Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon ATM-konferanse 24. mai 2016

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Presentasjon ATM-konferanse 24. mai 2016"— Utskrift av presentasjonen:

1 Presentasjon ATM-konferanse 24. mai 2016
Bedre oppløsning Torbjørn Lothe, Direktør NHO Luftfart

2 Luftfarten binder Norge sammen

3 Trafikkutviklingen følger den økonomiske veksten
Halvparten er jobbrelatert En fjerdedel er besøk til slekt og venner En fjerdedel ferie, helsereiser, utdanning, sport- og kulturreiser etc. Kilde: Reisevaneundersøkelsen/TØI

4 Luftfarten står for to prosent av CO2-utslippene
Kilde: SSB

5 Luftfartens utslipp av CO2 har flatet ut

6 CO2-utslipp per passasjer halvert siden 2001
Bedre fly Grønne landinger Høyt fokus på energiforbruk Utslippene er like lavere enn med gjerrigste småbilene Kilde: Årsrapporter SAS og Norwegian

7 Globale utslipp per passasjerkilometer er kraftig redusert
Innsatsen fra flyindustrien globalt for å redusere drivstofforbruket og dermed redusere utslipp av CO2 er svært. omfattende. Forbedringen som er gjennomført har bidratt til store CO2-besparelser. Kilde: IATA

8 Utslippene fra fly skal halveres på 35 år
Målet er å redusere utslippene av CO2 fra dagens nivå med 50 prosent innen 2050. Det er nok til å holde flytrafikkens bidrag til global oppvarming under 0,05 grader celsius. Bruk av 2. generasjons bio-fuel og elektriske fly vil gradvis kunne fjerne utslippene helt. Det arbeides intenst over hele verden for å finne måter å redusere og fjerne utslippene. Kilde: IATA

9 Luftfarten betaler for sitt klimaavtrykk
NHO Luftfarts utgangspunkt er at forurenser skal betale Samtidig: De rimeligste tiltakene bør tas først Miljøtiltak må være målrettede og ha faktisk effekt Luftfarten er siden 2012 underlagt EUs kvotesystem I tillegg betaler flyselskapene på innenlands flyginger en CO2-avgifte på nær en halv milliard Og så fra 1. juni 2016: flypassasjeravgift på 80 NOK (pluss moms innenlands) på alle flyginger i og ut fra Norge NHO Luftfart er svært kritisk til innføringen av denne avgiften

10 En flypassasjeravgift har ingen klimaeffekt – hvorfor?
Skatten er begrunnet i miljø, men gir ingen miljøeffekt fordi: Luftfarten er (som allerede nevnt) med i EUs kvotesystem Fastlagt kvotetak i Europa (- 43 % i 2030) Frigjorte kvoter i Norge sendes i prinsippet til andre selskaper i Europa Undergraver kvotesystemets effektivitet Luftfarten i Norge er allerede dobbeltbeskattet ved CO2-avgiften Isolert effekt i Norge av en flypassasjeravgift blir ca tonn CO2, dvs. 1,2 promille av nasjonale utslipp Gir en tiltakskostnad på kr per tonn - kvoteprisen er til sammenligning ca. kr 80 Andre tiltak i Norge koster noen hundre kr per tonn Altså – svært lite kostnadseffektivt også når vi ser bort fra kvotesystemet Grønn Skattekommisjon bekrefter våre innsigelser

11 Insentiver i stedet for nye avgifter eller innblandingskrav
NHO Luftfart arbeider for at det skal tilbys bærekraftig biodrivstoff på norske flyplasser til riktig pris – dette vil gi en faktisk og vesentlig klimaeffekt Det er i dag ikke etablert anlegg som kan produserer de mengder bio jetfuel som bransjen etterspør Et begrenset gode Luftfart bør være en sektor som prioriteres Biofuel er i dag vesentlig dyrere enn vanlig flybensin NHO Luftfart ønsker en modell der dagens CO2-avgift øremerkes til å finansiere innblanding av biodrivstoff Dette kan gjøres gjennom etablering av en fondsløsning, jf. Nox-fondet Dette vil faktisk gi en miljøeffekt og gi Norge en posisjon som ledende innen tilrettelegging av bruk av biodrivstoff innen luftfart


Laste ned ppt "Presentasjon ATM-konferanse 24. mai 2016"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google