Effektive lederteam og dialogkompetanse

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Advertisements

Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Retningslinjer for klubben – og foreldrevettregler
VERDIGHETSPRINSIPPER
Dag Dag 10:30 Velkommen til samlingen Mette H. og Jostein Soland
Motivasjon.
Generelt ved medarbeidersamtaler
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
SAMARBEID I PRAKSIS Samling 4 Stabsutvikling.
LEDELSE.
Medarbeiderskap + Lean + Strategisk kompetanseplanlegging
En lærende organisasjon?
Hvilke verdier ønsker vi faktisk skal prege organisasjonen vår?
IKT Orkide Ledelse og Skole
REKRUTTERING • COACHING • SKREDDERSYDDE LØSNINGER • KURS Personlig utvikling - Team bygging - Samarbeids relasjoner - Samarbeide leder/sekretær.
Trinn 2 Barnets første leveår.
MEDARBEIDERSAMTALEN Planleggings-samtalen Oppfølgings-samtalen
Diabeteskofferansen Ledere
Noen illustrasjoner til Svebaks foredrag (NB
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Coaching En innføring i begrep og metodikk
"Møte" Mennesker som treffes rutinemessig eller for en bestemt anledning Møtet er eneste fellesarena Vage eller ingen felles mål Beslutninger blir ofte.
ERFARINGER FRA HAMAR Å kunne – ville – tørre!
FLERKULTURELL OG NYRETRANSPLANTERT - sykepleierens kulturelle kompetanse Riitta Hakola sykepleier.
”Litt bedre i dag enn i går”
SATS PÅ DE ANSATTE! LA DEM FÅ BRUKE SINE FERDIGHETER!
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Kommunen som arbeidsgiver
  Verdibasert kultur-endring som basis for prestasjonsutvikling Foredrag Cupfinale-seminaret 19.januar 2013  ”Det viktigste er at vi trener og forbereder.
Innsikt om din gruppekultur og hvordan dette påvirker ditt team
Om å jobbe aktivt med sitt lederskap
Lederstil og Motivasjon.
Vedtatt mai Arbeidsgiverpolitisk plattform - AGP.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Tema: Kommunikasjon i team
Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring.
Introduksjon til: ”Det fleksible situasjonsorienterte lederskapet”
Bjørn Overland Dialogen betydning i kvalitetsvurdering Nasjonal konferanse for kvalitetsvurdering Hafjell: 15 – 16 januar 2009.
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Motivasjon Din motivasjon
Øving 1 - Forretningsideen
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Arbeidslivstrender Hvordan møter Hydro Polymers disse utfordringene Torsdag 4. november 2004 Leif Hellebø, Hydro Polymers AS.
Lederutvikling hos USIT
Modellkommunene Hva er unikt?
Hva skal til for å vinne? Leif Gautestad Leif Gautestad.
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Trond Haukedal AS Norsk Forening for Rett Syndrom Fagseminar Oslo den 17 oktober 2015 «Hei.
Min lederfilosofi – ledersatferd (-stil) og medarbeidermotivering
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Foto: Bjørn Erik Olsen Medarbeiderplattform. Lederplattform og medarbeiderplattform Verdigrunnlaget i Nordland fylkeskommune –Åpenhet, tillit og lojalitet.
1 Langsiktig verdiskapning- styrets rolle Polyteknisk Forening 26. April 2007 Finn Jebsen.
KLUBBEN FOR ALLE. VÅR VISJON FL Fart – «klubben for alle på og utenfor banen» Fart jobber bevisst med holdningsskapende arbeid, og tenker Fair Play på.
Ny IA - avtale Litt om IA, mye om annet Øyvind Steinklev, rådgiver NAV Arbeidslivssenter Aust-Agder.
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
” Medarbeiderskap” - en krevende utfordring for hvem?
Verdensdagen for Psykisk Helse
Klubben for alle.
Teamsammenseting i forbedringsarbeid
Samarbeid og medbestemmelse
Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler
Samarbeid og medbestemmelse
Samling 2 klasse 5, Tromsø 28. – 30. april 2015
Midtveisvurdering IA-avtalen 2016
Relasjoner Beskyttelse og tillit Utvikling og trygghet
Utskrift av presentasjonen:

Effektive lederteam og dialogkompetanse Fredag 12. september 2014 Per Bård Torvik Tlf 419 00 317 www.storform.no 

MÅL, strategi og visjon Mål- Systematisk Organisere Kultur Prosess Fra målaksept til målforståelse Organisere Laget Er vi riktig org. ift våre mål Kultur samspill og Verdier Hvilken adferd/ verdier/samspill bidrar til måloppnåelse Systematisk trening/ Øving Hva er kritiske ferdigheter/ prestasjoner for måloppnåelse Prestasjons Coaching Ta ut Potensialet Hos medarbeidere LEDELSE Lederens ansvar er å tilrettelegge for at medarbeiderne skal prestere optimalt. Et vesentlig poeng er at alle elementene må virke sammen, i et balansert forhold, for at målet skal kunne nås.

