Namsos; Karrieresenteret, NAV, Norskopplæringen, Flyktningetjenesten

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

PRESENTASJON FOR NUMEDAL VGS OPPSTART HØST 2012 TEMA: MIGRASJON PROSJEK TITTEL: TRAVELOGUES COMENIUS MULTILATERAL SCHOOL PARTNERSHIPS Comenius prosjekt.
Bruk av Jobpics som verktøy i veiledning
Fra introduksjonsbedrift til språkpraksis
Fylkesnettverk karriereveiledning UTDANNINGSVALG
Språkpraksis Hvor har du språkpraksis?
Veiledningsverktøy og tiltak
RÅDGIVERROLLEN Refleksjon over rådgivers roller og funksjoner.
Organisering av PTF Vg1RM
Bilder fra fagdag i Namsos:
Det er MIN kropp det gjelder! Et sunnere liv for jenter og kvinner med somalisk kulturbakgrunn Pilotprosjekt høsten 2009.
Visjoner For oppvekstsektoren: Barn og unge først! For elevene på Seiersten: Study more, get smarter! For ansatte på Seiersten: Vi åpner nye dører …
Janita Flem Spesialrådgiver, Forvaltningsenheten Bærum kommune janita
NES VIDEREGÅENDE SKOLE
KARRIEREPLAN SVOLVÆR BARNE- OG UNGDOMSSKOLE 2006/07
\\55. • Nytt fag i grunnskolen: UTDANNINGSVALG \\55 Formål: • Skape helhet og sammenheng i grunnopplæringen • Bidra til at flere foretar kunnskapsbaserte.
Prosjekt ”Mestring av hverdagen” Utvikling av aktivitetstilbud tilpasset personer med nevrologiske skader eller sykdommer.
Fag / tema Natur- og miljøfag Trinn 2. – 7.trinn
Karrieresenterets studietur til Nederland 6. – 12. april 2014.
Arbeidsretting av norskopplæringa
Ny forskrift til opplæringsloven § 9-2 Retten til nødvendig rådgiving
UTDANNINGSVALG I GJØVIK KOMMUNE
Berit Bratholm : BREDBÅNDSPROSJEKTET DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.
Godt innhold i avklaring
ARBEIDSRETTET REHABILITERING METODEUTVIKLING
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
En smakebit fra Telemark
CIP - karriereveiledningsmodell
Karrieresenterets studietur til Belgia april 2012.
Fylkesnettverk for karriereveiledning i Nord-Trøndelag Namsos, april 2013.
Karriereveiledning som virkemiddel?.
Velkommen til samling om rådgiving 23. – 24. oktober 2013.
Karriereveilednings- prosjektet 2-årig prosjekt helhetlig system for karriereveiledning i fylket heve kompetansen til aktørene i utdannings- og yrkesveiledninga.
Agenda Praktisk opplegg med WIE fra Bø vgs Praktisk opplegg med WIE fra Porsgrunn vgs Jobpics v/Guri Espedalen, Sauherad u-skole Erfaringer med kurset.
Karrieresenteret, siden sist… Organisatorisk –Gått over i ordinær drift som en partnerskapsorganisasjon –Fått vårt administrative hjem i TFK –Nedskalering.
Borre ungdomsskole
Programfag til valg Et individuelt tilpasset opplegg.
UTDANNINGSVALG.
Berit Bratholm BREDBÅNDSPROSJEKTET DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.
Mandal videregående skole - vi bryr oss ”Hospitering på videregående skole” - utprøving av utdanningsprogram. Et samarbeid mellom ungdomsskolen og videregående.
Fagdag på DH: Stilhistorie – vg1
Kvalifiseringssenter for innvandrere INN
Karriereveiledning for innvandrere
UTDANNINGSVALG i det 13.årige skoleløpet. Hele skolens ansvar! Elev Foresatt Lærer Karriereveileder Rektor Skoleeier Lokalt næringsliv.
OVERGANGEN FRA GRUNNSKOLE TIL VIDEREGÅENDE SKOLE.
Foto: Helén Eliassen oppfølging og opplæring på praksisplass Gode erfaringer fra Havstein og Rica INN og CHOICE.
ERFARINGSSEMINAR 11.MAI 2004 DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.
Kommunekonferansen 10. februar 2009 Status og samarbeid med kommunene ved Tor Saglie, Arbeids- og velferdsdirektør.
0. KLASSE – Velkommen til foreldremøte.
Utdanningsvalg for skoleåret 2015 –
Karrieresenteret i Nord-Trøndelag Petter Renbjør / Heidi Skaret Barsøe Karriereveiledning av flyktninger Quality Airport Hotel Gardermoen 12. og 14. september.
Kompetanse for mangfold Erfaringer fra arbeidet med minoritetsspråklige elever ved Grong videregående skole.
 Erkjennelse av at det en har gjort så langt ikke er tilstrekkelig  En kan ikke gjøre mer av det som ikke fungerer  Ønske om bedre samarbeid og samhandling.
Flyktninger – Hva kan tiltaksbedriftene bidra med? Johan Martin Leikvoll.
Kompetanse for mangfold Grong voksenopplæringssenter Om oss Lokaler Ant. deltakere Ant. ansatte Norskopplæring Grunnskole Samarbeid.
Karriereveildningsarbeid ved Hemnes sentralskole.
Karriereveiledning nyankomne flyktninger Alta Birgitte Daae Finn Magne Spjelkavik.
Foto: Carl-Erik Eriksson 22. September 2016 – Hege Sotberg Kvalifiseringssenter for innvandrere - INN.
Karrieresenteret i Nord-Trøndelag Petter Renbjør / Heidi Skaret Barsøe
Fagkurs for inkludering av innvandrere i arbeidslivet - helse, renhold, barnehage og kjøkken.
Informasjon fra rådgiver 8. trinn
Karrieresenteret i Nord-Trøndelag Petter Renbjør / Heidi Skaret Barsøe
RÅDGIVERNETTVERK Vefsn Grane Hattfjelldal
Larvik integreringsmottak- hvordan utnytte ventetiden?
Karrieresenterets studietur til Belgia april 2012
Visste du at: Karrieresenteret i Nord-Trøndelags historie strekker seg 8 år tilbake i tid? Etableringen av senteret var del av et bredt forankret arbeid.
Prosjekt: Styrket kompetanseutvikling i arbeidslivet. Innhold
Nettverk for karriere-veiledning
FORELDREMØTE 8. TRINN Rådgiver –Thomas Kvalvik Siri Myhren Petersen
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

