS konferansene.
1 Innledning på plankonferansen Utbygging av IC-triangelet innen sammen om bedre og mer effektive planprosesser.
Reformstatus og veien videre Valgerd Svarstad Haugland fylkesmann Fylkesmannen i Oslo og Akershus 26. april 2016.
Kontaktutvalget Arbeidsgruppe regionreform Knut Sletta, 5. juni 2015.
KOMMUNEREFORMEN OG PLAN- OG BYGNINGSLOVEN (PLANDELEN) - HVORDAN GJØRE BEGGE OPPGAVENE I KOMMUNENE? Planforum Østfold februar 2015 Prosjektleder Torleif.
Kommunereforma Historikk og sentrale føringar! Utfordringar og konsekvensar for Granvin herad Granvin – framtidas trebygd1.
-Ein tydeleg medspelar Kommunereformen Fagforbundet – 5. november 2014 Fylkesrådmann Ottar Brage Guttelvik.
FROKOSTMØTE MELLOM NÆRINGSLIVET OG NORDKAPP KOMMUNE Innledning v/ prosessveileder Bente Larssen 12. Februar 2016 Honningsvåg 12. februar 2016.
Dialogmøte kommunereform Bakteppe for kommunereformen - Kommunen som tenesteytar.
Vedtak fra KS Hovedstyre om oppgaveoverføring til kommunene sier bl.a. På barnevernsområdet bør statlige hjemmebaserte hjelpetiltak og fosterhjem.
Et verktøy for helhetlig styring Har kommunene behov for et verktøy for helhetlig styring? Markedsundersøkelse og utvikling av styringsverktøy.
Bakgrunn Fylkesinndelingen for Oslo og Akershus står i veien for utvikling av en mer funksjonsdyktig hovedstadsregion Etter 40 år med forsøk på å lande.
Utgreiing av kommunestruktur
Enhetsfylke i Møre og Romsdal
Pådriver og partner i endringsprosessen Janne Johnsen fylkesordfører
utfordringer i en ny region
Sammen for livet eller et liv i samkommunen
Utskrift av presentasjonen:

ALTERNATIVER FOR REGIONALT FOLKEVALGT NIVÅ Oslo 5.desember 2014 Professor Jørgen Amdam Høgskulen i Volda og Møreforsking Volda

Fremgangsmåte Vi har sammenstilt og analysert eksisterende utredninger og stortingsdokumenter med relevans for regionnivået. På bakgrunn av dette har vi Utledet tre prinsipper for oppgavefordeling og 10 kriterier for territoriell inndeling av regionnivået og oppgavefordeling mellom kommune, region og stat Valgt ut, vurdert og tilpasset fire tidligere utredede alternativer for geografisk inndeling Vurdert alternativene opp mot ulike kommunestrukturer som kan oppstå gjennom kommunereformen og utledet fire alternative sammensetninger av region og kommunestruktur Vurdert de fire alternativene ut fra de 10 kriteriene

Kriterier for vurdering Myndighetsutøver Kostnadseffektivitet Rettsikkerhet og brukervennlighet: kompetanse, kapasitet og habilitet, saksbehandlingstid og saksbehandlers tilgjengelighet Ivaretakelsen av en regional samordningsfunksjon Planlegger og samfunnsutvikler Forutsetninger for helhetssyn i beslutningstaking. Vil utilsiktede konsekvenser komme frem i beslutningsprosesser? Regionenes funksjonalitet og homogenitet. Regiongrensene i forhold til bo og arbeidsmarked og næringssammensetning Felles identitet. Forutsetning for at befolkningene skal identifisere seg med region og regionsenter Demokratisk organ og arena Demokratiet styrkes hvis tjenester og oppgaver underlegges folkevalgt kontroll Demokrati bestemmes av innbyggernes relative innflytelse over saker som angår dem Tjenesteprodusent Kostnadseffektivitet ved tjenesteproduksjon Tjenestenes kvalitet, tilgjengelighet og likeverdighet, målsetningen henger blant annet sammen med tilbyders kapasitet og kompetanse.

