Opplegg for 1. økt Negativt ladede spørsmål, variabel respons Noe skriftlig tilbakemelding i teksten fra gruppelederne Utdeling av oppgaven Individuell.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
Kunsten og skrive Del II Skriving og argumentasjon
Rett på sak.
Riktig bruk av kilder i skolearbeidet
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
Oppgaveløsning Metode og tilnærming.
Litteraturlister og oppgaveskriving
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin.
Velkommen til lederkurs kveld 2 på BMB
Presentasjonsteknikk Kursledere: Ram Gupta og Gro Elin Hansen
Hva det handler om i dag Litt fremover Noen enkle regler for skriving
Kvalitativ forskningsdesign innledning for EiT, 4. feb. 2004
Fagtekst i pedagogikk Arbeidskrav
Om å skrive om litterære tekster
Hvordan skrive en god utredning?
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Kunsten å skrive pressemeldinger og pressenotat
Kommunikasjon Ordet stammer fra det latinske ordet communicare som betyr å gjøre felles/ gjøre sammen Nettsider = enveiskommunikasjon Sosiale medier =
Den vanskelige samtalen Rusforum i Nord-Østerdal
”Bestefar er en stokk” Johan Borgens novelle “Av en født forbryters dagbok” Hvordan filmatisere de 19 første linjene i novellen? Hva ser vi på som temaet?
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
EXFAC03-MVIT forelesning 1: introduksjon
Resonnerende tekst.
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Å skrive akademisk Formelle krav.
Artikkel. Bruk ulike kilder på en selvstendig måte Overskrift: Kort setning/frase som fremhever innholdet Første avsnitt: Hvem Hva Når Hvor Legg vekt.
Geodatakatalog Metadata Modul for søk i database Web- grensesnitt Isite Rapport- modul n ”Byggetrinn 1” n ”Byggetrinn 2” Isite søke- motor Bruk SCRIPT.
Fagartikkel – et eget prosjekt Noen påminnelser. Det jeg lurer på … … fører meg til problemstillingen Er det ingen ting jeg lurer på, undrer meg over,
MEVIT03-MVIT forelesning 2 Mediumteori Pensum: Hjarvard, Meyrowitz, Horton/Wohl, Johansen.
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
God morgen! Tanker etter i går?
1 DRI 3001 våren Arild Jansen, AFIN DRI 3001 – 3.forelesning Forhold mellom teori og virkeligheten Temaer l Litt (mer) om bruk av teori og empiri.
Fagartikkel – et eget prosjekt Noen påminnelser. Det jeg lurer på … … fører meg til problemstillingen Er det ingen ting jeg lurer på, undrer meg over,
1.sept 2006 Exfac03-MVIT: Kommunikasjon og mediering.
25.august 2009 Hans Fredrik Dahl Exfac03-MVIT: Kommunikasjon og mediering.
Nynorsk fagskriving Orden i teksta.
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Skriving i begynneropplæringa
Skriving av akademiske oppgaver Hvordan å bedre sjangerforståelsen for studenter av Espen Næss Lund
Skrivepedagogikk A1A. Grunnleggende ferdigheter i faget (LK06 s. 43) ”Skriving er en måte å utvikle og strukturere ideer og tanker på, men det.
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
Seminar 1: EXFAC august Opplegget De første fire seminarene vil konsentreres om pensum. Her vil vi forsøke å nærme oss det teoretiske ved.
Slik skriver du for nett Av Trude Sæle, Web- og kommunikasjonsrådgiver AFK. Prosjektleder ”Nye nettsider for Veiledningssentrene i Akershus”. Kontaktinfo:
Slik skriver du for nett Av Trude Sæle, Web- og kommunikasjonsrådgiver AFK – prosjektleder for ”Nye nettsider for videregående skoleri Akershus fylkeskommune”.
Lese- og skrivestrategier. Forstår jeg det jeg leser?
| Muntlig kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner bruke.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Retorikk og skriving. Begrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
HISTORISK- BIOGRAFISK METODE. Mer moderat forhold mellom litteratur og historie. Også her er man opptatt av kontekst, men i form av avsender og forfatter.
| Å argumentere kildekritikk og nettvett. Bruk av kilder i skriftlig arbeid.
Studieteknikk Bison.
Hamar katedralskole Biblioteket
| Å argumentere Å analysere argumenterende tekst.
Skrivekurs Innhold: Analyse av oppgavetekst Begrepsavklaring
Info. til Geofag 1 om oppgaveskriving, prosjektoppgave
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Navn Tittel Responsverksted Navn Tittel
1 Kommunikasjon.
Å skrive akademisk Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Skriv bedre tekster av Dagfinn Hauge- Media serv
Hva er TOLERANSE? A. Misforstått oppfatning av toleranse:
Gjøre greie for hovedsyn og argumentasjon
Utskrift av presentasjonen:

Opplegg for 1. økt Negativt ladede spørsmål, variabel respons Noe skriftlig tilbakemelding i teksten fra gruppelederne Utdeling av oppgaven Individuell prat

Opplegg for 2. økt Referansebruk Referat versus utvelgelse av relevant stoff i pensum Hvem mener hva? Strukturering av avsnitt og overskrifter

Referansebruk ”Samtalen mellem mennesker, der står ansigt til ansigt, udgør en kommunikativ grundform, som alle er fortrolige med” (Hjarvard 1997:5). Dersom sitat er lengre enn tre linjer: ”Bla bla bla ” (Hjarvard 1997:6)

Referanseliste Alfabetisk etter forfatterens etternavn Hjarvard, Stig (1997) ”Simulerende samtaler” s i Mediekultur (26) 1997 Johansen, Anders (2002) ”Massekommunikasjon” i Talerens troverdighet. Oslo: Universitetsforlaget Thompson, John (1995) The media and modernity. Cambridge: Polity press

Referat versus utvelgelse av relevant stoff i pensum Egne ord Spesielt oppgave 1 og 2 Mellomoverskrifter avslørende Planke versus c-momenter

Hvem mener hva? Skille når forfatteren snakker for seg selv og når han snakker med noen andres stemme Andres kritikk av en teori er ikke redegjørelse for den Forsiktig med meninger om hva som ”egner seg”

Strukturering av avsnitt og overskrifter Dobbel linjeskift eller innrykk ved avsnitt. Vær konsekvent!

Eksempel på avsnitt: Aaa aaaaaaaaa aaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaa. Aaaaa aaaaaaaaaaa aa aaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaa aaaa aaaaaaaaaa aaaaaaa. Bbbbbbbbbbb bbb bbbbbbb bbbb bbbbbbbb bbb. Bbbbbb bbbbbbb bbbbbbbbbbb bbb bbbbbbb bbbbb bbbbb.

Eller: Aaa aaaaaaaaa aaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaa. Aaaaa aaaaaaaaaaa aa aaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaa aaaa aaaaaaaaaa aaaaaaa. Bbbbbbbbbbb bbb bbbbbbb bbbb bbbbbbbb bbb. Bbbbbb bbbbbbb bbbbbbbbbbb bbb bbbbbbb bbbbb bbbbb.

Overskrifter Aktiv bruk av overskrifer kan virke strukturerende Ikke : Hoveddel Heller: Mediene simulerer samtalen

Språktips Orddeling: Mediumteori ikke Medium teori Heller: –hevder –trekker frem –legger vekt på Enn: –mener –sier

MAX 2500 ord!