Regelstyring: Noen innledende betraktninger

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
SERIE: Bønn som forvandler Ikke tenk for smått om bønn. luk
Advertisements

Fra ord til liv Mars 2011.
Elevenes røst 3 Omar Mekki, IMTEC.
… vitenskapen ikke gir rom for å tro på Gud.
Indikatorer og forutsetninger for god pleie og behandling Hvordan kan legen sikre verdighet og omsorg for de gamle? Gerd Torbjørg Åmdal Overlege / Spesialist.
Førsteamanuensis/Psykologspesialist Leif Edward Ottesen Kennair
Hvordan lage spill i power point?
Sosialpsykologi Frode Svartdal UiT 2012.
Håndtering av problematferd - bruk av konsekvenser
Læreren som leder Assertive Discipline.
Comfort Hotel TRONDHEIM.  Billed av High Tech = Ntnu.
Livsstilsendring Telemark Rehabiliteringssenter
Samhandlingsreformens utfordringer og muligheter
Kjøkkenet er et koselig sted, ikke sant?
Skritt 1 er å bli klar over Guds Plan
Hvem er Jesus?.
Det er ikke hvordan du har det, men hvordan du tar det!?
En måte å lese Bibelen på
Eksempler, eksperiment
Meta-analyse Frode Svartdal UiTø April 2014 © Frode Svartdal.
Arbeidsgiverkonferansen november 2010
Avoidance Frode Svartdal Okt
Etikk HiAk høst - 06.
-av familieterapeut Hege Aitken
Temadag Læring i prosjektpraksis Simulering som metode.
Etikk.
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
I dag snakker vi om: Brukergrensesnitt med kvalitet Bruksegenskaper Normans 7 stadier Testing med papirprototyp.
Rett og galt Kapittel 8 – Horisonter 8.
Avdeling for sosionomutdanning
Atferdsanalyse Sosial læringsteori
Frode Svartdal UiTø April 2009
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
Kontrafaktisk tenkning
Bruk av muntlig sensor i norsk høyere utdanning - High Stakes eller Low Stakes Prof. Stephen Dobson.
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
Årsaker og funksjon Svein Øverland
Mestring og forebygging av depresjon
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
Funksjoner og Innstillinger i
Telefonmanus når du ringer fra din egen liste nr 1
Sundvolden – ”Hvordan gjør vi det – kommunikasjon på tvers av kulturer” - Utenlandske innsatte – ”utenlandske” - Hva er kommunikasjon? - Hvordan.
Sosialpsykologi Frode Svartdal UiT 2012.
Kognitiv psykologi Frode Svartdal UiT 2014.
Hvorfor er nå psykologi så viktig, da?
Krise: fare & mulighet.
Fire modeller som kan brukes når dere skal vurdere hva
JESUS FRA ” LANDSBYGDA ” I M IDDELHAVS - SAMFUNNET Problemet med å beskrive Jesus Hvilke modeller bruker vi? Hvilke forutsetninger har vi mht menneske-
Relasjonsbasert klasseledelse Haugalandet
Om Å være som andre og samtidig være seg selv.
Dramafaglig prosjektarbeid
Kapittel 5 oppgave j Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Vi vil «være sammen»; for barna…
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Kap. 9 – Computer Intelligence How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
Registrering av testresultater fra mobiltelefon
Registrering av testresultater Trinnene i prosessen Logg deg inn på Admin-sidene Opprett en ny test Legg til testresultater Registrer.
Verktøy for å kartlegge holdninger
Kognitiv psykologi Frode Svartdal UiT 2015.
The Scoutmaster guides the boy in the spirit of another brother.
Er han god, da vil han. Kan han så vil han
Frode Svartdal UiTø Okt. 09
Behaviorisme og kognitiv psykologi
Læringspsykologi: Grunnlag og anvendelse
Frode Svartdal UiTø Sept. 2011
Fra valg til læring.
Quiz gir deg fler kunder!
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Regelstyring: Noen innledende betraktninger Frode Svartdal Universitetet i Tromsø

