Klikk for å legge inn navn / epost / telefon Folkehelsetilsynet i Oslo og Akershus 2014 Møte for ledende helsesøstre og kommunejordmødre i Akershus 25.11.14.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ny lov om folkehelsearbeid
Advertisements

Erfaringer fra internrevisjon
Nye lover og forskrifter relatert til planlegging og ansvar
Kommunens rolle som samfunnsutvikler er under endring
Hvordan lykkes i det lokale/kommunale trafikksikkerhetsarbeidet?
Folkehelsearbeid i Møre og Romsdal Hva gjøres i Kristiansund
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Folkehelsemeldinga Implikasjoner for samfunnsmedisinere i kommunene
Ny folkehelselov – styrer staten helseaktiviteten i kommunene?
Eldrerådskonferansen mai 2013 FOLKEHELSE GÅR IKKE UT PÅ DATO!
Folkehelse i Plan 29. august 2007 Lillehammer INTRODUKSJON TIL DRØFTING Asle Moltumyr HOD/MD/SHdir.
Folkehelsemeldingen - hovedtema og strategier
IK – Akvakulturforskriftens krav og innhold
Kunnskapsgrunnlaget for folkehelsearbeid i kommunen
Fylkeskommunens rolle og innretning på folkehelsefeltet
eksempler på HMS-faktorer:
Helse- og omsorgsdepartementet Høring 1.Ny lov om helse og omsorg 2.Ny lov om folkehelse 3.Innspill til ny nasjonal plan for helse- og omsorgstjenester.
Lov om spesialisthelsetjenesten m.m.
Grenseløse oppgaver og vanskelige prioriteringer Forskrift folkehelse
Påvirkningsfaktorer i kunnskapsgrunnlaget
Grunnkurs Arbeidsmiljø Våren 2014
Folkehelsestatistikk – muligheter, hensyn, begrensninger
Folkehelsearbeid Nasjonale mål og prioriteringer for kommunene i 2010 Kristiansand
Bruk av ulike plantyper og utredninger
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Komite for helse og sosial Kommunaldirektør Finn Strand
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
IK – Akvakulturforskriftens krav og innhold
Møte med miljørettet helsevern i Akershus,
Miljørettet helsevern - hvordan kan helse- og avfallsetater i kommunene samarbeide Arild Øien Rådgiver i Helsedepartementet.
Kultur og samarbeid Kultur i strategisk folkehelsearbeid Deltakelse og opplevelse.
Internkontroll etter alkoholloven Møte med bransjen
Håndtering av avviksmeldinger
Nasjonalt forventningsbrev Statens forventninger/erfaringer
Resultat av konsernrevisjon Sykehuset Østfold
Intern revisjon ved XXXXX avdeling XX
FOR nr 1127: Forskrift om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter (Internkontrollforskriften)
Tilsyn med kommunale helse- og omsorgstjenester til voksne personer med psykiske lidelser og samtidig langvarig rusmiddelmisbruk. Seniorrådgiver Arild.
©Helsevernetaten Bergen kommune Hvilken rolle og hvilket ansvar har helsevernetaten ved denne type branner? Ingvar Tveit, leder Helsevernetaten.
TILSYN FOLKEHELSE  Brev frå fylkesmann  Praktisk tilrettelegging og rykte går…  Møte med rådmann og kommunalsjef  Innsending av dokumentasjon.
Folkehelseoversikter – Én for alle – alle for én!.
Folkehelseprofiler og statistikkbanker
Kvalitetssikring. er alle tiltak som er nødvendig for å sikre at et produkt vil tilfredsstille angitte krav til kvalitet og trygghet Kvalitetsarbeid krever.
Rana kommune -systematisering av kommunalt folkehelsearbeid – 1.Bakteppe 2.Oppbygging av det systematiske folkehelsearbeidet 3.Forklaring av modell for.
Mulighetenes Oppland Oversikt over helsetilstanden og påvirkningsfaktorer som grunnlag Folkehelseloven stiller krav til fylkeskommuner og kommuner om å.
Folkehelse i praksis En koordinators bekjennelser Monica Fleisje, folkehelsekoordinator i Akershus fylkeskommune, 25. september 2013.
Helse i plan i Vestfold Fylkesmannen i Vestfold November 2006 Anne Slåtten.
Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.
HVORDAN HAR VI DET I FAUSKE? Folkehelserådgiver Irene Larssen 1.
Planstrategitorg 21. september 2011 fylkesvaraordfører Svein Christoffersen Styringsutfordringer, prioriteringer og samhandling.
Folkehelsearbeidet Det arbeidet som gjøres i samfunnet for å sikre at folkehelsen blir så god som mulig Overordnet mål: Så mange som mulig skal få så god.
Sammen for bedre: LEVEKÅR INKLUDERING NÆRMILJØ PSYKISK HELSE AKTIVE ELDRE
LANDSOMFATTENDE TILSYN 2015 TILSYN MED KOMMUNENS HELSE- OG OMSORGSTJENESTER TIL MENNESKER MED UTVIKLINGSHEMMING.
Folkehelsearbeidet i Norge. Hva er folkehelse? Folkehelsa beskriver helsetilstanden til befolkningen sett under ett Ikke en beskrivelse av helsa til hver.
Kyrre Kvistad Folkehelsekoordinator Nord-Trøndelag fylkeskommune
Finn Martinsen, avdeling miljø og helse
Ny folkehelselov – behov for nye spørsmål i KOSTRA?
Dialogverktøy Et praktisk verktøy som egnes seg både til å utforske problemstillinger og finne konkrete løsninger.
Kommunikasjonsnettverk
Oversikt over helseatferd og påvirkningsfaktorer hos barn og unge
Miljørettet helsevern
Ung i Buskerud 2017 Lampeland 26. januar 2017.
Funn fra landsomfattende tilsyn i Buskerud Klækken,
Ungdata i folkehelsearbeidet i Vestfold
Tilsyn med Inneklima i skoler og barnehager
Forebyggende og helsefremmende arbeid
Ved fylkeslege Petter Schou
Folkehelsemelding 2019 Den åttende levekårsundersøkelsen
Lokalt og regionalt folkehelsearbeid
Oslo Havn Risikokartlegging Ytre Miljø
Utskrift av presentasjonen:

Klikk for å legge inn navn / epost / telefon Folkehelsetilsynet i Oslo og Akershus 2014 Møte for ledende helsesøstre og kommunejordmødre i Akershus

Tilsynsteamet 1. Overingeniør Marit Lillesveen, revisor 2. Seniorrådgiver/jurist Stein Jøssang, revisor 3. Ass. fylkeslege Geir Stangeland, revisor 4. Seniorrådgiver/helsesøster Jorunn Hunderi, revisjonsleder 5. Observatører Landsomfattende tilsyn med folkehelsearbeid i kommunene Jorun Hunderi

Hva er et landsomfattende tilsyn (LOT) ? – og hvorfor gjøre LOT med folkehelsearbeid ? Oppdrag fra Statens helsetilsyn (HTIL) til Fylkesmannen Foregår i utvalgte kommuner i alle landets fylker Innretning og gjennomføring av tilsynet skjer etter føringer i veileder fra HTIL Ny folkehelselov Prioritert politisk satsing Klikk for å legge inn navn / epost / telefon

Tilsynssteder i Oslo og Akershus (7) Akershus (4) : Ullensaker (2.9), Vestby (23.9), Bærum (27.10) og Aurskog-Høland (4.11) Oslo (2) : Oslo sentralt (9.12.), Alna bydel (2.12) Jorun Hunderi

Myndighetskrav 1. Folkehelseloven Forskrift om oversikt over folkehelsen 1. Kommuneloven 2. Plan- og bygningsloven 3. Forskrift om oversikt over folkehelsen Jorun Hunderi