Alternative kommunestrukturer etter reformen Variert populasjon, ca. 300 kommuner både store og små Store kommuner (ABS), ca. 150, men fremdeles opp mot 50 små Regionkommuner (handelsregioner), ca. 80 kommuner alle med minst 15.000 innbyggere. Fleksibel kommunestruktur – store kommuner har store oppgaver - basisoppgaver har alle.

Fleksibel regional organisering Kommune Region/fylke Variert kommune-struktur Ca. 300 kommuner Store og små Store kommunar med unntak . ca. 150 kommuner inndelt etter ABS Regionkommuner Alle minst 15.000 innb. Ca. 80 kommuner inndelt etter handelsregioner Fleksibilitet Basiskommune Store kommunar flere oppgaver enn små 0-alternativ – grensejusteringer – dagens oppgaver - 19 fylker 0-alternativet Oppg.fordelingsutv. anbefaling: 10-15 funksjonelle regioner Over 200.000 innbyggere Sammenslåing Selstad inndeling i syv landsdelsregioner Landsdel Storby med fleksibel regional organisering utledet av Rattsø (2014) modifisert på bakgrunn av Selstad mfl. (2012).   Storby Fleksibel regional og kommunal organisering etter Selstad mfl. (2012). 10 – 15 regioner. Fleksibel regional organisering

Aktuelle kombinasjonar Kommune   Region/fylke Variert kommune-struktur Ca 300 kommuner Store kommuner – med unntak. Ca 150 kommuner Region-kommuner Alle minst 15.000 innbyggere. Ca 80 kommuner Fleksibel kommunestruktur Store kommuner gis flere oppgaver enn små 0-alternativ – grensejusteringer – dagens oppgaver - 19 fylker Oppgavefordelingsutvalgets anbefaling: 10-15 funksjonelle regioner Over 200.000 innbyggere Nye oppgaver 10-12 regioner Selstad inndeling i 7 landsdelsregioner Kan fungere, men ikke optimalt. Storby med fleksibel regionalpolitisk organisering utledet av Rattsø (2014) og Selstad mfl. (2012). Med forbehold om svakhetene ved modellen Fleksibel regionalpolitisk og kommunal organisering etter Selstad mfl. (2012). 10 – 15 regioner

5 over 200.000 7 over 150.000 13 over 100.000 20 over 70.000

Region – regional planlegging og utvikling Fleksibel – trinnvis kommuneinndeling – kan deles opp i flere grupper (4 i Selstad m.fl. 2012) Sentrale område STORBY Rurale område Region – regional planlegging og utvikling OPPGAVER: Skjeldne – krevende Hyppige Kommuner over 15.000 Kommuner under 15.000 Generalist- Kommune Basisoppgaver

FLEKSIBEL UTKANT SENTRUM STAT REGION BASISKOMMUNE > 3-5.000 BARNEHAGE, SKULE, SFO, HEIMEBASERT OMSORG, LOKALSAMFUNNSUTVIKLING … KOMMUNE

Virkninger for Norge som samfunn Alternativ   Kriterier 0-alterna-tivet 19 fylker ca. 300 kommuner Sammenslåing 10 til 15 regioner Landsdel 7 regioner og 80 region-kommuner Storby med fleksibel regionalpolitisk organisering Fleksibel regionalpolitisk og kommunal organisering 10 – 15 regioner Demokrati Som i dag Positivt Svakt positiv Klart positivt Tenesteproduksjon Svakt negativt Myndighetsutøvelse Negativt Planlegging og utvikling Totalt

Oppsummering 0-alternativer – små fylker begrenser de større fylkenes utvikling Storbyalternativet – svekket effektivitet og økte samordningsutfordringer. Sammenslåing – det tryggeste alternativet, vil gi en moderat forbedring på alle kriterier, mest robust ifht ulike kommunestrukturer. Landsdel kan løse samordningsutfordringer og styrke det regionale demokratiet– forutsetter politisk vilje til å delegere makt og oppgaver Fleksibel organisering er spennende men risikabelt – kan løse utfordringer knyttet til ekstrem variasjon i bosettingsmønster, forutsetter nytenking i forhold region – kommune/stat, alternativet lite utredet

