JEG VAR IKKE FERDIG MED POLIO LIKEVEL

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalitative studier Trond Hatling Sintef Unimed Helsetjenesteforskning
Advertisements

Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
”Når livet setter seg i kroppen…” Livsstyrketrening som en del av Arbeidsrettet rehabilitering Liv Haugli ASVL 5 feb.08.
Teknologi i klasserommet
ROLLEN SOM BARNEANSVARLIG
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Masteroppgave Masteroppgave i helsevitenskap UIS nov 2012
Spesifikk ryggmobilisering for pasienter med Bekhterev’s sykdom
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Psykiske utfordringer ved MS
Mestring og forebygging av depresjon
Senter for sjeldne diagnoser Erfaringer fra kurs for brukere over 40 år May Cicilie Voldhaug, Kurs og informasjonsrådgiver FoU-dag 05. april 2013.
Hva er aktivitet og deltakelse?
”Ut av tåka” – behandling av cannabisavhengighet i Oslo
Mestring og forebygging av depresjon
Seksjon psykoser, sykehuset Levanger
Individuell bevisstgjøring Talent, - og ferdighetsliste
Pasientens bekymringer og hvordan hjelpe?
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Rehabilitering innen psykisk helsevern Midt-Norge Brukerkonferansen november 2013 Laila H. Langerud.
«Ferdig rehabilitert, men ikke ferdig»
Barnevernsbarns erfaringer- utdanning og helse
Hvordan overleve som personale i skjermet enhet
Hvordan påvirker endring i kroppsbilde forløpet av spiseforstyrrelsessymptomer hos innlagte pasienter Marit Danielsen Spesialist i psykiatrisk og psykosomatisk.
Snuoperasjoner Bedre psykisk helse
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Prosjektskisse Status så langt…. November 2011
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Kliniske selvmordsrisikovurderinger
Avdeling for sosionomutdanning
SATS PÅ DE ANSATTE! LA DEM FÅ BRUKE SINE FERDIGHETER!
Post 4, sykehuset Levanger
12 Reflekterende lesing.
Muskelsykdommer = sjeldne sykdommer
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Hva er det vi har behov for å få hjelp til av spesialisthelsetjenesten? Av Per Willy Ormestad, Sosionom m/spesialkompetanse i sosialt arbeid på rusfeltet.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Er jeg min kropp. Er jeg mine tanker. Er jeg mine følelser
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Å overvinne psykisk sykdom – eller å vokse som menneske?
Informasjon til skolens ansatte om Skoleprogrammet VIP
HIV/AIDS Merk: Flere svar kan være riktige - En quiz om hiv og aids
Pust Liv eller død.
Aldring med funksjonshemning i lokal kontekst Hege Gjertsen, Nordlandsforskning Problemstilling: Hvordan oppleves det å aldres med en medfødt eller tidlig.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Kvalitativ metode i medisinsk forskning
Carina Fjelldal-Soelberg
Lek og Læring i barnehagen
1 Legen som kvalitativ forsker – en studie om arvelig høyt kolesterol Jan C. Frich Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin Universitetet i Oslo / Nevrologisk.
Prosjekt - studenttett post av Kirsten Halse. Hensikten med presentasjonen... å informere om hvordan prosjektet er utviklet og spesielt å gi en forståelse.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Relasjonsbasert klasseledelse Haugalandet
Bevegelseskvalitet ved revmatisk sykdom
Livsstilsending - uke 5 -
Hvordan gjøre BABED-studiet mer kjent for potensielle studenter?
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Pårørende til pasienter med (alders)demens Hvordan ivareta en forsømt gruppe bedre? Sigurd Sparr Geriatrisk Avdeling UNN. Leder Nasjonalforeningen demensforbundet.
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Undersøkelse blant synshemmede For Norges Blindeforbund
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Hvordan støtte barn og unge når ALS rammer familien
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Lær mer – vis din støtte til alle som er berørt av demens
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Om Verdensdagen for psykisk helse
Utskrift av presentasjonen:

JEG VAR IKKE FERDIG MED POLIO LIKEVEL LÆRE Å LEVE MED SENVIRKNINGER ETTER POLIOMYELITT Hovedfagsoppgave Institutt for samfunnsmedisinske fag Seksjon for Sykepleievitenskap UiB 2007 Anne Ingebjørg Takvam 2008

Poliomyelitt, historikk NORGE Siste polioepidemi i Norge 1952-1954 Ca. 23.000 rammet, flest barn mellom 0-10 år. Mest framtredende symptom, asymetriske lammelser 6% døde Poliovaksine: 1956 Anne Ingebjørg Takvam 2008

Bakgrunn for gjeldende studie Tidligere poliopasienter kommer 30-40 år etter akutt sykdom og år med fysisk opptrening, arbeidsinnsats og familieliv, igjen til helsepersonell/ sykehus med ”nye” smerter, endret funksjonsnedsettelse, og andre symptomer på generell svekkelse. Kan disse nye helseplagene sees i sammenheng med deres tidligere poliomyelitt? Anne Ingebjørg Takvam 2008

