Borgund vgs Borgund VGS Yrkesfagskole i Møre og Romsdal Møre og Romsdal fylkeskommune.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
INFORMASJONSTEAM I MIDT- GUDBRANDSDAL Sammensetting: • Lærar frå utdanningsprogrammet • Elever • Representant fra bedrift/bransje • Bruke en skoletime.
Advertisements

-ikke bare for zippylæreren…
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Fylkesnettverk karriereveiledning UTDANNINGSVALG
IKT i Vurdering for læring 3. oktober 2012
Organisering av PTF Vg1RM
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Tema 4: BEDRIFTEN SOM LÆRESTED Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere.
1 Etterutdanningstilbud ved PLU Organisering av arbeidet •Prosjektgruppen for elev- og lærlingevurdering ved PLU •Planen ble utarbeidet av fagansvarlig/i.
Nasjonal Aksjon Lærebedrift Fellesprosjekt LO - NHO
2 Konferanse for fag- og yrkesopplæring 30. november 2010 Forbundssekretær Halvor Langseth fra debatten i Faglig råd for Bygg- og Anleggsteknikk :  mange.
VEIEN TIL FAG- OG SVENNEBREV
VEIEN TIL FAG- OG SVENNEBREV Yrkesorientering for ungdomsskolen
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE 11.SEPTEMBER 2013 Stikkord og dato.
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Tilpasset opplæring i en lærende skole
God oppvekst – styrket satsing på barn og unge i Sande og Vestfold
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Landsorganisasjonen i Norge
Prosjekt til fordypning
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Informasjon til elever og foreldre skolemiljøutvalg
Foto: Carl-Erik Eriksson Realfagsamlinger – i Trondheimsskolen MESTRING _ MOTIVASJON _ MULIGHETER.
Det digitale løftet i Rogaland fylkeskommune v/Torill E
hfy en helhetlig fag- og yrkesopplæring
”Yrkesdidaktisk kunnskapsutvikling og implementering av læreplaner i yrkesfag gjennom aksjonsforskning” KIP-AF Deltaker- og formidlingskonferanse
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
IKT- prosjekt Johan Borgens ”Fra en født forbryters dagbok”
Hjalmar Johansen videregående skole
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
Faglige råd Partssamarbeidet i fag- og yrkesopplæringen ______________________________________________________________________________.
Mandal videregående skole - vi bryr oss ”Hospitering på videregående skole” - utprøving av utdanningsprogram. Et samarbeid mellom ungdomsskolen og videregående.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Vurdering for læring Oppstart januar 2015.
UTDANNING. » Hva er DU flink til/ ikke fullt så flink til? » Hva liker DU/ liker DU ikke å holde på med? » Trives DU best ute eller inne? » Liker DU best.
UTDANNINGSVALG i det 13.årige skoleløpet. Hele skolens ansvar! Elev Foresatt Lærer Karriereveileder Rektor Skoleeier Lokalt næringsliv.
INTERNASJONALISERING ARBEIDSUTPLASSERING FOR ELEVER SOM TAR DOBBELKOMPETANSE Lier vgs september 2014.
FAGERLIA VIDEREGÅENDE SKOLE: PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID
Velkommen til foreldremøte Ål vidaregåande skole
Innspill AU OPPVEKST OG UTDANNING
Hvem er Aksjon helsefagarbeider? Hvorfor? Hva gjør vi?
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Karriereveiledning i grupper
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
OM LÆREPLANER Hva er en læreplan Læreplaner og virkeligheten
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
PROGRAMFAG TIL VAL Om faget og førebuing til oppstart
FYR i Akershus -fjerde skoleringsdag- 29.april 2015 Anne Berge, utviklingsleder Elisabeth Kjøle, knutepunktlærer matematikk Arbeidsgruppa ved Vestby videregående.
Oppdatert Side 1 Ditt val! Idrettsfag Kunst, design og arkitektur Medium og kommunikasjon Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg- og.
Kristiansund videregående skole TAF-MARIN FREMTIDENS AKVAKULTUR UTDANNING.
Driftsassistansen for VA i Møre og Romsdal Drift av silanlegg Aktuelle tiltak for å bedre renseeffekten i eks. finsilanlegg (Etter Bjørn Rusten )
Foto: Helén Eliassen Arbeidsuke på 9.trinn Elevene skal ut i arbeidspraksis i uke 3, (13. til 17.januar) PRYO Sverresborg skole.
Borgund vgs FYR I PRAKSIS. Stolte fagfolk for framtida Ein arena for personleg, fagleg og sosial vekst gjennom samhandling (frå skolen si pedagogiske.
Hospitering Opplæringsavdelinga. Monica Håkonsli -
Hospiteringsordningen i yrkesfag på vgs Terje Haukedal, Rådgiver - seksjon for Kvalitet og Utvikling.
Foto: Helén Eliassen Arbeidsuke på 9.trinn Elevene skal ut i arbeidspraksis i løpet av 9.skoleår. PRYO Sverresborg skole.
Informasjon fra rådgiver 10. trinn SEPTEMBER 2016.
| fb.com/trondelagfylke Skolekonkurranser RM i Sør-Trøndelag samarbeid, være utviklende, jobbe etter godfotteorien..
Informasjon fra rådgiver 9. trinn
Informasjon fra rådgiver 8. trinn
Arbeidet med ny tilbudsstruktur for yrkesfag
Stolte fagfolk for framtida Ein arena for personleg, fagleg og sosial
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
Velkommen til Service og samferdsel
SKOLEUTVIKLING GJENNOM ERASMUS+
Rådgivar Harald Johnny Tomren - Utdanningsavdelinga
Rutinar for tilpassa opplæring v/Borgund vgs STOLTE FAGFOLK FOR FRAMTIDA Borgund vgs - ein arena for personleg, fagleg og sosial vekst gjennom samhandling.
Utskrift av presentasjonen:

Borgund vgs Borgund VGS Yrkesfagskole i Møre og Romsdal Møre og Romsdal fylkeskommune

Borgund vgs Heidi Kim Bech Programfaglærer Restaurant og matfag Møre og Romsdal fylkeskommune

Borgund vgs Bakgrunn for hospitering Tanken bak hospitering er at det skal virke positivt for elevenes læring og motivasjon til å fullføre opplæringen

Borgund vgs Mitt utgangspunkt Utgangspunktet for hospitering var en mulighet til å kunne heve egen kompetanse og øke samarbeidet med lokale bedrifter. Møre og Romsdal fylkeskommune

Borgund vgs Hvordan ● Faglig oppdatering for lærerne ● Innblikk i nye fag\breddekunnskap ● Samarbeid mellom skole og bedrift ● Gi betre råd til fag og yrkesvalg Møre og Romsdal fylkeskommune

Borgund vgs Hospitering i praksis ● Organisering ● Bredde og dybde ● Bedrifter inn i skolen Møre og Romsdal fylkeskommune

Borgund vgs Erfaring og utbytte Faglig utbytte  Bredde og dybde Møre og Romsdal fylkeskommune

Borgund vgs Erfaring og utbytte ● Pedagogisk utbytte Møre og Romsdal fylkeskommune

Borgund vgs Erfaring og utbytte ● Samarbeid mellom skole og bedrift ● Kunnskap om hverandre. ● Fleire læreplasser\opplæ ringskontrakt Møre og Romsdal fylkeskommune

Borgund vgs Erfaring og utbytte ● Inspirasjon ● Trygghet ● Felles forståelse av opplæring ● Gir bedre råd i fag og yrkesvalg Møre og Romsdal fylkeskommune

Borgund vgs Videre hospitering ● Mange positive effekter ved hospitering ● Felles læreplan for mange ulike fag ● Yrkene blir praktisert ute i bedriftene ● Tilgang til maskiner og utstyr Møre og Romsdal fylkeskommune

Borgund vgs Fagfolk for fremtiden ● Vi skal utdanne fremtidens fagfolk. ● Stolte fagarbeidere for fremtiden Møre og Romsdal fylkeskommune

Borgund vgs -Hospitering gjør oss betre rustet til oppgaven Hvorfor videre hospitering? Møre og Romsdal fylkeskommune