Landbruks- og matpolitikken Meld. St. 9 ( )

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Norges Bondelag - vi lager maten din
Advertisements

Hvorfor produsere mat i Norge?
Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
Strukturrasjonalisering – medisin eller gift for landbruket?
Nye miljøkrav - politisk eller faglig utfordring? v/ Per Harald Agerup Norges Bondelag.
Varhaug Idrettslag Alltid best sammen
Regjeringen mener • God rekruttering, et høyt kunnskapsnivå og videreutvikling av kunnskapssystemene er av avgjørende betydning for at landbruks- og.
Samhandlingsutfordringer sett fra helsemyndighetenes perspektiv
Vi får Norge til å gro! Jordbruksforhandlingene innspill fra Nordland Bondelag Fokus på inntekt.
Arktisk landbruksstrategier – FoU, nyskapning og kompetanseheving Arbeidsseminar Tromsø 31. mai-1.juni 2012 Senterdirektør Øystein Ballari.
EINAR FROGNER STYREMEDLEM NORGES BONDELAG LEDERMØTE TROMS BONDELAG 20 OKTOBER 2010 LANDBRUKSMELDINGA.
Matvaresikkerhet og jordvern
Velkommen til bords Ny landbruks- og matmelding Meld. S. 9 ( )
Verdiskaping og sysselsetting i jordbruket i Trøndelag, 2010 Seminar Rica Hell Hotell , Siv Karin Paulsen Rye.
Landbrukspolitikk Nils T Bjørke 11. November 2010.
Hva må den nye meldingen om landbruks- og matpolitikken inneholde? den 6. oktober 2011 Statsråd Lars Peder Brekk.
Jordbruk i distrikts-Norge
Ved Ola T. Heggem Statssekretær Landbruks- og matdepartementet Jordvern og arealpolitikken.
Kornproduksjon – landbrukspolitisk og markedsmessig balansering
Line Richardsen Fagleder KS Forskning, Innovasjon og Digitalisering
Premisser for framtidig landbruk i Oppland Honne 8.mai 2013 Merethe Lerfald Bjørnar Sæther.
Eksp. sjef Frøydis Vold, Landbruks- og matdepartementet
1 Statssekretær Dag-Henrik Sandbakken Hamar, 5. desember 2005 Framtidas regioner og kommuner - regjeringas målsettinger, forsøk og erfaringer så langt.
NY FORSKNINGSMELDING – NY GIV FOR NÆRINGSLIVETS FOU? Finn Bergesen jr. Administrerende direktør Næringslivets Hovedorganisasjon.
Kornmøte på Skjetlein VGS 2 desember
JORDBRUKSAVTALEN
Jordbruksavtalen
Ny stortingsmelding om landbruk og mat
Møte på Mære 16/ Av Nils T. Bjørke
Landbruk Ei lokal, nasjonal og global næring. Landbruk i Ørland Volum og betydning lokalt Landbruket betydning nasjonalt Jordbruksforhandlinger Landbruk.
Vi får Norge til å gro! Viktige landbrukspolitiske saker for vinteren Per Skorge.
Økt regionalt ansvar – Om den politiske situasjonen i landbruket nasjonalt og regionalt Konferanse: Agderlandbruket på dagsordenen. Statssekretær, Ola.
Landbruk på dagsorden Agderlandbruket i dag – utviklingstrekk
Foreløpig uttalelse fra Norges Bondelag Stortingets næringskomité 6. Januar 2012 Landbruks- og matpolitikken Meld. St. 9 ( ) Velkommen til bords.
Bærebjelker i norsk jordbruk Sjøleiende bønder Bruke egne ressurser Utfordres av: Areal i andre land Lave bondeinntekter Tilskuddsavhengighet MAKTA OVER.
Arktisk Landbruk Bernt Skarstad Leder NordlandBondelag Svartmaling er utgått på dato som forretningside Vi lever i en mulighetsverden Bernt Skarstad Arktisk.