HENSIKT ”Ønsket å få belyst hvordan det å ha fått Undersøkelsen ble gjennomført i samarbeid med Haukeland Universitessykehus. Oppstart: 2000 ”Ønsket å få belyst hvordan det å ha fått senvirkninger av tidligere sykdom oppleves og påvirker dagliglivet til den som rammes”. Takvam(2007) s.23 Anne Ingebjørg Takvam 2008

Behov for økt kunnskap om deres situasjon fordi: Helsepersonell vil møte tidligere poliopasienter både i spesialisthelsetjenesten, hjemmesykepleie og i institusjon. Det er en pasientgruppe sykepleiere og annet helsepersonell har liten kunnskap om fra tidligere. Økt kunnskap om deres livssituasjon i dag, gir mulighet for helsefaglig beredskap i forhold til behov disse pasientene presenterer. Anne Ingebjørg Takvam 2008

De har en erfaring (livshistorie), med sykdom og hospitalisering som barn i 1950-årene. ”Du vet vi har jo hatt det litt spesielt som barn” ”Det er kjennes tungt, vi får liksom polio om igjen” ”Skal vi måtte begynne om igjen”? ”Har vi ikke fått nok nå”? Anne Ingebjørg Takvam 2008

Kriterier for deltakelse i undersøkelsen: 1) Har hatt sikker poliomyelittdiagnose 2) Opplever å ha senskader etter poliomyelitt 3) Har vært i kontakt med Nevrologisk avdeling i løpet av de siste fem år som følge av sin tidligere poliomyelitt 4) Er i arbeidsfør alder 5) Er ikke avhengig av respiratorbehandling Anne Ingebjørg Takvam 2008

Respondenter: 11 respondenter, seks kvinner, fem menn Hjemmehørende i Sogn og Fjordane og Hordaland fylker Alder, mellom 44 og 67 år På intervjutidspunktet var 7 av respondentene fortsatt i arbeid, 3 i full stilling Anne Ingebjørg Takvam 2008

Tilnærming: Grounded Theory ”Grounded Theory er en kvalitativ metode der teori dannes ut fra de data som fremkommer i prosessen. Dette gjør at en ikke har en fiksert hypotese som skal testes ut, men at teori dannes i en prosess ettersom undersøkelsen fremskrider.” ” ”Dette gjør metoden velegnet til å utvikle teorier innen felt som ikke er vel beskrevet fra tidligere. I tillegg er denne vel egnet til å undersøke sosiale forhold og prosesser. (Kirsten Lomborg, 2005).”” i Takvam(2007), s.26 Anne Ingebjørg Takvam 2008

Prosessen i Grounded Theory Innsamling av empiriske data Foreløpig begrepsdannelse Begrepsutvikling Omdanning og integrering av begrep Utskriving av teorien Anne Ingebjørg Takvam 2008

Intervjuguide: Hva har endret seg fra de hadde en ”stabil” polio? Hvordan påvirker endringene hverdagen? Hvordan oppleves endringene? Hvilke forventninger har de til helsepersonell, nå? Anne Ingebjørg Takvam 2008

Gjennomlesing, ”in vivo” utsagn, foreløpig koding og framvekst av kategorier Følelsesmessig sårbarhet UTSAGN Som å dette ned i en sekk En merkelig psykisk forandring Har følt at folk ”ser” på meg Er redd for å bli verre Som å dette ned i kjelleren Jeg er usikker på hvordan jeg skal forholde meg Anne Ingebjørg Takvam 2008

LÆRE Å LEVE MED SENVIRKNINGER Kjernekategori Det Kroppslige Sosial deltakelse og familieliv Arbeidstilknytning LÆRE Å LEVE MED SENVIRKNINGER Følelsesmessig sårbarhet Anne Ingebjørg Takvam 2008

Handlings/ og Samhandlings-strategier LÆRE Å LEVE MED SENVIRKNINGER Det Kroppslige Handlings/ og Samhandlings-strategier konsekvenser av handlingsstrategier Det som hemmer/fremmer handlings/samhandlingsstrategier Viljen til egeninnsats Oppsøking av info/helsepersonell og behandling + andre i samme situasjon. Fokus på det positive Følelsesmessig sårbarhet Sosial deltakelse og familieliv Arbeidstilknytning Anne Ingebjørg Takvam 2008

Presentasjon av den substantive teorien Lære å leve med senvirkninger etter poliomyelitt Anne Ingebjørg Takvam 2008

Handlings samhandlingsstrategier Handler om hvordan en håndterer den nye livssituasjonen Vilje til egeninnsats Praktiske tilrettelegginger Oppsøking av info/helsepersonell og behandling + andre i samme situasjon Fokus på det positive Ta valg Anne Ingebjørg Takvam 2008

”Det som hemmer eller fremmer” handlingsstrategiene: Forhold ved en selv og nære andre Forhold ved det utvidede behandlingsapparatet Vilkår i forhold til arbeidslivet ”Planken”, det som hjelper meg Anne Ingebjørg Takvam 2008

