Digitale tekster og mapper Fantastiske verktøy eller bortkastet tid..

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Advertisements

Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Forskning og utvikling
Mappevurdering Et redskap for dokumentasjon, vurdering og læring Kurset IKT og læring Høgskolen i Lillehammer, 3. mai 2010.
Publisering på internett
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Forside/oversikt Fag / tema Passer i språkfag Trinn Alle alderstrinn
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
Hva skal vi lære? TEMA: Sør Amerika Hvilke hav omgis verdensdelen av
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
 Pålogging  Hva må du kunne (IKT)  Brukergrensesnitt og vindushåndtering  Min datamaskin  Filbehandling – bruk av utforsker  Nettsøk.
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Fag / tema Natur- og miljøfag Trinn 2. – 7.trinn
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
Sammensatte tekster. Oversikt over dagens økt • Basis ferdighetene vi skal jobbe med: – Lese, skrive, muntlig, digital • “Storytelling” – Focus on irregular.
DET DIGITALE VERKTØYET I HAGEN BARNEHAGE
Nyttig presentasjonsverktøy Basert på lysark / plansjer
1 (Helst) alle, men minst 1 i gruppa oppretter følgende: Personlig hjemmeside (indexside) Lenkeside / Generell faglig ressurside (Side med generelle allmennlærerfaglig.
VELKOMMEN TIL VIK SKOLE
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Hva er Fronter.
Nye websider for Sørli skole
Bokpresentasjon Oslo.
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Muntlige presentasjoner
Programvare som stimulerer barn til lek, og kreativ og skapende bruk
Programvare som stimulerer barn til lek, og kreativ og skapende bruk
Sammensatte tekster.
Høgskolen i Oslo Litt om vurdering. Vurdering l Vurdering for utvelgelse og eventuell sertifisering, enten i videre utdanning eller for å søke jobb. Dette.
Høgskolen i Oslo Litt om LMS. Hva er et LMS? l Et internettbasert, brukeravgrenset system for elektronisk kommunikasjon, publisering av elektroniske filer.
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
En beskrivelse av IKT i skolen Sett fra en lærers ståsted
Forside/oversikt Fag / tema Sosial kompetanse, Norsk og KRL Trinn
FORELDREMØTE I KORSVOLLTOPPEN BARNEHAGE 24 SEPTEMBER 2008
Drammensskolen ønsker foresatte velkommen inn i FRONTER
Mandag 8. November Powerpoint..
Hverdagen for Ruth og Sissel.
Åskollen skole Drammen
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Digital kompetanse - for hvem og hvordan?. Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å.
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2007 /2008
PORTEFOLIO Ekrom skole.
Merete Aagesen Silje Oksavik Guro Maaø Nilssen Ketil Lønnum
Kristiansund videregående skole Vurdering uten karakter Bruk av LMS (Classfronter) Nettverkssamling i Stjørdal, 3. – 4. mai 2007.
©Bergen kommune Byrådsavdeling for barnehage og skole 1 Eksamen Klagerett, hjelpemidler Klagerett Fylkesmannen Hjelpemidler under sentralt.
Verktøy for kreativ og språklig produksjon NKUL etterutdanning Halden september 2009 Karin Dahlberg Pettersen Berit Hope Blå
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
:58 Ullensaker1 Svarlogg.
FORELDREMØTE 1. KLASSE 11. MARS 2015.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Deltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Heltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Etikk og nettvett Eva Marie, Heidi og Mona.
Fagdag psykisk helsetjeneste, 12.mai 2009 Tina Skarheim, Velkommen Bakgrunn Litt om KS Dagen i dag.
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning.
IKT i læring - Verdensveven Samling 2 23.september.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Skriving i begynneropplæringa
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for A IT-seksjonen, LU.
Digital mappevurdering - eller? IKT og MAPPEVURDERING Anne Anne Fængsrud
Norges offentlige utredninger NOU 2003: I første rekke Forsterket kvalitet i en grunnopplæring for alle ___________________________________________________________.
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
REKLAMEFILMPROSJEKT NORSK OG MARKEDSFØRING Sundvollen
IKT – prosjekt i barnehagen Mål: Dokumentasjon av hverdagen vår.
Mappevurdering Mappe innebærer at elevene tar vare på ulike former for arbeid, slik at de kan dokumentere både den kompetansen de Definisjon Mappevurdering.
Fag / tema Digital kompetanse som støtte og verktøy i ulike fag på ulike trinn Trinn 3.trinn og oppover Elever skal få trening i å se mulighetene ved å.
Overgang for elever med spesielle behov
Forside/oversikt Fag / tema Kunst og Håndverk Trinn Ungdomstrinnet
Fag / tema Samfunnsfag Trinn
Utskrift av presentasjonen:

Digitale tekster og mapper Fantastiske verktøy eller bortkastet tid.. Hvorfor skal vi lagre i digitale mapper ? Er det like bra å bruke ringpermer?

