Barn og unge med nedsatt funksjonsevne – hva kan kommune gjøre ? Anders Midtsundstad Barne- og ungdomskonferansen 2006.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tillidsarbejd i Fritid med Bistand Opstartskonferance – Fritidspas – 12. maj 2011.
Advertisements

Inkludering i skole og fritid
Gratis webinar med emili nova montana kirkegaard
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
AVLASTNING Melhus
Idéseminar vedr. «Arbeidsinkludering som fagfelt»
”Jobbmulighetskoden” Broen mellom arbeidssøker og arbeidsgiver:
Skreddersøm for ildsjeler
Et utvidet hjelpetrenertiltak for barn og unge med særlige behov.
Gutter i fokus Et Samhandlings Prosjekt Tannhelse- tjenesten
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Tema 4: BEDRIFTEN SOM LÆRESTED Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere.
Individuelt arbeid før neste kurs. •Det er nær sammenheng mellom dette kurset og det neste – VOKS: videre opplæring i kommunikasjon og samhandling •Det.
Speiding i et folkehelse- og friluftslivperspektiv.
Strategiarbeid i praksis
Kari Reine, mor og jurist Landskonferansen om Down Syndrom 2012
Antonovsky`s salutogenesemodell
Fra destruktive til konstruktive mestringsstrategier
Snuoperasjoner Bedre psykisk helse
TEMA I HELSEFREMMENDE LIVSSTIL
Aktivitet på Mestringssenteret
Rolighetsmoen barnehage
Undervisning om Joyce Travelbee
Velkommen til klasse- foreldrene
Velferdsteknologi og ergoterapi
ARBEIDSRETTET REHABILITERING METODEUTVIKLING
Veksthuset Molde. Veksthuset Molde Veksthuset Molde.
Fritid med bistand gir muligheter
Mari Trommald Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet
PÅ SAMME LAG respekt mestring samhandling SKOGER SKOLE.
Tilretteleggerfunksjon
Perspektiver på inkludering i praksis
Innovationskraft Innovasjonskraft er å kontinuerlig våge og orke å tenke nytt.
FAUSKE 2025 UTVIKLING GJENNOM SAMHANDLING. FAUSKE KOMMUNES VISJON Fem forslag til visjon for Fauske; 1.Innbyggerne skal oppleve Fauske som den beste kommunen.
"God bagasje på livets reise."
Samtale 2.
Individuelt arbeid før neste kurs. Det vil alltid være saker for de tillitsvalgte som ligger i en gråsone mellom juss og andre typer vurderinger Hva styrer.
Relasjoner – en beskyttelsesfaktor for sårbare barn og unge
Inn på tunet – noe for Hemne kommune? Kari Frøseth, rådgiver
- Jenter i fokus Et Samhandlings Prosjekt Fysioterapeut Helsesøster
Foreldremøte 8.september trinn
Hva skal måles? Drivere eller resultatindikatorer…. ? Resultatindikatorer (for eks. regnskap) sier noe om hva resultatet ble Driverne (ENGIN)
Fritid med Bistand.
OVERGANGEN FRA GRUNNSKOLE TIL VIDEREGÅENDE SKOLE.
Velkommen til et nytt skoleår!
Anita R Kivijervi, Barn og ungetjenesten/ Habilitering
Hva kjennetegner god ansvarsgruppe jobbing Rakkestad 19 mars 2015
Velkommen til viktig oppstartseminar Kjell Erik Øie Statssekretær.
Har du et problem – har du også kunnskap.
Støttekontakttjenesten Støtte til en meningsfull fritid
Helsefremmende skoler og barnehager Bjørn-Are Melvik Bodø Den store roen Foto: Bjørn-Are Melvik.
VEL MØTT TIL NYTT BARNEHAGEÅR Introduksjon med styrer Sonja Iversen Gjennomgang av planer og satsingsområder HMS Foreldreutvalget og Samarbeidsutvalget.
Fagkveld om psykisk helse «GOD PSYKISK HELSE MED KRONISK SYKDOM» Hva er psykisk helse? Livskvalitet og kronisk sykdom Tankens kraft – tanker, følelser,
KIF-planens innhold og formål Innspill til Handlingsprogram Kommuneplan Kunnskapsgrunnlag Kartvedlegg Vedlegg fra Asker Idrettsråd Strategier, mål og.
Samhandling med eldre Tekst, figur, bilder etc.. Hvem er de eldre?
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Eg ser at du e trøtt men eg kan ikkje gå alle skrittå for deg Du må gå de sjøl men eg vil gå de med deg Eg vil gå de med deg.
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
Fritid med Bistand V/ Seniorrådgiver Anders Midtsundstad
Innovasjonskonferansen 2016
Naturen som møteplass Oslo og Omland Friluftsråd Ingvild Kavli
Jeg føler meg bedre fordi jeg vet at jeg er ikke den eneste!
Agenda Hva er helsefremmende arbeid
1.-4.trinn Foreldremøte Eydehavn skole - august 2017.
Konflikt Hva betyr ordet konflikt? Gi eksempler på konflikter.
جامعة الفيوم كلية التربية النوعية
أعداد القاضي / حاتم جعفر رئيس المكتب الفني بمركز المعلومات القضائي
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Prosjekt tverrfaglig samarbeid barn/unge i Nordre Land kommune
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Barn og unge med nedsatt funksjonsevne – hva kan kommune gjøre ? Anders Midtsundstad Barne- og ungdomskonferansen 2006.

Inkludering Inkludering er bare meningsfylt dersom det er tale om sosial inkludering i tydelig samhandling og aksept, ikke bare et fysisk nærvær og nærhet.

Fritid med bistand – trinn for trinn Første møte Ønsker, behov, forutsetninger og drømmer Fritidsaktivitet Valg av aktivitet Finne tilrettelegger Inkludering Oppfølgning og evaluering

Mestring Opplevelse av sammenheng Forståelse. At det som inntreffer oppleves som ordnet, strukturert og tydelig. Håndterbarhet. At man har en opplevelse av å ha tilstrekkelig ressurser for å kunne møte ulike sitasjoner i livet. Meningsfullhet. At man har en opplevelse av deltaktighet i det som skjer. Aaron Antonovsky

Anders Midtsundstad Mobil eller