Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertDagny Arnesen Endret for 9 år siden
1
YRKESFAG E`TØFT Heve statusen for våre fag Øke rekrutteringen Bedre samhandling skole-næringsliv
2
YRKESFAG E`TØFT SØKERTALL TIL YRKESFAGENE HAR GÅTT I FEIL RETNING HVORFOR? HVA GJØR VI MED DET?
3
YRKESFAG E`TØFT Negativ omtale i media Fafo-rapport: ” Arbeidstakere i byggenæringen. Hvem er de, hvor kommer de fra og hvor går de?” Rapporten konkluderer med: At næringen trenger 9000 nye arbeidere hvert år fram mot 2020(fortsatt vekst 2,5-3 %) Hvis flat kurve er tallet ”bare” 4000 nye hvert år som = det antall som slutter på grunn av alder Antall nye lærlinger til byggfagene de siste 3 årene har vært i overkant av 4000 Andel arbeidere med norsk bakgrunnn går fra 90 til 86% fra 2006 til 2008 Arbeidskraft fra Øst-Europa øker med 135% i samme periode!
4
YRKESFAG E`TØFT Det bor 16.000 polakker bare i Oslo Østlandet: Produksjonsbedriftene har ansettelsesvegring, dekker behovet med innleie. Hvem skal utføre jobbene?
5
YRKESFAG E`TØFT
6
Formidling læreplasser i Nord-Trøndelag bedre enn ventet i år Noen fag med få læreplasser: -rørlegger -elektro -bilskade Det trengs et langsiktig løft for å få ungdommene til å velge yrkesfagene Fokus på kvalitet
7
YRKESFAG E`TØFT TILTAK: Krav om tilknytning til offentlig godkjent lærlingeordning( ikke bare godkjent lærebedrift, men også være aktive i forhold til å sikre unge læreplass) Tydeligere rådgivning i grunnskolen og vg.skole. Skolene er gode til å veilede i retning studiespesialisering, men har for lite kunnskap om og fokus på yrkesfagene Skolene må ha fokus på god lokal yrkes - og næringslivsinformasjon Tydelige krav om kompetanse for å komme inn på Vg1 og Vg2 Tydelige krav om kompetanse for å få læreplass Alternative utdanningsløp bør vurderes, eks.1+3 modell Rendyrke fagene Motivasjon
8
YRKESFAG E`TØFT Besøk i ungdomsskolene ”Ungdomsskoleprosjektet” Yrkesmesser Bedriftsmesser Samhandling skole og næringsliv
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.