Statsbudsjettet 2010 Avdelingsdirektør Joar Nybo 19. oktober 2009.
Statens landbruksforvaltning Norwegian Agricultural Authority mai 2009Biogasskonferanse, Ørland1 Nasjonalt utviklingsprogram for klimatiltak i.
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
"Hvordan lykkes som småbedriftsledere og bønder ?
Forvaltning og skjøtsel av kulturlandskapet
Hvor går barnevernet? Landsmøte norsk barnevernlederorganisasjon (NOBO) Gardermoen, april 2012 Anne Jensen, KS Anne Jensen, KS KS Omstilling og.
Tillegg til plansjer Midt-Norge. Hvorfor kan vi ikke øke prisen på storfe mer? - men har økt med 30% siden 2006! (kpi økt med 11,5 %) Litt biff – mye.
Grønn utdanning – utfordringer
1 Kommuneproposisjonen 2006 – Levanger formannskap Kommuneproposisjonen 2006 Utdrag av departementets presentasjon for fylkesmennene Noen tabeller.
Bærekraftig og framtidsretta matproduksjon Utfordringer og muligheter til samarbeid mellom Næringsorganisasjonene, Forvaltninga og Naturvernforbundet.
Meld. St. 24 ( ) Framtidens barnehage. Prosess Prosjekt i Kunnskapsdepartementet (KD) Styringsgruppe Blogg for å få innspill Møter med ulike aktører.
Landbrukets omdømme ”bærre sauter”? Jeg jobber med omdømmebygging hver dag. Hvordan tenker Bondelaget om omdømmebygging? v/ Trine Hasvang Vaag, leder Nord-Trøndelag.
Utviklingstrekk og utfordringer for landbruket i Midtre Namdal. Namsos Kirsten Indgjerd Værdal Landbruksdirektør i Nord-Trøndelag.
Fortsatt landbruk på Helgeland? Berit Hundåla
Foto: Jo Michael Hvordan arbeider Fagskolerådet – saker? Seniorrådgiver Helge Halvorsen, NHO avdeling Kompetanse/leder av Nasjonalt Fagskoleråd Årkonferanse.
Samarbeid mellom bønder og miljøvernere? Steinkjer Jon Trøite.
Landbruk på dagsorden i Karlsøy kommune Ass. fylkesmann Bård M. Pedersen.
Jordbruksoppgjøret 2014 – produksjonstilskudd og tilskudd til avløsning ferie og fritid Kommunesamlinger høsten 2014.
Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.
Hva slags landbruk? Hva slags politikk? Tromsø
Hva blir Trøndersk landbruk sin viktigste rolle de kommende tiårene? Hvordan videreutvikle potensialet for verdiskaping? Sør-Trøndelag Fylkesting 14. april.
Jordbruksforhandlingene 2016 Innspill fra Buskerud Bonde og Småbrukerlag.
Utviklingen i det politiske klimaet – inntekt og forhandlinger Harald Milli 25. august
Hvor står vi? Hva vil vi? Hva gjør vi? 1# Sjølforsyningsmyta Vi blir stadig mer sjølforsynte med mat.
1 Hvilke konsekvenser vil nordområdesatsingen ha på regjeringens distrikts- og regionalpolitikk ? Nordlandskonferansen 2007 Bodø 17. januar Kommunal-og.
Jordbruksforhandlingene Presentasjon 9.12, 2016
Evaluering av Utvalgte kulturlandskap i jordbruket
Fylkesmannen i Nordland, landbruksavdelinga Aage Steen Holm, rådgiver
Landbruks- og matvaresituasjonen nasjonalt og internasjonalt
Ny finansieringsmodell til private barnehager
Presentasjon Næringskomiteen
Driveplikt etter jordloven § 8 - Leie av jord
Jordvern og leiejord Hvordan vi som landbrukskontor jobber med disse tema Stein-Even Fjellaksel, Plan- og landbruksrådgiver i Evenes kommune.
Kurs Landbrukspolitikk
Utskrift av presentasjonen:

