©Byrådsavdeling for oppvekst

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

Muntlig eksamen i historie
Hva bør vektlegges ved muntlig eksamen i Historie og filosofi?
Abildsø skole - Eksamen 2014.
Hvordan gjennomføre eksamen etter ny eksamensordning?
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Avsluttende prosjekt-oppgave på 10. trinn
Rutiner for kvalitetssikring av lokalgitt eksamen Foto: Crestock.
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
FORSKRIFTSENDRING Gjennomgang av sentrale deler av forskriften Konkrete eksempler på vurderingspraksis v/ lærere fra skolen.
©Byrådsavdeling for oppvekst
SKOLERING I GJENNOMFØRING AV MUNTLIG EKSAMEN I KUNNSKAPSLØFTET
Praktisk eksamen Vg2 – sensorskolering 31
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen Retningslinjer, rammer – og handlingsrom
Erfaringer med prosjektmodellen i Sør-Trøndelag
Om vurdering i vg skole ”Opplæringens mål er å ruste barn og unge til å møte livets oppgaver og mestre utfordringer sammen med andre” (Generell læreplan.
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Informasjonsmøte for 10. trinn 10. mars 2009 kl:18.30 – 19.30
Prosjekt til fordypning
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO-2010.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Sensorenes rolle.
ERFARINGER MUNTLIG TENTAMEN I MARS: ØVING. INSTRUKSJONER TIL ELEVENE: KLARE OG PRESISE (UNNGÅ TELEFONER). BARE PRESENTERE RELEVANT STOFF.
Foreldremøte 10.trinn ”Åpen skole”
Arthur Johnsen©Bergen kommune Byrådsavdeling for barnehage og skole 1 Eksamen 2008 Ramme , spørsmål og avklaringer 1.Trekking – resultat.
Muntlig eksamen realfag: Retningslinjene for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune: Realfag 7.april 2008.
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Om vurdering og nye eksamensformer. Hvorfor er dette viktig å snakke om? Mange elever ”skjønner alvor” først når de er midt oppe i eksamen. Det kan virke.
Skolelederemøte ©Byrådsavdeling for oppvekst 1 Kunnskapsløftet – litt info Fag- og timefordelingen Forslag 5 uketimer Årstrinn. Tas opp.
Lokal arbeidstidsavtale
©Bergen kommune Byrådsavdeling for barnehage og skole 1 Eksamen Klagerett, hjelpemidler Klagerett Fylkesmannen Hjelpemidler under sentralt.
skriftlig eksamen i norsk
Hop ungdomsskole/Bergen kommune
Foreldremøte 10.trinn 4.februar 2015
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO
Vårens vakreste eventyr? Eksamen våren Hvor mange eksamener? VG3 SSP = 4 eksamener Hovedregel 3 skriftlige og en muntlig eller muntlig-praktisk,
Eksamen og standpunktkarakterer på Ytre Arna skule
©Bergen kommune Byrådsavdeling for barnehage og skole 1 Møte om eksamen 2008 Innhold PAS og Extens Lokalt gitt eksamen, instruks Lunsj.
EKSAMENSINFORMASJON 2014 Skolens plikt å informere Elevens plikt å kjenne reglene 1.
ORIENTERING OM EKSAMEN OG KLAGERETTIGHETER Elvebakken Onsdag 6. mai 2015 Torsdag 7. mai 2015.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3. Formålet med vurderingen Fremme læring Uttrykke kompetanse.
11. februar 2015 FORELDREMØTE PÅ 10. TRINN 1. 1.Aktivitetsplan/halvårsplaner 2.Eksamensordningen – muntlig og skriftlig 3.Elevundersøkelsen 2014/2015.
Forprosjekt – nytt skoleadministrativt system Vedlegg 5 - Prosessbeskrivelse Privatistopplæring.
Vårens vakreste eventyr? Eksamen våren Hvor mange eksamener? VG3 SSP = 4 eksamener Hovedregel 3 skriftlige og en muntlig eller muntlig-praktisk,
Vårens vakreste eventyr? Eksamen våren Hvor mange eksamener? VG3 TAN= 1 eksamen VG2 BUA/HES= 1 tverrfaglig eksamen + kan trekkes ut til en eksamen.
Udir Lokalt gitt muntlig eksamen Sist endret: Endret 20. mars 2014 Vi har presisert en formulering to steder i rundskrivet. Tidligere sto det at.
Velkommen til foreldremøte 10.trinn 6.september 2016 Rustå for livet 1.
Vårens vakreste eventyr? Eksamen våren Hvor mange eksamener? VG3 MK= 3 eksamener MED3001 og NOR en til VG2 MK= 1 tverrfaglig eksamen + kan.
EKSAMENSAVVIKLINGEN VÅREN 2014 Hva gjør vi og hvordan gjør vi det? Ved eksamensleder.
MK VG2 Struktur: Stor grad av tverrfaglighet da vi jobber i prosjekter
Foreldremøte 10. trinn Kannik skole!
DRI3001 V-16 Bacheloroppgave
Eksamen og standpunktkarakterer på Ytre Arna skule
Eksamen 10. trinn Tastaveden skole!
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Fagsamling Elektro Inger Forseth Thon Bodø
Vurdering og klage på standpunkt
Velkommen til foreldremøte 10. trinn
Eksamen 10. trinn Tastaveden skole!
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Eksamen Sluttvurdering- regelverk Skolebasert kompetanseutvikling
Gjeldende regelverk om vurdering
Utskrift av presentasjonen:

©Byrådsavdeling for oppvekst vidar.hansen@bergen.kommune.no Lokalt gitt eksamen Et lokalt ansvar To sensorer: Faglærer og ekstern sensor 48 timers oppgaveforberedelse med veiledning Bruk av IKT Grupper på 2, 3 eller enkeltvis Tiden deles likt mellom presentasjon og utdypende spørsmål ©Byrådsavdeling for oppvekst vidar.hansen@bergen.kommune.no

©Byrådsavdeling for oppvekst vidar.hansen@bergen.kommune.no Forberedelser Fagrapport I utgangspunktet dekkes kompetansemålene i fagplanen Beskriver emner, temaer, prosjekter, etc Klargjør hvilke kompetansemål det har vært arbeidet etter i de ulike temaene Klargjør arbeidsmåter og læremidler ©Byrådsavdeling for oppvekst vidar.hansen@bergen.kommune.no

©Byrådsavdeling for oppvekst vidar.hansen@bergen.kommune.no Adm. forberedelser Sensoroppmelding Eksamenspartier og planlagte samarbeidsgrupper Oppmeldingslister – mars måned Råd: Sikre at utstyr fungerer som det skal ©Byrådsavdeling for oppvekst vidar.hansen@bergen.kommune.no

Lokalt gitt eksamen - oppgavetyper Åpne oppgaver, men med muligheter for både å forplikte og avgrense Oppgaven skal ligge innenfor fagrapportens rammer. NB! Rektor har ansvar for fagrapport Faglærer formulerer oppgaven Sensor og faglærer i samarbeid klarerer oppgavene. Rektor kan trekkes inn ved uenighet. ©Byrådsavdeling for oppvekst vidar.hansen@bergen.kommune.no

Lokalt gitt eksamen - oppgaveformer Oppgaven kan inneholde kildeforslag Oppgaven bør ikke instruere eleven Oppgaven bør gi eleven en ny utfordring ©Byrådsavdeling for oppvekst vidar.hansen@bergen.kommune.no

Elevene – retter og ansvar Kan velge å gå opp enkeltvis – inntil 48 timer før Rett til veiledning – men ikke plikt Har ansvar for bruk av utstyret Har individuelt ansvar for sin del av presentasjonen ©Byrådsavdeling for oppvekst vidar.hansen@bergen.kommune.no

Gjennomføring - roller Faglærer styrer kommunikasjonen Sensor kan be om tilleggsspørsmål innenfor oppgavetemaet I spesielle tilfeller kan spørsmål på siden av oppgavetemaet rekkes inn dersom det er til hjelp for eleven ©Byrådsavdeling for oppvekst vidar.hansen@bergen.kommune.no

©Byrådsavdeling for oppvekst vidar.hansen@bergen.kommune.no Utdypingssamtalen Ramme halvdelen av samlet tid Formål avdekke elevens individuelle kompetanse gi grunnlag for å vurdere elevene opp mot oppgavetemaet ©Byrådsavdeling for oppvekst vidar.hansen@bergen.kommune.no

©Byrådsavdeling for oppvekst vidar.hansen@bergen.kommune.no Vurdering Fagplanens kompetansemål er vurderingsgrunnlag Begge sensorer deltar i vurderingen Ekstern sensor har ”siste ord” Elevene får oppgitt karakterene etter hver elevgruppe ©Byrådsavdeling for oppvekst vidar.hansen@bergen.kommune.no

Lokalt gitt eksamen – sensor påser at oppgaven har tilstrekkelig bredde og dybde at det klarlegges hva som skal vurderes at det er tilstrekkelig grunnlag for å vurdere elevene individuelt ©Byrådsavdeling for oppvekst vidar.hansen@bergen.kommune.no

Lokalt gitt eksamen – faglærer påser at vurdering skjer på grunnlag av læreplanmål og fagrapport at avtale med sensor om rollefordeling etterleves at kommunikasjon med elevene går knirkefritt ©Byrådsavdeling for oppvekst vidar.hansen@bergen.kommune.no

Lokalt gitt eksamen – fellesansvar Fordeling av tid: Presentasjon-utdypende sp.m. Fordeling mellom elevene God kommunikasjon – lavt stressnivå Event. uenighet mellom sensor og faglærer skal ikke påvirke forholdet til eleven ©Byrådsavdeling for oppvekst vidar.hansen@bergen.kommune.no