Nye nasjonale fagspesifikke planer

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Termer på Terminus Terminologi i det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket UHR og NPHs konferanse om kvalifikasjonsrammeverket Bergen 25. – 26. januar 2010.
Advertisements

Kvalifikasjonsrammeverk v/ seniorrådgiver Tone Flood Strøm NRT 25.oktober 2007.
FAGBREV PRAKSISKANDIDATORDNINGEN FAGSKOLE
Redskapsintegrering i teknisk fagskole Lærerkonferansen på Gjøvik 2010.
Lærersamling på Kråkerøy 27. august 2013 • Grønn skrift: kun teknisk fagskole • Rød skrift: kun helse • Svart skrift: gjelder begge.
Informasjon fra Nasjonalt Utvalg for Teknisk Fagskoleutdanning
1 Læreplanarbeidet status og utvikling - tekniske fag Ivar Lien, Leder NUTF og Bård Inge Thun, koordinator NUTF 11.
Etikkutvalg for fagskolen
Læring på arbeidsplassen
Revidering og kvalitetssikring av læreplaner
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Om læringsutbyttebeskrivelser
Stjørdal fagskole Kvalitetssystemet Styremøte 18. mars 2014
Større fokus på ledelse i toårig teknisk fagskoleutdanning Ørsta 15. og 16. august 2013.
| 1 Rammer for god utdanningskvalitet ? Om NOKUTs kriterier og akkrediteringer Prosjektleder for revidering av NOKUTs forskrift, s eniorrådgiver.
Læreplanarbeidet i fagskolen Fagskolekonferanse om registrering og rapportering Radisson Blu Værnes Radisson Blu Værnes 2. februar 2011 v/Bård Inge Thun.
Seminar Kvalifikasjonsrammeverket Hva? Hvorfor? Hvordan?
Fylkeskommunenes forvaltningsansvar
Føringer for fagskolen i Karlsenutvalget NOKUT-konferansen 5. mai 2009 Rolf Jørn Karlsen.
1 Læreplanarbeidet status og utvikling - tekniske fag Ivar Lien, Leder NUTF 11.
Implementering av kvalifikasjons- rammeverket og nye bestemmelser Bergen 7. mai 2013 v/ ass. avdelingsdirektør Bjørn R. Stensby og seniorrådgiver Ine Andersen.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
Redskapsintegrering i teknisk fagskole Årskonferansen i Kristiansund 2010.
Kortform: Samspillsmeldingen
Fagskoleutdanning i helse og sosialfag Nasjonale retningslinjer –Opptak –Planer –Vurdering –Dokumentasjon Læreplanarbeidet –Status og utvikling.
Siste nytt fra NUFHS (Nasjonalt utvalg fagskoleutdanning i helse- og sosialfag) Aud Larsen leder.
Siste nytt fra NUFHS (Nasjonalt utvalg fagskoleutdanning i helse- og sosialfag) Aud Larsen leder.
Nytt fra NUTF Rektor Terje Bogen. Nasjonalt utvalg for teknisk fagskoleutdanning NUTF har hittil i 2010/2011 gjennomført fem utvalgsmøter Hovedagenda.
Utfordringer og muligheter Årskonferansen for fylkeskommunale fagskoler mai 2012 v/ ass. avdelingsdirektør Bjørn R. Stensby, NOKUT.
EQF- hvor står vi nå Terje Bogen. Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk på høring Kunnskapsdepartementet har nå sendt et forslag til et nasjonalt kvalifikasjons-
NASJONALT FAGSKOLERÅD
Regjeringens mål med fagskolesektoren Statsråd for forsknings- og høyere utdannings Tora Aasland 5. mars 2009.
Nasjonal standard for kodeverk i fagskolen