Landbruks- og matpolitikken Meld. St. 9 (2011-2012) Velkommen til bords Foreløpig uttalelse + Mange gode mål og ambisjoner Manglende tydelige strategier og tiltak for å nå målene Må til et taktomslag, signal for å stimulere til rekruttering Ikke nok å videreføre dagens politikk. Først gå gjennom noen punkter der vi ser det som avgjørende at Stortingets næringskomité bidrar til å gjøre forbedringer, For så ta for meg noen punkter i meldinga som vi ser som viktig at komiteen gir sin tilslutning til. Foreløpig uttalelse fra Norges Bondelag Samvirkekonferansen 2012 19. Januar Per Skorge

Øk sjølforsyningen av mat 10.09.2004 Øk sjølforsyningen av mat Viktig med mål om økt matproduksjon Mer bruk av norske ressurser, inkl. korn Støtter mål om økt bruk av utmarksressurser og beite Ta hensyn til kraftfôr- import i beregning av sjølforsyning Global matsituasjon viktig bakteppe når framtidig matproduksjon i Norge skal vurderes FAO: I 2050 9 mrd. mennesker. Øke matprod med 70 % Norge: 20 % flere innbyggere innen 2030 Bra med satsing på økt produksjon av frukt, bær og grønt. Ambisjonen må legges høyere!!! Øke sjølforsyningen, og mer bruk av norske ressurser 50 % sjølforsynt av energibehovet. I år under 40%? om 22 % av arealet legges brakk, som brukes til fôrkornproduksjon, vil beregningen fortsatt vise 50 %. Det er et problem. Villeder. Må også ha en offisiell beregning som korrigerer for kraftfôrimport. Jf.r NILF. Ligger 6-7 % lavere Ber Stortingets næringskomite medvirke til at slike beregninger inngår i det offisielle vurderingsgrunnlaget www.bondelaget.no

Inntektsmål for jordbruket 10.09.2004 ”Regjeringen vil sikre utøvere i landbruket en inntektsutvikling og sosiale vilkår på linje med andre grupper. Regjeringen vil derfor videreutvikle inntekts- og velferds-politikken i landbruket med utgangs-punkt i den landbrukspolitikken som er ført etter 2005” ”Fra 2006 til 2010 var lønns-veksten for andre grupper knapt 21 pst., eller 74.900 kroner. I jordbruket økte inntekten med 57 ½ pst., eller 91.000 kroner ” Forpliktende? Uforpliktende? Koblingen mellom mål og beskrivelse av inntektsutviklingen som viser sterkere inntektsutvikling enn andre grupper. Fortolke ”videreutvikle”: Tette mer av gapet. www.bondelaget.no

Tett inntektsgap ! 10.09.2004 Gode inntektsmuligheter viktigste virkemiddelet for å nå landbrukspolitiske mål. ENIG, Da må det til et inntektsløft ! Driftsgranskingene 2010: 227.400 kr/årsverk. Andre grupper: 434.900 kroner Norges Bondelags foreslår et tillegg til Regjeringens inntektsmål: ” For å sikre rekrutteringen til næringa må inntektsforskjellene til andre grupper reduseres gjennom lavinntektstillegg.” Norges Bondelag vil understreke viktigheten av at gapet i inntekt som har oppstått mellom jordbruket og andre grupper reduseres. Uten dette kan vi vanskelig se at jordbruket gis muligheter til å ta del i velferdsutviklingen i samfunnet på lik linje med andre grupper. Skal velferdsutviklingen også komme bøndene til gode, må inntektene i jordbruket heves.   Norges Bondelag ber om at Stortingets næringskomité supplere Regjeringens inntektsmål med et tillegg som legges til grunn i utformingen av den framtidige landbrukspolitikken. Vederlag til arbeid. Utarbeide også det som resultatmål for å kunne sammenligne med andre grupper (lønnsmottkere) som ikke trenger skyte inn egenkapital for å heve inntekt. Avkastning på egenkapitalen. www.bondelaget.no

Etabler investeringspakke utenom jordbruksavtalens rammer !r 10.09.2004 Meldinga påpeker at det er behov for et investeringsløft. ENIG Skattegrep gjort i forbindelse med statsbudsjettet. BRA Savner tiltak for egenkapital- finansiering. ETABLER FONDS- ORDNING MED SKATTEFORDEL Klimaendringer, 800.000 daa dårlig drenert. ETABLER KLIMATILPASSEDE TILSKUDD Investeringsbehovet gjelder så vel bygninger som investeringer i økt areal og arealproduktivitet i form av drenering og nydyrking. Fondsavsetning: Viktig for å kunne jevne ut inntekter mellom år. Vil stå bedre rustet til å takle år som 2011. NILF: Må ha meravling på 20 % eller 110 kg/daa med hvete for lønnsomhet i grøfting (30 års levetid, 5 pst rente) www.bondelaget.no