Namsos; Karrieresenteret, NAV, Norskopplæringen, Flyktningetjenesten

Eksterne samarbeidspartnere Namsos mottakssenter (Hero Norge)Ledelsen og informasjonskonsulent og tiltakskonsulent Trykkeri for produksjon av karrieremappe og dyrekort Fotograf for å ta bilder fra lokalt arbeidsliv Reklamebyrå for å lage oppsett og design av bildekort og maldokumenter for oppleggene til ressursbank på hjemmesiden

Målgruppe i prosjektperioden Dreining etter behov Deltagere i norskopplæring spor 2 og 3 ved opplæringssenteret, ca. 30 deltakere, de begynner å beherske språket, flere av disse har vært/skal i språkpraksis Bosettingsklare elever som sitter i asylmottak, tidlig i norskopplæringen, de snakker lite norsk. Bruk av tolk

Namsosmodellen Kompetanseoverføring 2 Fagdager som Karrieresenteret har arrangert, Fagdager som vi har deltatt på sammen med lærere og veiledere i Flyktningetjenesten, Nav og norskopplæringen. Arbeidsgruppemøter med fagstoff om karriereveiledning Deltakelse på lærermøter med tema karriereveiledning og bruk av Jobpics og dyrekort Møter med enkeltlærere og veiledere Møter med rektor Trekantsamtaler 15 gruppeveiledninger med lærer tilstede Deltakelse på yrkesmesse for å lære om arbeidslivet lokalt

Jobpics og dyrekort i praksis

Temamøter, fagdager, trekantsamtaler, møter

Tiltak Målgruppe: Elever i norskopplæringen Gruppeveiledning med lærer tilstede Individuelle samtaler Trekantsamtaler med lærer Deltakelse på yrkesmesse som Nav arrangerte for arbeidssøkere og andre interesserte Målrettet språkpraksis Metoder: Flipover, tavle, PowerPoint, internett: Via vår egen nettside…, fri tale, dialog, bruk av bildekort, WIE, SØT-modell, Jobbkompass, hjemmearbeid, CIP, karrieremappe, Youtube, rollespill/praktisk intervjutrening.

Tiltak Målgruppe: Hero mottak. For bosettingsklare beboere. Somaliske menn, somaliske kvinner, etniske uigurer fra Kina, syriske menn og kvinner, eritreiske menn og kvinner. Ca 50 beboere. Seks ulike grupper. Kvinner og menn adskilt. Informasjon og gruppeveiledning delvis med ansatte tilstede. Ellers kompetanseoverføring i møte med veilederne. Metoder: Med telefontolk. PowerPoint, internett: (Via vår egen nettside…), fri tale, dialog, bruk av Jobpics Tema: Utdanning, arbeidsliv og yrker i Norge. ++

Bruk av bildekort

Bruk av dialog, bildekort, WIE, nettressurser, PowerPoint og tolk

Bruk av Karrieremappe og CIP

Jobbsøking, intervjutrening, rollespill

Yrker og arbeid i Norge www.karriere-nt.no Yrkesmesse, besøk på arbeidsplassen, hospitering, spisset språkpraksis  Bruk av bøker, bilder og nett. Årsplan for arbeidslivsfag i samarbeid med oss  www.karriere-nt.no

Namsosmodellen Del 2. Modell for faget utdanningsvalg (tilpasset målgruppen og norskfaget og samfunnsfaget) Utarbeidelse av årshjul, overganger samhandling Utarbeidelse av web-siden (organisere webverktøy m.m) Utvikle verktøy (stillingsbase/bedriftsbase) Lokalt næringsliv Informasjonsmateriell (brosjyrer, plakater, mappe) m.m Arbeidsgruppene er slått sammen. Oppmøtevansker. Nye deltakere Før: (Hege og Kristin: skole) (Petter, Tore og Vigdis: Lokalt næringsliv) (Inger og Heidi: Digital komp. Web)

Erfaringer