”Dette må vi da ha råd til”

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HISTORISK OG FREMTIDIG OVERSIKT OVER:
Advertisements

Et helhetlig barnevern i Oslo
Kommunesektorens interesse- og arbeidsgiverorganisasjon
Grupperefleksjon
- Hovedrolle eller birolle
START. Debatt for mer mangfold, mer aktivitet og bedre demokrati i Norges største parti..
NÆRINGSVENNLIGE ASKVOLL SEMINAR FOR POLITIKERE 22.APRIL 2013.
Effektivisering av VA-sektoren – bakgrunn for VARFIN prosjektet Statssekretær Frank Jenssen.
KOMMUNEVALGET 2011 FAGFORBUNDETS KAFFEKURS Tema: Privatisering.
Utfordringer til UH-sektoren: Hvordan finner vi tonen? Statssekretær Kyrre Lekve UHRs dekanskole 3. februar 2010.
Kommunestruktur og tjenestekvalitet - og nogo attåt
Norsk Ledelsesbarometer 2013 Presentasjon Ledernekonferansen Lederne Stein Stugu 14/
Levanger og Verdal som kvalitetskommuner
Utarbeidet av Synovate MMI v/ Kathrine Steen Andersen Februar 2008 Rapport for Postbanken Parforhold og økonomi 2008.
Ungdommens Bystyre 21 januar 2011 Erlend Jordal (Høyre)
Statsråden Framtidens lokaldemokrati Hvilken rolle og mulighet skal kommunesektoren ha? Regjeringens tanker for framtidens lokaldemokrati.
Tone Marie Nybø Solheim, direktør helse og velferd KS
BMS på gausdøl BUKERUNDERSØKELSER DIALOG VIRKSOMHETSSTYRING
Partnerskapet mellom stat og kommune i NAV-kontoret. Hvordan brukerne kan stimulere til utvikling av NAV- kontorene? Honoratte Muhanzi Kashale Samarbeidsforum.
ROTARYS OMDØMME PÅL ROSENVINGE DISTRIKTSLEDER 2310 PUBLIC RELATIONS.
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Lovens formål Rundskriv Q-21/2012
Kurt Orre Rådmann Nøtterøy kommune
Forventninger til samhandlingsreformens betydning for funksjonshemmede Hva er, hvem har behov for koordinerte tjenester?
FRAMTIDENS OMSORGSTJENESTER 2007 – 2030 MESTRING MULIGHETER MENING SBL, Bergen Halvor Holmli, leder RO.
Trondheim 23.august 2007 Å kunne velge å bo hjemme lengst mulig – en sentral verdi for de fleste.
Samhandlingsreformen i et kommunalt perspektiv
M. Haanæs Slik kan det gjøres Eksempler og resultater fra ulike prosjekt i PRO tjenesten i Holtålen kommune.
Fra resultat til veien videre Prosjekt: Nasjonal satsing for utprøving og evaluering av familieråd i Norge Av Sturla Falck Avslutningskonferanse 8. desember.
Produktivitet og kvalitet i kommunale tjenester Innlegg av Kommunalminister Erna Solberg – Forum for økonomistyring
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Hva er god kvalitet i eldreomsorgen? Faglig Forum for helse og sosialtjenesten, Oslo juni 2003 Politisk rådgiver Roger Iversen, KRD.
Noen rettslige problemstillinger vedrørende elektronisk samhandling i offentlig sektor Prof. Dag Wiese Schartum, Senter for rettsinformatikk, Avdeling.
Kommunale reformer – virkninger og bivirkninger
Prosjektleder Inger Svendsrud
Brukertilfredshet og KOSTRA
Statssekretær Frank Jenssen 9-k seminar Hankø 11. mars 2004 Modernisering i kommunesektoren 1.Situasjonen – hva er problemet 2.Regjeringens politikk og.
ASSS-RÅDMANNSMØTE Drammen, 7. september 06. ADMK 2006 Mange store pågående saker Forvaltningsreformen NAV-reformen Konsultasjonsordningen m.m. Oppfølging.
Strategiseminar 12K- 12 mars 2008 Det grenseløse oppdraget Adm dir Olav Ulleren, KS.
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
K R I S T I A N S A N D K O M M U N E Kan finansierings- systemer brukes for å bedre produktivitet? Om ISF I Kristiansand.
Hjemmel og styrke til å styre fastlegene? Tromsø 25. mai 2010.
Kompetanse og lønn – innspill/ utfordringer i Forutsetning og bakteppe: En arbeidsgiverorganisasjon, men tett dialog med kommunene som tjenesteyterne.
Hvordan kan stat og kommune være brobyggere mellom offentlig sektor og innbyggerne? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Servicekonferansen 2003.
BYENES GEOGRAFI FLYTTING, NABOLAGSENDRINGER OG BOLIGMARKED.
Tjenestepensjonens Uføretrygd Utdanningsforbundet Gunnar Rutle
Omsorg Solidaritet samhold © Fagforbundet Vest-Agder høsten 2005 Fagforbundet Vest-Agder Velkommen Representantskapsmøte 27.september 2005.
Lokal og sentral statsforvaltning Statsforvaltningen består av to hoveddeler: Den sentrale statsforvaltningen (statsadministrasjonen). Her finner vi departementene.
Samvalg i målavklaringsprosessen under rehabiliteringen Sykehuset Innlandet HF, Divisjon Habilitering og rehabilitering Fagråd 2011.
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
Kommunal planlegging.
Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør SHP-konferansen, Hamar
Den politiske styringskjeden
Å gjøre de usynlige tjenestene synlige
Kvalitetskommuneprogrammet
FRIE BRUKERVALG: KONSEKVENSER FOR LOKALDEMOKRATIET
Medarbeidertilfredshet i kommunene
”Dette må vi da ha råd til”
KS Utredning og Dokumentasjon
De viktigste resultatene
Kvalitetsarbeid i Haldens kommunale barnehager betyr ALLE MED!
Sør-Odal - Kommunesammenslåing.
Ulvejakt og media.
”Dette må vi da ha råd til”
Følgeevaluering av Innherred Samkommune
Faglig arena Arkivverket
Innspillskonferanse folkehelsemeldingen
Hvem stemmer på hvilke partier?
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Rammer og føringer Det offentlige i Norge kjøper inn varer.
Utskrift av presentasjonen:

