Miriam Bakkeli om resultater fra bacheloroppgaven våren 2010

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Litt mer om PRIMTALL.
Nye internettsider for Høgskolen i Østfold Resultat fra brukerundersøkelse.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
B IBLIOTEKSKURS 2 INFORMASJONSSØK KILDEKRITIKK. ATEKST Du finner ATEKST i Fronter eller på bibliotekets forside. Kun datamaskiner på skolen har tilgang.
Gjenfinningssystemer og verktøy II
”Jeg reiser smart”-kampanjen 26. april – 12. juni 2010
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
1 Arbeidsgruppens forslag til klassifikasjon av læringsobjekter Berit Rolandsen, 2003.
Resultater Kundesenter
Økonomisk kriminalitet: mediabildet og klipp fra nyere undersøkelser
Rådmannen Bruker- og medarbeiderundersøkelser Resultater 2007.
Presentasjon Fylkesbiblioteket i Akershus. Spørreundersøkelse blant bibliotekansatte i Akershus. 1.
Gjenfinningssystemer og verktøy II
Kapittel 14 Simulering.
Undersøkelse om studiegjennomføring og faglig og sosial tilhørighet ved UiB Torunn Valen Mikalsen, 6. november 2009 Torunn Valen Mikalsen.
Lbg/RHS- Evalueringskonferanse 19. og 20. november Midtveisevaluering høst 2002 Resultater fra en brukerundersøkelse Seilet/ Molde/ 19.nov.03/lbg.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
 Strengths:  Intern faktorer ◦ Potensielle interne sterke sider. Sterke sider eller styrker er positive egenskaper, noe organisasjonen er god til og.
Kap 06 Diskrete stokastiske variable
«Nån jävla ordning ska det va’» Små folkebibliotek om Dewey Unni Knutsen, 21. mars 2012.
Ingebjørg Rype NKKI/Nasjonalbiblioteket
Klepp Kvinner Elite m arkedsføringshuset 1 Rapport på merkevareundersøkelse for Klepp Kvinner Elite Januar 2008.
© Synovate Gjennomført av Synovate 21.august 2008 Catibus uke 33 Norsk Fysioterapeutforbund.
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Om Norsk Finansbarometer 2014
Oppland Arbeiderblad Kjønn i kildebruk - Utviklingstrekk over en to års periode.
Post 4, sykehuset Levanger
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Velkommen til Medisinsk bibliotek
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
GRØNNALGER BRUNALGER RØDALGER
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Timesammedag ved Risvollan legesenter(RLS) Evaluering etter 3 år. Stud.med Olav Aune Thomassen og Aage Bjertnæs Spesialist i allmennmedisin.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Foreldreundersøkelse – RSMK mai Invitasjon til 34 foreldre – alle som har e-post 22 svar = oppslutning på 65 prosent 5 tema: informasjon, foreldremedvirkning,
Brukerundersøkelse Klikk Helse (antall respondenter: 439) Gjennomført i perioden 17. septmeber til 29. oktober 2008 Av Innsikt v/ Marta Holstein-Beck.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Gap mellom intensjon og handling?
PROSJEKT: UADRESSERT REKLAME Omnibus: 23. august – 30 august 2006
”Jeg reiser smart”-kampanjen 16. september – 30. oktober 2010.
Norsk Monitor Synovate Norge.
Samdata 2012 Somatikk.
Virksomhetsrapport Oktober Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
Bibliotek i forandring Oppsummert spørreundersøkelse Gjennomført i desember 2010.
SINTEF-undersøkelsen om salting og trafikksikkerhet
Avlevering i praksis KDRS-samling
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer
Undersøkelsen 2009 Kommunikasjon. Innledning Kvantitativ undersøkelse av kommunikasjon Hensikt: ikke nødvendigvis å finne noe nytt, men å danne et bilde.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig
Tidsregistrering v/HiST DATAGRUNNLAG: Evaluering av HiST; en spørreskjemaundersøkelse blant Forskerforbundets medlemmer høsten 2009 v/HiST.
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Klassifikasjonspraksis og klassifikasjonspolitikk Ingebjørg Rype Nasjonalbiblioteket.
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Utskrift av presentasjonen:

