Mediene er den viktigste kanal for å skape debatt og nå ut med budskapet vårt. (eks. Sykepleierforbundets politikk eller Arbeiderpartiets politikk). Hvis.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Blogg En blogg kan sammenlignes med en nettbasert dagbok. Her kan du publisere tekst, bilder, videoer. Leserne kan kommentere det du har skrevet i din.
Advertisements

Hvordan få Diabetesforbundet frem i nye og gamle medier?
HVA ER ?.
Hvordan lager du en konto (blir en Facebookbruker) ?
Kommunalt omdømme – beslutningstaker Nordmøre (ORKíde) November 2010.
Utvikler sosial programvare – verktøy for samtale og samhandling.
Logg inn med ditt brukernavn og passord. Glemt passord?
- og noen norskblogger. Fra bloggen Dette likte jeg. Bildene. Ordspillene. Fortellinga fra din barndoms.
22 tips for den faglitterære forfatteren
HVA ER ?.
Hvordan lager du en konto?
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
Intranett: Hvordan komme i gang
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
Media håndtering og kommunikasjon
Sosiale medier Digitalt temakurs Innhold: Datasikkerhet og nettvett, generell bruk av PC og sosiale medier.
Larvik bibliotek Foredrag om sosiale medier Kl – Seniornett Larvik Sliperiet: Datakafé Kl – Minikurs: facebook Kl –
Sosiale medier - utfordringer for tillitsvalgte. Facebook større enn VG.
KAFFEKURS Tips til behandling av e-post Mars, 2014 Mars 2014.
MEDIEARBEID I IOGT Innspill til seminar om lokale tiltak Lørdag 6. oktober Oslo.
Salgsteknikker & Sosial media
KOMMUNIKASJONS- STRATEGI
Velg sjøveien - medieomtale og annonsering Informasjonssjef Anne Kristin Hjukse Oslo Havn KF.
START. Debatt for mer mangfold, mer aktivitet og bedre demokrati i Norges største parti..
Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin.
Nettdebatten – en ny arena for lokalpolitisk deltakelse? Marte Winsvold Norsk institutt for by- og regionforskning.
Surfing sosiale medier - kjendiser Om du lurer på om sosiale medier er noe for deg kan du titte på en del av inneholdet før du bestemmer deg. Vi skal se.
Utrops prosjekt om hatprat våren hva har vi funnet?
Mediehåndtering Kurs for ungdommens bystyre 21. januar 2011.
Om å skrive om litterære tekster
GRUPPEARBEID FORVENTNINGER.
Omdømme: Quo vadis?- eller Rotarys omdømme møter media Distriktssamling 2009 R.I. distrikt 2310 DGE Per Olav Stenseth18. april
Personalforum Delprosess III: Økt samarbeid på tvers av nivåene Oppsummering Vi bidrar.
Høgskolen i Oslo Litt om LMS. Hva er et LMS? l Et internettbasert, brukeravgrenset system for elektronisk kommunikasjon, publisering av elektroniske filer.
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
Kurt Orre Rådmann Nøtterøy kommune
Kommunikasjon Ordet stammer fra det latinske ordet communicare som betyr å gjøre felles/ gjøre sammen Nettsider = enveiskommunikasjon Sosiale medier =
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
? Hva er.
Hva er ?. Facebook er et av de mest kjente sosiale medier eller nettsamfunn. Det er en gruppe mennesker som ved hjelp av data (internett) kommuniserer.
Hvordan lager du en konto?
Blogging med Google Blogger
I Sykepleien nummer 11, 2012, bestemte vi å ta opp sosiale medier som tema.
LOBBYVIRKSOMHET Hvordan få gjennomslag for våre meninger og standpunkter hos politikere? Jon G. Olsen Styreleder VOFO-Akershus Daglig leder Akershus musikkråd.
ROTARYS OMDØMME MØTER MEDIA
- Og annet politisk påvirkning.
Lokalpolitikere i sosiale medier. Dagens nettbruker Den aktive nettbrukeren Vi er alle produsenter Kommunikasjon fremfor monolog.
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
 Sosiale Medier Sosiale Medier komiteen Rotary Møte 12. Oktober 2011.
10 regler for å skrive for web
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
SOSIALE MEDIA OG WEB Norges bryteforbund Inger Wold.
Godt lokalvalg hva må til? -erfaringer
© 2012 Microsoft Corporation. Med enerett. Legge til en kontakt Din kontaktliste forenkler kommunikasjonen, og du ser tilstedeværelses- og kontaktinformasjon.
Arbeiderpartiet.no HUSBESØK PÅ 1 – Valgkamp ansikt til ansikt.
Politisk påvirkning.
Digitale medier. Wikipedia: Former for elektronisk kommunikasjon gjort tilgjengelig gjennom datateknologi. Mobiltelefon, cd, digital video, digital-tv,
Stemmer teller – ressurser avgjør Arbeid med politisk påvirkning.
Å bruke VOFO Oslo-bloggen Ingvar B.. Hvorfor blogg? En blogg er først og fremst et sosialt medium. Innleggene er gjerne lengre og mer forseggjorte.
Valgkamp på sosiale medier
RETNINGSLINJER FOR TELIA NORGE I SOSIALE MEDIER OPPDATERT JANUAR 2017
Copyright © Dale Carnegie & Associates, Inc.
Roede-kurslederen på Facebook
Tips for bruk av sosiale medier
Samarbeid og medbestemmelse
1 Kommunikasjon.
Gode venner som hjelper andre
Klubbutvikling oppfølging
Kari Løken, distriktstrener og leder av kommunikasjonskomiteen i D2305
Utskrift av presentasjonen:

Mediene er den viktigste kanal for å skape debatt og nå ut med budskapet vårt. (eks. Sykepleierforbundets politikk eller Arbeiderpartiets politikk). Hvis vi skal lykkes med å få frem våre saker i media, må vi være bevisst på hvordan mediene fungerer, og hvordan journalister jobber og tenker. Sosiale medier er en ny og tilgjengelig arena som blir viktigere og viktigere. Både ift. folk flest og media. Sosiale medier.

