Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Frode Svartdal UiTø April 2009

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Frode Svartdal UiTø April 2009"— Utskrift av presentasjonen:

1 Frode Svartdal UiTø April 2009
Dissonansteori Frode Svartdal UiTø April 2009

2 Festinger, 1957 DISSONANS Atferd: Jeg røyker Dissonans:
Ubehagelig spenning Motivasjonell tilstand Kognisjon: Jeg vet det er farlig å røyke

3 Festinger, 1957 DISSONANS Atferd: Jeg røyker Kognisjon: Jeg vet det er
Løsninger: Slutte å røyke Redusere betydningen av kognisjonen Tilføre ”konsonante” elementer Kognisjon: Jeg vet det er farlig å røyke ”Lege X sier at det ikke er så farlig å røyke...”

4 Festinger & Carlsmith, 1959 Utførte en kjeeeeedelig oppgave, 1 time
Utførte en kjeeeeedelig oppgave, 1 time Si til neste deltaker: ”Oppgaven er egentlig ganske artig” (dvs. en direkte løgn) $20: ”Oppgaven er ganske artig” $1: ”Oppgaven er ganske artig” Kontroll: Sa ingenting, fikk ikke betalt Gi en vurdering av den opprinnelige oppgaven, -5 (gørr kjedelig) - +5 (svært artig) Prediksjon? Common sense: _______? Festinger: _______?

5 Festinger & Carlsmith, 1959: Resultater
Tolkning?

6 Festinger & Carlsmith, 1959 $1: Kjedelig oppgave + lav betaling = dissonans; noe bør endres for å redusere dissonans. Det eneste som kan endres, er synet på oppgaven, ergo endres dette til det positive $20: Kjedelig oppgave + høy betaling = ikke mye dissonans. Ergo har jeg ikke noen grunn til å endre mitt syn på oppgaven Kontroll: Gir kun en vurdering av oppgaven Dissonans automatisk inntreffer i løpet av sekunder

7 Implikasjoner Høy anstrengelse  X (og X viser seg egentlig å være skuffende)  DISSONANS Ingen anstrengelse  X (og X viser seg egentlig å være skuffende)  INGEN DISSONANS Eksempler: Dyre varer som kanskje ikke er som forventet Medlemskap i en klubb som ikke ble som forventet Jfr. Aronson & Mills, 1959

8 Dissonans vs. selvpersepsjon
Dissonansteori: Dissonans – en ubehagelig motivasjonell tilstand Selvpersepsjonsteori: Enklere! Kun slutning fra observert atferd Bem: Hvordan ville en ekstern observatør tenke om han/hun observerte… $1: (a) X gjorde noe i en time og (b) fikk $1?  Måtte jo like denne oppgaven ganske godt! $20: (a) X gjorde noe i en time og (b) fikk betalt $20?  Gjorde dette for pengene = sier noe mer troverdig om oppgaven


Laste ned ppt "Frode Svartdal UiTø April 2009"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google