Miriam Bakkeli om resultater fra bacheloroppgaven våren 2010 UDK i Norge Miriam Bakkeli om resultater fra bacheloroppgaven våren 2010 Miriam Bakkeli, NKKI den 14. januar 2011

Bacheloroppgaven om UDK Små avklaringer UDK = Universell desimalklassifikasjon UDK= alle versjoner av klassifikasjonsskjemaet Oppgavens mål øke kunnskapen om praktisk bruk av UDK i Norge Oppgaven er (dessverre) klausulert vitenskaplige prosesser for å oppnå pålitelige og reflekterte resultater ble vektlagt mer enn estetikk God veileder i Marit Kristine Ådland, HiO Miriam Bakkeli, NKKI den 14. januar 2011

Miriam Bakkeli, NKKI den 14. januar 2011 Metode Spørreundersøkelse 65 spørsmål hele populasjonen i base Bibliotek http://www.nb.no/baser/bibliotek/avansert.html 64 bibliotek per januar 2010, 63 bibliotek per mai 2010 Svarprosent 55 %! normalt 30-40% 35 svar = enestående. Undersøkelsen var på 12 A4-sider… Mulige svakheter mange forbehold… Gir allikevel entydige resultater Miriam Bakkeli, NKKI den 14. januar 2011

Miriam Bakkeli, NKKI den 14. januar 2011 Litt om UDK og UDCC Litteratur om UDK relativt lite om praktisk bruk Klassifikasjonsskjemaet UDK har trekk fra flere skjematyper enumerative trekk (opprinnelig oversettelse av DDC) analytisk-syntetisk (framgangsmåten) fasettert (Ranganathan arbeidet med UDK) UDCC + utgivere = sant UDC Consortium; en redningsaksjon på 90-tallet vedlikehold, revisjon og utstedelse av lisenser Master reference file 68 000 innførsler Miriam Bakkeli, NKKI den 14. januar 2011

Miriam Bakkeli, NKKI den 14. januar 2011 UDK-versjoner… Minst 25 versjoner av UDK i bruk 23 bruker kun en versjon 5 respondenter bruker kun spesialskjema Fagspesifikke utvidelser av UDK 11 bruker flere versjoner Dette viser noe av mangfoldet til UDK Vinner’n; Høyest hyppighet 19 av 34 enheter: Universella decimalklassifikationen: svenska förkortade upplagan (1977) !!!!! Miriam Bakkeli, NKKI den 14. januar 2011

Miriam Bakkeli, NKKI den 14. januar 2011 …UDK-versjoner… Tabellen viser UDK-mangfoldet: Miriam Bakkeli, NKKI den 14. januar 2011

Miriam Bakkeli, NKKI den 14. januar 2011 …UDK-versjoner Eldre utgaver flere enheter bruker ikke siste reviderte utgave… eksempel: Universal Decimal Classification: International Medium Edition aktiv bruk av 1998-, 1993- og 1985-utgave hos 7 enheter UDC Online i elektronisk format oppdateres jevnlig og tilsvarer medium-utgaven, bare 5 brukere Digitalt eller trykt 6 av 34 anvender digital utgave; 14 % for de svenske utgavene trykt utgave 19, bare én enhet bruker digital utgave (2003) Miriam Bakkeli, NKKI den 14. januar 2011

Miriam Bakkeli, NKKI den 14. januar 2011 Språk i UDK… Ingen dyptgående analyse av språk bestemt ut fra tittel og andre kilder Hovedsakelig skandinavisk og engelsk 24 engelske versjoner 20 svenske versjoner 3 norske versjoner Engelsk er offisielt arbeidsspråk for UDK Norge; utbredt bruk av UDK som er tilpasset det norske skriftspråket! Miriam Bakkeli, NKKI den 14. januar 2011

