Velkommen til foreldremøte

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Foreldremøte 3b – våren 2013 Oppmøte:
Advertisements

Foreldremøte 1.trinn ELLINGSRUDÅSEN skole
Bli kjent dag ved Korsgård skole – onsdag 4.juni 2014
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
AP - Arbeidsplan Vi jobber med arbeidsplanen nesten hver dag.
VELKOMMEN TIL STØVER SKOLE
Velkommen til foreldremøte for neste års første trinn
STASJONSUNDERVISNING
Early Years ”New Zealand-modellen”
TiEy ved Sinsen skole Tilpasset lese- og skriveopplæring etter australsk modell Klasseromsprogram 4 økter i uka med læringsstasjoner, leselekser hver dag.
Forventninger til oss som skole:
Velkommen til klasse- foreldrene
Cafédialog – elevmedvirkning
Hvordan hjelper vi barna våre med matematikk?
RUD SKOLE Informasjon i fra SFO Læresituasjon.
Samarbeid mellom skole og hjem
UKE 2 1.TRINN MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG UKAS MÅL:
Foreldremøte 28.mai førskoledag
Velkommen til foreldremøte i 1.klasse 17.september 2014
Cafédialog – elevmedvirkning
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Lyshovden Oppveksttun!
FORELDREMØTE 1. KLASSE 23. SEPTEMBER 2014.
Foreldremøte Jåtten skole klasse 2B
FORELDREMØTE 1. KLASSE 11. MARS 2015.
Foreldremøte a. Fag Alle prøveresultater vil bli gjennomgått på utviklingssamtalene Matematikk: o Halvårsprøve i Multi (på data) o Udir.,
Lekseplan for 5.trinn uke 11 Mandag 9. mars – fredag 13. mars Vi er alle forskjellige. Kroppen i utvikling.
VELKOMMEN TIL MADLAMARK SF
Lesing og lesestrategier
Finstad skole Visjon: Sammen om læring
Hva er viktig for elevers læring?
Lekseplan for 7.trinn uke august 2015.
8C Skoleåret
Velkommen til foreldremøte. Sakliste  Forventninger  Timeplanen  Fag  Læringsmål  Lekser  Ukeprøve  Klassemiljø  Sosiale tiltak  Info fra FAU.
Velkommen. Agenda  Forventninger  Fag  Klassemiljø  Info fra klassekontakter og Fau.
Uke mars Verdiord: Lydighet Vi holder på å lære oss gitargrepet D i musikk. Da kan vi spille «Ro,ro, ro din båt og «Fader Jakob».
Velkommen til 2. trinns foreldremøte! Forsyn dere med kaffe / te.
Hvordan skal vi gjennom fokus på læringsmål og elevvurdering skape et økt utbytte for den enkelte elev? Læringssamtalen Hvordan skal vi gjennom fokus på.
VELKOMMEN TIL TEAM 8B 2015/2016. Kveldens foreldremøte Rektor Hjørdis Bjølseth Avdelingsleder for elevtjenester Kjersti Støre Presentasjon av teamet Litt.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Foreldremøte 2 b 13. september Vaulen skole. 2B 21 elever Randi er kontaktlærer Bente er lærer i engelsk og tolærer i 2 norsk timer. Anne Gro er mattelærer.
Velkommen til møte for foresatte på 1.trinn våren 2016 Agenda: Opplæringsloven v./rektor Sosial kompetanse Matematikk Norsk Erfaringsutveksling Lekser.
Foreldre og skole - Forventninger -. Mål for skole/ hjem samarbeid Samarbeid skole/hjem skal bidra til størst mulig læringsutbytte for alle våre elever.
Velkommen til foreldremøte 2.trinn Onsdag 30. september 2015.
Her er et minne fra 1.klasse Nedenfor et minne fra 2.klasse Verdiord: Fred Verdiord: Fred Uke juni- 23.juni. Uke juni- 23.juni.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
UKEPLAN FOR 4. KLASSE UKE aug.-11.sept
Foreldremøte 2. trinn 14. September Presentasjon av lærere på 2. trinn:
Generell info Opprop Oppdatering av klasseliste Bursdagsfeiringer- leie av SFO (minus august,september, juni og fredager og helger) Abonner på nyheter.
Hva skjedde på foreldremøte ?. Saker FAU – Anders Hanevik Klassekontakt ble : Anne Jensen Anett S. Eide Klassekassen – ca 300 kr Trine organiserer ny.
Oppstarten Første uke- strålende Jobber med gode rutiner og arbeidsro Lesestund hver morgen. Øver på å skrive stavskrift Alle har venner, godt klassemiljø.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE!. PROGRAM Quiz Info om klassemiljø, lekser, leksehjelp, foreldreundersøkelsen, lesediplom, utviklingssamtaler, kontakt med.
23. September  Ønsker at elevene får en god leseopplæring  Ønsker at det skal være et godt miljø  Ønsker at det skal være trivsel.

