Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Arealforvaltning etter plan- og bygningsloven

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Arealforvaltning etter plan- og bygningsloven"— Utskrift av presentasjonen:

1 Arealforvaltning etter plan- og bygningsloven
Kurs for reinbeitedistriktene Stabbursnes/Varangerbotn 11. og 13 august 2015 Vi bryr oss om Finnmark!

2 Plan- og bygningsloven
Samfunnets system for saksbehandling og vedtak om omdisponering av grunn og bebyggelse. Skal sikre at bebyggelse av god kvalitet og hensynet til sikkerhet. De fleste omdisponeringer av grunn behandles etter pbl. Unntak: el-anlegg, verneområder, verneobjekter. Byggesaksbestemmelsene bryr vi oss mindre med. Vi bryr oss om Finnmark!

3 Prinsipper for planlegging etter pbl.
Ansvaret ligger i kommunestyret. Offentlige organer og private kan fremme planforslag. Kommunen er forpliktet til å legge til rette for medvirkning fra de som blir berørt. Berørte parter skal få tilsendt planen på høring. Kommunen bestemmer hva arealene i kommunen skal brukes til, både private og offentlige arealer. Staten kan fremme og vedta egne reguleringsplaner. Prosessen skal tilrettelegge for medvirkning. Vi bryr oss om Finnmark!

4 Plan- og bygningslovens planhierarki
Kommunal planstrategi Kommunen skal en gang i hver valgperiode ta stilling til om kommuneplanen eller deler av den skal revideres. Kommuneplanens samfunnsdel (lovpålagt) Kommuneplanens arealdel (lovpålagt) Reguleringsplan Områderegulering Detaljregulering Reguleringsplan der det er stilt krav om det i kommuneplanens arealdel eller ved større bygge- og anleggstiltak. Vanligvis enten områderegulering eller detaljregulering. Vi bryr oss om Finnmark!

5 Kommunale planer Kommuneplanens samfunnsdel
Ikke arealplan, men kan gi føringer for framtidig arealbehov og arealdisponering. Angir mål og strategier Legges til grunn for kommunens virksomhet. Ikke juridisk bindende, men gir politiske føringer. Kan få inn formuleringer om sikring av reindriftens arealgrunnlag. Vi bryr oss om Finnmark!

6 Kommuneplanens arealdel
Fastlegger arealbruken i hele eller deler av kommunen. Plankart, planbestemmelser og –beskrivelse. Juridisk bindende for nye tiltak/utvidelser. Svært viktig plandokument for reindriften. Når planen er godkjent, er løpet kjørt. Da er det kun snakk om eventuell erstatning. Vi bryr oss om Finnmark!

7 Kommuneplanens arealdel

8 Arealformål i kommuneplanens arealdel
Bebyggelse og anlegg (ofte m/krav om reguleringsplan). Samferdselsanlegg og teknisk infrastruktur Grønnstruktur (friområder, parker o.l.) Forsvarets virksomhet. Landbruks, natur- og friluftsområder samt reindrift Areal for nødvendige tiltak i landbruk og reindrift. Areal for spredt bolig-, fritids- eller næringsbebyggelse. Bruk og vern av sjø og vassdrag Kan innføre hensynssoner, bl.a. for reindrift. Kan inneholde retningslinjer om begrensinger av virksomhet og vilkår for tiltak for å ivareta interessen i sonen. Vi bryr oss om Finnmark!

9 Planprosessen Oppstart av arbeidet med kommuneplanen arealdel skal kunngjøres. Planprogram utarbeides og sendes på høring. Formålet med planen. Beskrivelse av prosessen. Plan utarbeides og sendes på høring - 6 ukers frist. Det skal legges til rette for medvirkning. Plan sendes på høring – minimum 6 ukers frist. Alle kan komme med høringsuttalelse. Plan vedtas i kommunestyret. Reinbeitedistriktene bør trekkes inn ved utarbeiding av planen, og må vurdere innholdet i planforslaget. Vi bryr oss om Finnmark!

