Digitale tekster og mapper Fantastiske verktøy eller bortkastet tid.. Hvorfor skal vi lagre i digitale mapper ? Er det like bra å bruke ringpermer?
Digital kompetanse og digital mappevurdering
Hvorfor digitale mapper Program for digital kompetanse 2004-2008 Digitale mapper som verktøy for å utvikle: Digital kompetanse Basisferdigheter i norsk, matematikk og engelsk Vanligvis skal foredrag bygges opp etter hvorfor og hvordan metoden.. Dette blir ikke så veldig forskjellig… Når skal man egentlig begynne å bli digitalt kompetente Jeg er spent på hvordan læringsmålene i digital kompetanse i den nye læreplanen som kommer blir seende ut… Det poenget vi ofte glemmer er at de aller fleste elevene kommer til skolen med en viss digital kompetanse… heller ikke på dette området er de tomme glass som skal fylles, men viktige medspillere i sin egen læring og utvikling. Vi velger….
Læringsmål og metodebruk Styrt lek som læringsmetode. Bruk av IKT og digitale medier oppleves som lek ”Spille på PC” Mottagerbevissthet Det gir mulighet for reelle mottagere og publisering av egne tekster og oppgaver Respons fra ulike deltagere Gevinster ved tidlig bruk av IKT
Dagliglivskompetanse Vi skal gi elevene redskaper til å takle det samfunnet de skal ut i … eks… Kommunisere Være en del av et fellesskap Håndtere penger Være en E-borger med alt dette innebærer…… Ha fokus på det samfunnet elevene skal ut i ….ikke det vi lever i nå.
Gi IKT et pedagogisk innhold Ikke kun IKT for å lære å bruke hardware og software MEN…. Bruk av IKT som pedagogisk metode knyttet til læring av målene i de enkelte fag. VÆRE KREATIVE OG SE ETTER MULIGHETENE =0) IKT-metodikk ASTROD - prosjekt
Digitale mapper - Drammen Utviklingsgruppen i Drammen jobber med å lage nye digitale mapper for elevene.
MIN SIDE – MLG PRIVAT PUBLIC Private = elever, foresatte og lærere har tilgang til filene. Public= filene er tilgjengelig for all users MLG. Må se på en løsning for ekstern side for de eldste elevene? (transparent del) Mine arbeider (private/public) Når eleven lagrer skal den ha mulighet for å hake av for public for å angi om arbeidet skal publiseres eller ikke. PRIVAT Digital læringsbok(Private) Organisert etter fag Hovedområder innen for faget Elevarbeider PUBLIC Meg selv – mine mål (Public) Presentasjonen av eleven selv. Eleven legger ut minst en presentasjon i året. Målark (Private) Blogg (Public) Konferanser/elevsamtaler (Private) Ikon Elever og foreldre lesertilgang Samarbeidsposjekter (Public) Elevene oppretter samarbeidsområder knyttet til spesifikke prosjekter HJEM/SKOLE samarbeid(Private) Elever og foreldre skivetilgang Diskusjonsforum Brukes til 14 dagers evalueringer, slik at foreldre og elever kan kommentere tilbake.