Miriam Bakkeli, NKKI den 14. januar 2011 …Språk i UDK… Ønskes det en norsk oversettelse av UDK? Urealistisk spørsmål… Altfor mange versjoner… 20 av 34 ønsker norsk oversettelse 14 av disse 20 bruker per i dag svensk utgave (multilingual - skandinavisk) 11. Om det hadde eksistert en norsk oversettelse av den UDK-utgaven dere bruker; tror du ditt bibliotek hadde brukt den norske utgaven istedenfor? Alternativ Antall Ja 20 Nei 7 Vet ikke n 34 Miriam Bakkeli, NKKI den 14. januar 2011

Miriam Bakkeli, NKKI den 14. januar 2011 … Språk i UDK svensk/skandinavisk utgave fra 1977 Hvorfor ønsker hele 14 av 20 en norsk oversettelse av denne? foretrekker de norsk som arbeidsspråk? ønsker de en oppdatering av den 33 år gamle utgaven? Miriam Bakkeli, NKKI den 14. januar 2011

Miriam Bakkeli, NKKI den 14. januar 2011 Norge som UDK-nasjon Norge er ingen stor nasjon, ei heller når det gjelde UDK 2004 100 Jan 2010 64 Mai 2010 63 Endring i 2010 skyldes sammenslåing av bibliotek En nedadgående trend for UDK i hele verden Miriam Bakkeli, NKKI den 14. januar 2011

Miriam Bakkeli, NKKI den 14. januar 2011 Bibliotektyper… UDK brukes av ”fag- eller vitenskaplige bibliotek”! 17 av 34 kun dette svaralternativet samtlige enheter oppga en kombinasjon hvor ”fag- eller vitenskaplige bibliotek” inngår ca 45 % oppfatter seg selv som komplekse bibliotek Eksempel; FAGBIBLIOTEK / VITENSKAPLIGE BIBLIOTEK og BEDRIFTSBIBLIOTEK og MUSEUMSBIBLIOTEK Miriam Bakkeli, NKKI den 14. januar 2011

Miriam Bakkeli, NKKI den 14. januar 2011 …Bibliotektyper Kursiverte svaralternativer har ikke verdi Miriam Bakkeli, NKKI den 14. januar 2011

Hovedgrunner til bruk av UDK Ikke prekodede alternativer… deres tanker ”Dekker faget best” (18) ”Tradisjon” (13) tilsvarer 60 % Noen utsagn var negative… men bare tre enheter har; tanker om eller konkrete planer om å bytte Sammenslåing (2), Mer kompatibelt med andre (1) 65. Hva er hovedgrunnen til at dere bruker UDK som klassifikasjonsskjema? Begrunnelse Antall Dekker faget best 18 Tradisjon 13 Mulighet for mange fasetter 5 Kostbart eller vanskelig å bytte 4 Mer spesifikk enn DDK 3 Høyt nivå av presisjon 2 Best for fagbibliotek, anbefalt Mye brukt blant liknende bibliotek 1 Nyttig med internasjonalt Ikke besvart Miriam Bakkeli, NKKI den 14. januar 2011

Miriam Bakkeli, NKKI den 14. januar 2011 Fagområder… ”Hvilke fagfelt tilhører hoveddelen av deres samling?” - 26 av 34 respondenter oppgir flere verdier Miriam Bakkeli, NKKI den 14. januar 2011

Miriam Bakkeli, NKKI den 14. januar 2011 …Fagområder Resultatliste; 33 ”stemmer” ; 5-gruppa (naturvitenskap) 31 ”stemmer”; 6-gruppa (teknologi, industri, medisin) 15 ”stemmer” 3-gruppa (sosialfag) 11 ”stemmer” 7-gruppa (kunst, underholdning, sport, fritid) overraskende! Høyere rangering av 7-ern enn hva UDK- litteraturen forteller flere enheter har samlinger innen arkitektur og film Miriam Bakkeli, NKKI den 14. januar 2011