Innskoling på Sørbø VELKOMMEN.
Velkommen til Foreldremøte 7. trinn
Foreldremøte 6. trinn 9. September Foreldremøte 6. trinn 9. September 2015.
Velkommen til foreldremøte
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Foreldremøte for 1. trinn
Velkommen Foreldremøte 4. klasse.
Velkommen til foreldremøte
Møte for foresatte til høstens 8.klassinger 2018
Oppstart 1. trinn Velkommen Diverse info om skolen Om elevgruppa
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE PÅ 3.TRINN
Foreldremøte høst september.
Referat Foreldremøte høst 3.trinn
STANDARDER FOR OSERØD SKOLE
Velkommen til Foreldremøte – 7.trinn
MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG 21. oktober- 25. oktober
Utskrift av presentasjonen:

Velkommen til foreldremøte Agenda for møtet: Oppstart i 3.klasse Organisering på trinnet Fag Mobil skole Informasjon fra SFO Klassekontakten har ordet

Viktig i 3.klasse: Hva forventer vi av deg? Du sørger for at eleven stiller tidsnok og forberedt. Snakker positivt om skolen – ta opp uenigheter med skolen - ikke rundt middagsbordet. Du følger opp elevens skole- og leksearbeid. Du utstyrer eleven med tilstrekkelig mat og nødvendig utstyr. Du viser interesse for ditt barns skolehverdag. Spør gjerne om hva du har lært i dag – fokus på læring! Du setter deg inn i klassens ukeplaner og annen informasjon fra lærerne. Hva kan du forvente av oss: Læreren kommer tidsnok og forberedt. Læreplanen for faget følges Vi tilrettelegger for best mulig læringsmiljø gjennom ulike grupperinger og variert undervisning Gir tilbakemelding om hvordan det går faglig på utviklingssamtalene høst og vår, og hvis det skjer spesielle ting i hverdagen.

Hva kan foreldrene bidra med i barnas skolegang? I tillegg til arbeidet som skolen og lærerne gjør, er foreldrenes rolle og innstilling til skolen av svært stor betydning for elevenes læring og trivsel. Her er en liste på 9 punkt som kan bidra til at barnet ditt lykkes på skolen. Kilder: Thomas Nordahl, professor ved Høgskolen i Hedmark Peder Haug, professor ved Høgskolen i Volda Håvard Tjora, lærer og sakprosaforfatter (Dagbladet) Vis at du er interessert i barnas skolegang. Følg opp daglig med spørsmål om hva de driver med på skolen, hva som har skjedd i dag, hva de har lært osv. Hjelp til med skolearbeidet - også når du føler at du ikke forstår. Bare det at du viser interesse, hjelper. Kom gjerne med forslag til hvordan de kan løse oppgaver når de jobber med leksene. Sitt sammen med barna når de gjør lekser. Ikke nedprioriter lekser på grunn av organisert idrett, lek med venner eller andre aktiviteter. Gjør det til en fast regel at leksene alltid skal fullføres før barna drar på fotballen, turn eller skitrening. Da skjønner ungene at skole er det viktigste i hverdagen deres. Ikke ta ungene ut av skolen for å reise på ferie. Legg ferieturene til perioder når det er skolefri. Snakk positivt om skolen og lærerne. Viser du at skolegang er viktig, vil holdningene smitte over på barnet. Engasjer deg i aktiviteter på skolen. Sørg for at du bidrar til å skape et godt nettverk med både lærere og andre foreldre. Da vil barnet ditt trives bedre på skolen. Barn som trives, presterer bedre på skolen. Gjør hva du kan for at barnet ditt skal få venner. Det kan hjelpe hvis dere foreldre blir bedre kjent med hverandre, kanskje kan du invitere andre barn og foreldre i klassen hjem? Husk at barn som har venner blir mer motivert til å gå på skolen. Bli enig med skolen og lærerne om hvor mye tid barna skal bruke på leksene. De bør også ha tid til å drive med fritidsaktiviteter.