”Dette må vi da ha råd til” Date ”Dette må vi da ha råd til” Senior manager Helge Dønnum PricewaterhouseCoopers Seniorkonsulent Hallgeir Aalbu SWECO Eurofutures

Definisjon Forventningsgapet er forskjellen mellom Date Definisjon Forventningsgapet er forskjellen mellom – det brukere av offentlige tjenester og folk flest ønsker – og det som det offentlige tjenesteapparatet er i stand til å tilby Forventningsgap til kommunal tjenesteproduksjon

Undersøkelsen Hvor stort er forventningsgapet? Date Undersøkelsen Hvor stort er forventningsgapet? Forskjeller mellom befolkningsgrupper? Hvordan vurderes tjenestekvaliteten? Var det bedre før? Forventningsgap til kommunal tjenesteproduksjon

Forventningsgapet til kommunal tjenesteproduksjon Date Forventningsgapet til kommunal tjenesteproduksjon Forventningsgap til kommunal tjenesteproduksjon

Forventningsgapet følger ikke tradisjonelle skillelinjer i politikken Date Forventningsgapet følger ikke tradisjonelle skillelinjer i politikken Forventningsgap til kommunal tjenesteproduksjon

Date De som arbeider i kommunal sektor er mer positive enn andre, spesielt de som arbeider i sentralforvaltningen Forventningsgap til kommunal tjenesteproduksjon

Store forskjeller mellom sektorene Date Store forskjeller mellom sektorene Forventningsgap til kommunal tjenesteproduksjon

Tjenestene er bedre nå enn for 5-10 år siden Date Tjenestene er bedre nå enn for 5-10 år siden Forventningsgap til kommunal tjenesteproduksjon

Hva eller hvem skaper forventningsgapet? Date Hva eller hvem skaper forventningsgapet? Forbedret privatøkonomi Fra 2001 har den private inntektsutviklingen løpt fra den kommunale 1980 2006 Disponibel inntekt husholdninger Løpende inntekter i kommunesektoren Forventningsgap til kommunal tjenesteproduksjon

Storting og regjering Hva eller hvem skaper forventningsgapet? Date Politikerne våre Hva eller hvem skaper forventningsgapet? Storting og regjering Forventningsgap til kommunal tjenesteproduksjon

Oljepengene Hva eller hvem skaper forventningsgapet? Date Forventningsgap til kommunal tjenesteproduksjon

Mediene Hva eller hvem skaper forventningsgapet? Date Forventningsgap til kommunal tjenesteproduksjon

Eldrebølgen Hva eller hvem skaper forventningsgapet? Alder Date Forventningsgap til kommunal tjenesteproduksjon Alder

Kommune-Norge Forventningsgapet skapes også i lokalpolitikken Date Forventningsgap til kommunal tjenesteproduksjon

Faglige interesser Hva eller hvem skaper forventningsgapet? Date Forventningsgap til kommunal tjenesteproduksjon

Drivkraft eller svøpe? 87 % Date Drivkraft eller svøpe? 87 % ”Brukernes krav og forventninger er en spore til kvalitets- og tjenesteutvikling” 57 % ”Brukernes krav og forventninger styrker arbeidsmiljøet” 22 % ”Brukernes krav og forventninger svekker tjenestens omdømme” Forventningsgap til kommunal tjenesteproduksjon

Hvordan tette gapet? Date Forventningsgap til kommunal tjenesteproduksjon

Forventningsgapet + + + Planleggings gap Prioriterings- gap Date Forventningsgapet Planleggings gap Vi planlegger for det vi tror folk bør og vil ha - ikke det de faktisk forventer Prioriterings- gap Fravær av reelle prioriteringer av omfang og kvalitet i standarder og mål for offentlige tjenester Leveranse-gap Vi leverer ikke det vi lover Kommunika-sjonsgap Løftene er urealistiske + + + Før leveransen Under leveransen Forventningsgap til kommunal tjenesteproduksjon

Barne- og ungdomskolen Date Barne- og ungdomskolen Forventningsgap til kommunal tjenesteproduksjon

Medieoffer eller medieaktør? Date Medieoffer eller medieaktør? Ærlighet om ting som ikke er godt nok Få fram de gode sakene Kommunesektoren er en tjenesteleverandør! Forventningsgap til kommunal tjenesteproduksjon

Supplerende aktører finnes. Skal vi motarbeide eller samarbeide? Date Supplerende aktører finnes. Skal vi motarbeide eller samarbeide? Forventningsgap til kommunal tjenesteproduksjon

Samarbeide med regjeringen om rammene til kommunene Date Samarbeide med regjeringen om rammene til kommunene Forventningsgap til kommunal tjenesteproduksjon

”Dette må vi da ha råd til” Date ”Dette må vi da ha råd til” Senior manager Helge Dønnum PricewaterhouseCoopers Seniorkonsulent Hallgeir Aalbu SWECO Eurofutures