Rapportering av fagskoledata til DBH Presentasjon ved nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun. MUF-konferansen 2013 Color Magic 27. november 2013.
Presentasjon ved nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun.
FAGSKOLEUTDANNING.
Omlegging til læringsutbyttebeskrivelser i planverket
Rektor Terje Bogen og koordinator Bård Inge Thun
Plangruppeledersamling Flyporten Guide til plangruppene ved utarbeiding av nasjonale planer for tekniske fagskoler våren 2009 Innhold identisk.
1 Årskonferansen for fylkeskommunale fagskoler 2008 Nasjonale planer, hvorfor det ? v/fylkesopplæringssjef i Oppland, Jørgen Skaug.
Revidering av nasjonale planer (teknisk) Nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun. LærerkonferansenInnlandet 13. – 14. november 2013.
Revidert nasjonal plan, generell del. Innledningsvis Planen omfatter nå alle fagskoleutdanninger under teknisk fagfelt (1/2 til 2 år).
Møte i referansegruppa Sverre Rustad
ET UFORLØST POTENSIAL ‣ fagskolestudenter kontra studenter på høyskoler og universiteter ‣ Økt oppmerksomhet blant politikere og i næringslivet.
LUB og nasjonale planer
NUFHOs nasjonale planer Hvor vil dere gå for å implementere NKR? Møte med NUFHO 11. juni 2014 Bjørn R. Stensby, leder for fagskoleområdet i NOKUT.
LMU Studiebarometeret. Ny nasjonal studentundersøkelse Første nasjonale undersøkelse som måler studentenes tilfredshet med studiekvaliteten.
Maritim lærerkonferanse 2014 på Fagernes
Siste nytt fra NUFHO (Nasjonalt utvalg fagskoleutdanning i helse- og oppvekstfag) Aud Larsen leder.
Hovedpunkter høringsuttalelsene kvalifikasjonsrammeverk v/ seniorrådgiver Tone Flood Strøm.
Hva lærer studentene? Velkommen til seminar! Faglig ansvarlige: Kirsten H. Lycke og Torill M. Sandberg.
Siste nytt fra NUFHO (Nasjonalt utvalg fagskoleutdanning i helse- og oppvekstfag) Aud Larsen leder.
Rådet for Offentlige Fagskoler Bernt R. Almedal
RFF, FFU, NHO/NI, NHO/BNL, LO/FLT, NITO/Tekna, UDF, NSOF/DNM, NR 2 møter siden forrige konferanse (nov + feb) 3 gjennomgående tema: 1.Faglig ledelse (18.
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
1 Kvalifikasjonsrammeverk og terminologi Universitetenes felles samrådsseminar om implementering av kvalifikasjonsrammeverket NTNU 16. juni 2009 Eirik.
Forberedelse til NOKUTs 2. runde med evaluering av kvalitetssystemet Møter med avdelingene
1 Hva er kvalifikasjonsrammeverket Presentasjon for programrådsledere HF
Kvalifikasjonsrammeverk
Faglig ledelse, hva er det?
Kvalifikasjonsrammeverket
Nasjonalt utvalg for teknisk fagskole fagskoleutdanning
Gjennomføring av tilsynet
Fylkeskommunal tilskuddsforvaltning
Samarbeidsarenaer som virkemiddel for å fremme god læring Teknologisk forum, TNM-Porsgrunn 15. mars 2017 Randi T. Holta Visedekan for profesjonsutdanningene.
Redskapsintegrering i teknisk fagskole
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Hvordan lykkes med utveksling?
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Utskrift av presentasjonen:

Nye nasjonale fagspesifikke planer Lærerkonferansen Innlandet 13. – 14. november 2014 Nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun.

Hva er nytt? Ikke det faglige innholdet (ville krevd nye godkjenninger) Kvalifikasjonsrammeverket (NKR) krever at utdanningene skal beskrives med læringsutbytter. Læringsutbyttebeskrivelsene (LUB’ene) på to nivåer: Overordnet (på vitnemål) På emnenivå.

Hva er en nasjonal plan? En ramme som «eies» av nasjonalt utvalg som angir struktur på et tilbud, men ikke gjennomføring. Skal sikre gjenkjennelighet fra skole til skole. Skal danne grunnlag for rapportering med emnenavn, omfang og emnekode. Skal beskrive arbeidslivets kompetansebehov.

Hva er en studieplan? En plan for den enkelte skoles utdanning. Skal inneholde gjennomføring og ressurser. Skal ligge til grunn når styret søker om godkjenning. Sentral når skolen gjennomgår revisjon.

Hva er en nasjonal studieplan? Studieplan for landsdekkende tilbud som tilbys av flere skoler. Krever at styreleder for hver skole forplikter seg i forhold til planen. Medfører identisk gjennomføring og ressursbruk. Gir ikke handlingsrom for hver enkelt skole. (Typisk: maritime fagskoleutdanninger)

Hvorfor LUB? Kvalifikasjonsrammeverket (NKR) krever dette. Fortelle arbeidsliv, søkere og andre hva studenten skal kunne når han/hun lykkes i å fullføre et emne eller et fullt studium. Bidra til å nivåplassere utdanninger. Vise progresjonen i utdanningssystemet.

Fristen (31/12) nærmer seg Hva gjør vi?

NOKUT: Ikke så dumt med nasjonale planer! Grei redskap som kan være tids- og arbeidsbesparende både for skolene og NOKUT. Nasjonale utvalg må ta ansvar!

Kunnskapsgrunnlag i arbeidet 1: Vårrapporten 2014 Struktur: LUB skal være tydelig inndelt i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. Dersom LUB ikke er delt inn i disse tre kategoriene, vil NOKUT gi avslag.   Nivå: Beskrivelsen av oppnådd kompetanse skal vise at utdanningen er på nivå 5.1 eller 5.2 i NKR. LUB skal være «best fit», det vil si at læringsutbyttet samlet sett skal ligge på nivå 5.1 eller 5.2. Dersom deler av læringsutbyttet ligger på lavere eller høyere nivå, skal tilbyder ha argumentert for dette i søknaden. Dersom det samlede læringsutbyttet ligger på feil nivå, vil NOKUT gi avslag. Utformet som kompetansebeskrivelse: LUB er en beskrivelse av hva kandidaten skal kunne, vite og være i stand til å gjøre ved fullført utdanning. Dersom det i stedet er formulert mål for utdanningen, vil NOKUT gi avslag. Faglig innhold/profil: LUB skal kommunisere med yrkesfeltet og andre utdanningsinstitusjoner. En som leser LUB’en må kunne få noe innsikt i utdanningens faglige innhold og profil, og kunne bruke LUB’en til å skille mellom ulike studier. LUB’en skal imidlertid ikke være så spesifikk at en hvilken som helst endring i utdanningen vil måtte føre til endring i læringsutbyttet. En LUB som er for generell eller for omfattende og/eller spesifikk, vil føre til at NOKUT gir avslag.

Kunnskapsgrunnlag i arbeidet 2: Høstrapporten 2014 NOKUT forventer at bruken av panelvurdering vil føre til en mer konsistent søknads- behandling på tvers av fagområder. I tillegg forventer vi at rapporten gir gode råd til fagskolene om hvordan de kan utarbeide læringsutbyttebeskrivelser av høy kvalitet.

Videre vei 1 Det vil bli satt ned tre tremannsgrupper (mar. + land + helse) som vil få oppgaven å sikre at LUB er skrevet ganske likt i planene. Gruppen skal også innarbeide forhold som NOKUT har kommentert, der slike finns.

Videre vei 2 Selv om LUB normalt ikke skal være «vesentlig endring», må styrene informeres og forplikte seg. LUB på landbasert teknisk vil bli sendt ut til relevant arbeidsliv på kjapp høring.

«Kunnskaps- og arbeidsbase» http://fagskole.org/lub