ELEVENS RETT TIL ET GODT PSYKOSOSIALT MILJØ OPPLÆRINGSLOVEN §9A.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevenes rettigheter og plikter
Advertisements

Elevsamtalen i Færder videregående skole
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
TØYENSTANDARDEN.
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Vurdering for læring.
Noen utfordringer for skolene
Vurdering for læring Tema: Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør
IKT i Vurdering for læring 3. oktober 2012
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
Noen viktige perspektiver
Forslag til ny vurderingsforskrift
Møte med RKK Info -Dialog -Samarbeid De beste skolene ligger i Nordland.
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
FORSKRIFTSENDRING Gjennomgang av sentrale deler av forskriften Konkrete eksempler på vurderingspraksis v/ lærere fra skolen.
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Vurdering for læring på Linderud skole
VURDERING.
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Skoleeierforum «De beste skolene ligger i Nordland»
IKT i Vurdering for læring UiS 25. januar Hvorfor slik satsing på vurdering? Kunnskapsløftet ga oss –Nye læreplaner – med fokus på kompetanse:
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Vurdering – hva og hvorfor?
Hvorfor FAU? Opplæringsloven § 11-4
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
Samarbeid mellom skole og hjem
Vurdering for læring.
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
Om vurdering og nye eksamensformer. Hvorfor er dette viktig å snakke om? Mange elever ”skjønner alvor” først når de er midt oppe i eksamen. Det kan virke.
Egenvurdering og kameratvurdering Videreutdanning 18. okt
Vurdering for læring Oppstart januar 2015.
De ulike samtalene Videreutdanning 18.okt Grete Sevje Grete Sevje 1.
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Mål og læring hos elever
Myra skole – foreldremøter Høsten 2011 Informasjon
LP-modellen fra et rektorperspektiv
ENDRINGER I NASJONALE PRØVER ― Ny skala og måling av utvikling over tid Per Kristian Larsen, Vurdering 2.
FAU-møte 7. januar 205 Samarbeid skole-hjem.
VFL Lindesnesregionen - høsten 2014
Praksiseksempel fra Lørenskog
Om vurdering og eksamen Vurdering på ungdomstrinnet Underveisvurdering uten karakter Underveisvurdering med karakter Terminkarakterer, januar og.
Tiltakspakke og prosjektet ”Bedre vurderingspraksis”
Aust-Lofoten videregående skole1 RUNDSKRIV UDIR – Individuell vurdering i grunnskolen og videregående opplæring etter forskrift til opplæringslovens.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Foreldre og skole - Forventninger -. Mål for skole/ hjem samarbeid Samarbeid skole/hjem skal bidra til størst mulig læringsutbytte for alle våre elever.
Oslo kommune Utdanningsetaten Oslo Handelsgymnasium Velkommen til Oslo Handelsgymnasium Foreldremøte 1SEA Onsdag 2. september 2015.
Utviklingssamtalen og vurdering. Vurderingens oppgave: Å skape dissonans mellom nåværende ståsted og ønsket ståsted som oppleves som en positiv utilfredshet:
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Vurdering for læring i Fysikk 1
Sagt om utdanning….
Vg1 Studiespesialisering Onsdag 25. januar 2017
Velkommen til foreldremøte!
ÅPENHET MANGFOLD ENGASJEMENT MESTRING
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Husregler.
Mål for skoleåret – «indremedisin»
Tips til hvordan å lykkes med læringspartner
Vg1 Studiespesialisering Onsdag 24. januar 2018
Møte for foresatte til høstens 8.klassinger 2018
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Ledelse av læringsprosessen
H ”På min skole får jeg tilbakemeldinger som gjør at jeg får lyst til å lære!” Hadde det vel ikke vært kjekt om alle elever på vår skole etter hvert satt.
Tips til hvordan å lykkes med læringspartner
Elevenes rettigheter og plikter
Gjeldende regelverk om vurdering
Utskrift av presentasjonen:

ELEVENS RETT TIL ET GODT PSYKOSOSIALT MILJØ OPPLÆRINGSLOVEN §9A

Orden og oppførsel- Har det betydning for elevens læringsutbytte? Spørsmål

Fra læreplanens generelle del Opplæringa skal gi god allmenndanning. Det er ein føresetnad for heilskapleg personleg utvikling og mangfaldige mellommenneskelege band. Og det er ein føresetnad for å kunne velje utdanning og seinare skjøtte arbeid med kompetanse, ansvar og omhug.

Vurdering AV læring Vurdering FOR læring

HVORFOR SATSE PÅ VURDERING? FORDI: Erfaringer fra Norge og andre land viser at elever lærer best når de: forstår hva de skal lære og hva som er forventet av dem får tilbakemeldinger som forteller dem om kvaliteten på arbeidet eller prestasjonen får råd om hvordan de kan forbedre seg er involvert i eget læringsarbeid ved blant annet å vurdere eget arbeid og utvikling (Utdanningsdirektoratet 2008)

Vurdering i orden og atferd bidrar i sosialiseringsprosessen til eleven, bidrar til å skape et godt psykososialt miljø og gir i tillegg informasjon om elevenes orden og atferd

Spørsmål Hvordan må vi utføre vurderingsarbeidet i orden og oppførsel for å bidra til dette?

Hva er viktigste faktorer for elevens læringsutbytte i vurderingsarbeidet ? Egenvurdering God feedback praksis Vise eksempler på gode prestasjoner Hattie

Egenvurdering og god feedback praksis Utarbeide kriterier og gjøre de kjent: Hva legger vi i kriteriene? Hva betyr de i praksis? Gi feedback i den uformelle elevsamtalen (hverdagen) Eleven ufører egenvurdering før den formelle elevsamtalen Elev- lærer drøfter elevens egenvurdering i den formelle elevsamtalen Hva må jeg jobbe videre med og hvordan? Tas opp i hjem- skolesamtalen

Oppførsel- EGENVURDERING GodKan bli bedre Må bli bedreMerknad Jeg oppfører meg på en vennlig og hyggelig måte Jeg tar hensyn til alle Jeg bidrar til et godt læringsmiljø i klassen min Jeg bidrar til arbeidsro i klassen min Jeg retter meg etter beskjeder Jeg overholder skolens ordensreglement Jeg tar vare på skolens eiendom og eiendeler jeg låner av skolen Jeg tar opp forhold jeg er uenig i på en respektfull måte Andre oppfatter meg som en hyggelig person som tenker på andre.

ORDEN - EGENVURDERING GodKan bli bedre Må bli bedre Merknad Jeg kommer presis til timene Jeg kommer forberedt til timene Jeg har med meg riktige og nødvendige skolesaker til timene Jeg har og holder orden i sakene mine Jeg leverer lekser og arbeider til riktig tid Jeg husker avtaler og holder dem