Norsk praksis, sted før tid? Lærebøkene sier ”Norsk praksis= sted før tid” Dette klarte dessverre ikke undersøkelsen å avdekke Feilkilder: Flere enheter oppgir at de følger standard siteringsorden og bekrefter samtidig norsk praksis, altså det motsatte… Missforhold mellom bruk av hjelpetabeller og bekreftelse av norsk praksis. De brukte ikke tabeller for sted og tid… Miriam Bakkeli, NKKI den 14. januar 2011

UDK-notasjon og hylleoppstilling UDK er unikt svært spesialiserte og kompliserte emner UDK er derfor et gjenfinningsverktøy! UDK til hylleoppstilling? Et samstemt JA! 60 % ”Hele UDK-nummeret” 30 % ”Ofte hele, men ikke alltid UDK-notasjonen er ikke nødvendigvis brukervennlig… Miriam Bakkeli, NKKI den 14. januar 2011

Emnegjenfinning på hylla… Miriam Bakkeli, NKKI den 14. januar 2011

…Emnegjenfinning på hylla Primærmetode emnegjenfinning på hylla UDK? Skilting? Feilkilder: selv bibliotekarer har vanskeligheter med forståelsen av UDK, og særlig ved spontan browsing på hylla min påstand; brukerne finner ikke emne på hylla gjennom UDK, men eksemplarer Miriam Bakkeli, NKKI den 14. januar 2011

Emnegjenfinning i katalogen… Miriam Bakkeli, NKKI den 14. januar 2011

…Emnegjenfinning i katalogen… 29 % klassifiserer hele samlingen etter UDK Primærmetode emnegjenfinning i katalogen Emneord (27) Fritekst (7)? UDK (6) overraskende! Bibliotekarer? UDK er søkbart hos 30 av 34 Enhetene; ”publikum bruker ikke UDK i søk” Én enhet har veiledning for UDK-søk, men ikke lett tilgjengelig for brukeren… Miriam Bakkeli, NKKI den 14. januar 2011

…Emnegjenfinning i katalogen 68 % klassifiserer ikke hele samlingen etter UDK primærmetode blant disse enhetene er Emneord (13) og Fritekstsøking (11) Altså; emneord er uansett betraktet som den primære emnegjenfinningsmetoden i katalogen! Miriam Bakkeli, NKKI den 14. januar 2011

Miriam Bakkeli, NKKI den 14. januar 2011 Klassifikasjon… Mål av arbeidsinnsats ift klassifikasjon Bygging av numre Hovednumre Hjelpetabeller Andre faktorer Grundighet Spesifisitet Miriam Bakkeli, NKKI den 14. januar 2011

Miriam Bakkeli, NKKI den 14. januar 2011 …Klassifikasjon… Miriam Bakkeli, NKKI den 14. januar 2011

Miriam Bakkeli, NKKI den 14. januar 2011 …Klassifikasjon… Alle klassifiserer noe selv! Hovedmetode; 30 klassifiserer selv 4 henter/importerer poster Sekundær metode; 4 klassifiserer selv 19 henter/importerer poster Henter/importerer poster; de tilpasser UDK-nr Dette vitner om ressursbruk Miriam Bakkeli, NKKI den 14. januar 2011

Miriam Bakkeli, NKKI den 14. januar 2011 …Klassifikasjon… Flere hint om ressursbruk 28 enheter bruker flere hovednumre kun 5 bruker konsekvent ett hovednummer bruk av generell hjelpetabeller 22 av 34 ”Alltid, konsekvent brukt” eller ”Hver gang det trengs” 5 svarer ”Ofte” bruk av spesiell hjelpetabell 15 av 34 ”Alltid, konsekvent brukt” eller ”Hver gang det trengs” Miriam Bakkeli, NKKI den 14. januar 2011

