Studenthjemmeside- etikk Noen tanker og ideer om studenthjemmeside-produksjon.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kristin Andresen Soldal
Advertisements

Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Skrive og studieteknikk V/ Espen Schønfeldt
Refleksjoner og tanker rundt bruk av C-map i skolen
Konseptualisering - bakgrunn
STUDIEARBEID Hva er en studieplan?
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april Audun Tjomsland.
Strategiske valg ved etablering av nettsteder •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
NORSKE JULETRADISJONER 7 SLAG TIL JUL
Hvorfor studere kommunikasjon?
- Måten en maskin/ et program formidler et budskap til leseren Brukergrensesnitt.
Velkommen til informasjonsmøte om det selvstendige arbeidet på master
Ola Grøvdal 2010 Media 1 & Tema 2. Målgruppe 3. Valg av medium 4. Innhold 5. Utforming 6. Distribusjon Ola Grøvdal 2010.
Lars OpdalHøgskolen i Buskerud Hvorfor Google? ”Jeg lurer på hva som egentlig er bra med en søkemaskin på Internett som kommer tilbake med
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Vi var på et kurs i Sverige i hele klassen vår i uke 3, det var Mora videregående skole. Skolen var stor med mange elever, SVERIGE.
Bluetooth sone Identifisere og kommunisere med Bluetooth enheter i en sone.
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
NATUR, KOMPETANSE OG EN STADIG SØKEN. Ungdomsprosjektet.
Blogg, Wiki, RSS  Hva er det?  Hvordan ta det i bruk?
STASJONSUNDERVISNING
Hvordan støtte og vurdere studentenes utvikling av digital kompetanse i praksisperioden? Simon Michelet ALU, LUI, HiO Onsdag
1 (Helst) alle, men minst 1 i gruppa oppretter følgende: Personlig hjemmeside (indexside) Lenkeside / Generell faglig ressurside (Side med generelle allmennlærerfaglig.
Praksisoppfølging i GLU Organisering, ressurser, fordeling… Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier, Vibeke Bjarnø
Arbeidskrav og rammebetingelser IKT-krav Betraktninger.
Forskjeller på tale og skrift
”Den viktigste av alle pedagogiske oppgaver er å formidle til barn og unge at de stadig er i utvikling, slik at de får tillit til egne evner.” Kilde:
Munins betydning for studenter Mats Mortensen Institutt for informatikk.
Sammensatte tekster.
Kunsten å skrive pressemeldinger og pressenotat
CASE VÅRE ELEVER: Umotiverte elever Dårlige lese- og skriveferdigheter
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
I Sykepleien nummer 11, 2012, bestemte vi å ta opp sosiale medier som tema.
Skriveprosessen – …fra tanke i hodet til tekst i skriveboka…
Fra pedagogisk programvare til læringsmiljøsystemer Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo IKT.
Bruk av studenter i øvingsveiledning Monica Johannesen og Leikny Øgrim
Stedbunden undervisning med fjernundervisningsteknolgi - tilrettelegging for åpen og fleksibel læring Monica Johannesen og Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo.
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Lokalpolitikere i sosiale medier. Dagens nettbruker Den aktive nettbrukeren Vi er alle produsenter Kommunikasjon fremfor monolog.
Den norske alfabet sangen
GØY MED GRAMMATIKK: KURS FOR LÆRERE
10 regler for å skrive for web
KVALITET I LÆRING MED DIGITALE MEDIER I TILPASSET OPPLÆRING Obligatorisk fremlegg IKT 2 4 mai 2011 Lise Meier 1.
Mappe 1 Gruppe 2. ”Barn kan tidlig vise at de bryr seg om hverandre, løser konflikter og tar andres perspektiv. ”(R06, s.28) Å ta barns perspektiv vil.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Studenthjemmeside- etikk Noen tanker og ideer om studenthjemmeside-produksjon.
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
1 Gruppeoppgaver - antirasistisk nettsted Visittkort / startside / indexside Lenkeside / Generell faglig ressurside (Side med generelle førskolelærerfaglig.
Vurdering for læring Oppstart januar 2015.
Digital historiefortelling Lillehammer 25. oktober 2007 Grete Jamissen – en kreativ ressurs i forskningsformidling, læring og utviklingsarbeid Kontakt:
Presentasjon av hovedprosjekt Skoleåret 2005/2006 Anita Enoksen.
IKT i barnehagen Etikk og nettvett.
Ellen Berg Svendby Spesialpedagog/idrettspedagog, PhD
Opphavsrett, personvern og kildekritikk Undervisningsopplegg A05, våren 2007 IKT-seksjonen, avd for LU, HiO.
Opphavsrett, personvern og kildekritikk
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
Vibeke IT-seksjonen LU - LUVIT brukere våren PUS Luvit undervisning våren 2001 Hvordan lære opp studentene i LUVIT?
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
Eksamen med begrenset Internett-tilgang Råd og tips til sentralgitt eksamen våren 2015.
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Ny barnehage – ny førskolelærerrolle?
Velkommen til Åmot ungdomsskole
Digital startpakke – Nettvett 1
Rådgivningskontor for syn
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Om Verdensdagen for psykisk helse
Utskrift av presentasjonen:

Studenthjemmeside- etikk Noen tanker og ideer om studenthjemmeside-produksjon

Først noen eksempler på hjemmesiderlagt ut av studenter

Hvorfor lære studentene å lage internettsider? Ressurser de kan ha stor nytte av å mestre som førskolelærere Hvorfor det? Viktige pedagogiske / faglige og administrative hjelpemidler Både i arbeidet med administrering/ informasjon / rekruttering knyttet til førskolelæreryrket Og i arbeidet med barna - mediedidaktisk - viktig å gi ungene basiskompetanse også på dette nye mediet

Forts. Viktig derfor å gi opplæring i å tenke mediekritisk også på nettet! Å lage egen hjemmeside er en anledning til å lære dem mediekritikk/nettkritikk, fordi de må skape noe, gjennom å foreta serier av valg

De ”dårlige hjemmesidene” er upedagogiske, usaklige, uinformative og eller tunge og laste ned derfor kommuniserer de også ofte dårlig derfor er de ikke faglige / profesjonelle med slike sider forsvinner derfor poenget med å lære studenter ved profesjondsutdanning å bygge opp nettsteder/lage internettsider

De gode hjemmesidene Informative, oversiktlige, god nettdesign- spennende men ikke alt for tunge Farger som fungerer (smakssak, men også her kan vi lytte til de profesjonelle -skjønn / regler) Bakgrunner som gjør at sidene enkelt kan skrives ut Informative !! Pedagogiske (nogenlunde forståelig formidling) Ressursteder (steder der man kan lære noe) Faglige, ikke private