Digital kompetanse og digital mappevurdering

Hvorfor digitale mapper Program for digital kompetanse 2004-2008 Digitale mapper som verktøy for å utvikle: Digital kompetanse Basisferdigheter i norsk, matematikk og engelsk Vanligvis skal foredrag bygges opp etter hvorfor og hvordan metoden.. Dette blir ikke så veldig forskjellig… Når skal man egentlig begynne å bli digitalt kompetente Jeg er spent på hvordan læringsmålene i digital kompetanse i den nye læreplanen som kommer blir seende ut… Det poenget vi ofte glemmer er at de aller fleste elevene kommer til skolen med en viss digital kompetanse… heller ikke på dette området er de tomme glass som skal fylles, men viktige medspillere i sin egen læring og utvikling. Vi velger….

Læringsmål og metodebruk Styrt lek som læringsmetode. Bruk av IKT og digitale medier oppleves som lek ”Spille på PC” Mottagerbevissthet Det gir mulighet for reelle mottagere og publisering av egne tekster og oppgaver Respons fra ulike deltagere Gevinster ved tidlig bruk av IKT

Dagliglivskompetanse Vi skal gi elevene redskaper til å takle det samfunnet de skal ut i … eks… Kommunisere Være en del av et fellesskap Håndtere penger Være en E-borger med alt dette innebærer…… Ha fokus på det samfunnet elevene skal ut i ….ikke det vi lever i nå.

Gi IKT et pedagogisk innhold Ikke kun IKT for å lære å bruke hardware og software MEN…. Bruk av IKT som pedagogisk metode knyttet til læring av målene i de enkelte fag. VÆRE KREATIVE OG SE ETTER MULIGHETENE =0) IKT-metodikk ASTROD - prosjekt

Digitale mapper - Drammen Utviklingsgruppen i Drammen jobber med å lage nye digitale mapper for elevene.

MIN SIDE – MLG PRIVAT PUBLIC Private = elever, foresatte og lærere har tilgang til filene. Public= filene er tilgjengelig for all users MLG. Må se på en løsning for ekstern side for de eldste elevene? (transparent del) Mine arbeider (private/public) Når eleven lagrer skal den ha mulighet for å hake av for public for å angi om arbeidet skal publiseres eller ikke. PRIVAT Digital læringsbok(Private) Organisert etter fag Hovedområder innen for faget Elevarbeider PUBLIC Meg selv – mine mål (Public) Presentasjonen av eleven selv. Eleven legger ut minst en presentasjon i året. Målark (Private) Blogg (Public) Konferanser/elevsamtaler (Private) Ikon Elever og foreldre lesertilgang Samarbeidsposjekter (Public) Elevene oppretter samarbeidsområder knyttet til spesifikke prosjekter HJEM/SKOLE samarbeid(Private) Elever og foreldre skivetilgang Diskusjonsforum Brukes til 14 dagers evalueringer, slik at foreldre og elever kan kommentere tilbake.

Digitale trinnrom

Generelt innhold Presentasjon av eleven Mål for eleven Tekst, hvem er jeg Bilde Mål for eleven Evt .målark Læringsstrategier

Vi har mappene… hva nå ? Det å ha digitale mapper å lagre i er ikke det samme som digital mappevurdering. Digital metodikk krever: endring av undervisningspraksis endring av læringspraksis

Det er lurt å utvikle en slags årsplan for når ulike typer elementer skal legges inn i mappen. Måned: Hva: Metode August ”Meg selv” Scanne inn tegning og evt. tekst eller Tegne seg selv i Paint og skrive inn signaturen. September Alfabetet Helord Bruke mal. Endre farge på de bokstavene og helordene man mestrer. Oktober Leseprøve - norsk Voice Recorder Mp3 – format November Desember Dette skal jeg jobbe med i det nye året. Mine beste arbeider Liste i Word Velge inn arbeider fra arbeidsmappa til presentasjonsmappa Januar Skulptur Lage snøfigurer ute. Digitale bilder. Februar Mars Jeg en kunstner Lage malerier/tegninger som scannes inn. April Jeg en forfatter Velge en av skrivestundbøkene som scannes eller skrives inn. Det går også an å bruke kamera og ta bilde. Mai norsk Slik skriver jeg Scanne inn eks. på håndskrift Juni

