Enhet plan- og samfunnsutvikling Hege Hornnæs Alexander Mysen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
UU og Fylkesmannens rolle
Advertisements

Hvordan kan økt arealutnyttelse kombineres med gode bokvaliteter?
Kommunens rolle som samfunnsutvikler er under endring
Regionrådsmøte 28. mai 2013 Hamar kommune v/ Tone Wabakken.
Overordnede føringer – arealplan Innspill fra næringslivet i Sarpsborg • Sunn vekst Nærings- og arbeidsplassutvikling må være fokus og drivkraft også i.
ENGER.
Kommunedelplan for RINGSAKERFJELLET I denne sammenheng:
Ny plan- og bygningslov, plandelen – åssen kan vi bruke den
GRUPPE 14 Bygging i 100-metersbeltetGruppe F
Kommunal planlegging Orientering – Innherred samkommune – Samkommunestyret sak 16/04, – Johannes Bremer LEVANGER KOMMUNE KOMMUNAL PLANLEGGING.
Fylkeskommunenes Akvakulturseminar 2012 Planarbeid.
Generelt om Randaberg Kommunen
Reguleringsplan Vendespor Ski sør -del av Follobanen – nytt dobbeltspor Oslo – Ski Åpent møte
Ved Ola T. Heggem Statssekretær Landbruks- og matdepartementet Jordvern og arealpolitikken.
Skien og Porsgrunn - kommuneplanens arealdeler ENGER.
Velkommen til informasjonsmøte om kommunedelplan for ny E18
Kommunal planlegging Vi er her nå.
Fradeling av boligtomt Jacob Sæthres veg 4 – Klage på avslag
Forslag til kommuneplan 2011 – 2023, arealdelen
FYLKESMANNEN I HEDMARK
Arealpolitikk Ole Haabeth, fylkesordfører Østfold Fylkesordførernes sommermøte 8. aug 2011.
Reguleringsplaner.
Bruk av ulike plantyper og utredninger
Ny plandel i plan- og bygningsloven. 2 Miljøverndepartementet februar 2008 Ny plandel i PBL Ny plandel av plan og bygningsloven Lovforslaget lagt fram.
Elise Nordskag Rådgiver areal og plan Bykle kommune
Verktøy i pbl. Kulturminner, kulturmiljø og landskap.
Planbestemmelser.
Begrensninger og muligheter
Langsiktig arealstrategi
Planer og pågående prosesser som har betydning for næringsutvikling 1 Kommuneplanens samfunnsdel Kommuneplanens arealdel ATP-plan Buskerudbyen.
Tromsø 1.juli 2014 Regiondirektør Marit Helene Pedersen
Kristin Loe Kjelstad 3.juni 2009
Kommunal- og moderniseringsdepartementet Norsk mal: Startside ALTERNATIV A Tips for engelsk mal velg KMD mal ENG under ”oppsett”. Strandsoneforvaltning.
Søkerkurs for tiltakshaver Tirsdag  Går du med byggeplaner til sommeren? Vi inviterer til et enkelt ”søkerkurs” på ca 2,5 timer 20. mars og.
TRAFIKKSIKKERHETSTILTAK LANGS AVLASTNINGSVEI I BYGGEPERIODEN FOR FIREFELTS E6 - Sikring av myke trafikanter gjennom Steinsvingen.
Arealplan, innspill, føringer og framdrift
Forslag til revidert Grøntplan for Oslo
Kommuneplanens arealdel 2015 – 2026 Sarpsborg kommune
Detaljreguleringsplan for Opstad Vest
Forslag kommuneplanens arealdel Januar 2015.
Områderegulering av Bildøytangen, Straumsosen og Branndalsåsen, områda SE1, SE2, SE3 og B1 BILDØYNA 1.
FAKTA om kommunedelplanen som Nore og Uvdal, Sigdal og Rollag har utarbeida i en parallell prosess til verneprosessen for Trillemarka - Rollagsfjell Kommunedelplanen.
RPBA – Hvordan har oppfølgingen vært fra kommunene? Kompetansesamling Year of Soils VFK, plansjef Linda Lomeland.
Forsøk med samordning av statlige innsigelser til kommunale planer (innsigelsesforsøket)
Reguleringsplaner OMRÅDE – OG DETALJREGULERING Grete Sildnes
Reguleringsplan - planprosess
Nesoddtangen Vel Årsmøte Pkt. 8 – Oppgaver for styret i neste periode Utbygging.
Oppfølging av fylkesplan Østfold mot 2050 Arealregnskap Nedre Glomma regionen
Mulighetenes Oppland Regional plan for Rondane - Sølnkletten Bygger på «Fylkesdelplan for Rondane» «Skal legges til grunn for regionale organers virksomhet.
Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.
TEMAMØTE 22. OKTOBER Reiseliv, fritidsbebyggelse, skiløyper/brøyting, landbruk, miljø og utmark. «Bakgrunnsteppe» for arbeidet med kommuneplanens.
Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.
Grunnlag for gode detaljreguleringsplaner Hva forventes av kunnskapsgrunnlaget.
Arealplanlegging Kommunestyret Fagområde - Plan Medarbeidere: Wenche Hagestuen Dale, kommuneplanlegger Gunhild Haugum, arealplanlegger - 2.
Fra idé til ferdig veg Roar Midtbø Jensen, VD NVF 8. September 2010.
Fylkesportalen og fylkesdatabasen - Veien videre… Per Vallner, Fylkesmannen Elin T. Skeide, Østfold fylkeskommune Eldbjørg Solli Lund, Statens Kartverk.
Samfunnssikkerhet i ny plan- og bygningslov Geir Henning Hollup Fylkesmannen i Østfold.
Dialog i plansaker Bodø 21. april Pbl. § 1-1, andre ledd Planlegging etter loven skal bidra til å samordne statlige, regionale og kommunale oppgaver.
1 Kommuneplanen En helhetlig kommuneplan består av: –Samfunnsdel –Arealdel – «Arealplanen» Hensikt: Samordne den fysiske, økonomiske, sosiale, estetiske.
Konsekvensutredning og kunnskapsgrunnlaget Rådgiver Marianne Siiri, plan og miljø plannettverDato Foto: Peter Hamlin.
Arealforvaltning etter plan- og bygningsloven
Langsiktige utviklingsgrenser i Vestfold – praktisk bruk og erfaring
Statusoppdatering for planleggingsarbeid
Samhandling om plan Fylkeskommunens rolle Regionalt planforum
Arealregnskap, fortettingspotensial og arealfordeling Nedre Glomma
Gran Ved rådgiver Per Erik Fonkalsrud
TFKs satsing på jordvern
Fylkesmannen i Buskerud
UU og Fylkesmannens rolle
Reguleringsplan for nytt næringsområde med tilhørende adkomstveg på Ausenfjellet Informasjonsmøte
Utskrift av presentasjonen:

Enhet plan- og samfunnsutvikling Hege Hornnæs Alexander Mysen MERKNADER VED OFFENTLIG ETTERSYN Kommuneplanens arealdel 2015 – 2026 Kommunedelplan kystsonen 2015 - 2026 Enhet plan- og samfunnsutvikling Hege Hornnæs Alexander Mysen Plan og økonomiutvalget 23. oktober 2014

Oppsummering innspill Høringsfristen gikk ut 26. september Arealplanen - 60 høringsuttalelser inkludert 19 innsigelser + en varsel Kystsoneplanen - 30 høringsuttalelser inkludert 6 innsigelser der en av de omfatter 10 områder

Kommuneplanens arealdel 2015 – 2026 Sarpsborg kommune Merknader ved offentlig ettersyn Plan- og økonomiutvalget 23.10.2014

Innsigelser Statens vegvesen, bolig Statens vegvesen, næring Boligområdet B-4.2 ved Bodalsveien begrunnet i for lang gangavstand til kollektiv tilbud Boligområdet B-13.3 Opstadfjellet begrunnet i for lang gangavstand til kollektiv tilbud Boligområdet BA 13.1 ved Vister/ Skredderberget begrunnet i for lang gangavstand til kollektiv. Hensynsone over varslingsområdet for reguleringsplanen til fv 109 Næringsområdene N1 og N2 ved Kalneskrysset (E6) begrunnet med at områdene ligger utenfor langsiktig grense for fremtidig tettbebyggelse i fylkesplanen og for lang gangavstand til kollektiv tilbud Næringsområdet N7 begrunnet med at området kan generere trafikk oppstuving/tilbakeblokkering på E6. Næringsområde BA-N.1 begrunnet i manglende kollektivdekning Næringsområde BA-N2 begrunnet med at området kan generere trafikk oppstuving/tilbakeblokkering på E6.