Sosiale medier – brukere per sept. Facebook – Origo (Blogg) – (oppdaterte tall i dag) Twitter – Instagram (mobilapp.) Debattfeltene i diverse nettaviser.

Sosiale medier gir muligheter. Når mange. Tilgjengelig for alle. Lav terskel. Direkte kommunikasjon med folk flest gjennom kommentarfelt, blogg m.m. Setter dagsorden selv. Kommer på med saker du ikke får solgt inn til media. Media ivrig på å følge tillitsvalgte og folkevalgte. Bygge eget omdømme (balanse mellom person og tillitsvalg/folkevalgt). Folk danner seg et bilde av hvordan du er som person.

Sosiale medier forplikter. Som representant for Sykepleierforbundet forventer både folk flest og forbundet ansvarlighet fra dere. Seriøs. Respekt. Deltar i debattene vi har startet selv. Fallgruber: -tror at Facebook er et lukket forum som bare mine venner ser. Eks. tidligere varaordfører i Aure, m.fl. -bruk av ironi/sarkasme -bevissthet i bruk av bilder -kommentarer du selv legger igjen hos andre. Tidsperspektiv (prioritere tidsbruk, når poste?)

Facebook Personlig profil, «fan-side», gruppe, arrangement. Sykepleierforbundet i Møre og Romsdal egen Facebook-side. Når mange – men avhengig av antall venner / antall «likes». Vurdere lukket eller åpen profil / gruppe (åpne eller lukkede kommentarfelt). Begrense «posting» fra andre på din vegg? Avveining på hvem du aksepterer som venner? Avveining på hvor klokt det er å slette «venner»? Avveining på hvor ofte du oppdaterer status, legger ut bilder mm?

Facebook - omdømmebygging Dere er tillitsvalgte og aktive mennesker. Folk flest opptatt av å følge ekstra godt med dere. Gir både muligheter og utfordringer. Framsnakking av hverandre: «likes» og kommentarer gir større oppmerksomhet. Fordel mtp. synlighet og omdømmebygging. Hvordan framstår vi? Vellykket, perfekte, alltid blide, ufeilbarlige? Bør vi også by på andre sider? (skuffet, kritisk, selvironisk, innrømme tabber osv.) Men vei ordene dine på gullskål…. Mix mellom person og tillitsvalgt er viktig for at folk skal ha interesse av å følge dere. Bilder. Bursdager.

Facebook - politisk Poste politiske budskap, lenker, blogginnlegg, meningsytringer hvor du inviterer til debatt. Viktig med saklighetsnivå. Si fra når du mener noen går over streken (den enkelte må vurdere selv). Still åpne spørsmål / be om innspill: -Viktig sak Sykepleierforbundet jobber med, be om synspunkt. -Programarbeid / forslag til årsmøter, kongress m.m., oppfordre folk til å komme med forslag på tema/saker som er viktige for de. Slik vil folk oppleve at de deltar i viktige debatter og at du er en aktiv tillitsvalgt som tar vervet ditt alvorlig. Viktig at de som kommenterer får respons. Vær raus, gi ros! Eks: Norsk Sykepleierforbund sin side, min profil.

Origo ( brukere) Nettsamfunn med personlige profiler og mange aktuelle soner. Egen blogg (kan også velge blogg på andre nettsamfunn). I blogginnlegg: mix politiske innlegg / andre tema (omdømme). Mange aviser som er knyttet til systemet, f.eks. Tidens Krav. Innlegg du skriver kan publiseres med «ropert» og blir kan dermed postes på mange nettaviser. Mange som leser og kommenterer disse. Kan «like» innlegg. Obs. mange «netthaier», både organiserte og uorganiserte Origo: Min blogg på Origo:

Twitter (microblogg 140 tegn) Hovedsakelig politikere, mediefolk, profilerte personer (kulturpersonligheter, tillitsvalgte, næringslivstopper, rikssynsere m.fl) og organisajoner. «Folk flest» også mer og mer på Twitter. Du følger de DU vil. Andre følger deg om DE vil. All kommunikasjon er åpen. Trenger hverken å følge eller bli fulgt for at folk skal se hva du ytrer (men unntak av direktemeldinger). Effektivt dersom du ønsker oppmerksomhet rundt et budskap. Også her veksle mellom person og politikk (omdømmebygging). Ulike funksjoner som tweet, svar på tweet (samtale), retweet, favoritisere en tweet, # (angi tematråd), #ffnor (anbefaling). Eks. Sykepleierforbundet eller min Twitter-konto.

Twitter Kan langt på vei brukes på samme måte som Facebook: Sette dagsorden. (eks. «Lei det politiske spillet») Poste blogginnlegg, bilder, vise til aktuelle lenker osv. Delta i en debattråd. Kommentere andres tweeter. Komme med tydelige ytringer (gjerne spissformulert – pressen). Stille spørsmål, be om innspill og folks mening. Gi ros til folk som fortjener det. Framsnakking fungerer bra. Viktig at tillitsvalgte er tilstede og er aktive også på Twitter!