Namsos; Karrieresenteret, NAV, Norskopplæringen, Flyktningetjenesten
Eksterne samarbeidspartnere Namsos mottakssenter (Hero Norge)Ledelsen og informasjonskonsulent og tiltakskonsulent Trykkeri for produksjon av karrieremappe og dyrekort Fotograf for å ta bilder fra lokalt arbeidsliv Reklamebyrå for å lage oppsett og design av bildekort og maldokumenter for oppleggene til ressursbank på hjemmesiden
Målgruppe i prosjektperioden Dreining etter behov Deltagere i norskopplæring spor 2 og 3 ved opplæringssenteret, ca. 30 deltakere, de begynner å beherske språket, flere av disse har vært/skal i språkpraksis Bosettingsklare elever som sitter i asylmottak, tidlig i norskopplæringen, de snakker lite norsk. Bruk av tolk
Namsosmodellen Kompetanseoverføring 2 Fagdager som Karrieresenteret har arrangert, Fagdager som vi har deltatt på sammen med lærere og veiledere i Flyktningetjenesten, Nav og norskopplæringen. Arbeidsgruppemøter med fagstoff om karriereveiledning Deltakelse på lærermøter med tema karriereveiledning og bruk av Jobpics og dyrekort Møter med enkeltlærere og veiledere Møter med rektor Trekantsamtaler 15 gruppeveiledninger med lærer tilstede Deltakelse på yrkesmesse for å lære om arbeidslivet lokalt
Jobpics og dyrekort i praksis
Temamøter, fagdager, trekantsamtaler, møter
Tiltak Målgruppe: Elever i norskopplæringen Gruppeveiledning med lærer tilstede Individuelle samtaler Trekantsamtaler med lærer Deltakelse på yrkesmesse som Nav arrangerte for arbeidssøkere og andre interesserte Målrettet språkpraksis Metoder: Flipover, tavle, PowerPoint, internett: Via vår egen nettside…, fri tale, dialog, bruk av bildekort, WIE, SØT-modell, Jobbkompass, hjemmearbeid, CIP, karrieremappe, Youtube, rollespill/praktisk intervjutrening.
Tiltak Målgruppe: Hero mottak. For bosettingsklare beboere. Somaliske menn, somaliske kvinner, etniske uigurer fra Kina, syriske menn og kvinner, eritreiske menn og kvinner. Ca 50 beboere. Seks ulike grupper. Kvinner og menn adskilt. Informasjon og gruppeveiledning delvis med ansatte tilstede. Ellers kompetanseoverføring i møte med veilederne. Metoder: Med telefontolk. PowerPoint, internett: (Via vår egen nettside…), fri tale, dialog, bruk av Jobpics Tema: Utdanning, arbeidsliv og yrker i Norge. ++
Bruk av bildekort
Bruk av dialog, bildekort, WIE, nettressurser, PowerPoint og tolk
Bruk av Karrieremappe og CIP
Jobbsøking, intervjutrening, rollespill
Yrker og arbeid i Norge www.karriere-nt.no Yrkesmesse, besøk på arbeidsplassen, hospitering, spisset språkpraksis Bruk av bøker, bilder og nett. Årsplan for arbeidslivsfag i samarbeid med oss www.karriere-nt.no
Namsosmodellen Del 2. Modell for faget utdanningsvalg (tilpasset målgruppen og norskfaget og samfunnsfaget) Utarbeidelse av årshjul, overganger samhandling Utarbeidelse av web-siden (organisere webverktøy m.m) Utvikle verktøy (stillingsbase/bedriftsbase) Lokalt næringsliv Informasjonsmateriell (brosjyrer, plakater, mappe) m.m Arbeidsgruppene er slått sammen. Oppmøtevansker. Nye deltakere Før: (Hege og Kristin: skole) (Petter, Tore og Vigdis: Lokalt næringsliv) (Inger og Heidi: Digital komp. Web)
Erfaringer