Styrk jordvernet ! Sterkt jordvern viktig for matsikkerheten 10.09.2004 Styrk jordvernet ! Sterkt jordvern viktig for matsikkerheten Sett et minstemål for fulldyrket areal per innbygger! Forslag: 1,8 daa/innb. Innfør vernehjemmel i jordlova for å ta vare på arealer for matproduksjon! Legg omdisponeringsmyndighet til fylkesmannen! Innfør krav om dobbelt nydyrket areal ved omdisponering ! Aftenbladet.no april 2010: Opprettholdelse av matjord er av nasjonalinteresse For svakt vern i dag. Kommuner prioriterer å bygge enkelt på dyrkamark. www.bondelaget.no

Oppretthold produksjonskravet i kulturlandskapstilskuddet ! 10.09.2004 Oppretthold produksjonskravet i kulturlandskapstilskuddet ! Å fjerne produksjonskravet for grovfôr gir ikke økt matproduksjon på norske ressurser Tilskudd vil ikke gå til aktive bønder Jordleieprisene vil øke – kostnadsvekst Minst 200.000 dekar vil bli ”beitepusseareal” Kulturlandskapstilskudd. 191 kr/daa. Vil holde å kjøre over med beitepusser. Motsetningsforhold til å produsere mat. Tilskuddsats fratrukket beitepussekostnad = gulv i jordleie. www.bondelaget.no

10.09.2004 Norges Bondelag ber om bred politisk tilslutning til formuleringene om: Importvernet: Utnytte handlings- rommet. Avgjørende forutsetning for å sikre avsetningen til fastsatte priser i jordbruksforhandlingene Jordbruksforhandlingene: Videreføre. Viktig samhandling Stat – næring. Markedsordningen: Videreføre. Samvirkebasert. Landbruk over hele landet: Opprettholde produksjonsfordelingen Variert bruksstruktur: Rammevilkår som sikrer små og store bruk Den norske modellen videreføres ! Viktig Utnytte handlingsrommet. På side 82 i meldinga, påpekes det at for meieriprodukter gir dagens tollsatser begrenset beskyttelse ved kronetoll, men klart høyere beskyttelse ved prosenttoll. Norges Bondelag vil understreke at uten en overgang til prosenttoll for blant annet modna oster, vil det bli en stor utfordring å sikre avsetningen av ost, kunne oppnå fastsatte målpriser på melk i jordbruksavtalen og gi økte inntektsmuligheter for melkebøndene. Dette vil igjen påvirke negativt mulighetene for å opprettholde et levende landbruk over hele landet og gi store negative virkninger for mange bygdesamfunn i distrikts-Norge både som følge av færre melkebønder, men også bortfall arbeidsplasser i meieriindustrien. Norges Bondelag ber Stortingets næringskomité bidra til at Regjeringa snarest følger opp lovnaden de gir på side 75 der en vil ”sikre et importvern som gir beskyttelse gjennom hele verdikjeden og utnytte handlingsrommet for å føre en nasjonal landbrukspolitikk”, gjennom en overgang fra krone til prosenttoll for de produkter det gir større handlingsrom. www.bondelaget.no

Areal og eiendomspolitikk 10.09.2004 Areal og eiendomspolitikk Innskrenke odelskretsen og oppheve odelsfrigjøring: Må være i tråd med grunnloven. Norges Bondelag vil avvente synspunkter til lovforslaget kommer på høring. 5-års avtaler om jordleie. OK, balansere forutsigbarhet og fleksibilitet. Jordlovens delingsforbud: Bra med liberalisering der jord/skog tilleggsareal til nabobruk i drift med felles grenser. Innfør meldeplikt ved salg av landbrukseiendommer Prisregulering: Må opprettholdes Delingsforbud: Bidra til å redusere jordleie. www.bondelaget.no