Hva er folkehelse og folkehelsearbeid ? Folkehelse er befolkningens helsetilstand og hvordan helsen fordeler seg i en befolkning. Folkehelsearbeid er samfunnets innsats for å påvirke faktorer som fremmer helse og trivsel, forebygger sykdom, skade, lidelse samt arbeid for jevnere fordeling av faktorer som direkte eller indirekte påvirker helsen. Jorun Hunderi

Klikk for å legge inn navn / epost / telefon

A) Opplysninger som statlige helsemyndigheter og fylkeskommunen gjør tilgjengelig B)Kunnskap fra de kommunale helse- og omsorgstjenestene, j.f. helse- og omsorgstjenesteloven §3-3 C) Kunnskap om faktorer og utviklingstrekk i miljø og lokalsamfunn som kan ha innvirkning på befolkningens helse Folkehelseloven § 5 oversikt over helsetilstand og påvirkningsfaktorer i kommunen Klikk for å legge inn navn / epost / telefon

Forskrift om oversikt over folkehelsen : § 1 Formål. Forskriften skal legge til rette for systematisk og kunnskapsbasert folkehelsearbeid § 3 Krav til oversiktens innhold. Oversikten skal inneholde: A Befolkningssammensetning B oppvekst og levekårsforhold C Fysisk, biologisk, kjemisk og sosialt miljø D Skader og ulykker E Helserelatert adferd og F Helsetilstand Klikk for å legge inn navn / epost / telefon

§4 Løpende oversiktsarbeid. Kommuner og fylkeskommuner skal løpende ha oversikt over folkehelsen. Den løpende oversikt skal dokumenteres på hensiktsmessig måte som en del av ordinær virksomhet. Klikk for å legge inn navn / epost / telefon

Gangen i kommuneplanleggingen Klikk for å legge inn navn / epost / telefon

 Kommunens arbeid med løpende oversikt over befolkningens helsetilstand og de positive og negative faktorene som kan påvirke denne. – Er kommunen kommet i gang med det løpende oversiktsarbeid ? – Hvordan ser oversiktsarbeidet ut ? – Oppfyller det krav ? – Tverrfaglig og tverrsektorielt ? – Kompetanse ? – Koordinering ? Jorun Hunderi

Tilsynets formål  Kvalitetsforbedring  Etterlevelse av krav (lovlighetskontroll)  Beskrive status Jorun Hunderi

Systemrevisjon: En systemrevisjon er en revisjon der det undersøkes om styringssystemet sikrer etterlevelse av kravene i eller i medhold av lov Avvik og merknader: Avvik er mangel på oppfyllelse av krav fastsatt i eller i medhold av lov eller forskrift Merknad er forhold som ikke er i strid med krav fastsatt i eller i medhold av lov eller forskrift der tilsynsmyndigheten finner grunn til å påpeke mulighet for forbedring Hvilke metode benytter vi ved tilsynet Klikk for å legge inn navn / epost / telefon

Hvilken dokumentasjon trenger vi før tilsynet ? (I) Organisasjonskart, inkl. om organisering/ansvar ifht folkehelsearbeid og ansatte som jobber med dette Informasjon, vedtak og vedtekter om interkommunalt samarbeid Aktuelle stillingsbeskrivelser (evt.) Del av IK-systemet som gjelder folkehelsearbeid Evt. rapport om risiko- og sårbarhetsvurderinger for folkehelsearbeidet Diverse planverk : planstrategi, kommuneplan (samfunnsdel og evt. arealdel) Jorun Hunderi

Vi har ikke påvist avvik i disse 4 kommunene der tilsynet er utført Det er imidlertid store forskjeller hvor langt kommunene er kommet med det løpende oversiktsarbeidet Begrepet «Den løpende oversikten over helsetilstanden» var for noen ukjent Hva har vi funnet i de 4 kommunene tilsynet er gjennomført Klikk for å legge inn navn / epost / telefon