Levanger kommune Rådmannen Møte med fau'ene 16.nov 06 - Fung Kommunalsjef Geir Mediås Oppvekst – Levanger kommune Begrepet ”tilpassa opplæring” Budsjett.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kilde: Yes!! Gruppe: Julie Veronica Frank Gruppe: Veruska Øystein DL Anita Gruppe: Espen Geir Irmelin Gruppe: Ann-Magritt Øystein LK Susana.
Advertisements

5 åringen og sammenhengen barnehage – skole
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
FGIL/FAU – kurskveld – Trude Nøst, kommunalsjef
STRATEGIKART SKOLE Kunnskap og glede, Mykje er stedet!
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2008 /2009
Årsmøte 2010 Autismeforeningen i Norge Akershus fylkeslag.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Levanger kommune Oppvekst Bunntekst 1 St.meld.nr.16 ( ) ……. og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring Stortingsmeldingen presenterer.
Levanger kommune Rådmannen Økonomiplan Presentasjon av foreløpig forslag – Formannskapet – Ola Stene 1 ØKONOMIPLAN 2006 – 2010 STAUSRAPPORT.
Levanger kommune rådmannen Ola Stene Rådmannens forslag til økonomiplan
Tilpasset opplæring AU 1
1. Metatema: Analyse av skolen som organisasjonen
Meld. St. 18 (2010–2011) Læring og fellesskap Tidlig innsats og gode læringsmiljøer for barn, unge og voksne med særlige behov.
Arbeidstid på nettverksmøtet jan/feb 2011 Utdanningsforbundet Bergen.
Intensjoner og mål for opplæringen
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Tidlig innsats for livslang læring
FIRST LEGO League i Molde ?
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Elevundersøkelsen 5. – 7. trinn Motivasjon og innsats Vår 2011Vår Motivasjon (interesse for å lære) Grønn 1.2 Innsats Grønn 1.3 Lyst.
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Kunnskapsløftet Innføring : Trinn og Vg. 1
Rud skole En presentasjon av utviklingsområder. Barnets behov i sentrum Rud skole skal være en attraktiv arbeidsplass for store og små.
Samarbeid mellom skole og hjem
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
Dialogseminar Åre Skolebygg og pedagogikk – John Olav Larsen Skolebygg og pedagogikk Verdal kommunes retningslinjer (sak 02/05332): 1.
Foreldreutvalget for grunnskolen i Levanger ( FGIL ) * FGIL er valgt for å være et koordinerende og felles ledd for alle Foreldre arbeidsutvalgene (FAU`ene)
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av rådmannens forslag til budsjett Ola Stene Budsjett 2008 Presentasjon av foreløpig forslag.
Samarbeide hjem – skole - Trude Nøst,
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Levanger kommune Rådmannen Budsjett Presentasjon av foreløpig forslag – Rådmann Ola Stene Budsjett 2007 presentasjon av foreløpig.
Kvalitetssikring gjennom kvalitetsvurdering
v/universitetslektor/PhD-stip. Signhild Skogdal
Undervisningssektoren 2015
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Verdas beste skule,… på Toftøy ! Ingen utanfor - alle med ! Vi klarer alt ! Læring og trivsel for alle ! Visjon 1 Kva kan ein rektor ynskje seg Th Kittelsen.
Lokal arbeidstidsavtale
Levanger kommune Rådmannen Dialogseminar, Åre – Utfordringer på oppvekstfeltet - Trude Nøst, kommunalsjef 1 Barnehager Lokal rammeplan for.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Organisasjonskart Bunntekst.
FAU-møte 7. januar 205 Samarbeid skole-hjem.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring Jorun Buli Holmberg TILPASSET OG INKLUDERENDE.
Opplæringslova.
Spesialpedagogiske utfordringar. TV sin rolle Oppleving av at elev ikkje får tilfredstillande utbytte Oppmelding, utrgreiing VedtakOrganiseringKvardagen.
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
TILPASSET OPPLÆRING Innledning 2.Hva er tilpasset opplæring? 3.Lov og læreplan 4.Rett til spesialundervisning 5.Pedagogiske dilemmaer.
Tilpasset opplæring i et historisk perspektiv
Skolen som lærende organisasjon NFFL
1 KUNNSKAPSLØFTET Strømstad Skoleledelsens oppgave med å videreutvikle lærernes vurderingskompetanse utfordringer i vurderingsarbeidet – videregående.
av Rune Thodesen rektor Elihu Kristne Grunnskole
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Lover, forskrifter, stortingsmeldinger, handlingsplaner, strategier Barnehageloven – rett til barnehageplass fra Rammeplan for barnehagen.
februar-søkere med behov for spesialundervisning Utdanningsavdelingen
Prosjekt til fordypning Østlandssamarbeidet 11. februar 1Prosjekt til fordypning.
FAU møte Informasjon fra rektor og sosiallærere.
Profesjonelle læringsfellesskap
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
Overgang for elever med spesielle behov
Tilpassa opplæring/Spesialundervisning
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