Konsekvenser av handlings/samhandlingsstrategier Erkjennelse av nåværende situasjon og opplevelse av større innsikt i og kontroll med egen sykdom Tettere dialog/samhandling med og støtte fra helsepersonell og andre i samme situasjon Tanker om og ønsker for framtidig samhandling med helsepersonell Kroppskunnskaping, aktivt lære å kjenne hva kroppen toler, aksepterer situasjonen Tar i størst mulig grad fatt i det positive Anne Ingebjørg Takvam 2008

Når handlingsstrategiene fører til ny læring Lære å kjenne etter hva kroppen tåler, forske litt med kroppen, er ord respondentene bruker De erkjenner også at å lære å ta kroppens signaler på alvor, tar tid, og krever tålmodighet Det at konsekvensene kan bli sengeleie om en ikke gjør treningsinnsatsen eller tar hensyn til dagsform, er en situasjon de fleste prøver å unngå Anne Ingebjørg Takvam 2008

Noen av respondentene har erfart å ha mer alvorlige konsekvenser av sine senskader en periode. Men har nå erfart perioder med bedring.De har over tid lært seg nye strategier for vedlikehold av kroppen, og større kontroll med symptomer. Dette er en konsekvens av å ha jobbet aktivt med seg selv, både fysisk og mentalt. Følgende beskrivelser illustrerer dette: ”Jeg har jo også gått veldig mye på krykker. Jeg føler når jeg har fått lagt de i fra meg, så er jeg jo kommet et steg lenger. Jeg må se på det som positivt. Jeg kan, og tar meg tid til trening. Jeg lytter til kroppen. Dersom jeg ikke lytter til kroppen, hangler jeg i to-tre dager, eller ender opp to uker i sengen, så da lærer man seg. Men, det tar lang tid før man lærer.” Anne Ingebjørg Takvam 2008

”Når jeg går tilbake, ser jeg hvordan det har vært for mange år siden, og hvor langt nede jeg har vært. Jeg tror en sier at en har vært i kjelleren. Når du da føler at du er begynt å komme opp igjen, så får du et annet livssyn og litt interesser igjen. At jeg kan ta meg en tur, sette meg i bilen, kjøre og kjøpe fisk, og så dra hjem igjen. Det er så verdifullt! Man må i grunnen oppleve det for å forstå. Jeg har funnet ut hva jeg vil gjøre med meg selv”. Å ha følt at en har vært i kjelleren rent helsemessig og fått lov til å komme opp igjen derifra, har gitt denne personen ny egeninnsikt og nytt perspektiv på livet. Anne Ingebjørg Takvam 2008

Etter å ha truffet andre i samme situasjon, sier en person følgende: Egenerfaring, kan alene medføre en oppdagelse av ny mening i tilværelsen, og læring i å se de små skritts framgang. Møtet med andre i samme situasjon kan også føre til ny innsikt, og styrke motivasjonen til å komme i gang med aktiviteter som bedrer egen helsetilstand. Etter å ha truffet andre i samme situasjon, sier en person følgende: ”Jeg vil nå starte trening for å beholde/opparbeide de musklene jeg har igjen. Jeg har nå fått snakket noe med andre i samme situasjon, og ser at jeg har vært for slapp med treningen hittil. Ergometersykkelen som til nå har stått i kjelleren skal opp i stua!” e: Anne Ingebjørg Takvam 2008

Mulige konsekvenser for praksis Interesse for og kompetanseheving blant helsepersonell i forhold til senvirkninger. Erfarings og kunnskapsutveksling mellom pasienter og helsepersonell (LMS-modell? ) Livshistorien viktig å ha oppmerksomhet mot. Belastningen ved å ha vært ”sterk” fra barnsben av medfører en ny følelsesmessig sårbarhet, når polioen ”gjenhenter” dem. Helsepersonell ønskes som faglig støtte, for å ivareta relasjoner/ skjerme pårørende, og for å forske på senskader og konsekvenser av disse Anne Ingebjørg Takvam 2008

Sammenfattende refleksjon Tidligere poliopasienter som nå erfarer senvirkninger, er i stor grad villige til å selv aktivt arbeide med seg selv, og de nye helseutfordringene. De tilstreber også å lære å lytte til den ”nye kroppen” sine muligheter. De tilpasser seg i stor grad nye helseutfordringer og de endrede vilkårene senvirkningene medfører i forhold til ”å leve så normalt som mulig”. Samtidig etterspør de at helsepersonell tar den enkelte og dennes nye plager på alvor. At de viser vilje til å lytte, og lære, samtidig som de tilbyr informasjon og behandligs-muligheter. De etterspør anerkjennelse for at det koster mer enn bare fysisk anstrengelse å måtte begynne ”om igjen” med polio i godt voksen alder. Anne Ingebjørg Takvam 2008

everybody has seen and think what nobody has thought” Research is to see what everybody has seen and think what nobody has thought” Albert Szent-György, Nobel laureate 1937 Anne Ingebjørg Takvam 2008