Hva er en regel, og hva er regelstyring? «Snakk høyere, slik at vi kan høre hva du sier» «Ikke berør ovnsplaten, den kan være varm» «Trykk på høyre knapp 4 ganger, da kommer lyset på» «Det lønner seg å sjekke om pakningen er tett før du kobler til vannet» «Det er ikke lov å kjøre inn denne gaten fra denne siden» «Du må overholde fartsgrensen» «Jeg har bestemt meg for å holde fartsgrensen helt konsekvent» …..EKSEMPLER….. VERBALT FORMULERT UTSAGN  ATFERDSMESSIG EFFEKT

Språk (uten språk, ingen regelstyring) Noen allmenne betraktninger Språk (uten språk, ingen regelstyring) Mennesker (andre dyr kan respondere på regler, men dette er ikke regelstyring) Kontrollaspekt (fokus på regler som har en relasjon til atferd) Vanlig (lover, retningslinjer, råd, vink, advarsler, trusler, «nyttig informasjon», leveregler, …) Viktig (overlevelse i et samfunn avhenger av at man kan følge regler) Handicap ikke å kunne følge regler (lese, høre, forstå, …) Viktige sider ved regelstyring Uklar regel («Heng ham, ikke vent til jeg kommer»; «Heng ham ikke, vent til jeg kommer») Feil regel («Trykk på venstre HØYRE knapp, så kommer lyset på») Misforstå («Jeg kommer med flyet kl. 9») Ikke forstå («Husk å skru kassetten godt fast til bosset») Ikke klare å «lagre» («Ta til høyre, så to ganger til venstre, deretter andre til venstre») Ikke klare å følge («Det er viktig at du ikke salter for mye») …

Regelstyring: Hva er det? En atferdsanalytiker svarer Regelstyring Kontingesforming ATFERDSKONTROLL

Regelstyring: Hva er det? II En sosialpsykolog svarer Sosial påvirkning Normer og regler (konformitet) Føyelighet Lydighet Forventninger ATFERDSKONTROLL

Hvor finner vi kunnskap om regelstyring? Dagliglivet, common sense, … Filosofi (Wittgenstein, 1953) Psykologi (kognitiv psykologi, sosialpsykologi) Medisin Jus Økonomi … Atferdsanalyse "This was our paradox: no course of action could be determined by a rule, because any course of action can be made out to accord with the rule".

Atferdsøkonomi, kognitiv psykologi Daniel Kahneman: «Bounded rationality» I «decision-making, rationality of individuals is limited by the information they have, the cognitive limitations of their minds, and the finite amount of time they have to make a decision” Info 1 Info 2 Info 3 Valg (regel)  atferd Tid

Kognitiv psykologi Regel  handling Eksempel 1: Rasjonalitet (regel  handling) Er våre handlinger og valg en konsekvens av regler, eller handler vi «på intuisjonen»? Hva med eksperter? Regler eller intuisjon? Hva er mest korrekt? Regel  handling Gjennomføring Lege: Diagnose  behandling Aksjemegler: Analyse  kjøp/salg …

Kognitiv psykologi, selvregulering Eksempel 2: Prokrastinering (tidsgap regel – handling) Klarer vi å implementere regler vi ønsker i konkret atferd? Ikke alltid! Regel  handling Svikt i gjennomføring

Kognitiv terapi, kognitiv atferdsterapi Alt er min skyld Jeg er en dårlig ektefelle Jeg orker ikke å leve Dette greier jeg aldri Ingen bryr seg om meg Jeg er ingenting verd Identifiserer Automatiske tanker Tankemønstre Grunnantakelser Leveregler Kompensatoriske strategier Regel  handling Effekt på atferd mm. Ufunksjonell regel

Kognitiv terapi

Foreløpig konklusjon Regelfølging er et stort og viktig tema Det finnes mye forskning i ulike deler av psykologien og andre steder Hva har så atferdsanalysen å bidra med? Fortsettelse følger…