Senter for atferdsforskning

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
- Kompetanse Nettvett Hanne Svendsen- PVS kompetanse.
Advertisements

Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
Samhandling.
Kjennetegn ved gode forebyggende tiltak
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Alle elever har rett til et lærings- og oppvekstmiljø uten mobbing.
Trygge organisasjoner
Klasseregler.
Mobbing i barnehagen.
NETTVETT Bjørn Jakobsen.
Veiledning av elever / lærlinger
Fagdag for barne- og ungdomsarbeidere Harebakken 20. november 2013
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Medlem av LC Oslo Christiania siden 1985, og Daglig leder av Stiftelsen Det er mitt valg. •Kunnskap er informasjon kombinert med erfaring, kontekst, fortolkning.
Mobbing i barnehagen?.
Glitre barnehage.
Nulltoleranse for mobbing
BARNS TRIVSEL - VOKSNES ANSVAR
Generelle tiltak og forebygging
Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol - for foreldre med tenåringer
PBL – Jente 14 år Espen, Hugo, Dag Morten, Rune, Tormod og Henrik
Et opplegg for å bygge livskompetanse og samhold
Den systemteoretiske analysemodellen Levanger 20. – 21. april 2006
Olweus spørreundersøkelse Første gangs undersøkelse Grafikk.
"God bagasje på livets reise."
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Handlingsplan mot mobbing
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Hilde Holen / Svein Liane sept -07
Slåtthaug ungdomsskole
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Velkommen til KURS OM SKJULT MOBBING TOVE FLACK
Aggresjon.
KLASSELEDELSE.
HÅNDTERING av BRÅK og URO
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
Mobbing og atferdsproblemer
MOBBING OG RASISME Vg2 H3 Eleven skal kunne forklare hva mobbing og rasisme er, og drøfte forebyggende tiltak.
Hva er viktig for elevers læring?
Velkommen. Agenda  Forventninger  Fag  Klassemiljø  Info fra klassekontakter og Fau.
Er sm En presentasjon for Gvarv Skole/Sauherad Ungdomsskole.
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
1 STOPPING AV MOBBING Mobbingens psykologi Noen sentrale faktorer som bidrar til å skape og opprettholde mobbesituasjoner. Stopping av mobbing Hvordan.
Mobbing. Mobbing defineres som systematisk vold, fysisk eller psykisk, rettet mot et offer og utført av personer eller grupper Se film: Kan man bli kvitt.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Aggresjon. Aggressivitet Begrepet aggressivitet beskriver en stabil tendens til å utføre negative handlinger, noe som kan karakteriseres som et personlighetstrekk.
Hvordan forebygge mobbing?
Mål for skoleåret – «indremedisin»
Kapasitetsbygging i team og organisasjon
Nye regler om skolemiljø og mobbing
Foreldremøte 6.kl..
Med rett til et trygt og godt skolemiljø
ELEVENES ARBEIDSMILJØ
Velkommen til Apalløkka
Ledersamling Olweus- programmet
Hva kan foreldre gjøre for å bidra til et godt og trygt skolemiljø?
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
LESEUTVIKLINGSSKJEMA ET KVALITETSSYSTEM FOR LÆRER OG ELEV
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
KLASSELEDELSE Senter for atferdsforskning Universitetet i Stavanger
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Mobbeombudet i Nordland
Voldsforebyggende opplæring
Klasseregler. Målsetting med dette kapitlet vise hvordan reglene kan arbeides med i klassen for å skape tilslutning og ansvarsfølelse blant elevene vise.
Psykososialt skolemiljø
Velkommen til foreldremøte om
mobbeatferd Former for mobbeatferd
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Senter for atferdsforskning SKJULT MOBBING v/ Tove Flack Senter for atferdsforskning

Ulike former for mobbing Direkte former: Fysisk plaging Verbal trakassering Indirekte former: Baksnakking – ryktespredning Nonverbal trakassering Handlinger som indirekte krenker en annen Digitale indirekte former: Internett, MSN, facebook, hjemmesider

EN MOBBESITUASJON P PP P P P P P P P P P P P PROAKTIV AGGRESIVITET - makt, tilhørighet TILSKUERE REDUSERTE HEMNINGER - oppløsing av ansvar i grupper - psykologisk distanse - legitimering

Bruk av relasjoner for å ramme en annen er et sterkt og effektivt våpen Indirekte metoder tåkelegger gjerningsmannen Aggresjonen kan utøves uten at det får konsekvenser Plagere kan opprettholde status som snille og hyggelige

Ikke alle kan mobbe skjult Manipulering med nettverket krever sosial kompetanse. Muligheten for å manipulere nettverket krever en relativt høy sosial posisjon i gruppa.