Hva kjennetegner dialogkompetanse? Mål for økta Hvordan bli enda mer bevisst på hva egentlig et effektivt lederteam er? Hva kjennetegner dialogkompetanse?

Team og dialogkompetanse TH 1000 - 1045

Litt bakgrunn Bruken av team i arbeidslivet økt kraftig siden 1980 tallet. ”Kompleksitets dimensjonen” (Cohen &Mohrman, 1995) Uenighet om at team arbeid er mer effektivt. ”Prosesstap og dysfunksjonelle egenskaper” (Steiner 1972) Derfor utviklet seg et omfattende forskningsfelt: ”HVA” innebærer teameffektivitet og ”HVILKE FAKTORER” påvirker teameffektivitet Siste 25-30 år publisert utallig vitenskapelige artikler. (Bang, 2008)

Teamoppgave

Hva er team? To eller flere mennesker som er avhengige av hverandre for å nå et mål A: Felles mål B: Gjensidig avhengig av hverandre (har ditt team tatt dette inn over seg?)

Ulike typer team Teamforskning har ikke skilt på ulike typer team. Produksjonsteam (kirurger på et sykehus). Produktet er konkret og målbart, enkeltpersoners tekniske ferdigheter Opptreden-team (teaterensembler) Sportsteam (blanding av produksjon og opptreden-team) Beslutningsteam (lederteam eller organisasjonsteam) Jobber med kognitive oppgaver. Kjennetegnes ved at de produserer beslutninger og driver problemløsning

To grunnleggende spørsmål: Hva slags team tilhører du på din arbeidsplass? Hvilken kompetanse er avgjørende i teamet for at dere skal lykkes?

Hva er ”dialogkompetanse” Et klima hvor en stimulerer nysgjerrig utforskning av hverandres synspunkter når man diskuterer komplekse saker Dialog (dia = ”gjennom” Logos ”fornuft”) ”gjennom fornuft” Defineres som: En samtale mellom to eller flere personer, preget av gjensidig velvilje, åpenhet og samarbeid. Altså evne til - Å lære av hverandre - Utforske og forstå synspunktene - Sette vurderinger på vent - Akseptere forskjelligheter - Skape felles grunn på basis av dialogen

Forholdet mellom teameffektivitet og dialogkompetanse 530 ledere, 75 norske ledergrupper 65 % privat, 35 % offentlig 45 % toppledergrupper, 55 % nivå 2 og 3 Teamets leveranse vs dialogkompetanse Teamets merverdi (gruppefølelse) vs dialogkompetanse Den enkelte team medlems merverdi (tilfredshet og motivasjon) Korrelasjonsanalyse og regresjonsanalyse

Dialog vs saksresultat

Dialog vs gruppefølelse

Dialog vs individuell tilfredshet

Hvilke faktorer er avgjørende Kommunikasjonsferdigheter: Evnen til å utforske forskjellige syn i teamet lytte, gode spørsmål, anerkjenne/feedback, by på seg selv, osv. Lærende holdning: Grunnleggende holdning til de andre i teamet som i handling indikerer at man kan lære noe av hverandre. Respekt (holdning) Respekt for andre selv når man er uenig, uansett ulikhet og menneskelig avstand Ferdighet Evnen til å bygge på hverandres syn. NB teamleders evne til å samle opp synspunkter og bringe teamet videre

Mål med dialogkompetanse Bort fra debattkultur og biljardkuleeffekten Mer nysgjerrig på andre, enn alltid å bringe egne ting til torgs! Skape felles grunn for dialogen Bedre fokus i diskusjoner, mer målrettet og det blir gøyere å delta!

Lederrollen LEDELSE Hvordan få medarbeidere til å prestere? Kommunikasjon, motivasjon, oppfølging, ”være flink med folk”. LEDELSE FAG ADMINISTRASJON Vite hvordan ting skal gjøres faglig Erfaring, yrkesstolthet, kunnskap Administrator ”Gjøre tingene riktig” Rutiner, systemer, budsjetter, papirarbeid

TAKK FOR OPPMERKSOMHETEN! SKAP EN GOD SAMLING I DAG OG SKAP EN GOD HELG NÅR DEN KOMMER! HUSK: DET ER DEG DET KOMMER AN PÅ!!

Vi får mennesker og organisasjoner til å nå sine mål