Hvorfor ble du med videre?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Velkommen til Barnas gudstjeneste!
Advertisements

SERIE: Bønn som forvandler Ikke tenk for smått om bønn. luk
Den vesle gutten og julenissetoget
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Messa for travle familier
Harald Kaasa Hammer Knattholmen Guds kjærlighet og vår.
De dårige følelsene. Veiene ut..
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Fra ord til liv Mars 2011.
Barnet som gave og oppgave
Gudstjeneste med Skattejakt.
Fra Ord til liv November 2009 “Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike” (Mt 19,24).
Veiledning av elever / lærlinger
1. En øvelse i kjærlighet Harald Kaasa Hammer Knattholmen
Klar til tjeneste?.
Fra ord til liv mai 2009 “Tjen hvernadre, hver og en med den nådegave han har fått, som gode forvaltere av Guds mangfoldige nåde.” (1. PT. 4,10)
Skritt 1 er å bli klar over Guds Plan
Åpenbaringen av Jesus Del 1. Jesu lengsel.
Fra ord til liv september 2010.
Hvem er Jesus?.
Vintreets hemmelighet Livet i vennskap og kjærlighet Joh 15,12-17
Vintreets hemmelighet Livet i ordet, bønnen og gleden Joh 15:7-11
En måte å lese Bibelen på
Med sekken full av penger!
lig velkommen til høsttakkefest med dåp i Botne kirke
Hva er vitsen med å gifte seg?
Oppgave 42 Finn feilene i setningene, og gi forslag til riktige setninger. Her finnes det selvsagt mange muligheter og ikke én fasit.
Historie og ideologi.
Skattejakt-samling på torsdag
Arbeidsmåter i KRL Alf Rolin.
Noen ganger tror jeg på Gud, men …
Tre håndfuller vann for livet.
Velkommen til ettårssamling
Velkommen til Barnas gudstjeneste!
Velkommen til dåpskurs!
”Fra utsiden og inn, og innenfra og ut”
Hvis du dør i natt, tror du at du kommer til Himmelen?
Johannes 14,1-11 veien, sannheten og livet
DÅP - hvem? - hva? - hvorfor?.
Tro - å komme til tro - å dele troen i hverdagen - å leve i tro (ut av båten)
Tro & Tilhøre Gode vaner for å pleie forholdet til Jesus.
”Fra utsiden og inn, og innenfra og ut”. Forandring fryder Ap.gj. 9,1-20 Saulus fnyste ennå av trusler og mord mot Herrens disipler. Han gikk til ypperstepresten.
HVEM ER GUD, EGENTLIG? Salem
TILBEDELSE … med og uten musikk.

1.Blir Gud æret gjennom det? 1Kor 10:31 2.Kommer jeg til å skamme meg over å gjøre dette når Herren kommer tilbake? 1Joh 2:28 3.Er det ”av verden”?Joh.
Samarbeid med foreldre om dåpsopplæringen Med bakgrunn i foreldreundersøkelsen Fra Bjørgvin høsten 2003.
Problemet og løsningen:
Jes 40,13 Hvem har målt Herrens Ånd, og hvor er mannen som kunne gi Ham råd og tilføre Ham kunnskap? Rom 11,34 For hvem har kjent Herrens sinn? Eller hvem.
Jesu Kristi Gud Ef 1,17 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud.
1.1 /// Klikk her for å høre Magnus 1.2 /// Klikk her for å høre Thea 1.2.
Et møte med Gud og andre troende
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Carina Fjelldal-Soelberg
Konfirmasjon i Helleland menighet
Kroppen som Gud har villet
Missional menighet – missionale kristne Tiden – kallet - veien Hva kommer dette til uttrykk i vår kultur – her hos oss? Fotfeste kan svikte.. Vi kan.
“Disippel-høring”.
Shanti - Er det sider ved ditt religiøse liv du synes er for privat til å snakke om? -...[tenker lenge] jeg synes det med menstruasjonen. I India er det.
Konfirmantundervisning i Hole menighet 2012/2013
Om hellige skrifter.
Religionen og det levde livet Noen fortellinger og tanker om maskulinitet, familieliv og islam i Norge Elise Skarsaune, Reform.
Livsstilsending - uke 5 -
Han sier: Jeg kaller dere ikke lenger tjenere, men venner.
Tanker, tro og tvil i bibelen….
Et godt tre bærer god frukt, et dårlig tre bærer dårlig frukt. Matt. 7,17 Hva tenker vi om Molde menighet?
1 Kan Gud finnes, når det er så mange dårlige argumenter for Guds eksistens?
Konfirmasjon i Helleland menighet
Hvordan du ser på mennesket, både deg selv og andre.
Utskrift av presentasjonen:

Hvorfor ble du med videre? Et pilotprosjekt om post-konfirmasjon Støttet av Størst av alt

Perspektiver for seminaret: Hvorfor ungdom velger å bli med i kristent ungdomsarbeid etter at konfirmasjonstiden er over? Hvordan kan kristent identitet vokse fram gjennom konfirmasjonstiden?

Kristen identitet? Komplekst begrep Innebefatter ulike perspektiver som: kristent språk Forståelse av seg selv og andre i forhold til kristen fortolkning Kristen livstolking? Min tilnærming: habitus

Forskningsspørsmål På hvilken måte kan det sies at konfirmantiden har vært med på å bygge en kristen habitus?

Pierre Bourdieu (1930- 2002) Vokste opp på landsbygda i Frankrike, sønn av postbud. Begynte å studere filosofi, kom inn på noen av de mest prestisjefylte skoler og universiteter i Frankrike. En av de mest kjente moderne franske sosiologer Fokus på: maktkamp, hvordan man smak blir brukt som distinksjoner, samfunnet alltid noen som dominerer og noen som blir dominert Ønsket å bygge bro mellom struktur-aktør

Noen sentrale begreper hos Bourdieu: Maktrelasjoner Kapital Felt Smak Livsstil Habitus

Habitus Kunnskapen sitter i kroppen…

Bourdieu’s syn på habitus Alle har en intuitiv, sosial kunnskap som sitter i kroppen vår. Denne kroppslige kunnskapen kaller Bourdieu for habitus. Habitus er også med å prege hvilke valg vi tar f.eks utdannelse, fritidssysler og andre sosiale forhold.

Habitus = briller som du forstår det sosiale spillet (feltet) Derfor velger vi de sosiale spillene vi forstår.

Spill som metafor

Univers of the undiscussed (undisputed) OPINION   Heterodoxy Orthodoxy DOXA Universe of discurse (or argument) Outline of a theory of practice, Bourdieu

Univers of the undiscussed (undisputed)

Univers of the undiscussed (undisputed) Menighet/konfirmantarbeid og lignende Konfirmanten

Er det naturlig at konfirmanter blir med videre? Mitt utgangspunkt er at det er mest logisk at de fleste ungdommene ikke fortsetter videre i et kristent ungdomsarbeid etter endt konfirmanttid. Grunnen er at for de fleste så er møtet med kirke, konfirmasjon og den slags noe veldig annerledes. Det er et annerledes sosialt miljø, med nye koder og praksiser, kort sagt en ny kultur. Alle ungdommene jeg snakket med, det var 10 stykker, kom fra det de selv kalt «ikke-kristne» hjem. Andre ville nok definert det som ikke-aktive i kirken familier. Poenget er at ingen av dem er vokst opp med jevnlig søndagsskole gang, bønn i hjemmet, gudstjeneste på søndager eller lignende. Kirke-kultur og kristen-kultur var fremmed for de før begynte som konfirmanter.

Noen viktige spørsmål: Har det skjedd noe i løpet av konfirmanttiden som har bidratt til endring? Erfares ting i konfirmantsammenheng- eller kirkesammenheng annerledes?

Noen erfaringer Leir Kristen Nattverd Lovsang

Leiren Jorun 16: «Fikk et nytt syn på kristendommen. Det var etter leir at jeg begynte å tenke over at jeg var en kristen. Lovsangskveld var viktig. «Etter leir, det var da ting forandret seg. Folk spurte om jeg hadde blitt kristen, litt vanskelig i begynnelsen, men måtte la det synke inn.»  

Anette 15: «Leir bestod av mye undervisning og konkurranser. Før leir så var jeg likegyldig til kristendommen, kristendom var useriøst. Du ser det (kristendommen) ikke i dagliglivet.»

Ole 15: «Etter leir har du gjort deg opp en mening. Du vet om du er kristen eller ikke etter å ha hvert på leir.»