Kjønnsforskjeller og indirekte mobbing: Forskningsarbeidene om kjønnsforskjeller knyttet til skjult mobbing er inkonsistente men viser at: Gutter mobber både direkte og indirekte Indirekte metoder karakteriserer jentemobbing i stor grad Forventing til jenter om å være ”snille” kan føre til at aggresjon blir indirekte. Jenter har høy kompetanse på relasjoner og kan trolig være mer raffinerte og utspekulerte når de mobber skjult.

Avdekking Mindre sannsynlig at elevene sier ifra Kun en 5. del av sosial aggresjon fører til motreaksjon. Lærere reagerer oftere i forhold til fysisk og verbal aggresjon

Holdninger som hindrer avdekking Dette er ikke så alvorlig. Hun er nok skyld i det selv. Jenter kan ordne opp og bli venner bare de snakker ut . Resultat : Mangelfull avdekking av hva som faktisk skjer. Tiltak som ikke virker

Riktig fremgangsmåte når en får mistanke om skjult mobbing: Alltid undersøke kommunikasjonen som skjer mellom elevene når: Elever blir stille og tilbaketrukne Når elever blir utagerende og vanskelige Foreldre eller barn kommer og forteller at de selv eller andre blir utsatt for mobbing.

Observasjon Tilstand i skolen: Lærere har lite teoretisk kunnskap om observasjon av samspill og Lite praktisk erfaring med systematisk og gjennomtenkt observasjon av samspill

Hvordan bruke observasjon som verktøy for å avdekke mobbing? Å observere samspill dreier seg om å samle så konkret og detaljert informasjon som mulig om hva elever sier og gjør i forhold til hverandre når de er sammen. Nedtegnelse skal ikke inneholde tolkning

Kommunikasjonsverktøy består av verbale og nonverbale uttrykk og kombinasjon av disse : Kroppslige bevegelser Kroppslige forflytninger Kroppslig plassering Uttrykk i øyne og ansikt Øyekontakt Ord – lyder – tonefall

Bisgaard (1994) : For lærere og pedagoger bør det å iaktta være en ervervsplikt

Samtale Hvordan kan skolen avdekke mobbing gjennom samtaler med elever?

Elevsamtaler som egner seg for å avdekke mobbing gir informasjon om: Vennestruktur i klassen Ønsket vennestruktur i klassen Den enkelte elevs sosiale posisjon, popularitet Innflytelse Positiv og negativ kommunikasjon mellom elever Positive og negative holdninger til medelever

Det vil bli utgitt et hefte om avdekkende samtaler( eventuelt nettutgave) som inneholder: Samtale mal Hvordan gjennomføre samtalen Hvordan analysere resultatene Avdekkingsverktøyet er utprøvd på åtte skoler, og har har vist seg å ha svært god evne til å avdekke hvem som mobber skjult og hvem som blir offer for slik mobbing

Avdekking Avdekking må være grundig nok før en går inn og setter grenser. Det krever fokus og tid for å avdekke jentemobbing Husk å være skriftlig!

Forebygging Det krever mindre ressurser å forebygge skjult mobbing enn å avdekke, stoppe og bearbeide mobbing Satsing på forebygging vil kunne øke livskvaliteten for mange elever og redusere omfanget av psykiske belastninger og skader som påføres barn og unge gjennom mobbing. For å bli i stand til å følge §9A i opplæringsloven må skolen klare å forhindre at ekskluderende klassekulturer oppstår.

For å bygge inkluderende klassemiljøer må læreren: etablere en god og tillitsfull relasjon til den enkelte elev fange opp de sosiale strukturene og prosessene som foregår i klassen.

Hvem har du et godt forhold til? Hvem har du en litt ” anonym/ diffus ”relasjon til (verken god eller dårlig)?   Hvilke elever har du et vanskelig forhold til? Hva karakteriserer Kommunikasjonen mellom dere? Hva vet du om den eleven, hvordan den har det, hvilke interesser den har, hvordan eleven trives? Hvordan skal du systematisk opprette et godt forhold til alle elever?

Systematisk arbeid med å bygge gode relasjoner mellom alle elevene Bevisst sammensetning i gruppe arbeid Gjøre stille jenter mer synlige for de andre elevene på en usynlig måte Samarbeid med foreldre om å gi elevene mulighet til å bli kjent med mange

Forebyggende tiltak Legge til rette for at elevene skal reflektere over vennskap, kommunikasjonskultur og mobbing. Snakke om skjulte mobbe teknikker. Markere at denne typen atferd er like uakseptabelt som slag og spark Kurs om skjult mobbing for alle lærere og foreldre på 5 trinn

Forebyggende tiltak Være en god rolle modell – behandle elevene med respekt Sette grenser når det trengs Godt samarbeid mellom skole og hjem Godt samarbeid mellom hjemmene