Maritim strategi - ubalanse mellom tilbud og etterspørsel etter maritim kompetanse 17. September 2014 Ove Trellevik. Maritimpolitisk talsmann. Næringskomiteen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vi gir mennesker muligheter
Advertisements

Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Når kunnskap blir handling
Ros til Næringsminister Ansgar Gabrielsen for en ambisiøs målsetting:
Arbeidet med rekruttering i Fiskeri- og kystdepartementet Årsmøte FOSFOR - 4. desember 2007 Politisk rådgiver, John Erik Pedersen.
Foto: Jo Michael Næringslivets behov for generell kompetanse Christl Kvam, regiondirektør NHO Innlandet.
Læring på arbeidsplassen
Kommersialisering CO2 lagring Kommersialisering CO 2 lagring.
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
Samarbeid for suksess - universitetssykehusfunksjonen Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
Føringer for fagskolen i Karlsenutvalget NOKUT-konferansen 5. mai 2009 Rolf Jørn Karlsen.
Om skole og næringslivssamarbeid
KOMPETANSEKRAV Tilsettingskurs januar 2014
UTDANNING, SERTIFISERING OG BEMANNING
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
VOFO, Frokostmøte 26. november 2008
NAV Elverum Thor Arne Olsen
Muligheter og prioriteringer Det 73. norske bibliotekmøte Stavanger mars 2012 Nina Karlstrøm og Christine Rostgaard.
HVEM TJENER PÅ ARBEIDSINNVANDRINGEN? OXLO-KONFERANSEN 2012.
Fagskoleutdanning for å sikre relevant arbeidskraft i virksomheten.
Norsk høyere utdannings og forsknings framtid? En kommentar fra landsdel Sør-Vest Torunn Lauvdal, Universitetet i Agder.
1 Er næringspolitikk god kommunepolitikk? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Småtinget, Kongsberg 28. august 2003.
NY FORSKNINGSMELDING – NY GIV FOR NÆRINGSLIVETS FOU? Finn Bergesen jr. Administrerende direktør Næringslivets Hovedorganisasjon.
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Stjernøutvalgets innstilling Irene Dahl Andersen.
Fylkesnettverk for karriereveiledning i Nord-Trøndelag Namsos, april 2013.
HiAk - RFF Intensjonsavtalen mellom RFF og HiAk har materialisert flere handlinger. Det skal arbeides med flere prosjekter innenfor: PPU – planlegge oppstart.
NORSK SAMFUNNSVTENSKAPELIG DATATJENESTE AS
Frihet Trygghet Handlekraft Bergen Offentlig fagskole konferanse.
Regjeringens mål med fagskolesektoren Statsråd for forsknings- og høyere utdannings Tora Aasland 5. mars 2009.
Maritim visjon 2020 v/ Lars Peder Solstad Haugalandskonferansen 2010.
Hva betyr samarbeidsavtalene for NTNU –
Samfunnsnyttig verdiskaping hjemme og ute – perspektiv fra rederinæringen Elisabeth Grieg Grieg Shipping Group Brodersens minneforelesning 18. november.
Senter for operativ virksomhet i nord NMI Årskonferanse 22.okt.2008 Kristine Lind-Olsen, senterleder Møte mellom forskning og næringsliv.
Disposisjon Situasjonen på arbeidsmarkedet
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
Felles innsats gir resultater Barnehagekonferanse 23. oktober 2006
Utdannes det riktig kompetanse for fremtiden?
Siste nytt fra RFF. Hva har RFF gjort det siste året: Representasjon i NUTF, NUFHO og Det nasjonale Fagskolerådet Utarbeidet forslag til etiske retningslinjer.
1 Praksis i ingeniørutdanningen, NRT okt 2007 NITOs syn på praksis Bjørn Olsen, fagsjef Pål Espen Bondestad, leder NITO Studentene.
maritim rekruttering og næringens behov
Forside MARITIMT KOMPETANSESENTER 17. September Kristiansand
YRKESFAG E`TØFT Heve statusen for våre fag Øke rekrutteringen Bedre samhandling skole-næringsliv.
Fagskoleutvalget André Kristiansen Fagskoleutvalget, sekretariatet 22. september 2014.
Status inkubasjon Ledersamling inkubasjon Verdal Randi Torvik.
Ressurs og reguleringer i fisket Sunnmøre og Romsdal Fiskarlags årsmøte 2004, Molde, november 2004 Politisk rådgiver Jorhill Andreassen, Fiskeri-
Utenlandsstudenter, sett fra NSO sitt perspektiv Ved Anders Kvernmo Langset, Leder, Norsk studentorganisasjon Utenlandsstudenter som kompetanseressurs.
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
Utfordringer for Universitets- og høyskolesektoren Per Botolf Maurseth, Innledning UHRs direktørskole
Rammevilkår for skipsfarten Sjøsikkerhetskonferansen 2004 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg 5. Oktober 2004.
Rådet for Offentlige Fagskoler Bernt R. Almedal
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
Norwegian Ministry of Fisheries Et fremtidsbilde av norsk fiskerinæring Bodø 18. september 2003 Fiskeriminister Svein Ludvigsen.
EVU i samarbeid mellom arbeidsliv og høyere utdanning Seniorrådgiver Helge Halvorsen NHO Avdeling arbeidsliv Miniseminar NRØA.
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Stjernøutvalget: Et blikk på de demografiske forutsetningene Fagseminar i KD Mandag.
els-fredrikstad En moderne industripolitikk for innovasjon og konkurranseevne Nærings- og handelsminister Ansgar Gabrielsen Sunndal 3. desember.
Studentparlamentets handlingsplan Prioriteringer for utdanning Marianne Andenæs, leder av Studentparlamentet ved UiO Studiekomiteen
Norwegian Ministry of Fisheries Lokal og regional næringsutvikling – fiskeriforvaltningens rolle Fylkesmannsmøtet i Florø 2. – 4. juni 2004 Fiskeriminister.
Regionalavdelingen Foto: Bragdøya kystlag EUs Blå vekst og Norsk Maritim strategi Presentasjon på dagskonferanse om Blå vekst 5.juni Jon.
MKS MARITIME KONFERANSE 2014 Innlegg v/Siri Hatland Fraktefartøyenes Rederiforening.
Individuelle tilpasninger eller kollektive avtaler – står vi ved et veiskille? Advokat og direktør for arbeidsrett, Birgit Abrahamsen.
Klima- og miljødepartementet Norsk mal: Startside Har du bruk for engelsk mal? Klikk på Oppsett under Hjemfanen og velg relevant side i undermenyen  KMDmal_engelsk.
Sjøfartsnasjonen Norge og bruk av havrommet Regjeringens arbeid med en helhetlig havstrategi Ekspedisjonssjef Birgit Løyland, Maritim avdeling, Nærings-
MARKOM2020 Høgskolen Stord Haugesund – NTNU Ålesund – Arktisk Universitet UiT- Høgskolen i Sør-øst Norge.
Juridiske spørsmål i forbindelse med NIS rapporten
Maritimt barometer 2018.
Utskrift av presentasjonen:

Maritim strategi - ubalanse mellom tilbud og etterspørsel etter maritim kompetanse 17. September 2014 Ove Trellevik. Maritimpolitisk talsmann. Næringskomiteen.

Utfordring Etterspørsel etter lærlingeplass øker grunnet økte elevkull Rederi har utfordringer med å tilby praksis plasser Dette viser en ubalanse mellom næringene sitt behov og skolepolitiske ambisjoner Sundvollen – erklæringen: Styrke den maritime utdanningen!

Ny maritim strategi 1.Blå vekst 2. Internasjonale rammevilkår 3. Kompetanse og utdanning 4.Forsking, utvikling og innovasjon 5.Miljø 6.Sjøfartsadministrasjon og forenkling 7.Fartsområdeutvalget 8.Nordområdene

3. Kompetanse og utdanning Rapport: Maritim utdanning for sjøbaserte yrker Maritimt Forum - rapport mai Punktene blir vurdert i strategien MARKOM tiltak i universitet- og høyskolesektoren 22 tiltak i fagskolesektoren Sikrer bedre kvalitet på forsking og utdanning i de maritime profesjonsutdanningene.

Videreutvikling av høyere maritim utdanning Sees i lys av: Ny maritim strategi Langtidsplanen for forsking og utdanning (høst 2014) Nytt finansieringssystem (rapport 2014/2015) Strukturmelding for høyere utdanning Horisont2020

Videreutvikling av maritime fagskoler Utdanner 70% av de norske dekks- og maskinoffiserene. 14 fagskoler gir denne utdanningen. MARKOM 2020 omfatter også fagskoler. Det er en målsetting å utvikle nærmere samarbeid mellom høyere utdanning og fagskoler. NOU om fagskoler er under utarbeiding – Ny finansieringsmodell (ultimo 2014)

Videreutvikling av maritim grunnutdanning 21 gir undervisning i maritime fag. Maritimt forum har i sin rapport påpekt utfordringer: Oppdaterte lærebøker Tilgang til lærerkrefter Praksis og læreplasser FAFO rapport 2012 Personer med praktisk og operasjonell erfaring fra sjøen har stor betydning for å dekke behovet for kompetanse og arbeidskraft frem mot 2020, og at ansatte med erfaring fra sjø har en kompetanse som landbasert maritime bedrifter er avhengig av for å drive/utvikle bedriften. Maritim næring gir over arbeidsplasser og over 160 milliarder i verdiskaping.

Ny maritim strategi 1.Blå vekst 2. Internasjonale rammevilkår 3. Kompetanse og utdanning 4.Forsking, utvikling og innovasjon 5.Miljø 6.Sjøfartsadministrasjon og forenkling 7.Fartsområdeutvalget 8.Nordområdene

Fartsområdeutvalget Kystfart Oppmyking NIS-skip som driver hovedsakelig internasjonalt men som går mellom norske havner -> Dagens begrensede refusjonsordning Taket for NOR skip i kystfart avvikles.

Forts. Fartsområdeutvalget Offshore Åpne for spesialiserte konstruksjonsskip i NIS -> lik dagens ordning for nettolønn i NOR. Krav 12 norske stillinger om bord, hvorav minimum 4 er opplæringsstillinger.

Forts. fartsområdeutvalget Utenriksferger (Ett rederi igjen i NOR-> utflagging ville vært løsningen) Tilgang til NIS for fartøy som anløper havner utenfor Norden. -> nettolønn minst lik dagens nettolønn i NIS. NOR registrerte passasjerferger -> taket i NOR fjernes.

Fiskeri Innføring av lærlingekvoter Videreføring av rekrutteringskvoter Sertifikat givende fartstid på de minste fartøyene?

Konklusjon Ny maritim strategi: Skal bidra til vekst og utvikling i den maritime næringen! 3.Kompetanse og Utdanning Optimalisere utdanning «rett utdanning på rett plass i rett omfang» 7.Fartsområde utvalget Hindre utflagging Legge til rette for hjemflagging og flere opplæringstillinger Fiskeri satsing Lærlingekvote, Rekrutteringskvoter. -> Styrker norske arbeidsplasser og gir rom for flere opplæringsplasser