Digitale trinnrom
Generelt innhold Presentasjon av eleven Mål for eleven Tekst, hvem er jeg Bilde Mål for eleven Evt .målark Læringsstrategier
Vi har mappene… hva nå ? Det å ha digitale mapper å lagre i er ikke det samme som digital mappevurdering. Digital metodikk krever: endring av undervisningspraksis endring av læringspraksis
Det er lurt å utvikle en slags årsplan for når ulike typer elementer skal legges inn i mappen. Måned: Hva: Metode August ”Meg selv” Scanne inn tegning og evt. tekst eller Tegne seg selv i Paint og skrive inn signaturen. September Alfabetet Helord Bruke mal. Endre farge på de bokstavene og helordene man mestrer. Oktober Leseprøve - norsk Voice Recorder Mp3 – format November Desember Dette skal jeg jobbe med i det nye året. Mine beste arbeider Liste i Word Velge inn arbeider fra arbeidsmappa til presentasjonsmappa Januar Skulptur Lage snøfigurer ute. Digitale bilder. Februar Mars Jeg en kunstner Lage malerier/tegninger som scannes inn. April Jeg en forfatter Velge en av skrivestundbøkene som scannes eller skrives inn. Det går også an å bruke kamera og ta bilde. Mai norsk Slik skriver jeg Scanne inn eks. på håndskrift Juni
En plan for 5.trinn kan se slik ut: Måned: Hva: Metode August ”Meg selv” PowerPoint Digital bilde September Leseprøve norsk engelsk Slik skriver jeg Voice Recorder Mp3 – format Scanne inn eks. på håndskrift Oktober Læringsmåter, slik lærer jeg best Legge inn arbeid med en fagtekst. Bruk av læringsstrategi. Begrunnelse for valg av metode. November Diverse tester. Carlsten Kåre Johnsen M-4 Bruke Excel til å lage egne kurver for utvikling og fremgang Desember Dette skal jeg jobbe med i det nye året. Mine beste arbeider Liste i Word Velge inn arbeider fra arbeidsmappa til presentasjonsmappa Januar Skulptur Lage snøfigurer ute. Digitale bilder evt. Video. Refleksjonslogg. Februar Landet mitt Lage en presentasjon i PowerPoint Mars Jeg en kunstner Lage malerier/tegninger som scannes inn. NB! Eleven skriver en refleksjonslogg som legges ved. April Jeg en forfatter Bruk av VCT Fortelling Skrive fortelling i Word Mai Juni Andre arbeider: prosjekter som for eksempel ”Romertiden” eller ”Det gamle Hellas” arbeider i norsk grammatikk digitale tester og prøver målområdeark elevsamtalereferater arbeid med læringstrategier/metoder legge inn resultater fra ukeslutt og fredagstester
Begrensninger eller muligheter
Min mappe – valg dere må gjøre Gjøre valg i forhold til hvilke arbeider de ønsker å publisere. Mer fokus på underveisvurdering og utvalg etter hvert som elevene blir eldre. ( elevsamtaler ?) Publisering Transparent del (hjemmeside HIVE)
Digital mappe som samarbeids-verktøy mellom hjem og skole Foreldre som brukere av LMS Foreldrene skal ha tilgang til den digitale mappa til sin elev gjennom sin egen brukerkonto. Digital mappe Infodel skole – hjem Arbeidsmappe Presentasjonsmappe mm
Faglig innhold i mappa Innholdet i mappa er arbeider utviklet digitalt Dvs. ulike typer digitale filer Vanlige arbeider som er digitalisert
Digital dokumentasjon & digitale arbeider Vi kan dokumenterer læring og utvikling gjennom: Tekst Bilde Video Animasjoner Presentasjoner Lyd mm Minner dere om at vi ser på mappa som en mulighet til å dokumentere Det å stadig oppdage nye muligheter er også vår form for lek…. Arbeid oppgaver Arbeidsformer Prosess Produkt
Hva putter man så egentlig i den digitale mappa Hva putter man så egentlig i den digitale mappa ? Gruppe/trinnarbeider Individuelle arbeider
Tegninger som scannes
..eller digitale tegninger
Bruke tegninger til faglige presentasjoner Mål/metode IKT ferdighet: Tegne i Paint Jobbe med PowerPoint Animere presentasjoner Bruke autofigur funksjon Mål/innhold NSM: Plantens deler Gjøre seg kjent med vårplanter
Fokus på elevaktive og skapende arbeidsmetoder Utnytte nye metoder for dokumentasjon
Bruke digitale bilder for å dokumentere læring og arbeid
Tredimensjonal form kunst & håndverk
Praktiske forsøk Flyte-synke
..med egenproduserte fartøyer
Sammensatte tekster Et bilde snakker tusen språk.... JIPPI! dust HMMMPRF #!ZX! Du er en dust De hvisker sikkert om meg De syntes sikkert at jeg er dum. De er så slemme… Nye krav i Kunnskapsløftet Et bilde snakker tusen språk....
Animasjoner
Hva kom først… høna eller egget ?
Oppgave Når jeg tenker på våre årsplaner.. Hva er det naturlig for oss å putte i den digitale mappa? Hvordan kan vi lage en forpliktende plan for vår skole/kommune ift mappevurdering og innhold i mappene?