Innsigelser Fylkesmannen, bolig Fylkesmannen, næring Boligområdet BA-13.1 ved Vister/ Skredderberget begrunnet i jordvern og landskapshensyn, samt fylkesplanens avgrensing. Boligområdet B-13.5 Knattås begrunnet i fylkesplanens avgrensing, eksponering mot landskapsrommet og siluett virkningen fremtidig bebyggelse vil få på åsen Idrettsanlegget Kalnes travbane I-1 begrunnet i jordvern, landskapshensyn og vern om dyrkbar mark. Næringsområdene N-1 og N-2 ved Kalneskrysset (E6) begrunnet i areal- og transporthensyn (drar byggeområdene fra Grålum nordover) Næringsområdet N-7 begrunnet i jordvern, landskapshensyn samt fylkesplanens avgrensing

Innsigelser Fylkeskommunen Fredrikstad kommune Næringsområdene N-1 og N-2 ved Kalneskrysset (E6) begrunnet med at områdene ligger utenfor langsiktig grense for fremtidig tettbebyggelse i fylkesplanen. Næringsområdet N-7 begrunnet med at området er utenfor langsiktig grense i fylkesplanen og av hensynet til ønsket om å bevare historisk kulturlandskap. Boligområde B-13.2 som ligger innenfor fredningsområdet for Opstadfeltet. Fredrikstad kommune peker på trusselen mot egen sentrumsvekst og målsetningen i Bypakka om nullvekst i personbiltrafikken. Næringsområdene N-1 og N-2 ved Kalneskrysset (E6) begrunnet i omfanget på næringsområdene og profilen. Den delen av næringsområdet N-4 på Grålum/Bjørnstad som er nytt i fht gjeldende plan. Begrunnet i omfanget på næringsområdet og profilen.

Fylkesmannen, SVV Fredrikstad k. Fylkeskommunen X Fylkesmannen X X Fredrikstad kommune Fylkes-kommunen 30 X SVV SVV X X 80 6 X 1100 X 176 Fylkesmannen X Fylkesmannen SVV 350 X 74 SVV X Fylkeskommunen 6 16 Fylkesmannen Fylkeskommunen SVV (X) 288 84 SVV – innsigelse dersom planområdet til fv 109 ikke blir underlagt hensynsone Fylkeskommunen – innsigelse til kjøpesenter i bydelssentre SVV X 8 140

Øvrige fokusområder i merknadene Jordvern Opstadfjellet B-13.3 og Greåkerstien Boligfeltet i Bodalsveien B-4.2

Kommunedelplan for kystsonen 2015 – 2026 Sarpsborg kommune Merknader ved offentlig ettersyn Plan- og økonomiutvalget 23.10.2014

Innsigelser Fylkesmannen i Østfold Østfold fylkeskommune Prinsippet om å føre byggeområdene på generelt grunnlag ned til sjøen, er i strid med strandsonevernet (SPR for strandsonen) og byggeforbudet i 100m-beltet (pbl §1-8). Områder som allerede har stor hyttetetthet bør reguleres og i den forbindelse kan byggelinje og avgrensning vurderes nærmere, evt. også mulighet for fortetting. Små hytteområder bør ikke legges inn som enkeltområder uten nærmere overordnet planvurdering (med fritak fra reguleringsplikten). Innsigelsen gjelder delområdene F3, 4, 6, 7, 8, 9 og F10-13. Det er ikke konsekvensutredet hvordan disse samlet vil påvirke utviklingen i strandsonen. Havnene som ligger innerst kilene Hornneskilen og Bukta og i/inntil vernet område, bør ikke utvides. Tiltak her vil påvirke naturverdiene og bakenforliggende våtmarksområder. Område F3 representerer ikke utfylling, men en utvidelse av eksisterende hyttefelt. Er ikke vurdert i forhold til landskapshensyn og eksponering mot sjøen. Område F4 representerer ikke utfylling, men en utvidelse av eksisterende hyttefelt. Utbyggingen vil skje som en forlengelse av dagens hytteområde med hytter eksponert fra sjøen. Område F5 representerer ikke utfylling, men en utvidelse av eksisterende hyttefelt. Utbygging av stort ubebygd område. En utbygging vil føre til et vesentlig større og svært eksponert hytteområde.

Østfold fylkeskommune Fylkesmannen i Østfold

Faglige råd Innspill fra berørte Statens vegvesen er skeptiske til fortetting i områdene BA-1 og BA-2. De mener områdene ligger for langt fra skole, og at de ikke vil være med å styrke Skjeberg stasjonsby som lokalsenter. Fylkesmannen vil som sterkt faglig råd anbefale at det vurderes (og konsekvensutredes) hva en omlegging fra bruksareal (BRA) til bebygd areal (BYA) vil bety for bygninger størrelse og volum og dermed eksponering i landskapet. Flere av innspillene fra velforeninger og privatpersoner dreier seg om fjerning av den regionale dumpeplassen på Haslau. Flere hytteeiere er kritiske til foreslått utvidelse av småbåthavner i nærheten av egen hytte. Velforeningen i Græsdal frykter den økte trafikken som følge av 20 nye hytter i felt F3.

Mulige strategier Enkeltmøter/drøfting med det enkelte organ som har fremmet innsigelse Regionalt planmøte – fellesdrøfting Gå rett på mekling - enkeltvis eller felles

Takk for oss!