STAVANGER LUFTHAVN SOLA SOLAKONFERANSEN 2014 Dag Falk-Petersen Konsernsjef Avinor.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
MYTER OG VIRKELIGHET OM LUFTFART OG MILJØ
Advertisements

Næringsvennlig offentlig sektor Grupperapport til Strategisk næringsplan for storbyregionen Stavanger
Noen av sakene Norges Luftsportforbund jobber med Skolesjefsamling motorfly november 2011, Gardermoen John Eirik Laupsa.
Turisme og luftfart som næringsutvikler - bo, arbeid og opplevelser Heidi Jeanette Nygård Kommersiell leder Region Stavanger Region Stavanger BA – Destinasjonsselskap.
Klima og fallskjermhopping
Bærekraftig utvikling av luftfarten
Energi.
Innspill DFDS Seaways Dagens og fremtidens aktiviteter !
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
Avinors organisering av framtidig tjenesteyting og infrastruktur
Felles fylkesutvalg Kristiansand 24. januar 2013 Reidar Braathen Prosjektleder Jernbaneforum Sør.
HH Oslo-Stockholm = regional utvikling i Nordens triangel
50 millioner til etablering av ladestasjoner i 2009 Camilla Nørbech
Slik gjør vi det! Veileder for bygging av ladestasjoner.
Lyses planer for fjernvarmeutbygging fram mot 2020
Flere reiser med Ruter God trafikkvekst og økt markedsandel :
Trondheim lufthavn Værnes i tall
SOLAKONFERANSEN 2011 Restrukturering av flysikringstjenesten i Europa – hva betyr dette for Avinor? Dag Falk-Petersen 14. September 2011 Text.
NÆRINGSAREALER/INFRASTRUKTUR Viktigheten av å se etablering av næringsarealer og planlegging av infrastruktur i sammenheng. Distriktssjef Johan Mjaaland.
Er evig vekst i luftfarten mulig?
Side 1 Fremtiden er ikke hva den en gang var Rolf Hagman, forsker TØI Øyvind Thomassen, professor ved NTNU.
Befolkningsprognoser Nico Keilman Befolkning og velferd ECON 1730 Høst 2009.
Samfunnsmessige endringer, næringslivets utvikling og transportbehov 2020 Professor Arild Hervik Høyskolen i Molde.
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
Fjernvarmeutbygging i Norge - hva skjer fremover? Årsmøte i Tromsø , Atle Nørstebø.
Miljøutfordringer løst i andre land ? VRI Rogaland Sola 20. januar 2012.
Et arbeidsmarked i endring – kva kvalifiserer vi til? INTRO 5 ÅR
Vestlandske bygg- og anleggsdag 2010 Torsdag 4. november 2010 Kjell Senneset, Prognosesenteret Full fart inn i fremtiden!? Går det sånn….. Eller sånn…..???
Trender innen sjøtransport kontra landtransport
Sykkelundersøkelsen Stavanger kommune Formålet med undersøkelsen er å kartlegge holdning, adferd (handlinger, vaner) og intensjoner i forhold til.
TBA4853 Jernbaneteknikk – Høyhastighetsbaner NTNU Eksperter i team 2010 Landsby nr. 17.
HOVEDSTADEN FORNYER OG STYRKER SIN MILJØPOLITIKK Byrådsleder Stian Berger Røsland.
Kontaktutvalget for Velforeninger i Oslo
Haugalandet Regional strategiutvikling Prosjektmøte Innspill til samtalen senseNet® Stedsutvikling er et interaktivt strategi- og.
FAUSKE 2025 UTVIKLING GJENNOM SAMHANDLING. FAUSKE KOMMUNES VISJON Fem forslag til visjon for Fauske; 1.Innbyggerne skal oppleve Fauske som den beste kommunen.
Oslo vokser Arbeid med ny kommuneplan Finansbyråd Kristin Vinje
Telenor Miljøkalkulator
Fjernvarme og fjernkjøling i Norge – drivere og utfordringer
Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane
Regional utvikling - Norge Bjørnar Sæther SGO 1001.
Evaluering av Avinors organisering og tilknytningsform Møte med fagforeninger og tillitsvalgte 13. februar 2006.
Fra regional flyplass til global aktør
Oppdraget  Initiativtakere: Oslo kommune og samarbeidsalliansen Osloregionen  Prosjektarbeidet startet fur jul i fjor.  Arbeidet utføres av Osloregionens.
.. Luftfart er en viktig del av transporttilbudet i Norge. Næringen er internasjonal og i stor grad regulert gjennom internasjonale regler og avtaler.
Miljøsatsningen i Ahlsell Norge Ambisjon og prioritering.
Miljøsatsningen i Ahlsell Norge Ambisjon og prioritering.
Styringsutfordringer i Osloregionen Av statssekretær Frank Jenssen 13. mai 2004.
Framtidige geografier – økonomisk globalisering - miljø
Klimavennlig areal- og transportutvikling i Buskerudbyen Bård Norheim.
”Flyplassnytt” Planforum Halden Terje Pettersen Sekretariatsleder Regionrådet for Mosseregionen.
Klimajobber i nord Broen til framtiden 2015 Gaute Håkon Holand Wahl.
Norge mot 2030 Hvilken rolle får vindenergi? Bjart Holtsmark Statistisk sentralbyrå.
Busser og miljø Eivind Selvig AS Civitas Rådgivergruppen Foredrag 21. februar 2007.
STAVANGER LUFTHAVN SOLA AOC-møte 13. mai 2016 Agenda: 1) Godkjenning av referat 2) Byggesaker 3) Informasjon fra andre fora 4) Innmeldte saker 5) Runden.
NTP Godsanalyse Hovedrapport Medlemsmøte NFKK 28. oktober 2015.
Enorme forskjeller BNP og HDI BNP måler produksjonen i samfunnet, og ikke hvor bra befolkningen har det (selv om det er en sammenheng mellom BNP og velferd).
Markedsleder i Norge på elektriske busser
Dag Falk-Petersen, konsernsjef Avinor
Strategi for barnehage- og skolekapasitet
Store investeringer nødvendig for å håndtere veksten i flytrafikken
Presentasjon ATM-konferanse 24. mai 2016
Kollektivtrafikk, veiutbygging eller kaos
Befolkning.
TREDJE RULLEBANE Avinor Oslo lufthavn.
Tredje rullebane Avinor Oslo Lufthavn
Fokus på klima og miljø i transportsektoren
Hvordan skal norsk luftfart møte fremtiden?
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
Miljøvennlig og fremtidsrettet
Velkommen Konseptvalgutredning (KVU) E10 Fiskebøl - Å
Utskrift av presentasjonen:

STAVANGER LUFTHAVN SOLA SOLAKONFERANSEN 2014 Dag Falk-Petersen Konsernsjef Avinor

STAVANGER LUFTHAVN SOLA

BEFOLKNINGSVEKST OG SENTRALISERING Norges befolkning vil vokse fra 5,1 mill til 6,4 mill i 2040 Halvparten av veksten i storbyene Osloregionen vil vokse med over 30 % Også de andre storbyene vil vokse SD ber oss sikre nok kapasitet (NTP oppdrag) 95 kommuner forventer befolkningsnedgang Bedre veier og nedgang gir grunn til å se på flyplasstrukturen (NTP oppdrag)

STAVANGER LUFTHAVN SOLA FREMTIDENS VEKST Avinor – passasjerer 1981–2028* * 1981–2013: Offisielle tall * 2014–2028: Prognose

STAVANGER LUFTHAVN SOLA PROSJEKTPORTEFØLJE

STAVANGER LUFTHAVN SOLA INVESTERINGER OG KONSEKVENSER T2 T3 USO i SVG ATM system

STAVANGER LUFTHAVN SOLA INVESTERINGER OG KONSEKVENSER Rett timing er en utfordring Vil utland fortsatt få sterk vekst? Store investeringer i økt kapasitet gir også tunge prosesser som tar lang tid Terminaler kan ikke selges slik som fly

STAVANGER LUFTHAVN SOLA INVESTERINGER OG KONSEKVENSER MILJØ Trafikkveksten skal ikke medføre økte utslipp Krevende topografi og geografiske plassering i utkanten av Europa gjør at luftfart er viktigere i Norge enn i mange andre land Luftfart har endelig et realistisk alternativ til fossilt drivstoff Avinor vil gjøre sitt ytterste for å realisere biodrivstoffproduksjon i Norge

STAVANGER LUFTHAVN SOLA INVESTERINGER OG KONSEKVENSER MILJØ Norske flyselskaper vil ha en av de mest energi-effektive flåtene i verden Bygger terminaler for fremtiden El-biler Svanemerkede avisingskjemikalier

STAVANGER LUFTHAVN SOLA SAMFUNNETS VEKST OG UTVIKLING Krevende topografi og geografiske plassering i utkanten av Europa gjør at luftfart er viktigere i Norge enn i mange andre land Luftfart og BNP er knyttet sammen, det ene stimulerer det andre og omvendt BNP1000€ PER INNBYGGER FLYREISER

STAVANGER LUFTHAVN SOLA AVINORS VYER Avinors vyer (PP av Fjernstyrte tårn Bodø)

STAVANGER LUFTHAVN SOLA