10 Innsigelse Betyr at kommunen ikke kan godkjenne planen selv.
Planen må til Kommunal- og moderniserings-departementet (KMD) til godkjenning. Statlige sektormyndigheter, Sametinget og fylkeskommunen kan fremme innsigelse. Fylkesmannen er sektormyndighet for reindrift. Fylkesmannen kan mekle i innsigelsessaker. Kommuneplanens arealdel kan ikke påklages. Kan fremmes merknader og innsigelse. Innsigelse er mer enn en innvending. Distriktene har ikke innsigelsesrett. Innsigelser behandles politisk i KMD, og resultatet vil være politisk betinget. Dagens regjering er svært tilbakeholdne med å overprøve det kommunale selvstyret. Vi bryr oss om Finnmark!

11 Begrenset adgang til omkamp
Det kan ikke fremmes mot forhold som det tidligere har vær fremmet innsigelse mot før etter 10 år. Det kan ikke fremmes innsigelse mot forhold som det kunne vært fremmet innsigelse mot i tidligere plan før etter 10 år. Det kan ikke fremmes innsigelse dersom man ikke har bidratt i planprosessen og varslet at man var i mot forholdet. Krav om aktiv medvirkning. Men man kan ikke ta stilling til forhold før man får Vi bryr oss om Finnmark!

12 Reguleringsplan Mer detaljert plan for:
områder med krav om reguleringsplan i kommuneplanens arealdel. tiltak som ikke er avklart i kommuneplanens arealdel. Private aktører/grunneiere kan fremme reguleringsforslag. Grunneiere og rettighetshavere skal varsles om planarbeidet og underrettes om vedtaket. Innsigelsesrett – som for kommuneplanens arealdel. Planen vedtas av kommunestyret. Kommunestyrets vedtak kan påklages. Reguleringsplan gir grunnlag for ekspropriasjon. Ekspropriasjon av grunn og rettigheter. Vi bryr oss om Finnmark!

13 Reguleringsplan

14 Konsekvensutredning (KU)
Skal avklare virkninger av tiltak for miljø og samfunn. Obligatorisk for store utbyggingsprosjekter (vedlegg I). Skal vurderes for mellomstore prosjekter (vedlegg II) som kan få vesentlig virkning for miljø og samfunn. Vedlegg II-tiltak skal vurderes opp mot fastsatte kriterier Kommer i konflikt med utøvelsen av samiske utmarksnæringer eller er lokalisert i reindriftens særverdiområder eller minimumsbeiter, … Fagmyndighetene skal gi sin vurdering av om tiltaket kan få vesentlige virkninger for reindrift. Ansvarlig myndighet avgjør om det skal kreves konsekvensutredning. Melding: Formålet med tiltaket, beskrivelse av planlagt aktivitet, beskrive området og eksisterende interesser så langt de er kjent. Reingjerder over 30 km er et Vedlegg II-tiltak. Vi bryr oss om Finnmark!

15 Konsekvensutredning – saksbehandling
Tiltakshaver skal utarbeide melding og forslag til utredningsprogram – sendes på høring. Ansvarlig myndighet fastsetter utredningsprogram. Tiltakshaver gjør avtale med utredere – og konsekvensutredning gjennomføres. Plan m/konsekvensutredning sendes på høring. Ansvarlig myndighet kan stilles krav om tilleggsutredninger. Melding: Formålet med tiltaket, beskrivelse av planlagt aktivitet, beskrive området og eksisterende interesser så langt de er kjent. Reingjerder over 30 km er et Vedlegg II-tiltak. Vi bryr oss om Finnmark!

16 Hvem bestemmer arealbruken?
Kommunen gjennom planer etter pbl. Staten gjennom behandling av innsigelser. som konsesjonsmyndighet etter energiloven. som gjennom vern eller statlig plan. Grunneier Kan benytte eiendommen på den måten kommunen bestemmer, eller som før. Kan påvirke kommunen eller fremme privat reg. plan. Kommunen er viktigst i denne sammenheng. Vi bryr oss om Finnmark!


Laste ned ppt "Arealforvaltning etter plan- og bygningsloven"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google