Plansamarbeidet torsdag 5. desember 2013 Gro Martnes Leder, Spikkestadbanen Pendlerforening.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Snarveien over Averøya ○ Kortere reisetid ○ Bedre sikkerhet ○ Sterkere region ○ ○ Separerer lokaltrafikk og gjennomgangstrafikk ○ ○ Gir ekstra vekstimpuls.
Småsamfunnssatsing i Fjellregionen ( ) - nettverks- og kompetansebygging og utvikling av lokalsamfunn.
Hvordan gjøre veksten bærekraftig?
Felles vilje for felles mål Mål og krav fra initiativet for Stor-Oslo Nord Presselansering 10. oktober 2012.
Regionrådsmøte 28. mai 2013 Hamar kommune v/ Tone Wabakken.
Miljøverndepartementet Norsk mal: Startside Miljøverndepartementet HUSK: krediter fotograf om det brukes bilde Klimapolitikken og biogass Politisk rådgiver.
Øyfergesambandet i Oslo Dialogkonferanse 7. januar 2013 Rolf Michael Odland Leder for Innovasjon & HMSK Boreal Transport Norge 1.
KM Antall daglige lyttere Kilde: TNS Gallup PPM Det er aldri målt så mange daglige lyttere på radio som i 2011 etter overgangen til PPM-målingen.
Undervisning i personlig økonomi Ungdomsskole
Dialogtorg i Kristiansand
Nes Arena Lang vegs ferd mot dag..
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
ANALYSE AV DET REGIONALE POTENSIALE FOR
ROM som kollektivknutepunktutvikler En moderne skysstasjon, samarbeid, organisering, tilrettelegging og utforming Øyer, 6 september 2011.
Innspill DFDS Seaways Dagens og fremtidens aktiviteter !
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
Felles fylkesutvalg Kristiansand 24. januar 2013 Reidar Braathen Prosjektleder Jernbaneforum Sør.
HH Oslo-Stockholm = regional utvikling i Nordens triangel
GVD-Sommerseminar , Haugestad Rekruttering fra utlandet: •Hvorfor dro jeg til Norge? •Hvordan var m ø tet med VA Norge/Drammensregionen? •Hva var.
Flaskehals eller døråpner ? Trond Helleland 13/1-2009
UTVIKLINGSPROSJEKT LANGS KONGSVINGERBANEN Senterpartiene i Sørum, Nes, Fet og Aurskog-Høland kommune.
Flere reiser med Ruter God trafikkvekst og økt markedsandel :
LINK Ringerike 5. juni 2012 Stamvegutvalget. Ringerike og Jevnaker kan håndtere betydelig større vekst – og ønsker det.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
NASJONAL TRANSPORTPLAN
Innhold Resultat fra holdningsundersøkelse om bomringen og Oslopakke PROSAM-rapport 120.
Fremtidens jernbane: helhetlige løsninger
Biogasskonferanse i Østfold, 23.mai 2013 Satsninger i kommunene Eidsberg kommune v/ varaordfører Maren Hersleth Holsen.
Bosetting Nina Gran.
Bostedspreferanser og arbeidsreiser i norske storbyer
Presentasjon for Drammen formannskap 7. juni 2011
Trondheim - Steinkjer Trønderbanens utvikling Fra 0,55 mill reisende til 1,1 mill fra 1992 – 2002 Innsats på stasjoner og holdeplasser: Lerkendal, Røstad,
Seniorene – morgendagens arbeidskraft! 5. desember 2006 Senter for Seniorpolitikk NAV Arbeidslivssenter Akershus NAV Arbeidslivssenter Oslo.
Utslipp og utfordringer i Akershus Framtidens byer – stasjonær energibruk Nettverkssamling i Bærum Stig Hvoslef Akershus fylkeskommune.
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
Vi baner veg for deg !.
Dialogkonferanse billettkontroll, samt vektertjenester for nattilbudet
Planlegging og drift av spesialskyss i Follo
Markedspuls 2012 Næring Bolig.
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Regional transportplan Agder
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Boligpolitikk Sarpsborg - Norge.
Kontaktutvalget for Velforeninger i Oslo
Oslo vokser Arbeid med ny kommuneplan Finansbyråd Kristin Vinje
100 lure ord å lære.
Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane
Anbud Nittedal 2015 Rutetilbudet.
Strategi for biltrafikkreduserende tiltak i Buskerudbyen
Transportnyheter Jernbaneverket v/Helle Toft. Status Tilgjengelige stasjoner 2012: : 102 Universelt utformede stasjoner 2012: 2 (Heggedal, Spikkestad)
Informasjon fra styringsgruppa samferdsel Indre Østfold Regionråd – 16
Regional transportplan Agder Agder Kollektivtrafikk AS Siv Wiken
Velkommen til Oslo Guri Melby (V) Byråd for miljø og samferdsel.
Gapet mellom behov og tilbud om læreplasser
Punktlighetsseminar 2014 Jorunn Halkjær, seksjon punktlighet, JBV
Tema Rute 465 Mysen-Askim-Sarpsborg
Ski - et attraktivt knutepunkt Peder Vold, Jernbaneverket
20 minutter Fremtidens boligutvikling - effektive kollektive knutepunkter – vi må bo tettere og høyre? Petter Eiken 19 mars 2015 Bedre byrom der mennesker.
Punktlighet på Jærbanen
Elbanen STS Status 21.mai Status 1)Hovedplanutkastet ferdig 2)Avtale om forskottering av detaljplan ? 3)Konkurransegrunnlag ikke utarbeidet 4)Arbeidet.
Utvikling togtilbudet 2012 og videre perspektiv Østlandssamarbeidet 23. oktober 2009 Johan Selmer, Ass. plandirektør NSB Persontog.
Jernbanen som planinstrument En liten historie om Jærbanen og Vossebanen………… og litt til! Lars Chr Stendal Regional Strategidirektør sør og vest Jernbaneverket.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Strategi for barnehage- og skolekapasitet
Hvordan legge til rette for økt kollektivtrafikk ?
Kollektivtrafikk, veiutbygging eller kaos
Kamp eller samarbeid?.
På sporet av den tapte tid
Akershus fylkeskommune
Utskrift av presentasjonen:

Plansamarbeidet torsdag 5. desember 2013 Gro Martnes Leder, Spikkestadbanen Pendlerforening

Spikkestadbanen - Bakgrunn

Spikkestadbanen – tallfakta Spikkestadbanen har 2300 passasjerer i døgnet (2008), årsdøgnreisende. – 70-90% pendlere – Spikkestad til Bondivann Vestfoldbanen hadde i samme periode 1,2 mill årsdøgnsreisende.

Heggedal og Spikkestad Knutepunktsutvikling Asker – Bondivann stasjon – Bondistranda boliger – Heggedal – øke fra 5000 til innbyggere Oslo&Akershus scenario innbyggere i Heggedal i 2030? Røyken – Hallenskog – tomter – Flyttet Spikkestad stasjon – øke sentrum med leiligheter JBV, Fylkeskommuner og kommuner investerer millioner i ombygging/flytting av stasjoner Hva skjer i Ruteplan 2012 ?

NSB – Konsekvenser på befolkningsveksten Tidsreisekart – 45 min fra Oslo S Spikkestad (44km) er nå 55 min fra Oslo S – like langt som: – Sande 50 min (60 km) – Vestfossen 55 min (67km) Heggedal (30km) er nå 45 minutter fra Oslo S – Mjøndalen 45 min (56km) – Rygge 49 min (65 km)

Hallenskog stasjon nedlagt uten konsekvensutredning... Ikke mulig å opprette busstilbud der

Brukerundersøkelse viser: Stor overgang fra tog til bil 33% av tidl. togreisende kjører nå bil – til Asker eller bestemmelsested.... på allerede overbelastet Røykenvei og E18

Hallenskog – Da NSB snudde

Hva skjer med lokaltogtilbudet i Oslo-regionen når InterCity skal ha kvartersrute (NTP) og Flytoget vil ha seks avganger fra Lysaker? 70% av togreisene i Norge skjer i Stor-Oslo/sentrale Østland Og det er her befolkningsveksten skal komme.

Plansamarbeid

Manglende sammenheng? NSBs konserndirektør Isaksen sa det samme – ruteplanen må sees i sammenheng med lokale og regionale planer for by- og stedsutvikling. Slik er det ikke idag. Når kommunene satser på knutepunktutvikling, må det følge med en forpliktelse fra transportlevrandør (SD/Ruter/fylket) om å levere et attraktivt kollektivtilbud. Man må sørge for at kollektivtilbudet er mer attraktivt enn å bruke egen bil.

Har vi alternativer? Spikkestadbanen Pendlerforening har knyttet til seg profesjonell ruteplanleggerkompetanse som har utarbeidet flere alternative ruteplaner. Med 20 min grunnfrekvens på lokalstrekningene kan man få 10 min frekvens på enkeltstrekninger i rush. Kan tilfredstille behovet bedre dersom man ønsker å utvikle bl.a. Lillestrøm til en større by. Fullt mulig å få 8 knutepunktstoppende tog pr time – hele døgnet. Heggedal kan få halvtimes frekvens knutepunktstoppende tog – uten investeringer, kun ny ruteplan/andre prioriteringer.

Østlandsstjerna En gylden mulighet til miljøvennlig kollektivtrafikk på eksisterende spor