Levanger kommune Rådmannen Møte med fau'ene 16.nov 06 - Fung Kommunalsjef Geir Mediås Oppvekst – Levanger kommune Begrepet ”tilpassa opplæring” Budsjett 2007 Kunnskapsløftet Planer –Planhysteri eller systematikk? Organisering –Ped.stab –Ny arbeidstidsavtale for u.v.pers

Levanger kommune Rådmannen Møte med fau'ene 16.nov 06 - Fung Kommunalsjef Geir Mediås Oppvekst Levanger - Budsjett Budsjettarbeidet pågår Budsjett høring - Levanger kommuneBudsjett høring - Levanger kommune Oppvekst økonomiplan 149 mill, budsjettforslag mill Kriteriemodell FGIL

Levanger kommune Rådmannen Møte med fau'ene 16.nov 06 - Fung Kommunalsjef Geir Mediås Oppvekst – Levanger kommune – tilpassa opplæring Begrepet ”tilpassa opplæring” § 1-2. Formålet med opplæringa: Opplæringa skal tilpassast evnene og føresetnadene hjå den enkelte eleven, lærlingen og lærekandidaten. § 5-1. Rett til spesialundervisning Elevar som ikkje har eller som ikkje kan få tilfredsstillande utbytte av det ordinære opplæringstilbodet, har rett til spesialundervisning. Ikke nytt – ikke spesielt norsk –1939/1974/1987/1997; tilpasning, inkludering, utjamning –FN: ”..inclusive school,,,,education for all…” Elementer av jus, økonomi, pedagogikk, moral og politikk Tilpassa opplæring Ordinær opplæring Spes.u.v

Levanger kommune Rådmannen Møte med fau'ene 16.nov 06 - Fung Kommunalsjef Geir Mediås Oppvekst – Levanger kommune - Kunnskapsløftet Kunnskapsløftet

Levanger kommune Rådmannen Møte med fau'ene 16.nov 06 - Fung Kommunalsjef Geir Mediås Oppvekst – Levanger kommune - Kunnskapsløftet Hva er kunnskapsløftet? Visjonen er å skape en bedre kultur for læring Elevenes kunnskaper og ferdigheter skal styrkes. Skolens sentrale rolle som formidler av verdier, allmenndannelse og kultur skal ligge fast. Tilpasset og differensiert opplæring er et overordnet mål Kunnskapsløftet realiseres gjennom to hovedstrategier: – Nye læreplaner – Kompetanseutviklingsstrategi for lærere og skoleledere

Levanger kommune Rådmannen Møte med fau'ene 16.nov 06 - Fung Kommunalsjef Geir Mediås Oppvekst Levanger – lokale planer Planer Tilpassa opplæring Brukermedvirkning Kompetanseheving

Levanger kommune Rådmannen Møte med fau'ene 16.nov 06 - Fung Kommunalsjef Geir Mediås Oppvekst Levanger – organisering Pedagogisk stab –Initiere utvikling –Følge opp/rullere vedtatte planer –Utvikle kval.system –Koordinere overenhetlige oppg;eksamen, kult.sekk, gsi, skyss,FM, Hint,priv.skole, MOT mv –Rådgivere i stab med skolefaglig, barnehagefaglig og utviklingskompetanse Ny arbeidstidsavtale for underv.personale Bedre læring - Bedre resultater - Læringsmiljøet i sentrum Organisering av læringsarbeidet og skoledagen slik at en oppnår økt læringstrykk og læringsutbytte i skolen Økt kvalitet i møtet mellom lærer og elever Regulering av lærernes arbeidstid slik at det gir gode arbeidsvilkår og fremmer et godt arbeidsmiljø for lærerne Utvikling av arbeidsmåter som styrker og muliggjør tilpasset opplæring Gi bedre grunnlag for å ta hensyn til lokale forhold i fordeling av oppgaver og bruk av tid