Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Iterate.no The Lean Software Development Consultancy Prolog: Case 2 ‣ Et prosjekt fra gamledager ‣ Prosjektleder sa “Godt nok!” ‣ Kunden sa “Hva?? Skal.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Iterate.no The Lean Software Development Consultancy Prolog: Case 2 ‣ Et prosjekt fra gamledager ‣ Prosjektleder sa “Godt nok!” ‣ Kunden sa “Hva?? Skal."— Utskrift av presentasjonen:

1 iterate.no The Lean Software Development Consultancy Prolog: Case 2 ‣ Et prosjekt fra gamledager ‣ Prosjektleder sa “Godt nok!” ‣ Kunden sa “Hva?? Skal jeg betale for at dere skal gjøre arbeidet på nytt, som dere burde levert med god nok kvalitet I første omgang???!!!??”

2 iterate.no The Lean Software Development Consultancy Refaktorisering er en viktig nøkkel til suksess i programvareutvikling, men hvordan får man til en fornuftig strategi for dette?

3 iterate.no The Lean Software Development Consultancy Kim Leskovsky ‣ Iterate AS ‣ Oslo Lean Meetup ‣ Prosjektleder ‣ Rådgiver ‣ Utvikler ‣ CodeCamp 2010 hos Kent Beck

4 iterate.no The Lean Software Development Consultancy Refaktorisering ‣ Lean SW/ Mary Poppendieck: ‣ “Optimize the whole” -> “Appreciate the system” ‣ Kent Beck: “Mikrooptimalisering vs suboptimalisering vs optimalisering” ‣ Eric Evans: “Refactoring is the redesign of software in ways that do not change its functionality”

5 iterate.no The Lean Software Development Consultancy Refaktorisering ‣ Mekanisk: ‣ Mikro: Dele opp metoder etc ‣ Patterns: Gjør om koden til å benytte patterns ‣ Feedback-drevet: Bake inn nyerhvervet domenekunnskap

6 iterate.no The Lean Software Development Consultancy Hvorfor refaktorisere? ‣ Redusert kompleksitet og økt lesbarhet: ‣ Lettere å håndtere endringer ‣ Billigere å vedlikeholde ‣ Mindre duplisert kode: ‣ Økt kvalitet ‣ Færre feil ‣ En domenemodell som speiler “virkeligheten” ‣ Bedre kjennskap til kodebasen

7 iterate.no The Lean Software Development Consultancy Kost nytte – refaktorisering som investering Kost Nytte

8 iterate.no The Lean Software Development Consultancy Cost benefit – refactoring as an investment Cost Benefit

9 iterate.no The Lean Software Development Consultancy Case 1 ‣ Lite team ‣ Arvet en “klump” av arbeide fra et annet team ‣ 25 moduler brukte “klumpen” ‣ Kort tid til leveranse

10 iterate.no The Lean Software Development Consultancy Case 1 ‣ Torde ikke gjøre en eneste endring i “klumpen” før tester var på plass ‣ Små enheter med arbeide: test -> refactor, test -> refactor

11 iterate.no The Lean Software Development Consultancy Case 1 ‣ Hvordan gikk det? ‣ Vet ikke

12 iterate.no The Lean Software Development Consultancy Case 2 ‣ … så hva skjedde??...

13 iterate.no The Lean Software Development Consultancy Case 2 ‣ … så hva skjedde??... ‣ Vi endte opp med å ikke refaktorisere

14 iterate.no The Lean Software Development Consultancy Case 2 ‣ Hvordan gikk det? ‣ Det gikk lukt åt #%¤?”#¤%!!!

15 iterate.no The Lean Software Development Consultancy Case 3 ‣ Nyutviklingsprosjekt ‣ 6-8 i teamet ‣ Premisser; ‣ Hyppige protoyper ‣ Liten domeneforståelse -> Avhengig av å kunne vise funksjonalitet for å få livsviktig feedback på vår forståelse

16 iterate.no The Lean Software Development Consultancy Case 3 ‣ Slet med balansen mellom å holde kodekvaliteten og hastigheten høy ‣ Duplikate biblioteker –> uforklarlige feil ‣ Ulik kodestil ‣ Ulik oppfatning av kvalitet ‣ … ‣ Prioriterte ”feil” refaktoriseringsoppgaver

17 iterate.no The Lean Software Development Consultancy Case 3 ‣ Ukentlige refaktoriseringsmøter ‣ Gjennomgang av kode for synkronisering av stil og oppfatning av kvalitet ‣ Gjennomgang av alle nye biblioteker ‣ ”Produkteier” til stede på møtene ‣ Valgte ut ukens refaktoriseringsoppgaver ‣ Viktigst: Satte refaktorisering på agendaen

18 iterate.no The Lean Software Development Consultancy Case 3 ‣ Hvordan gikk det? ‣ Leverte alltid på tid og budsjett

19


Laste ned ppt "Iterate.no The Lean Software Development Consultancy Prolog: Case 2 ‣ Et prosjekt fra gamledager ‣ Prosjektleder sa “Godt nok!” ‣ Kunden sa “Hva?? Skal."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google