Viktige problemstillinger Generalistprinsippet – kan det mykes opp? Arbeidsdeling - stat, region kommune Tjenesteproduksjon Myndighetsutøvelse Utviklingsarbeid Demokrati – sterke eller svake regioner? Sammenslåing eller nyinndeling? Funksjonalitet -senterstruktur

Vedlegg

+ ++ - -- Alternativ Kriterier 0-alternativet 19 fylker   Kriterier 0-alternativet 19 fylker ca. 300 kommuner Trend 10 til 15 regioner Landsdel 7 regioner og 80 region-kommuner Storby med fleksibel regionalpolitisk organisering Fleksibel regionalpolitisk og kommunal organisering 10 – 15 regioner Demokratiet styrkes hvis tjenester og oppgaver underlegges folkevalgt kontroll + ++ Demokrati bestemmes av innbyggernes relative innflytelse over saker som angår dem - Tjenesteproduksjon Kostnadseffektivitet ved tjenesteproduksjon Tjenestenes kvalitet, tilgjengelighet og likeverdighet - tilbyders kapasitet og kompetanse -- Myndighetsutøver Kostnadseffektivitet Rettsikkerhet og brukervennlighet: kompetanse, kapasitet og habilitet, tid og tilgjengelighet Ivaretakelsen av en regional samordningsfunksjon Utviklingsarbeid Helhetssyn i beslutningstaking Regionenes funksjonalitet og homogenitet Felles identitet med region og regionsenter

NIVI (2013): seks hovedsvakheter ved dagens kommuneinndeling Hovedstadsområdet. Dette er belyst i flere utredninger spesielt knyttet til manglende territoriell samordning. Samtidig er den kombinerte fylke/kommune modellen skissert som et alternativ i flere storbyområder. Flerkommunale byområdet. Kommunikasjonsforbedring, befolkningsvekst m.m. skaper samordningsutfordringer både innen samfunnsutvikling og for tjenesteproduksjon. Mindre tettsteder som er oppdelt av kommunegrenser. Befolkningsvekst og kommunikasjonsforbedring har ført til at senter «flyter sammen» til ett for området funksjonelt senter. Små kommuner i folketall. Her er det stor forskjell mellom små kommuner som over tid er blitt inkludert i større bo- og arbeidsmarked og kommuner som «har lite folk, er langt fra folk og langt mellom folk» - dvs. som er isolert fra større bo- og arbeidsmarked. Mikrokommuner under 1000 innbyggere. De fleste slike er en del av periferiutfordringene ovenfor. Uhensiktsmessig avgrensing på grunn av kommunikasjonsendring.

Landsdel – 5 store og sterke eller 7 eller 9 (Selstad 2004)

Storby – 4 til 6 storbyer med «Oslo-status» eller 20?

Selstad m.fl. (2012) – gruppering av kommuner M-kommuner. Minimumskommunen som har ansvar for basistjenester og lokalsamfunnsutvikling. Trolig størrelse under 5000. O-kommuner. ”Normalkommuner” eller ”standardkommuner” som har ansvar for alle kommunale tjenester. D-kommuner. Store distriktskommuner som i tillegg til oppgavene til O- kommunene også kan ta ansvar for oppgaver som kulturminner, videregående opplæring og tannhelse. De kan også etter ønske ha ansvar for statlige oppgaver innen NAV, barnevern, helse og rus om de oppfyller statlige normkrav. Også utviklingsoppgaver kan delegeres. Dette vil normalt være større regionkommuner med en småby som sentrum og et betydelig folketall. Som pekt på tidligere vil man trolig trenge 100.000 innbyggere for å kunne dekke alle spesialiseringer i videregående skole rimelig effektivt. U-kommuner. Sitat: Utenfor den fylkeskommunale ordningen sto storbykommunene som fikk tildelt hele det fylkeskommunale oppgavespekteret. I tillegg hadde de ansvar for oppgaver som ellers i landet var lagt til statsforvaltningen: Andrelinjetjenesten i barnevernet, distriktsmedisinske sentre og rusomsorg. I storbyene ble fylkeskommunene avviklet som forvaltningsnivå, slik ordningen hadde vært for Oslo.