Miriam Bakkeli, NKKI den 14. januar 2011 …Klassifikasjon… Hjelpetabeller alle er i bruk men; forskjellig utvalg av hjelpetabeller i ulke versjoner av UDK mange kombinasjoner gjenspeiler lokale behov Fordeling av bruk generelle hjelpetabeller; Sted(31), Form(25), Person(17), Språk(15), Tid(9), Etniske og nasjonale grupper(9), Materiale(8), Synspunkt(6), Relasjoner med mer(6), Egenskaper(5) Miriam Bakkeli, NKKI den 14. januar 2011

Miriam Bakkeli, NKKI den 14. januar 2011 …Klassifikasjon… Syn på egen praksis mht grundighet ”UDK uttrykker alle de fleste aspekter ved dokumentet” (14) ”UDK uttrykker kun de aspektene som er vesentlig for samlingen” (16) Mitt inntrykk er at 30 av 34 gir uttrykk av at de utøver en balansert grundighet i samlingen Miriam Bakkeli, NKKI den 14. januar 2011

Miriam Bakkeli, NKKI den 14. januar 2011 …Klassifikasjon… Syn på egen praksis mht spesifisitet ”Utrykker klassifikasjonsnummeret emnet for dokumentet så spesifikt som mulig?” ”Hver gang det er mulig” 44% ”Ofte, men ikke alltid” 47 % 91 % av enhetene uttrykker spesifisiteten i dokumentet ”ofte” eller ”hver gang”. Igjen; vitner om ressursbruk Miriam Bakkeli, NKKI den 14. januar 2011

Miriam Bakkeli, NKKI den 14. januar 2011 …Klassifikasjon Mål av arbeidsinnsats ift klassifikasjon Bygging av numre Hovednumre Hjelpetabeller Andre faktorer Grundighet Spesifisitet Undersøkelsen viser at enhetene antakeligvis legger store ressurser i klassifikasjonsarbeidet MEN; søking skjer på emneord, ”leting” på UDK… Miriam Bakkeli, NKKI den 14. januar 2011

Miriam Bakkeli, NKKI den 14. januar 2011 Emneord Trøst å få… 32 av 34 indekserer i tillegg (94 %) emnegjenfinning i katalog skjer ofte via Emneord 68 % bruker et kontrollert vokabular Utbredt bruk av indeksering ved siden av klassifikasjon retter opp stemoderlig behandling av UDK-søking Miriam Bakkeli, NKKI den 14. januar 2011

Miriam Bakkeli, NKKI den 14. januar 2011 Konklusjon… Undersøkelsen avdekker to sett opplysninger: Fakta om UDK i Norge både nyheter og stadfesting hvilke versjoner og språk hvilke del av samlingen klassifiseres og indekseres hvordan er praksisen Emnegjenfinning hylleoppstilling begrunnelse for UDK og framtidsplaner med mer… (mye mer…) Overraskende funn det går klart fram hva UDK egentlig brukes til… Miriam Bakkeli, NKKI den 14. januar 2011

Miriam Bakkeli, NKKI den 14. januar 2011 …Konklusjon Jeg ser at det legges betydelige ressurser i klassifikasjon ved de norske UDK-bibliotekene. De er faglig ”flinke” ut fra det de har svart til meg I tillegg indekserer også bibliotekene. Undersøkelsen avdekker ikke hvor ”flinke” de er til det. Etter hvordan emnegjenfinningen foregår på hylla og i katalogen, kan jeg se at UDK er en hyllesignatur! Det er sannsynligvis mye ressurser og klassifikasjonsinnsats som går med til å skape denne hyllesignatur. Det gir en hylleoppstilling som er uhyre komplisert og vanskelig å forstå for publikum Miriam Bakkeli, NKKI den 14. januar 2011

Miriam Bakkeli, NKKI den 14. januar 2011 Takk for meg Spørsmål? Miriam Bakkeli, masterstudent ved HiO -selvfølgelig innen bibliotek- og informasjonsvitenskap s200312@stud.hio.no Miriam.Bakkeli@gmail.com Miriam Bakkeli, NKKI den 14. januar 2011