Vil vi egentlig endres? Endringer og de myke sidene våre.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
”Jakten på det gode liv går via selvfølelsen
Advertisements

v/Trine Aakermann faglig leder Dysleksi Norge
SERIE: Bønn som forvandler Ikke tenk for smått om bønn. luk
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Teknologi i klasserommet
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Fra ord til liv Mars 2011.
Elevenes røst 3 Omar Mekki, IMTEC.
-ikke bare for zippylæreren…
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Hønefoss politistasjon
RÅDGIVERROLLEN Refleksjon over rådgivers roller og funksjoner.
Mestring og forebygging av depresjon
Inn i læringens landskap.... Elever skal lære på skolen, men elever må også lære å lære.
Ved Jan og Synne Platander Elverum 29/10
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Omstilling uten nedbemanning
Om smidig brukerkommunikasjon Smidig 2011 Johannes Brodwall Steria Norway.
Vårt Lokalsamfunn En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker,
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Hvordan få til endringer? Johan Grieg Alberts 7. Oktober 2004
Hvordan åpne døren inn til en verden med produserende elever?
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Iterate.no The Lean Software Development Consultancy Prolog: Case 2 ‣ Et prosjekt fra gamledager ‣ Prosjektleder sa “Godt nok!” ‣ Kunden sa “Hva?? Skal.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
NKIs erfaring med Læringspartnere
Den gode lærer Elevrådskonferansen 2009 Petter Hagen 4. november 2009.
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
12 Reflekterende lesing.
Skriveprosessen – …fra tanke i hodet til tekst i skriveboka…

Team og teamdynamikk viktig for leveranseevnen
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
ABRAHAM MASLOW (BILDE).
OTH – Åfjord 30.april. 2 faktorer som er kritiske for motivasjonen, og som læreren kan påvirke:
I dag snakker vi om psykiske problem:
HVOR VIKTIGE ER PISA- RESULTATENE? HVOR STOR VEKT SKAL VI LEGGE PÅ DEM? Jan Ubøe, professor i matematikk NHH.
Vår historie – og Guds I serien ”Smittende tro” Meland kyrkje 2011.
ZIPPYS VENNER Du står fritt til å gjøre denne presentasjonen mest mulig til din egen. Legg gjerne til konkrete bilder og tekst du ønsker å ha med, og du.
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i;
Oppgaver Hva er hovedforskjellen mellom barnehage- og skoletradisjon?
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
TANKENS MAKT DET UMULIGE - MULIG KFL/04
Workshop Wiki/ Blogg Wiki. Hva er en wiki? wiki betyr fort, rask, hurtig, hastig (Hawaii) et personlig publiseringsverktøy gratis, åpent for.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Møte med det norske arbeidsmarkedet.
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Forhandlingsteknikk Hva vet forskere om forhandlinger?
Læringsledelse og rolleforståelse i voksenopplæringen
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
«Sammen om læring» - Finstad skoles visjon
Lederkurs - Studentliv1 Organisasjonskultur Lederkurs - Studentliv2 Populærdefinisjon ”Organisasjonskultur er den måten vi gjør tingene på her hos oss”
….ViBeR… i farta Vi er på vei!.
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Utskrift av presentasjonen:

Vil vi egentlig endres? Endringer og de myke sidene våre

SW Development (20+ years) Project management (10+ years) Scrum Master (4+ years) CSM, CSPO, CSP, PSM I and PSM II 3 Scrum gatherings 2 Coachcamps Sten Johnsen (Bouvet) Agile Coach (2 years) Trained by –Lyssa Adkins & Michael Spaid (Agile Coaching Institute) –Jürgen Appello (Management 3.0) Publications – en-johnsen/ en-johnsen/ Psychotherapist –Working with intimate relationships

Vil vi egentlig endres?

Nei

… eller Det kommer litt an på!

Vi liker forutsigbarhet 10 måter å få vekk magefettet! 3 ting du ikke gjør på en første date Se de 5 beste vinneraksjene Hvordan få vekk magefettet Dette gjør du ikke på en første date De beste vinneraksjene

Backfire effekten Forer-effekten Eksponeringseffekten Bekreftelsesbias Oppmerksomhetsblindhet Kognitiv Bias

Vi er ikke tenkende mennesker som føler men følende mennesker som tenker! António Damásio

Endringer impl. i teamene Endringsbehov i team? Beste forbedringene nærmest der det skjer Drevet fram av ansatte

Teamet

"Et team er to eller flere mennesker som er gjensidig avhengig av hverandre for å oppnå et felles mål." Hva er et team? Teamet er derfor: ● Relasjonsbyggende ● Utfordrende ● Trygghetsskapende ● Læringsarena

Hvor effektive er de? 491 prosjekter ferdigstilt av team fra deltagere. Tydelig merkbart lavere for team > 7 personer Graf hentet fra Mike Cohns bok: Succeeding with Agile

Hvor mange timer koster det? For å ferdigstille samme-størrelse prosjekt trenger et team på personer 4 ganger så mange timer som et team på 5-7 personer

Hvor lang tid bruker de? “Large teams (twenty-nine people) create around six times as many defects as small teams (three people) and obviously burn through a lot more money.” Phillip Armour i Communications of the ACM: Produktvitetsstudie av store og små team

Hvorfor midt i mellom? Små team Sårbar overfor sykdom (Buss-faktoren) Tilstrekkelig kompetanse? Tilstrekkelig erfaring? Store team n(n-1)/2

Mange relasjoner! n(n-1)/2: 3 personer 7 personer 11 personer 20 personer 3 relasjoner 21 relasjoner 55 relasjoner 190 relasjoner

Hva kan gå galt i en relasjon? Det meste: Mistenksomhet Projeksjoner Kommunikasjon Forventninger

Vi tar med oss en “arv” Lærer oss mestringsstrategier Benytter disse ubevisst i relasjoner Relasjonene er en læringsarena

Dan Pink Økonomisk belønning –Kreativt arbeid: Ingen/negativ effekt –Monotont enkelt/automatisk arbeid: Noen effekt

Hva skal til? Autonomitet –I hvilken grad kan jeg planlegge min egen arbeidshverdag? Mestring –Er dette noe jeg får til om jeg anstrenger meg litt? Mening –Betyr det jeg gjør noe for noen? Gjør jeg andres hverdag (bare bittelitt) bedre?

Rosenthal - Jacobson (1966) 18 grunnskoleklasser (18 lærere) 3 klasser på hvert årstrinn Skjult IQ-test i begynnelsen og slutten av skoleåret Lærerne gitt navnene på 20% (tilfeldig utvalgte elever) og presentert som begavede Pygmalion effekten

Være flink eller bli bedre? Bli bedre “Oppgavene er læringsverktøy” “Bruk anledningen til å trene deg på problemløsing” Være flink “Score viser dine konseptuelle og analytiske evner” “De flinkeste løser flest oppgaver” Forsøk å løse så mange som mulig” Dr. Heidi Grant Halvorson Hvem løste flest oppgaver?

Anbefalinger Ha tro på dine ansatte og kolleger –“Ja, jeg vet dette er vanskelig, men jeg vet også at du har kompetansen, kreativiteten og erfaringen til å dra dette i land!” Gjør plass til utforskning og læring –“Det viktigste vi skal oppnå de neste 4 ukene er en bedre forståelse av domenet her. Fantastisk om vi får levert noe kunden trenger også samtidig!” Sørg for at alle har det store bildet –“Vi skal være best i verden på formidling av sanseinntrykk!”

Takk for oppmerksomheten!