Peter 15: «På leir var det bibelkonkurranser. Hver morgen leiravis. Det er aktivt på leir, lenge oppe. Det endret mye.»

Å være kristen Ole 15 år «Jeg tror jeg har blitt mer kristen i hvertfall. Tror mer på Gud og sånn» Om bønn: «jeg tror jeg ber mye mer etter at jeg ble kristen, før jeg ble en kristen ba jeg ikke i det hele tatt. Nå hender det ofte at jeg ber.

Ole 15 år «Det er veldig vanskelig å definere det å være kristen. Det blir litt som om noen spør om jeg liker grønnsaker. Jeg liker ikke blomkål i det hele tatt, men jeg er glad i gulrøtter. Jeg liker ikke alle, men noen grønnsaker. Det blir litt som med. Selv definerer jeg det som å tro på Jesus”

Peter 15 «Å være kristen: det er mange retninger innenfor kristendommen. Det ulike måter å være kristen på. Man liker liksom ikke all sport hvis man sammenligner det slik. Jeg tror på det vitenskapelige, men jeg er overbevist at Jesus levde for to tusen år siden og hendelsene rundt det. Det er mye jeg tror på, jeg er åpen for mye. Jeg kan ikke sette fasiten på hva som er riktig eller galt, jeg har mine egne meninger. Hoder det for meg selv. Å være kristen, da har jeg min egen definisjon: noe beskyttende, noe å henvende seg til når man er usikker.»

Anette 15 år «Jeg vil kalle meg selv kristen, men jeg kan ikke si at jeg tror på alt som står i bibelen, eller alt det presten står å babler om på alteret. Har egne meninger. Adam og Eva tror jeg ikke var de første mennesker på jorda. Der er ikke jeg helt ening. Jeg tror litt mer vitenskapelig. Å være kristen betyr å ha noe tro på, noe som er større enn deg selv.»

Spørsmål: Hva betyr nattverd? Peter 15 år «Det betyr ingenting, man bare gjør det.»

Spørsmål: Hva betyr nattverd? Anette 15 «Det har noe med å smake Guds legeme eller et eller annet... På vei ned fra alteret holder du på å spy, så det er jo jævla positivt. Har egentlig aldri skjønt det.»

Spørsmål: Hva betyr nattverd? Ole 15 år «Man tar en kjeks som smaker dritt og dypper det i veldig dårlig vin. Det er en selvfølge på en måte. Jesus gjorde det så da må vi også gjøre det.»

Om lovsang Jorun 16 år: «Lovsangskveld skapte mye følelser.». På «Lovsangskveld» lagde man et kors med lys, alle har veldig respekt for det. Første gang tør ikke alle slippe følelsene løs. Peter 15 år: «På Lovsangskveld sitter alle og gråter.»

Om lovsang Anette 15 år: «ber på Lovsangskveld, tenker inne i meg. En bønn trenger jo ikke alltid være å be om noe, men at du trenger noen å snakke med. Ber også på rommet alene.»

Om lovsang Peter 15 år «Har lastet ned sanger. Flere sanger som du hører på Lovsangskveld. Det er betydningsfulle sanger» Jorun 16 år «Lovsang er moderne kristne sanger» Anette 15 år: «det er liksom noen sanger du bare går rundt å synger på».

Om lovsang Ole 15 år «Noen av sangene er veldig kristne, du lover ting til Gud og sånn. Første gang jeg var på Fokus og hørte noen av sangene så byttet jeg ut noen av ordene for å ikke forplikte meg for mye. Sang ikke: ”jeg lover å gi alt til deg”, og sånn, men heller byttet ut til :”jeg gir noe til deg.” Etter hvert som jeg har lært mer om Gud bytter jeg ut mindre og mindre ut ordene.»

Hva kan dette vise oss? De har fortellinger om endringer i livet. Det har skjedd noen viktige hendelser som kan knyttes til kristen habitus spesielt leiren og lovsang. Ungdoms praktiske teologi skaper og teologisk praksis: nattverd vs lovsang.

Det utfordrer til synet på menighet og konfirmasjon. Kirken, resten av fellesskap opplevdes som fjernt. Lave og Wenger: hvilke Communities of practis? Ingen åpenbar logisk kobling Ikke kirken, men kristendommen?

Kristendom Kirken Konfirmantarbeidet