Kommunenes rolle i den nye helsereformen Nils Fr. Wisløff rådmann i Drammen kommune og medlem i helsereformens ekspertgruppe
Fornyet forebyggingsstrategi og sterkere satsning på forebyggende helsearbeid. Utnytte mulighetene i kommunenes brede kontaktflate til befolkningen. Virkemidler som møter pasientenes behovet for en mer robust primærhelsetjeneste med tilgjengelig kompetanse nærmere pasienten og hjemmet. Likeverdig helsetilbud i kommunene.
Ansvar for helsetjenester og samfunnsoppgaver Kommunenes styrke
Sentral tjenesteprodusent og samfunnsutvikler Levekår Oppvekst Tidlig intervensjon i forebyggende arbeid gjennom kontaktflaten til hele befolkningen Fastlegenes rolle Nærhet til familie og lokalsamfunn Partnerskap med frivillige organisasjoner Arena for lokaldemokrati
Kommunehelsetjenesten Lokalmedisinsk senter Faglig ”skammel” i kommunen Spesialisthelsetjenesten
Helsefremmende og forebyggende arbeid Tverrsektoriell tilnærming Nærhet til- og fokus på hjem og livssituasjon Helhetlig tilnærming uavhengig av diagnose (somatikk, psykisk helse eller rus problematikk) Sammenhengende behandlingsløp Koordinatorfunksjon for pasienter med store behov Pådriver og tilrettelegger for frivillige og familie omsorg Forskning på helsefremmende arbeid
OppgaverKritisk befolkningsmengdeAndre forhold Kompetansekrevende funksjoner : Lærings- og mestringsopplegg – Geografisk avstand kan være en kritisk faktor ACT-team psykisk helse og rus Geografisk avstand kan være en kritisk faktor Ambulante team (palliativ, etterbehandling og rehabilitering) Geografisk avstand, døgnplasser kan gi positiv stordriftseffekt Døgnplasser: Habilitering og rehabilitering – Samlokalisering kan gi positiv stordriftseffekt Observasjon og etterbehandling Palliativ behandling Brukere med spesielle behov (tidlig demente, rus, alderspsyk.) – Administrasjon/ systemarbeid: Folkehelsearbeid ( anbefalt ) Samlokalisering med døgnplasser kan gi positiv stordriftseffekt Avtale med helseforetak Samfunnsmedisin (smittevern, beredskap, osv) Organisering av legevakt Kommunal medfinansiering Generell medfinansiering Delvis medfinansiering
Kritisk størrelse for organisering av nye oppgaver i kommunene er innbyggere 50% av de norske kommunene er mindre enn 5000 innbyggere Dette forutsetter et omfattende interkommunalt samarbeid
Juridiske Økonomiske Organisatoriske Innfasing
Erfaringsutveksling, læring og kompetanseutvikling Koordinering, fellesrepresentasjon og høringsinstans Felles avtalestruktur, IKT og rammeverk Interkommunal tjenesteyting
ModellMyndighetsutøvelse Interkommunalt samarbeid § 27 IKKE utøvelse av offentlig myndighet Interkommunalt selskap – IKS- loven IKKE utøvelse av offentlig myndighet AksjeselskapIKKE utøvelse av offentlig myndighet Vertskommunemodell §§ 28 a-kMulig med utøvelse av offentlig myndighet SamkommunemodellMulig med utøvelse av offentlig myndighet (hvis nytt regelverk på plass)
Forpliktende opptrapping til de oppgavene kommunene har i dag Fullfinansiering av nye oppgaver Kommunal medfinansiering Betalingsplikt for ferdigbehandlede pasienter