Kompetanse og utdanning God landbruksfaglig kompetanse viktig for praktiske yrkesutøvere - bønder i faglig støtteapparat – org. utdanning - skolene forsking og forvaltning LMD vil utrede sektorens kompetansebehov og formidle til KD og skolene – bra! Trengs økt rekruttering til utdanning Bondelaget krever plass i faglig råd naturbruk For å sikre samhandling mellom næring og utdanningstilbydere For både kommende og aktive bønder er det viktig med - god grunnutdanning i videregående skole - fleksible muligheter til grunnutdanning for voksne - etter- og videreutdanning utvikling av formelle utdanningstilbud på fagskolenivået Behov for justering og utvikling av landbruksutdanningen. Både fagdepartementet og næringa må engasjere seg i - naturbruk i videregående skole - på fagskolenivået og i høyere utdanning De faglige rådene skal sikre et tett samarbeid mellom utdanningsmyndighetene og arbeidslivet. Landbrukets organisasjoner har til nå ikke fått plass i faglig råd for naturbruk Ut fra hensikten med rådene er dette en svakhet - Landbrukets Arbeidsgiverorganisasjon har før hatt denne plassen, kan nå bli NHO som skal representere bøndene….

Styrking av distriktsjordbruket Opprettholde geografiske produksjonsfordeling. ENIG Styrke distriktsprofilen i produksjonstilskuddene Spesielt driftstilskuddet Målrette mot Vestlandet, Agder/Telemark, Fjellregion, Nord Norge Vurdere soneinndelingen Aktiv bonde: Flate ut struktur i areal- tilskuddet. Overføre til dyretilskudd Norges Bondelag: ”Styrking av distrikts- landbruket må skje med friske midler – øke matproduksjonen i hele landet” Det slås også fast at i meldinga at den geografiske produksjonsfordelingen skal opprettholdes. Dette for å sikre at de totale arealressursene i landet utnyttes på best mulig måte. Regjeringen vil styrke distriktsprofilen i produksjonstilskuddene og målrette dem bedre mot områder hvor utviklingen i jordbruket er bekymringsfull i forhold til å oppnå målet om et aktivt landbruk over hele landet. De peker spesielt på Vestlandet (unntatt Rogaland), Agder/Telemark, fjellområdene og Nord-Norge. En vil spesielt se på den geografiske differensieringen i driftstilskuddet (i dag satsforskjeller mellom, Jæren, Sør-Norge ellers og Nord-Norge). Det blir også signalisert at Landbruks- og matdepartementet (LMD) skal vurdere soneinndelingen for ulike støtteordninger. For å bidra tilat det er den aktive driveren som mottar støtte foreslås det å flate ut strukturen i satsene for arealtilskudd, men at strukturkompensasjonen overføres driftstilskuddene og tilskuddene basert på dyretall.

Miljø 10.09.2004 Landbruket må ta ansvar for å redusere egen forurensing og klimautslipp For å sikre at økt produksjon og geografisk produksjonsfordeling ikke fører til belastning utover naturens tålegrenser, skal juridiske og økonomiske virkemidler sette miljø- begrunnede rammer for norsk jordbruksproduksjon Områder med stor dyretetthet: Dep. vurdere behov for endrede juridiske og økonomiske virkemidler for å redusere miljøbelastningen www.bondelaget.no

Annet Få et flerårig satsingsprogram på storfekjøtt Sterkere satsing på økt produksjon av grønnsaker og poteter Gode rammevilkår for både landbruk og matindustri Husdyrprodusenter økonomisk skadesløse ved offentlig pålegg Pelsdyrnæringa må videreføres i Norge Regionalisering: Styrk næringsorganisasjonenes rolle Innfør (ikke utred) beredskapslager matkorn

Vi krever økt sjølforsyning av mat: Tett inntektsgapet gjennom lavinntektstillegg Øk investeringsmulighetene utenom jordbruksavtalens ramme Fondsavsetning med skattefordel Styrk jordvernet Lovfest vernehjemmel, sett arealmål/innbygger Behold produksjonskravet i kulturlandskapstilskuddet Viderefør den norske modellen sterkt importvern, Jordbruksforhandlinger samvirkebasert markedsregulering