Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Fokus på klima og miljø i transportsektoren

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Fokus på klima og miljø i transportsektoren"— Utskrift av presentasjonen:

1 Fokus på klima og miljø i transportsektoren
25. desember 2018 Fokus på klima og miljø i transportsektoren Knut F. Kroepelien, Miljøråd, EU-delegasjonen Brussel Trøndelag 6. september 2012

2 Innledning – eksternaliteter, transport og EØS
Forurensning Klimagassutslipp Støy Avfall Habitatødeleggelser (Ulykker og helse)

3 Overordnede politiske strategier i EU
Europa 2020 – grønn vekst Veikart ressurseffektivitet Veikart klima 2050 Veikartene for transport og energi 2050 Klima- og energipakken (2008)

4 Aktuelle problemstillinger
Sektorer: Veitransport, skipsfart, luftfart og (bane) Livsløpsanalyser: Produksjon, transport, bruk, avfall Gulrot og pisk: statsstøtte og avgifter - subsidiaritet Særlig aktuelle problemstillinger CO2-krav til konvensjonelle drivstoff (MD) Biodrivstoff og ILUC (MD) Revisjon av tekniske kjøretøykrav for CO2 (SD) Revisjon av EUs takdirektiv for luftforurensning (MD) Veiprisingsregelverket og energiskattedirektivet (SD/ FIN)

5 CO2-krav til konvensjonelle drivstoff
Drivstoffkvalitetdirektivet 2008 6% reduksjon i CO2-intensitet fra referanseår til 2020 Hvordan måle effektivitet? Forslag med standardverdier i 2010 (85 g/kJ Nordsjø, XXX g/Kj oljesand) i 2011 Rapportering fra private aktører til nasjonale myndigheter Ny konsekvensutredning i 2012 Noen spørsmål fra Norge

6 Biodrivstoff og ILUC Mål om 10% fornybart i 2020
Bærekraftskriterier for biodrivstoff klimagevinst i %, noen typer opprinnelse godskrives ikke (LUC) - skog/torv Godkjenning av sertifiseringssystemer for biodrivstoff ILUC – indirekte konsekvenser (fortrengingseffekter) ILUC-faktor for alle typer biodrivstoff? Krav til økt klimagevinst i % ? – palmeolje, soyaolje, raps Andre alternativer for å avgrense geografisk/opprinnelse

7 Tekniske kjøretøykrav
Personbiler 130 g/km til 95 g/km i 2020 – revisjon av regelverk (klimameldingen 85 g/km i 2020, snitt for nye) Lette varebiler 175 g/km i 2017, 147 g/km i 2020, revisjon 2013 Lastebiler 6% av samlede utslipp uten virkemidler, planlagt 2013 NRMM Skip og fly - energieffektivitetskrav

8 Veiprising og energiskatt
Veitransport dagens Eurovignette Revisjon Fly og skip Luftfarten er inne i ETS Skip vil få virkemidler i 2013 – innlemmelse i ETS? Energiskattedirektivet - revisjon

9 Oppsummering i et globalt perspektiv
Livsløpsanalyser er vanskelige, særlig når produkter krysser landegrenser, men nødvendige både for prising av CO2 og annen ressursbruk Virkninger for tredjeland (Canada, USA og Indonesia/Malaysia) er politisk kontroversielle for EU Lammelsen i klimaforhandlingene globalt tilsier økt nasjonal og regional virkemiddelbruk i en overgangsfase Dobbel virkemiddelbruk florerer i EU Kan transport innlemmes ytterligere i kvotesystemet på sikt?


Laste ned ppt "Fokus på klima og miljø i transportsektoren"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google