Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fagoppgave Justert formulering
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Skrive og studieteknikk V/ Espen Schønfeldt
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Bokanmeldelser..
Hvordan intervjue en forsker?
(Konf+årstall)-QUIZ (dette er en mal som må tilpasses lokalt, la kreativiteten få fritt spillerom! Tilpass etter tema og opplevelser dere hadde i løpet.
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Ved Jan og Synne Platander Elverum 29/10
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
EPISK DIKTNING inkl novelle
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Aggression Replacement Training
Ideutvikling - Problemdefinisjonen. Hva gjør de erfarne problemløserne? •Samler og analyserer informasjon og data •Snakker med mennesker som kjenner problemet.
Håndverk Tro Makt Symbolikk Noe å leve av? Identitet Periode Stil Funn
Roman- og novelleanalyse
Høyere ordens-tenking. Krever dyp forståelse og å trekke forbindelser.
I Dibrastan bor dubridene…
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Veiledet lesing Mørkved skole
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Oppgave Se på 3BI eksamen V-1999 Gå igjennom punktene og plasser dem i gruppe etter ”produkt”, ”prosess”, ”samfunnsinstitusjon” Er det noen av spørsmålene.
Om å skrive om litterære tekster
AITeL Studentaktivitet, raske tilbakemeldinger og åpenhet - er WIKI løsningen? Øyvind Hallsteinsen Svend Andreas Horgen Avdeling for Informatikk og e-Læring.
Nye utfordringer Læringsstiler Taksonomi Læringsstrategier.
Bokpresentasjon Bergen
I dag snakker vi om: Brukergrensesnitt med kvalitet Bruksegenskaper Normans 7 stadier Testing med papirprototyp.
Muntlige presentasjoner
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Normprosjektet: utvikling av skriveoppgaver og strategier for vurdering: våren 2012 Kjell Lars Berge, professor i tekstvitenskap, Universitetet i Oslo.
Vorspiel En vakker vårdag ringer rådmannen i Hamar til en av sine sjefer, og de begynner å diskutere status i kommunen…
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Kvalitative og kvantitative metoder
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
3) Analyse (SoPK) for dypere kunnskap
I Dibrastan bor dubridene… Forskjellen på kunnskap og kompetanse.
Hva kjennetegner en tekst? (Berge: Skolestilen som genre,1988)
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Arbeiderpartiet.no HUSBESØK PÅ 1 – Valgkamp ansikt til ansikt.
LESEARBEID Elevene kan bruke disse kortene i selvstendig lesearbeid på skolen. Kortene er delt opp i før, under og etterarbeid. Lærer kan også bruke kortene.
Å ANALYSERE SAKPROSATEKSTER
Politisk påvirkning.
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
Problemløsning.
Naturfagtime OM TING DU KANSKJE IKKE VISSTE FRA FØR.
Dialogverksted [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
PowerPoint……eller ikke ?. En presentasjon er en bildefortelling Nina Johansen.
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Verktøy for å kartlegge holdninger
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Skriv inn prosjekttittelen her Navn Lærerens navn Skole
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
I Dibrastan bor dubridene…
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Kurs 9.3 s.384 Å analysere tekst Novelle
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer Blooms taksonomi Evaluering Syntese Analyse Anvende Forståelse Kunnskap

Beskrivende ord Spørsmål Aktiviteter Beskrive Finne Liste opp Her starter elevene med egen tekstproduksjon. Bilder, tegninger o.l. vil kunne hjelpe til med å gi riktig svar – og man finner gjerne svar direkte i teksten. Kunnskap Beskrivende ord Beskrive Finne Liste opp Lokalisere Navngi Relatere Bekrefte Fortelle Skrive Spørsmål Hva heter.. Hvem gjorde….. Beskriv hva som skjedde da….. Hvilket navn ga …..til……. Hvor mange…. Hva skjedde etter….. Hva er……. Hvilke er sanne og usanne Hvem snakket til…… Når skjedde…….. Når møtte de hverandre Aktiviteter List opp alle… i historien Lag et diagram som viser Lag en fakta-oversikt Lag liste over hoved-hendelser Lag en tidslinje Skriv ned informasjonen du husker fra…. Fortell hva som skjedde