Organisering på trinnet: Grupper på mandag-tirsdag-onsdag. Gruppene er delt inn etter hvordan vi best mulig kan skape god arena for læring og arbeidsro . Fordelen med å gjøre det på denne måten er at etablerte negative atferdsmønstre blir brutt (og det blir lettere å få arbeidsro). Vi bruker god tid før rulleringen starter til å finne fram bøkene vi trenger til dagens timer. Enkeltelever sliter med å holde styr på bøker og pennal. Generelt skal de fleste bøkene ligge i hylla på skolen. Det gis beskjed om når f. eks engelskbøker og norskbøker skal tas med hjem på grunn av lekser. Det er viktig at bøkene ikke blir liggende hjemme, men puttes i sekken. Multi oppgavebok og postpermen med innhold skal alltid ligge i sekken. På tirsdag og onsdag er det med en ekstra voksen i basisfagene. Ressursen brukes noe forskjellig. De elevene med mest behov for hjelp og støtte blir prioritert. Den ekstra voksne kan også ta med små grupper ut, men i hovedsak er den med inne i klasserommet. Vi har valgt å fordele ansvar for fagene slik: Maren har matematikk og K/H, Roger engelsk, Gaia, Rle og Birgitte har norsk og K/H. Vi er alle med i gymtimene.

Norsk : Fokus på lesetrening og forståelse. Ved utgangen av 3.klasse skal elevene lese minst 30 ord i min. Og forstå det de har lest. Faget er delt opp i språkbok og lesebok. Jobber i hovedsak med språkbok der vi har temaer innenfor – ordkunnskap, rettskriving og tekstkunnskap. Årsplan og periodeplaner ligger på hjemmesiden. Det er 1 time i uken til stavskrift. Dette er noe elevene etter hvert skal bruke ved skriftlig arbeid ellers også. Carlsten og ordkjedetest nå i høst og til våren. Nasjonal kartleggingsprøve til våren. Veldig viktig med lesetrening hver dag – ikke «skippertak» en dag i uka. Dette gir best resultater på lang sikt. Lekse er i hovedsak veiledet lesebøker som skal gjøres hjemme. Det blir også diktatord og sider i den oransje arbeidsboka. Hvordan har vi VL lesing på skolen i 3.klasse..? Hvordan skal VL lesing gjøres hjemme ?

Matte: Årsplan og periodeplan legges ut på hjemmesiden Følger hovedsakelig Multi med det som er ekstra der, men matte er ikke bare Multi. Lekse hovedsakelig Multi oppgavebok. Andre lekser ved behov. Grubliser: Nytt, skummelt og vanskelig? Spill, med fokus på hva de lærer av det. Matte ute. Multi kapittelprøve. Multi hel- og halvårsprøv samt Udir sin kartleggingsprøve til våren.

Engelsk: Engelsk er i hovedsak et muntlig fag Elevene hermer ofte det læreren leser, og alle må delta. Vi hører på sanger , regler, samtaler og hørespill på CD. Av og til dramatiserer vi en samtale (enten to og to eller i større grupper). Det er viktig at elvene får voksenstøtte når de har leselekser. Les teksten flere ganger. Vi øver på leseleksa på skolen. Målet er at elevene skal forstå innholdet i enkle tekster som rim og sanger, og forstå enkel instruksjon på engelsk. Læreren snakker engelsk i timene, men oversetter det meste underveis. Det blir også gitt som lekse å skrive gloser til enkelte stykker i tekstbook. For å lære glosene må det øves hjemme. Både på uttale og å skrive dem. -For noen er det vanskelig å skrive, men med trening blir det lettere. Blir det for mye: kutt ut noe -Det er lurt om du skriver alle glosene som står i TB i gloseboka, men det er ikke et pålegg -La gloseboka ligge sammen med de andre engelskbøkene

Workbook blir brukt i timene, men kan også sendes hjem som lekse Workbook blir brukt i timene, men kan også sendes hjem som lekse. Elevene jobber ikke i samme tempo, og enkelte vil ikke bli ferdig med alt. Etter hvert tema/periode gjennomføres en enkelt test (Diploma). Den blir rettet og sendes tilbake til skolen med underskrift

Korps i skolen: 10 ukers kurs Velge mellom klarinett og kornett Avsluttes med en åpen konsert Sangleker

Mobil skole: Skolen har kjøpt inn mobilskole Vil bli innført i nær framtid når alle lister er på plass Fellesbeskjeder og meldinger kan da sendes på sms i stedet for sekkepost Pr dags dato er det ikke mulig å svare på sms eller sende sms til skolen på mobilskole Vi fortsetter inntil videre med planbok

Klassemiljø Hvordan har vi det nå ? Hvordan vil vi ha det? Hva kan vi gjøre? Vi har laget en «smørbrød» liste om hva du/dere kan snakkhjemmet ang. oppførsel-språkbruk-arbeidsro. Denne blir sendt hjem i postpermen / lagt ut på hjemmesiden.