En plan for 5.trinn kan se slik ut: Måned: Hva: Metode August ”Meg selv” PowerPoint Digital bilde September Leseprøve norsk engelsk Slik skriver jeg Voice Recorder Mp3 – format Scanne inn eks. på håndskrift Oktober Læringsmåter, slik lærer jeg best Legge inn arbeid med en fagtekst. Bruk av læringsstrategi. Begrunnelse for valg av metode. November Diverse tester. Carlsten Kåre Johnsen M-4 Bruke Excel til å lage egne kurver for utvikling og fremgang Desember Dette skal jeg jobbe med i det nye året. Mine beste arbeider Liste i Word Velge inn arbeider fra arbeidsmappa til presentasjonsmappa Januar Skulptur Lage snøfigurer ute. Digitale bilder evt. Video. Refleksjonslogg. Februar Landet mitt Lage en presentasjon i PowerPoint Mars Jeg en kunstner Lage malerier/tegninger som scannes inn. NB! Eleven skriver en refleksjonslogg som legges ved. April Jeg en forfatter Bruk av VCT Fortelling Skrive fortelling i Word Mai Juni Andre arbeider: prosjekter som for eksempel ”Romertiden” eller ”Det gamle Hellas” arbeider i norsk grammatikk digitale tester og prøver målområdeark elevsamtalereferater arbeid med læringstrategier/metoder legge inn resultater fra ukeslutt og fredagstester

Begrensninger eller muligheter

Min mappe – valg dere må gjøre Gjøre valg i forhold til hvilke arbeider de ønsker å publisere. Mer fokus på underveisvurdering og utvalg etter hvert som elevene blir eldre. ( elevsamtaler ?) Publisering Transparent del (hjemmeside HIVE)

Digital mappe som samarbeids-verktøy mellom hjem og skole Foreldre som brukere av LMS Foreldrene skal ha tilgang til den digitale mappa til sin elev gjennom sin egen brukerkonto. Digital mappe Infodel skole – hjem Arbeidsmappe Presentasjonsmappe mm

Faglig innhold i mappa Innholdet i mappa er arbeider utviklet digitalt Dvs. ulike typer digitale filer Vanlige arbeider som er digitalisert

Digital dokumentasjon & digitale arbeider Vi kan dokumenterer læring og utvikling gjennom: Tekst Bilde Video Animasjoner Presentasjoner Lyd mm Minner dere om at vi ser på mappa som en mulighet til å dokumentere Det å stadig oppdage nye muligheter er også vår form for lek…. Arbeid oppgaver Arbeidsformer Prosess Produkt

Hva putter man så egentlig i den digitale mappa Hva putter man så egentlig i den digitale mappa ? Gruppe/trinnarbeider Individuelle arbeider

Tegninger som scannes

..eller digitale tegninger

Bruke tegninger til faglige presentasjoner Mål/metode IKT ferdighet: Tegne i Paint Jobbe med PowerPoint Animere presentasjoner Bruke autofigur funksjon Mål/innhold NSM: Plantens deler Gjøre seg kjent med vårplanter

Fokus på elevaktive og skapende arbeidsmetoder Utnytte nye metoder for dokumentasjon

Bruke digitale bilder for å dokumentere læring og arbeid

Tredimensjonal form kunst & håndverk

Praktiske forsøk Flyte-synke

..med egenproduserte fartøyer

Sammensatte tekster Et bilde snakker tusen språk.... JIPPI! dust HMMMPRF #!ZX! Du er en dust De hvisker sikkert om meg De syntes sikkert at jeg er dum. De er så slemme… Nye krav i Kunnskapsløftet Et bilde snakker tusen språk....

Animasjoner

Hva kom først… høna eller egget ?

Oppgave Når jeg tenker på våre årsplaner.. Hva er det naturlig for oss å putte i den digitale mappa? Hvordan kan vi lage en forpliktende plan for vår skole/kommune ift mappevurdering og innhold i mappene?