Dette nivået handler om man forstod fakta og kan tolke dem. Forståelse Beskrivende ord Forklare Tolke Lage sammendrag Diskutere Forutsi Oversette Sammenligne Beskrive Se forskjeller Klassifisere Illustrere Spørsmål Kan du definere… Hvorfor gjorde….dette Kan du gi et eksempel på hva du mener med….. Kan du skrive et kort resyme… Kan du skrive……med egne ord Hva er forskjellen mellom …. og …. Hva tror du kan skje etter dette Hvorfor tenker du…. Hvorfor oppførte…..seg slik mot….. Aktiviteter Finn et bilde eller lag en tegning som kan illustrere…… Gjenfortell historien med egne ord Skriv en oppsummering Sett hendelser i rekkefølge

Beskrivende ord Spørsmål Aktiviteter Løse Vise fram Bruke Illustrere Dette handler om å bruke kunnskap man (nylig) har fått til å løse problemer på ulike måter. Anvende Beskrivende ord Løse Vise fram Bruke Illustrere Konstruere Fullføre Klassifisere Se gjennom Organisere Identifisere Spørsmål Kan du finne et annet eksempel på…. Kunne dette skjedd hvis… Hvilke ville du endret Hvilke spørsmål ville du stilt ……hvis du fikk anledning Hvordan kunne dette vært nyttig dersom du hadde….. Hvordan kan du overføre dette til egne erfaringer Kan du finne kjennetegnene på…. Aktiviteter Lag en quiz om… Lag en presentasjon av…. Bruk bilder for å demonstrere en ide Lag et (tanke)kart om…. Lag en modell for å vise… Skriv en ny slutt på historien

Beskrivende ord Spørsmål Aktiviteter Analysere Kategorisere Her handler det om å se likheter og forskjeller og se prosessene som ligger under. Analyse Beskrivende ord Analysere Kategorisere Sammenligne Kontrastere Forklare Identifisere Undersøke Dele opp Sette i rekkefølge Spørsmål Kan du sammenligne ditt med det som ble presentert i… Kan du skille mellom …. og….. Kan du forklare hva som må ha skjedd da… Hvordan er ….lik ….. Hva hvis ……skjer Hva er problemet med… Hva var vendepunktet for…. Hva kan være motiv for ….. Hvilke hendelser kunne ha skjedd hvis… Hva kan være mulige forklaringer på….. Aktiviteter Lag en spørreundersøkelse Lag et flytskjema Lag en infographic Lag et diagram Bruk informasjonen til å planlegge….. Lag en årsak-effekt-oversikt Lag et kolonneskjema for å organisere informasjon, f.eks hvilke ord som beskriver hvem Skriv ned hvilke endringer som skjedde med følelsene til …..gjennom historien og forklar hvorfor endringene skjedde

Beskrivende ord Spørsmål Aktiviteter Komponere Lage Løse Designe Dette handler om å sette sammen på nye måter gjennom å kombinere nye mønstre eller foreslå alternative løsninger. Syntese Beskrivende ord Komponere Lage Løse Designe Gi råd om Formulere Forestille seg Finne opp Planlegge Forutse Foreslå Endre Spørsmål Kan du lage en ny og uvanlig ide om… Kan du lage en….for å …. Hvordan ville du løst dette problemet På hvor mange måter kan du….. Hva ville skje hvis… Kan du utvikle et forslag som….. Hvorfor tenker ikke du ut en måte å løse …. Aktiviteter Skriv om dine følelser i forhold til…. Lag eller design noe basert på….. Gi råd om hvordan…. Skriv et rollespill, sang, videomanus osv om…..

Dette handler om lære å ta avgjørelser, bedømme handlinger og evaluere eget arbeid. Beskrivende ord Vurdere Bestemme Debattere Diskutere Bedømme Prioritere Verifisere Argumentere Anbefale Velge ut Spørsmål Finne det en bedre løsning på….. Bedøm verdien av…. Kan du forsvare hvorfor du mener…. Tror du ….er en god eller dårlig ting Hvordan ville du ha reagert hvis …… Hvilke endringer vil du anbefale Hvordan ville du føle hvis….. Hvor effektivt er….. Hva tror du om….. Er måten du løste det på den beste Hvorfor bestemte ….. Seg for å…… Tror du at …..var et godt menneske – hvorfor/hvorfor ikke Aktiviteter Lag en liste over vurderingskriterier Lag en debatt om…. Overbevis andre om at….. Lag et panel for å diskutere ulike synspunkter på…… Skriv et brev hvor du gir anbefalinger om hvilke endringer som er nødvendige Forbered et case for å presentere ditt standpunkt